Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  130 12933
Hva er det du prøver å komme fram til Slashdot, mistet igrunn poenget..
Blir poengtert mange ganger at vi i Nord-Norge vil at kommunene skal kunne få styre løypene selv.
Skigåere har ingenting å klage over her, ettersom de selv velger å gå i scooterløyper, når vi har områder med ferdigtrykte skispor andre steder..
Som sagt tidligere, snescootere er en viktig del av Finnmark, og når Finnmark og Troms er de neste kommunene som har område for snescooterkjøring, så ser jeg ikke hvorfor vi ikke skal få tilrettelagt regler for akkurat oss i Nord.
Politikere som ikke har hørt om snescootere, og ikke er interessert i høre på oss som faktisk vet hva dette er burde ikke få lov til å lage reglene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Settoz Vis innlegg
Blir poengtert mange ganger at vi i Nord-Norge vil at kommunene skal kunne få styre løypene selv.
Vis hele sitatet...
M.a tragedy of the commons; at dei som har tilgang til ressursen ikkje nødvendigvis er best egna til å forvalte den på forsvarleg vis; spesielt ikkje når det er ein delt ressurs.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Skigåere har ingenting å klage over her, ettersom de selv velger å gå i scooterløyper, når vi har områder med ferdigtrykte skispor andre steder..
Vis hele sitatet...
Ref allemannsretten, og dagens adgang til å lage skuterløyper i Nord-Troms og Finnmark. Er den retten utnytta? Det er eit spørsmål eg har stilt, og ikkje fått gode svar på.

Det er eit oppriktig spørsmål, og ikkje eit retorisk.
Sitat av Settoz Vis innlegg
så ser jeg ikke hvorfor vi ikke skal få tilrettelagt regler for akkurat oss i Nord.
Vis hele sitatet...
De har allereie reglar som er tilrettelagt, gjennom eit spesielt unntak i forskrifta.
[quote=slashdot;2867184]Kulturen rundt må forøvrig vere av rimeleg ny dato, og ha oppstått dei siste 30-40 åra, når vi så vidt meg bekjent har hatt rimelig likelydande lovgjeving på området (lova som er relevant her er frå 1977). [/QUOTE ]

Ja, kulturen er relativt ny, men snøscooteren har rukket å bli utrolig viktig for trivselen til folk nordpå. Som tidligere nevnt er det en snøscooter per fem innbyggere. Kan ikke huske å ha lest eller hørt om naturskader eller truet fauna av den grunn.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Ok, kan du komme med døme på scooterkøyring som i dag er forbode, som har praktisk nytteverdi?
Vis hele sitatet...
Hvorfor må det være en praktisk nytteverdi? Men jeg kan jo nevne at om en løype går over et vann der du vil fiske, er det faktisk ikke lov å kjøre på hele vannet, kun 300 meter fra løypa. Og kjører du 600 meter på skrå ut fra løypa så du ender opp 300 meter i luftlinje fra den, er det heller ikke lov, og folk har blitt bøtelagt for dette. Fortell meg at det er regler laget av folk med forståelse for konsekvensene.
Sist endret av KultNick; 7. mars 2013 kl. 21:44.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KultNick Vis innlegg
Ja, kulturen er relativt ny, men snøscooteren har rukket å bli utrolig viktig for trivselen til folk nordpå.
Vis hele sitatet...
Da bør det vel ikkje ta veldig mykje tid å snu trenden?
Sitat av KultNick Vis innlegg
Hvorfor må det være en praktisk nytteverdi?
Vis hele sitatet...
Fordi det har negative konsekvenser for samfunnet. T.d. tilgang på kniver har negative konsekvenser i form av knivstikkinger, men samfunnet seier at det stortsett har netto positiv virkning å ha tilgang til kniver, difor tillet alle å kjøpe kniver.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Men jeg kan jo nevne at om en løype går over et vann der du vil fiske, er det faktisk ikke lov å kjøre på hele vannet, kun 300 meter fra løypa. Og kjørerute du 600 meter på skrå ut fra løypa så du ender opp 300 meter i luftlinje fra den, er det heller ikke lov, og folk har blitt bøtelagt for dette. Fortell meg at det er regler laget av folk med forståelse for konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Konsekvensar er t.d. støy. Difor vil det vere fornuftig at du må ta vinkelrett ut frå løypa frå avstikkarar, for å minimere arealet som blir berørt. Om du antar 100m på kvar side av løypa blir berørt, kan du sjølv tegne opp og sjå på arealet som blir berørt...
På hvilken måte blir et islagt vann berørt om en snøscooter kjører på det? Støy kan ikke tas hensyn til, da det er snakk om en allerede etablert løype der motorlyd må regnes med. Og vil man ikke høre motorlyd, kan man gå et sted der det ikke er løype. Scooterkjørere har ikke det valget.
Sist endret av KultNick; 7. mars 2013 kl. 21:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KultNick Vis innlegg
På hvilken måte blir et islagt vann berørt om en snøscooter kjører på det? Støy kan ikke tas hensyn til, da det er snakk om en allerede etablert løype der motorlyd må regnes med. Og vil man ikke høre motorlyd, kan man gå et sted der det ikke er løype. Scooterkjørere har ikke det valget.
Vis hele sitatet...
Avgrensinga i avstikkarar frå løypa har åpenbart ei hensikt i å avgrense t.d. støy. Elles kunne du jo definert heile Finnmarksvidda som ein avstikkar?
Det er ikke vits og argumentere med at "Ski er bedre, du har godt av og bruke kroppen".

Men hvorvidt snøscooter burde være lovlig eller ikke er en annen sak.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Avgrensinga i avstikkarar frå løypa har åpenbart ei hensikt i å avgrense t.d. støy. Elles kunne du jo definert heile Finnmarksvidda som ein avstikkar?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er støy har vært i tankene. Jeg tror at reglene er laget med tanke på kjøring i utmark før snøscooteren ble utbredt, og da vil en slik avstikkerregel være logisk. Kjøring på barmark gjør stor skade på naturen, og da er det best å holde seg på løypa. Hvorfor skal det ikke være lov å kjøre på hele vannet en løype går over?
Sist endret av KultNick; 7. mars 2013 kl. 22:08.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Forøvrig har jeg aldri hørt om eller sett en snøscooter med oljelekkasje.
Vis hele sitatet...
Følgende tok meg ca to minutter med googling, og alle er fra samme forum på nettet:

"Hatt 2 ski dooer nå en fra 07 og en 2010 og begge lekker totaktsolje fra gjengepartiet til påfylling, er det tilfeldig eller er det produsert av søppel?"

http://www.scooterforum.no/index.php...ekkasje.25559/

"fikk olje lekkasje i går, å fant ut at det var en av de "stål" belagte slangene som har ligget imot blokka å gnissa hull."

http://www.scooterforum.no/index.php...pex-mcx.10214/

"når jeg fikk av variatorn så jeg at det var kommet olje (nesten som tykk gråaktig gris) ut av simmeringen."

http://www.scooterforum.no/index.php...ssembly.22125/

"Har hatt litt reimslitasje, som jeg antar kommer av feiljusterte variatorer, dette har generert en del varme som til slutt har reultert i oljelekkasje på veiva."

http://www.scooterforum.no/index.php...pex-mcx.15541/

"Røska av spyleluft-rørene til intercooleren fordi mistanken om olje-lekkasje gjennom kompressorsiden på turboen var stor, og det viste seg at det var rikelig med olje som rant ut både fra rørene og intercooleren."

http://www.scooterforum.no/index.php...roblemer.4454/

"- Har du olje lekkasje en plass i motorrommet?
- Det ser ut som det kommer fra potta
- Har det samme på min. Kommer fra potta ved tomgangskjøring. Griseri, men uproblematisk"

http://www.scooterforum.no/index.php...s.15088/page-2

"Av servicemeld har jeg hatt tre stk, oljelekkasje på kjedekasse, varmehåndtak og bensintank. Bensintanken ble det ikke lekkasje på, men hadde serinr med de som det hadde vært trøbbel med."

http://www.scooterforum.no/index.php...xp.2263/page-2

Sitat av KultNick Vis innlegg
Hvorfor skal det ikke være lov å kjøre på hele vannet en løype går over?
Vis hele sitatet...
Hva skal være grunnen til å gjøre et unntak på vannet, men ikke på sletter på land? Man har begrenset det til et visst definert område på grunn av årsakene nevnt oppimot hundre ganger i denne tråden.
Sist endret av Provo; 7. mars 2013 kl. 22:26.
Sitat av slashdot Vis innlegg

Ref allemannsretten, og dagens adgang til å lage skuterløyper i Nord-Troms og Finnmark. Er den retten utnytta? Det er eit spørsmål eg har stilt, og ikkje fått gode svar på.
Vis hele sitatet...
mener du om retten til og lage løyper har blitt brukt? isåfall ja kommunene får så og så mange KM som de kan lage løyper med og alle KM har blitt brukt, problemet er at det ikke er nok slik som det er så det er flere løyper som ikke er bundet sammen, slik at man kan kjøre fra en kommune til en annen, det er derfor vi vil at kommunene bestemmer dette selv slik at vi får et godt og fungerende løype nett, for slik som det er nå hvis det skal lages nye løyper må noen andre fjernes.

og grunnen til at man kan kjøre utenfor løypen er slik at man kan kjøre utenfor løypen for og tenne bål slik at man ikke står i veien for andre som kjører, og det at vind kan endre forholdene så noen ganger må man kjøre utenfor løypene for og unngå stein eller komme seg opp bakkene.

ser også at det er en del som sier at de som kjører scooter plager ski folk ved og ikke holde hensyn med dem, husk at når man kjører scooter så har man vikeplikt for ski og tur folk.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Hvorfor må det være en praktisk nytteverdi? Men jeg kan jo nevne at om en løype går over et vann der du vil fiske, er det faktisk ikke lov å kjøre på hele vannet, kun 300 meter fra løypa. Og kjører du 600 meter på skrå ut fra løypa så du ender opp 300 meter i luftlinje fra den, er det heller ikke lov, og folk har blitt bøtelagt for dette. Fortell meg at det er regler laget av folk med forståelse for konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Pyroteknikk har ingen praktisk nytteverdi, allikevel syntes jeg det er gøy. Syntes du jeg burde få lov til å skyte opp samt lage fyrverkeri året rundt? Og det er jo ikke farlig at man kan lage høyeksplosiver av en del, for jeg har ikke tenkt til det, og jeg har aldri sett/snakket med noen som har lyst til det heller.
Sitat av tysoland Vis innlegg
Et eksempel, støy.
Vis hele sitatet...

"En vanlig snøscooter gir under 75 dBA på 15 meters avstand. Moderne 4-taktere har ett langt lavere nivå.

Blant beregninger som er gjort, og som brukes mot snøscooteren – starter ”støy” på 40 dBA. Ved 20 dBA er lyd såvidt hørbar. En vanlig samtale gir 70 dBA. "

Et lite utdrag fra en av ScooterNorge sin undersøkelser.

Sitat av Sinken Vis innlegg
Og månen er lagd av ost. Kilder?
Vis hele sitatet...
"En skiløper som står stille utøver ett trykk på marken som er dobbelt av en snøscooter. Når skiløperen sparker ifra er trykket 10 ganger høyere.

Når snøen smelter forsvinner skisporet, og likeledes snøscootersporet. Vekstforholdene i og ved siden av en snøscooterløype er identiske. Ingen forskning har påvist varige skader på plantelivet pga snøscooter."

Det er tadd fra en av ScooterNorge sine undersøkelser, har ikke linken atm
Jeg har selv kjørt skuter i mange år men jeg mener at HVIS det skal bli lovlig så skal da da være i form av løyper og at det skal være sertifikat på det. Og at skuterene skal være skilter på.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Noen gode grunner for å ikke tillate snøcooter-kjøring:
Ulovlig jakt
Kollisjon med skigåere og hundespann.
Kjøring i fylla, krasjer f.eks. med et tre eller med andre mennesker. Skjer dette langt unna andre folk blir man liggende der og forblø uten å bli funnet.
Dessuten kjører mange i utmark som ikke er deres egen, og dette kommer ikke under allemannsretten for ferdsel i naturen.

Det er mange som kun kjører for kjøringen sin del, såkalt lystkjøring. Akkurat som folk som mener det er vanvittig morsomt å spinne rundt med biler i rundkjøringer eller på parkeringsplasser helt uten grunn. Dette er overhodet ikke bra for miljøet. CO2 vet du.
Vis hele sitatet...

Ulovlig jakting skjer ikke bare med snøskuter, har hørt om flere tilfeller der skigåere har jaktet ulovlig.

Kjøring i ruset tilstand skjer med både biler og båter, og er ikke bestandig man er i nærheten har folk. Mener du at det skulle vært ulovlig og kjøre bil/båt også?

Co2 utslippet kan ikke måles med fritidsbåter, og biler i storbyer. La meg referere til et utdrag av en av ScooterNorge sine undersøkelser:

"De norske snøscooterne slipper ut 16 000 tonn CO2 i løpet av ett år, det gir 300 kg CO2 i gjennomsnitt pr snøscooter. Den norske fritidsbåtparken slipper ut 32 000 tonn CO2 på en time, hvis alle går samtidig."

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg har selv kjørt skuter i mange år men jeg mener at HVIS det skal bli lovlig så skal da da være i form av løyper og at det skal være sertifikat på det. Og at skuterene skal være skilter på.
Vis hele sitatet...
Snøskuter kan jo kjøres lovlig, men på svært begrensede områder i form av et idiotisk løypenett. Og alle som skal kjøre snøskuter i utmark, må ha sertifikat og opplæring for det. Og det er kun lov å kjøre uregistrert skuter på cross-bane eller lukket område(?), men da krever det også lisens og opplæring for dette.
Sitat av nofuel Vis innlegg
"En vanlig snøscooter gir under 75 dBA på 15 meters avstand. Moderne 4-taktere har ett langt lavere nivå.

Blant beregninger som er gjort, og som brukes mot snøscooteren – starter ”støy” på 40 dBA. Ved 20 dBA er lyd såvidt hørbar. En vanlig samtale gir 70 dBA. "

Et lite utdrag fra en av ScooterNorge sin undersøkelser.
Vis hele sitatet...
Jaha? Etter litt googling får jeg opp at en vanlig samtale er ca. 60 dB, mens 75 dB er ca. det samme som en støvsuger på noen meters hold.
http://www.electronics-related.com/u...how/9091-1.php

Sitat av nofuel Vis innlegg
"En skiløper som står stille utøver ett trykk på marken som er dobbelt av en snøscooter. Når skiløperen sparker ifra er trykket 10 ganger høyere.

Når snøen smelter forsvinner skisporet, og likeledes snøscootersporet. Vekstforholdene i og ved siden av en snøscooterløype er identiske. Ingen forskning har påvist varige skader på plantelivet pga snøscooter."

Det er tadd fra en av ScooterNorge sine undersøkelser, har ikke linken atm
Vis hele sitatet...
Dette ble alvklart i sted, les tråden før du svarer.
http://www.youtube.com/watch?v=flaZcaiLeBI

Ta dere tid til og se denne videosutten, som ble filmet i fjellene (antageligvis i Canada).
Og legg merke til nydelig natur og utsikt. Noe lignende kan vi ikke oppleve i Norge, pga. det eksisterende løypenettet uten og kjøre ulovlig og risikere 10 000 ,- + - i bøter.
Sitat av nofuel Vis innlegg
"En vanlig snøscooter gir under 75 dBA på 15 meters avstand. Moderne 4-taktere har ett langt lavere nivå.

Blant beregninger som er gjort, og som brukes mot snøscooteren – starter ”støy” på 40 dBA. Ved 20 dBA er lyd såvidt hørbar. En vanlig samtale gir 70 dBA. "
Vis hele sitatet...
Enten du eller de du tar dette fra vrir litt på tallene her. Først og fremst bør det nevnes at decibel er en logaritmisk enhet, som vil si at en dobling av antall dB på ingen måte er en dobling av lydtrykk. Dette gjør det misvisende ovenfor de som ikke er vant til logaritmiske skalaer å henvise til at en vanlig samtale gir så og så mange dB mindre. Det er fort gjort å tro at en økning på 5 dB fra 70 til til 75 er bare småtterier, mens sannheten er at det tilsvarer mer enn en tredobling av effekten.

I tillegg er ikke en normal samtale på 70 dB, med mindre du har for vane å snakke voldsomt høyt. I følge Wikipedia er en normal samtale på 1 meter avstand på 40-60 dB. Og videre er ikke grensen for skuterstøy på 75 dB, men 78 dB, i følge snowmobile.org.

Altså kan en snøskuter på 15 meters hold gi et lydtrykk på 630 ganger det for en samtale på 50 dB.

Som en liten bonus kan Wolframalpha fortelle oss at et lydtrykk på 78 dB ved 200 Hz kan høres på en avstand på godt over 1,3 km.

Sitat av nofuel Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=flaZcaiLeBI

Ta dere tid til og se denne videosutten, som ble filmet i fjellene (antageligvis i Canada).
Og legg merke til nydelig natur og utsikt. Noe lignende kan vi ikke oppleve i Norge, pga. det eksisterende løypenettet uten og kjøre ulovlig og risikere 10 000 ,- + - i bøter.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan du oppleve liknende natur i Norge. Jeg gjør det selv til stadighet. Det er bare at du må lette på rævva og parkere skuteren hjemme.
Sist endret av Provo; 8. mars 2013 kl. 13:11.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Gøy, den ser jeg, men å oppleve naturen på en snøscooter? ...meh.
Vis hele sitatet...
Det er jo helt umulig å stoppe snøscooteren når man har ankommet et sted med nydelig natur og deretter ta seg en tur i traktene. Sammenligne det gjerne med en bil...du kjører bilen opp til parkeringsplassen på fjellet, og går videre derfra for å nyte naturen. Eller er det slik at man MÅ gå med skiene/skoene heeele veien opp for å nyte naturen på toppen?
Sitat av nofuel Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=flaZcaiLeBI

Ta dere tid til og se denne videosutten, som ble filmet i fjellene (antageligvis i Canada).
Og legg merke til nydelig natur og utsikt. Noe lignende kan vi ikke oppleve i Norge, pga. det eksisterende løypenettet uten og kjøre ulovlig og risikere 10 000 ,- + - i bøter.
Vis hele sitatet...
Du kan da gjøre akkuratt det samme med ski/snowboard bare enda mer ekstremt! og faktisk mye roligere!
Snøskuteren blir på en måte latmannsredskapet for å kunne oppleve naturen.
Om du ikke gidder å gå ut for å oppleve naturen så kan du da for all del bli hjemme.
Ser at folk komenterer at fugler osv er støy, det er lyder ja, men de er ikke på langtnær like bråkete som motorlyden på en snøskuter. Man vil faktisk høre på småfuglene i naturen! Og om du kaller bekkeskildring og småfuglsang for støy, da er det jo bare tull å si at du vil bruke snøskuteren for å oppleve naturen. For det er jo akk den du går glipp av når du overdøver fugler, bekkelyder, vindsus, frisk luft osv med en hylende motorlyd som spyr ut eksos. Jaja, mindre enn biler.... men bilene brukes til nytte. Og de går på ca 2000 omdreininger i motsetning til snøskuteren som ofte blir kjørt på 6000....

Om man vil tullekjøre med snøskuter så er det jo laget egene baner osv for det. Om man vil hente ved med snøskuteren så kan man søke om disp til det, om man vil komme seg fra a til b med snøskuter så er det skuterløyper. Hva faen vil dere bruke skuteren til som dere ikke kan i dag???
Bare for å kaste inn et spørsmål her - ville en elektrisk snøscooter tilfredsstille alle parter?

Jeg mener, etterhvert som batteriene og motorene blir bedre, så burde det være mulig å lage en elektrisk snøscooter som har rekkevidde og fart til å tilfredsstille scooterfolket. Samtidig vil den være mye mer stille og mindre forurensende, og således komme miljøvernerne i møte. Men, det ville jo ikke være noen vits i hvis én av partene uansett var fast bestemt på å sette seg på bakbeina. Bare nysgjerrig, her.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg har selv kjørt skuter i mange år men jeg mener at HVIS det skal bli lovlig så skal da da være i form av løyper og at det skal være sertifikat på det. Og at skuterene skal være skilter på.
Vis hele sitatet...
Det er allerede lovlig og i form av løyper, og man må ha sertifikat for å kjøre. Scooterne må være registrert, man må ha med vognkort og forsikringen må være i orden. Sånn har det vært i årevis, men løyper finnes bare i Nord-Norge.

For noen år siden ble det også påbudt med hjelm, en avgjørelse som har møtt endel kritikk fordi det ikke finnes hjelmer som varmer like godt som en god lue. Varmeegenskaper er jo meget viktig på for eksempel Finnmarksvidda i januar. Hjelmene veier jo også litt, så barn med sine uutviklede nakkemuskler kan utvikle nakkeskader fordi snøscootere jo ofte kjøres i terreng som er veldig ulent, med mye humping og risting.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Ref allemannsretten, og dagens adgang til å lage skuterløyper i Nord-Troms og Finnmark. Er den retten utnytta? Det er eit spørsmål eg har stilt, og ikkje fått gode svar på.

Det er eit oppriktig spørsmål, og ikkje eit retorisk.
Vis hele sitatet...
Det er svært begrenset adgang til å lage nye løyper. I fjor fikk Alta kommune til slutt lov til å utvide løypenettet med 16 små kilometer, stort sett gjelder det å koble sammen løyper for å få et bedre løypenett. Prinsippet har vært at om man skal lage en meter løype et sted, må det kuttes et annet sted. På grunn av disse rigide reglene har denne prosessen tatt unødvendig lang tid, flere år. Det hadde vært mye greiere om Alta kommune fikk bestemme selv.
http://www.altaposten.no/lokalt/nyhe...icle519280.ece

Sitat av slashdot Vis innlegg
Tja, en liter eller to maks. Eller nok til å dekke eit par tusen kvadratmeter vatn.
Vis hele sitatet...
Det skal veldig mye til før en snøscooter klarer å lekke ut så mye olje. Totaksmotorer fungerer ikke slik at det er olje i selve motorblokka som på biler, det er en egen oljebeholder som man fyller på. Motoren gjør så jobben med å blande riktig forhold mellom bensin og olje. Ved en eventuell lekkasje, for eksempel en sprikk i en foring vil det bare lekke dråper, og oljen vil bli fanget opp av bunnpanna, som på snøscootere er lukket fordi det ellers hadde kommet masse snø og vann opp i motoren fra undersiden. Kan ikke se for meg et realistisk scenario der en snøscooter lekker en liter olje rett ut i naturen.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Utsleppspunktet har mykje å sei. Slår du ut en liter olje i Oslo Sentrum, blir negativ påvirkning på miljøet rimeleg liten, fordi det blir fanga opp i gråvassanlegget. Heller du ut en liter olje langt til havs blir påvirkninga liten, fordi det er få overflatelevande organismer, og oljen fordamper før den rekk å nå land. Heller du den ut i eit klekkeområde for frosk har det massive skadeverknader.
Vis hele sitatet...
Finnes det dokumentasjon på hvor skadelig det vil være å helle en liter olje ut i snøen i et område med lite vegetasjon? Som store deler av Finnmarksvidda

[quote=slashdot]Det er jo litt avgrensa kor mange som kan leve av scooterutleige, og eg har heilt ærleg ikkje den store trua på at det er eit ekstremt marked for det i Noreg. Til gjengjeld har vi jo eit visst marked som destinasjon for turister som vil sjå natur?

Det virker som om du tror at snøscooterturisme og naturturisme er to separate ting. En cruiseturist (vi har en god del vinterturisme i Alta) er ikke interessert i å spenne på seg ski og traske innover vidda for å se på naturen, de aller fleste er pensjonister som bare vil oppleve verden.

Sitat av slashdot
Er det i dette området mange turister som kjem med det føremål å køyre scooter? Er det ein næringsveg her å leige ut scooter til turister? Er det her etablert løyper? Eg veit ikkje svaret på dei spørsmåla, men dei bør vere svært gode indikatorer på påstandane dine om at det vil skape arbeidsplasser.
Vis hele sitatet...
Nå er det nok veldig langt å reise til Finnmark kun for å kjøre snøscooter, men scooterkjøring er en del av pakka som lokker tusenvis av turister hver vinter. Kan se for meg at et slikt tilbud sørpå ville vært nokså lukrativt. I Nord-Finland er de svært flinke på vinterturisme, der har de virkelig fått det til. De har også et mye mer liberalt syn på snøscooter.

Min logikk tilseier at det har to rimeleg store nytteverdier: bevare flora og fauna, og som rekreasjonsområde for dei som likar å gå i fjellet (nei, eg er ikkje av dei).
Vis hele sitatet...
Når det gjelder planteliv er det ikke ved noen forskning påvist varige skader. Universitetet i Tromsø gjennomførte i 1990 en undersøkelse på Svalbard. Konklusjonen er klar: ”Undersøkelsen kunne ikke på noen måte påvise at den eksisterende snøscootertrafikken reduserer det fysiske velværet hos reinsdyrene på Svalbard. Har dessverre ikke direkte kilder på dette for hånden, men jeg skal nok klare å lete de frem om du er interessert.

Sitat av slashdot Vis innlegg
ein kommune har relativt lite å tape på å utnytte eit avgrensa fellesgode (villmark), og det er relativt lite problematisk om ein kommune gjer det. Om mange kommuner gjer det, er almenningen brått borte.

Difor er det i ein del tilfelle betre å forvalte somme ressursar på eit plan som er lenger borte fra dei involverte, for å sikre at det faktisk er ei sakleg og heilheitleg vurdering som ligg bak, og ikkje stykkevis og delt vurdering av eigne fordelar.
Vis hele sitatet...
Er det ikke problematisk om det kun er de involverte som har den nødvendige kompetansen og erfaringen til å konstruere et fornuftig regelverk?

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Bare for å kaste inn et spørsmål her - ville en elektrisk snøscooter tilfredsstille alle parter?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på ytelsen og vekta tror jeg. En snøscooters tørrvekt i dag er normalt litt over 200 kilo. Eldre modeller som er kjent for å være store og tunge er mildt sagt et helvete å kjøre om det ikke er fast dekke og god løype. Kjører du deg fast, blir du stående om du ikke får hjelp. Det må også litt motorkraft til for å forsere løs snø i bakker.

Sitat av slashdot
Min logikk tilseier at det har to rimeleg store nytteverdier: bevare flora og fauna, og som rekreasjonsområde for dei som likar å gå i fjellet (nei, eg er ikkje av dei).
Vis hele sitatet...
Glemte å adressere det siste punktet ditt. I Alta kommune i dag finnes det flust med skiløyper, både lysløyper og preparerte løyper i villmarka, langt unna der det er lov å kjøre snøscooter i dag. Det går altså an å velge mellom å gå tur i fjellet på ski i stillhet eller kjøre snøscooter, det er ikke enten eller.
Sist endret av KultNick; 8. mars 2013 kl. 14:30.
Sitat av Provo Vis innlegg
Følgende tok meg ca to minutter med googling, og alle er fra samme forum på nettet:

"Hatt 2 ski dooer nå en fra 07 og en 2010 og begge lekker totaktsolje fra gjengepartiet til påfylling, er det tilfeldig eller er det produsert av søppel?"

http://www.scooterforum.no/index.php...ekkasje.25559/

"fikk olje lekkasje i går, å fant ut at det var en av de "stål" belagte slangene som har ligget imot blokka å gnissa hull."

http://www.scooterforum.no/index.php...pex-mcx.10214/

"når jeg fikk av variatorn så jeg at det var kommet olje (nesten som tykk gråaktig gris) ut av simmeringen."

http://www.scooterforum.no/index.php...ssembly.22125/

"Har hatt litt reimslitasje, som jeg antar kommer av feiljusterte variatorer, dette har generert en del varme som til slutt har reultert i oljelekkasje på veiva."

http://www.scooterforum.no/index.php...pex-mcx.15541/

"Røska av spyleluft-rørene til intercooleren fordi mistanken om olje-lekkasje gjennom kompressorsiden på turboen var stor, og det viste seg at det var rikelig med olje som rant ut både fra rørene og intercooleren."

http://www.scooterforum.no/index.php...roblemer.4454/

"- Har du olje lekkasje en plass i motorrommet?
- Det ser ut som det kommer fra potta
- Har det samme på min. Kommer fra potta ved tomgangskjøring. Griseri, men uproblematisk"

http://www.scooterforum.no/index.php...s.15088/page-2

"Av servicemeld har jeg hatt tre stk, oljelekkasje på kjedekasse, varmehåndtak og bensintank. Bensintanken ble det ikke lekkasje på, men hadde serinr med de som det hadde vært trøbbel med."

http://www.scooterforum.no/index.php...xp.2263/page-2


Hva skal være grunnen til å gjøre et unntak på vannet, men ikke på sletter på land? Man har begrenset det til et visst definert område på grunn av årsakene nevnt oppimot hundre ganger i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Prøv å søke på det samme på et bilforum, båtforum, mopedforum osv. Sikkert 1000 ganger flere treff.

Og grunnen til at disse trådene du siterer fra er postet, er selvsagt at noen trenger hjelp for å fikse lekkasjen.

Skikkelig skuterolje koster 5-700 kr for 4 liter, jeg tviler meget sterkt på at noen vil kjøren rundt og la dette dryppe konstant.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Bare for å kaste inn et spørsmål her - ville en elektrisk snøscooter tilfredsstille alle parter?

Jeg mener, etterhvert som batteriene og motorene blir bedre, så burde det være mulig å lage en elektrisk snøscooter som har rekkevidde og fart til å tilfredsstille scooterfolket. Samtidig vil den være mye mer stille og mindre forurensende, og således komme miljøvernerne i møte. Men, det ville jo ikke være noen vits i hvis én av partene uansett var fast bestemt på å sette seg på bakbeina. Bare nysgjerrig, her.
Vis hele sitatet...
Tvilsomt. Det vil bli alt for tungt. Det er en konstant konkurranse blant scooterprodusentene om å lage den letteste scooteren. Per dags dato er den letteste mountainscooteren en Polaris som veier 170-180kg tørr. Veldig tvilsomt at en elscooter kan matche dette, samtidig som den matcher effekt osv. For ikke å nevne at alle og enhver med interesse for scooter og rekreasjonskjøring/klatring/morokjøring er og kommer til å være trofast mot bensinmotorene og deres register og effekt.



Og dere som sier at det ikke er moro/vakkert å oppleve naturen på scooter: Hver sin smak, sier jeg. Jeg vet ikke om noen bedre følelse enn å kjenne 145 hk rive i snøen og sende meg langt oppover en bratt fjellside i 50 cm puddersnø, for så å¨stille meg på toppen og nyte utsikten, kanskje ta noen bilder og grille med kompiser.

For _meg_ er det mye mer morsomt og vakkert enn å gå fiskebein opp på fjellet, og sitte svett som ei kråke på toppen.
Med dagens teknologi ville det aldri fungert med en elektrisk snøscooter! Om det uansett mirakuløst skulle la seg gjøre med tanke på vekt og effekt ville nok scooteren veid mange mange hundre kilo og prisen 10-ganger høyere.

Om ser på en standard 4-takt snøscooter så er forbruket kjempelavt, i hvertfall kontra 2-takt.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Bare for å kaste inn et spørsmål her - ville en elektrisk snøscooter tilfredsstille alle parter?

Jeg mener, etterhvert som batteriene og motorene blir bedre, så burde det være mulig å lage en elektrisk snøscooter som har rekkevidde og fart til å tilfredsstille scooterfolket. Samtidig vil den være mye mer stille og mindre forurensende, og således komme miljøvernerne i møte. Men, det ville jo ikke være noen vits i hvis én av partene uansett var fast bestemt på å sette seg på bakbeina. Bare nysgjerrig, her.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis noen får til å matche kraft til vekt-forholdet til dagens skutere og i tillegg klarer å lage batterier som er lette nok, tåler -40 grader og klarer å holde seg uten å dø i et halvt år uten bruk hvert år.
En annen negativ ting med dette er hvis du går tom for strøm midt på fjellet, hva gjør du da? På en vanlig skuter så er det jo bare å fylle på med en ekstra bensinkanne man har med seg, litt verre med batteri.
Sitat av Landsbyidioten Vis innlegg
Prøv å søke på det samme på et bilforum, båtforum, mopedforum osv. Sikkert 1000 ganger flere treff.
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Hva har det med saken å gjøre? Biler og mopeder er like ulovlig i skjør utmark som scootere.

Sitat av Landsbyidioten Vis innlegg
Og grunnen til at disse trådene du siterer fra er postet, er selvsagt at noen trenger hjelp for å fikse lekkasjen.

Skikkelig skuterolje koster 5-700 kr for 4 liter, jeg tviler meget sterkt på at noen vil kjøren rundt og la dette dryppe konstant.
Vis hele sitatet...
Jeg har da heller aldri sagt at folk lekker ut olje med viten og vilje. Jeg sier at oljelekkasjer kan forekomme, som et tilsvar til påstander om at dette aldri skjer. Og desto flere scootere, jo større sannsynlighet, og dermed også flere tilfeller. Dette bidrar da til avgjørelsen om at man ikke ønsker fri skuterkjøring i utmark.
Sist endret av Provo; 8. mars 2013 kl. 18:40.
Nesten så jeg får lyst til å dra i skauen å tømme ut et par 4 liters kanner med olje bare for å irritere dere motstandere litt ekstra.. Fanme det dummeste argumentet jeg noensinne har hørt. "et par oljedråper fra en skuter vil ødelegge dyreliv osv osv". Hvorfor er det da fremdeles et yrende dyreliv, og grønt utav ville satan i sverige da, etter alle årene folk har kjørt skuter der? Skal ta bilde av skuterløypa innover nå i vinter, så et til sommeren. Man kjenner ikke igjen plassen i det hele tatt. Og ikke et eneste spor som minner om skuterfolket som har vært kjørende innover.

Utrolig at folk kan sitte på et kontor i oslo og bestemme at vi som bor lenger nord ikke skal få lov å kjøre oss en tur på skuteren på snødekt mark. kan ikke få sagt hvor latterlig det er. Folk som faen såvitt vet hva en skuter er engang..

Og dette med at man skremmer og forstyrrer dyr er jo også noe forbanna tøv. Når jeg møter på f.eks rein, snur di ikke engang på hodet for å se hva som kommer. Men går en skigåer forbi derimot blir det et jævla liv i flokken. Så at folk som ikke bruker eller er innteresert i skuter skal sitte å bestemme at vi ikke skal få lov til det er jo rett og slett sykt. ikke noe annet å si om den saken.

http://www.an.no/nyheter/article6539299.ece Et eksempel på hvor nyttig skuteren kan være. Hvordan tror dere det ville gått dersom di ikke hadde skuter patruljer for å sende ut? Får bare håpe at ikke naturen er ødelagt der til sommeren da.. ifølge folk som har "vett" på dette er det jo utrolig stor fare for det.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Er ganske dumt at det ikke er lov, samme gjelder vannskuter. Ser egentlig ikke noe problem med begge kjøretøyene..
Personlig har jeg ikke noe forhold til scootere, og forbudet sjenerer meg ikke. Men, jeg har gjort noen observasjoner bland de jeg kjenner som sysler med slikt. Den ene er at ihuga scooterfans også går mer på ski ut i ødemarken enn andre. Jeg har kun egne observasjoner her, men bildet er nokså ensretta. Og egentlig gir det mening - liker man å være ute, så gjør man det jo gjerne på flere måter?

Jeg synes man kunne eksperiementere litt på en vitenskapelig rigid måte. Skal ikke på berope meg noen ekspertise på hvordan det bør gjøres, men kanskej tillate noen steder og forby andre, og overvåke miljøpåvirkningen nøye over en periode av noen år. Er det ingen konsekvenser - tillat! Er det konsekvenser. så får man vurdere om disse er alvorlige nok til å forby det totalt.

Avslutningsvis: dersom hele Norge kjørte i skogen, så ville det nok ha påvirket både det ene og det andre. Men det er jo ikke slik at alle gjør noe bare fordi det slutter å være forbudt. Er det få nok som gidder, selv ved frislipp, så er jo ikke saken så stor?
Sist endret av Myoxocephalus; 8. mars 2013 kl. 20:24.
Tror litt for mange får assosiasjoner til østmarka eller Blefjell når de tenker på Nord-Norge. Det er virkelig, virkelig mye plass her oppe. Det er nok av grunnen til å være for begrensinger i scooter-trafikken i sør, i all hovedsak bråk...

.. men det blir litt tåpelig å være mot bråk når det er en times kjøretur bort til neste menneske uansett. Argumentene om oljesøl og CO2 utslipp er bare tåpelige.. regner med dere også nekter fly? Litt scooter-kjøring oppi her skader absolutt ingenting.. og så lenge blir opp til kommunene å regulere skal man nok klare å få holdt scooterkjøringa unna de skigående også for det er fanden meg nok plass her.

Seriøst, jeg har ikke sett ett skikkelig argument mot selvbestemmelsesrett for kommunene i nord i hele tråden.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
.. men det blir litt tåpelig å være mot bråk når det er en times kjøretur bort til neste menneske uansett. Argumentene om oljesøl og CO2 utslipp er bare tåpelige.. regner med dere også nekter fly?
Vis hele sitatet...
Som sagt, fly har mye høyere nytteverdi enn snøscooter.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Seriøst, jeg har ikke sett ett skikkelig argument mot selvbestemmelsesrett for kommunene i nord i hele tråden.
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler deg å lese tråden
Sitat av Sinken Vis innlegg
Som sagt, fly har mye høyere nytteverdi enn snøscooter.
Vis hele sitatet...
Sprøyt. Mesteparten av langdistanseflygningen er rein turisme og null nytteverdi.. en grei andel av kortdistanseflygningen er også rimelig unødvendig. Store deler av bilkjøringa i Norge er også unyttig i økonomisk forstand.. og da snakker vi om store drog av motorer som gjerne drar med seg et tonn materiale rundt omkring. Seriøst, å dra inn CO2 utslipp som argument mot små snøscootere som kjøres en gang iblant er ikke annet enn "jeg liker ikke snøscootere og dette er beste jeg fant på"

Jeg anbefaler deg å lese tråden
Vis hele sitatet...
Jeg har gjort det.. hele greia.. gud veit hvorfor