Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  130 12911
Det har aldeles noe med saken å gjøre, snescootere er like viktige for oss (om ikke viktigere) enn det er for søringer som bor ved kysten å kunne kjøre båt. Da det kjøres enda verre med båter enn det gjøres med snescooter. Har du noen gang prøvd en Scooter Mith? Eller har du bare satt deg dette målet som at snescooter er neinei? Ser ikke vitsen med at du snakker om et tema du ikke kjenner til

Fyllekjøring er ikke en god grunn for å forby et kjøretøy, da dette skjer i alle kategorier, uansett. Politiet er begynt å bli mye mer synlig på snescootere de siste årene, noe som er bra.

Som Mozzie sier så er det ikke helt uvant at søringer ser på oss som andre idioter uten peiling.

Og ettersom det kun er Finnmark som har tilgang til område for snescootere, hvorfor skal vi ikke da få tilrettelagt reglene dereter? Ser ikke vitsen med at søringene skal klage, da de ikke har noe de skulle klaget over.
Sist endret av Vod0; 7. mars 2013 kl. 15:09.
Haha, tidenes bedreviter? :P "jeg har rett, du kommer med skvalder". Hvorfor er skuter så mye verre enn båter? Hvorfor skal skuter vere så forbudt? Hvorfor skal turgåere har førsterett på all natur, uten å høre støy? Det er nok plass til alle, kanskje noen områder kunne vert tillatt, og andre forbudt?
Folk er forskjellige, med forskjellige interesser. Noen liker fart og spenning, mens andre liker ro og stillhet. Det er like irriterende for en skuterfører at hans interesse er ulovlig/uglesett, som det er for en turgåer å høre støy.

Selv har jeg interesse for begge deler.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Haha, tidenes bedreviter? :P "jeg har rett, du kommer med skvalder".
Vis hele sitatet...
Jeg har jo rett, vi lager ikke lover som skal gjelde for hele landet utifra hva som fungere en liten plass i Nord-Norge.
Istedet for å automatisk grave seg ned i forsvarsposisjon og slenge ut personangrep og stråmenn så kan dere jo lese noen av argumentene mine postet før her i tråden.
Hvis snøskutere skal være forbudt fordi det ødelegger naturen, da bør ATV ihvertfall være forbudt! For DE ødelegger virkelig stier og naturen i fjellet.

Det hele er rett og slett bare tåpelig. Det er mer enn nok plass til både skigåere og snøskuterkjørere (ihvertfall i Nordland og oppover troms/finnmark)

Skigåerne begrunner med at skutere lager så mye støy. Seriøst, er dere 90 år gamle kjerringer som ikke tåler lyd!? At støy skal være hovedgrunnen til at skuterkjøring er ulovlig er rett og slett bare latterlig og jeg regner ikke det som en seriøs grunn for at det skal fortsette å være ulovlig. Nå må Norge seriøst skjerpe seg, for nå blir vi beskyttet mot ALT. Det er direkte heslig at landet vårt styres av noen bittre byklyser som sitter å lager regler og lover om ting de ikke har peiling på. (f.eks. skuterkjøring) Tør vedde på at de som lagde den regelen satt i oslo i fin-dressen sin og har aldri sett eller prøvd en skuter. Vår kjære barnehage-tante Jens er heldigvis ferdig til neste valg.

Og du Mith: At skutere kan gjøres om til turisattraksjoner i kommunene er BARE bra. Hvertfall for min kommune her i Nord. Flere turister = inntekt for kommunen.
Er så jævlig lei av de meningene dine Mith at egentlig vil jeg bare si til deg, stikk av sosialistsvin! Kom deg utafor den byen du sitter i og opp i nord på landet, kanskje du får et nytt perspektiv på ting.
ser en del skriver at det burde bli lovlig fordi skuter er så praktisk til å få utført jobber i skogen osv. Det er bare et tullete argument fordi du har lov til å registrere skuteren som skogsmaskin og bruke den i skogen.
Eneste grunnen til å lovliggjøre skuter er for at folk skal få ha det gøy og at folk som er for late til å gå på ski skal komme seg ut i naturen. Det blir litt absurd. Er ganske bråkete med skutere oppi fjellheimen, og ser ikke veldig pent ut med masse skuterspor overalt.
Men på en annen side, så er jeg for skuterveier for at folk skal kunne komme seg fra a til b.
Og jeg hater sånne selvopptatte jøker som labber rundt på listverk, og tror de eier alt utenom asfaltkanten! Kommer med dårlige argumenter, og i tillegg tråkker kraftig på på de som ikke liker det samme som de selv! Enn de som har skavanker som tilsier at ski på beina er umulig? Er de ikke verd såpass at de skal få mulighet til å komme seg ut på fjellet? Er fjellet bare for de med ski kanskje? Og dere nevner støy? De snørrungene dere har på slep lager mere støy, og er langt mere plagsomt enn lyden av en scooter!

Selv er jeg en av de så hater ski! Di hører hjemme som listverk i et uthus! Forbanna snobbete og egoistisk holdning på de fleste med ski på taket er det også.. Tror det er bare å ture fram som de selv vil!

Ja til scooter for faen!
Sitat av MrKrokan Vis innlegg
Og jeg hater sånne selvopptatte jøker som labber rundt på listverk, og tror de eier alt utenom asfaltkanten! Kommer med dårlige argumenter, og i tillegg tråkker kraftig på på de som ikke liker det samme som de selv! Enn de som har skavanker som tilsier at ski på beina er umulig? Er de ikke verd såpass at de skal få mulighet til å komme seg ut på fjellet? Er fjellet bare for de med ski kanskje? Og dere nevner støy? De snørrungene dere har på slep lager mere støy, og er langt mere plagsomt enn lyden av en scooter!

Selv er jeg en av de så hater ski! Di hører hjemme som listverk i et uthus! Forbanna snobbete og egoistisk holdning på de fleste med ski på taket er det også.. Tror det er bare å ture fram som de selv vil!

Ja til scooter for faen!
Vis hele sitatet...

Word!

Ta med dere øredotter hvis du skal gå på ski og vil ha det stilt og rolig. Støy fra skutere kan ikke klassifiseres som en gyldig grunn for at skuterkjøring skal være ulovlig. Da skal det være forbudt for husverten min i 2. etasje å spille høy metal på ettermiddagen når jeg skal powernappe. Det blir akkurat det samme.
Sist endret av Lunat1c; 7. mars 2013 kl. 15:57.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Siden når ble det en menneskerett å bruke snøskuter? Har dere ikke veier der oppe som dere kan kjøre bilene deres på? Det er ikke vår feil at dere har mye fritid, og føler for å råkjøre med skutere bare fordi det er kult og gøy med høy fart. Biler er regulert, det samme er skutere. Biler har sine veier de ferdes på, det samme har skutere. Biler er for å komme seg fra A til B, skutere er også for å komme seg fra A til B, men på annet type føre. Vi "søringer" innser at dere har annerledes værforhold (les: mer snø), derfor har dere muligheter for å kjøre med skutere på angitte veier.
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Hvis snøskutere skal være forbudt fordi det ødelegger naturen, da bør ATV ihvertfall være forbudt! For DE ødelegger virkelig stier og naturen i fjellet.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i, men nå har det seg slik at det faktisk er forbudt det også (selv om de ikke jaktes på av politihelikopter osv..):

§ 3. (forbud mot motorferdsel i utmark og vassdrag).
I utmark og vassdrag er motorferdsel ikke tillatt med mindre annet følger av denne lov eller vedtak med hjemmel i loven.
Vis hele sitatet...
For å lese mer om regulering av motorferdsel i utmark kan du/dere ta en titt på vedlagt link.
Enkelte i denne tråden kan sikkert ha godt av denslags lesestoff for å holde seg på et mer saklig plan under denne diskusjonen.

http://www.lovdata.no/all/tl-19770610-082-0.html
Sitat av Snipes Vis innlegg
Siden når ble det en menneskerett å bruke snøskuter? Har dere ikke veier der oppe som dere kan kjøre bilene deres på? Det er ikke vår feil at dere har mye fritid, og føler for å råkjøre med skutere bare fordi det er kult og gøy med høy fart. Biler er regulert, det samme er skutere. Biler har sine veier de ferdes på, det samme har skutere. Biler er for å komme seg fra A til B, skutere er også for å komme seg fra A til B, men på annet type føre. Vi "søringer" innser at dere har annerledes værforhold (les: mer snø), derfor har dere muligheter for å kjøre med skutere på angitte veier.
Vis hele sitatet...
Siden når ble det en menneskerett å gå på ski...? Selv om loven foreløbig er slik at det er ulovlig med skuterkjøring, betyr det ikke at det er det som er RETT.

Syter du over støy av skuterne, putt øredotter i ørene så slipper du å høre noe.
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Siden når ble det en menneskerett å gå på ski...? Selv om loven foreløbig er slik at det er ulovlig med skuterkjøring, betyr det ikke at det er det som er RETT.

Syter du over støy av skuterne, putt øredotter i ørene så slipper du å høre noe.
Vis hele sitatet...
Allemannsretten sier at alle har rett til å ferdes fritt i utmark så lenge man ikke er til plage for andre. Støy og skuterspor i hytt og vær er faktisk til plage for andre som ønsker å oppleve naturen slik den er: fredelig og rolig. Det er faktisk ikke vanskeligere enn det. Å kreve at alle andre skal bruke ørepropper for å holde ut støyen fra deg og dine kumpaner er selvsagt så heseblesende tåpelig at det ikke er til å vurdere som et seriøst argument.

Det sammenliknes med småbåter, men sammenlikningen feiler i at båter normalt støyer mindre og befinner seg ute på vannet hvor man ikke oppholder seg nettopp uten båt. Nærmere land er det restriksjoner på bruk og støy, og vannets variant av snøskutere - vannskutere - er også kun lov i områder der man har søkt spesielt om dispensasjon. I fjellvann og liknende, altså ute i naturen, er det også som regel forbudt med motordrevet båt. Regelverket er altså rimelig konsekvent.

Ellers kan jeg ikke annet enn å flire av at man i Nord-Norge tilsynelatende tror at det ikke finnes hverken natur eller snøskutere sør for Mosjøen, og at man er nødt til å ha prøvd å kjøre snøskuter, gjerne ved en rekke anledninger, for å kunne uttale seg om hvorvidt man liker å ha de brølende rundt ørene når man er ute og nyter marka og fjellheimen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Syter du over støy av skuterne, putt øredotter i ørene så slipper du å høre noe.
Vis hele sitatet...
Har du den holdninga om naboen vil bruke motorsag i hagen på nattestid også?

Samfunnet er eit fellesskap, og vi set visse rammer vi forventer at folk held seg til. Totalforbod mot motorisert ferdsel i utmark er ei slik ramme, for å beskytte naturen, og av omsyn til dei som brukar terrenget elles.
Sitat av Mith Vis innlegg
Grunnen til at vi har såpass mye natur at det er nok til alle er at vi er svært restriktive med kjøring i utmark. I tillegg så er det rimelig frekt å anta at det er skiløpere som må finne seg en plass der de ikke blir plaget av motorlyder, det er vel heller motorfolket som får finne seg en plass der de ikke plager noen.

Et annet problem med å tillate snøskutere blir når turistindustrien får sine klamme fingre på dette. Å starte skuter utleie, lage løypenett, tilby forskjellige aktiviteter på skuter er nok for mange en ganske spennende tanke for å tjene noen kroner og hvem er det som får tilgang til de mest attraktive løypene, områdene og turene tror du, hvis kommunen skal få bestemme? Blir det den lokale skiforeninga som drives på dugnad og statelig støtte eller blir det Mr. Hotellmogul som kan spytte både mer penger og arbeidsplasser inn i en slunken kommunekasse?
Vis hele sitatet...
Er du klar over at det her i Finnmark allerede er et åpent løypenett, og flere aktører som driver med snøscootersafari? Det er bare positivt, og turistene stortrives. Vi har også massevis av skiløyper langt unna scooterløypene for de som er allergisk mot lyder.

Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg har jo rett, vi lager ikke lover som skal gjelde for hele landet utifra hva som fungere en liten plass i Nord-Norge.
Istedet for å automatisk grave seg ned i forsvarsposisjon og slenge ut personangrep og stråmenn så kan dere jo lese noen av argumentene mine postet før her i tråden.
Vis hele sitatet...
Hele poenget med tråden og aksjonen til Borch er at hun og veldig mange andre vil åpne for at kommunene skal få bestemme selv om de vil tillate scooterkjøring, og i hvilke former. Jeg ser jo at det finnes mange søringer som fråder av raseri bare man nevner motorlyd i en tråd, så jeg tolker det dithen at folk ikke vil ha snøscootere sørpå, og det er helt greit. Men her oppe i Finnmark er vi bundet av akkurat de samme meningsløse reglene som sørpå, kommunene får ikke bestemme selv om de vil lage en ny løype for eksempel.

Kan jo nevne at her i Vest-Finnmark finnes det ca en snøscooter per femte innbygger, mot en per 110. innbygger i resten av landet. Er det ikke åpenbart at situasjonen er annerledes her oppe, og at vi elsker snøscooteren? Hvorfor skal vi ikke få bestemme selv hvordan vi skal bruke den?

Sitat av Snipes Vis innlegg
Siden når ble det en menneskerett å bruke snøskuter? Har dere ikke veier der oppe som dere kan kjøre bilene deres på? Det er ikke vår feil at dere har mye fritid, og føler for å råkjøre med skutere bare fordi det er kult og gøy med høy fart. Biler er regulert, det samme er skutere. Biler har sine veier de ferdes på, det samme har skutere. Biler er for å komme seg fra A til B, skutere er også for å komme seg fra A til B, men på annet type føre. Vi "søringer" innser at dere har annerledes værforhold (les: mer snø), derfor har dere muligheter for å kjøre med skutere på angitte veier.
Vis hele sitatet...
Regner med at du også er for et forbud mot fritidsbåter på Sørlandet? Om ikke, er det fint om du kan utdype hvorfor.
Sist endret av KultNick; 7. mars 2013 kl. 16:54.
Sitat av Snipes Vis innlegg
Siden når ble det en menneskerett å bruke snøskuter? Har dere ikke veier der oppe som dere kan kjøre bilene deres på? Det er ikke vår feil at dere har mye fritid, og føler for å råkjøre med skutere bare fordi det er kult og gøy med høy fart. Biler er regulert, det samme er skutere. Biler har sine veier de ferdes på, det samme har skutere. Biler er for å komme seg fra A til B, skutere er også for å komme seg fra A til B, men på annet type føre. Vi "søringer" innser at dere har annerledes værforhold (les: mer snø), derfor har dere muligheter for å kjøre med skutere på angitte veier.
Vis hele sitatet...
Jeg fatter ikke hvor du får råkjøring fra, her er det snakk om snøscooter som kjøretøy, ikke om enkelte individers tåpskap. Har tro på at Sandra og co når frem med dette da, det begynner å bli dags med endringer i motorferdselloven.
Sitat av tysoland Vis innlegg
Et eksempel, støy.
Vis hele sitatet...
Synes det er like lite hold i det argumentet som når det kommer til vannscooter-debatten. (Kan ikke kjøre vannscooter nei, bråker jo så forferdelig, men en jeg kjenner som har en 1100hk's katamaran kan kjøre rundt og bråke?)
Sist endret av Bruskork1; 7. mars 2013 kl. 17:01.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du den holdninga om naboen vil bruke motorsag i hagen på nattestid også?

Samfunnet er eit fellesskap, og vi set visse rammer vi forventer at folk held seg til. Totalforbod mot motorisert ferdsel i utmark er ei slik ramme, for å beskytte naturen, og av omsyn til dei som brukar terrenget elles.
Vis hele sitatet...
For et totalt grunnløs sammenligning å komme med. Det skal være stilt etter kl. 23:00. Slik er det bare slashdot.

I realiteten aner du ikke hva du snakker om når du sier at skuteren ødelegger naturen. Det er SNØ som SNØskuteren kjører på. Det eneste å sette fingeren på ang. snøskutere er eksosen som bidrar til å ødelegge ozon-laget, men en skuter har ti ganger så lavt utslipp som en bil, så det kan HELLER ikke sees på som et gyldig argument mot skuterkjøring.
Finner det fascinerende at enkelte nordlendinger (feks Settoz) tror at samtlige søringer er for dumme til å forstå hvordan "dere" har det. Dere tror faktisk at alt sør for Grense Jakobs-elv er en eneste stor konspirasjon hvis eneste agenda er å ødelegge livet til samer og alle andre nordpå.

Vel, dette stemmer ikke. Dere nordlendinger er ikke så forbanna spesielle som dere vil ha det til. Vi skjønner fint at dere som regel har mer/lengre snø enn oss, men husk på at alt sør for Bodø ikke nødvendigvis består av regnskog, lumske jungeldyr og paraplydrinker på terassen hver dag i 30 graders solsteik.

Vi "søringer" møter på stort sett de samme problemene som dere. Hører dere at vi gnåler om at vi MÅ få lov å kjøre Raptorene våres til skogs, slik at vi er sikre på at vi voldtar alt av friluft vi kommer over? Og denne sammenligningen med båter; kom an! Dere har kanskje ikke båter der oppe dere da? Og jeg som trodde dere bidro til fiskerinæringen. Vel, vi kan godt forby båtferdsel for min del. Hva bidrar dere med til kongeriket da, egentlig? Annet enn småhumoristiske mindreverdighetskomplekser for oss "søringer", altså?

Slutt å skap dere. Alle vet at dere kjemper for å kjøre turbomaskinene deres i hinsides farter for å se hvem som kommer lengst opp en skråning før det går skred, og Røde Kors må ut å sette eget liv i fare fordi "sneskvåtter er enj menneskerett".
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du den holdninga om naboen vil bruke motorsag i hagen på nattestid også?

Samfunnet er eit fellesskap, og vi set visse rammer vi forventer at folk held seg til. Totalforbod mot motorisert ferdsel i utmark er ei slik ramme, for å beskytte naturen, og av omsyn til dei som brukar terrenget elles.
Vis hele sitatet...
Om naboen står i hagen med motorsag midt på natta, kan man ringe politiet, og om politiet har tid, kommer de til å pålegge naboen å heller bruke motorsaga på dagen. Det er ikke lov å bråke og forstyrre folk unødvendig etter klokka 23.

Et totalforbud mot snøscootere hadde gjort null og niks for naturen, da de rett og slett ikke er særlig skadelig. Som nevnt tidligere i tråden har en skigåer et høyere marktrykk enn en snøscooter. Utslippene er også bare for en fjert i havet å regne sammenlignet med for eksempel fritidsbåter.

Det er heller ikke snakk om å åpne for fri kjøring, kun at kommunene får bestemme selv. Du må jo skjønne at kommuner og folk i Finnmark har et helt annet syn på snøscooteren enn folk fra den bråkete asfaltjungelen som får det ultimate naturkick av å oppleve stillhet mens de går på ski.
Sist endret av KultNick; 7. mars 2013 kl. 17:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KultNick Vis innlegg
Om naboen står i hagen med motorsag midt på natta, kan man ringe politiet, og om politiet har tid, kommer de til å pålegge naboen å heller bruke motorsaga på dagen. Det er ikke lov å bråke og forstyrre folk unødvendig etter klokka 23.
Vis hele sitatet...
God dag mann. Økseskaft.

Nøyaktig samme logikk kan p.t. anvendast om snøscooter. Det er ulovleg, og du presterer å oversjå heile poenget i setninga du siterte. Gratulerer!
Sitat av slashdot Vis innlegg
God dag mann. Økseskaft.

Nøyaktig samme logikk kan p.t. anvendast om snøscooter. Det er ulovleg, og du presterer å oversjå heile poenget i setninga du siterte. Gratulerer!
Vis hele sitatet...
Snøscooter er ikke ulovlig. Jeg eier en selv, og kan kjøre på et utvalg av helt lovlige løyper. Hva var poenget ditt?
Sist endret av KultNick; 7. mars 2013 kl. 17:14.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Finner det fascinerende at enkelte nordlendinger (feks Settoz) tror at samtlige søringer er for dumme til å forstå hvordan "dere" har det. Dere tror faktisk at alt sør for Grense Jakobs-elv er en eneste stor konspirasjon hvis eneste agenda er å ødelegge livet til samer og alle andre nordpå.

Vel, dette stemmer ikke. Dere nordlendinger er ikke så forbanna spesielle som dere vil ha det til. Vi skjønner fint at dere som regel har mer/lengre snø enn oss, men husk på at alt sør for Bodø ikke nødvendigvis består av regnskog, lumske jungeldyr og paraplydrinker på terassen hver dag i 30 graders solsteik.

Vi "søringer" møter på stort sett de samme problemene som dere. Hører dere at vi gnåler om at vi MÅ få lov å kjøre Raptorene våres til skogs, slik at vi er sikre på at vi voldtar alt av friluft vi kommer over? Og denne sammenligningen med båter; kom an! Dere har kanskje ikke båter der oppe dere da? Og jeg som trodde dere bidro til fiskerinæringen. Vel, vi kan godt forby båtferdsel for min del. Hva bidrar dere med til kongeriket da, egentlig? Annet enn småhumoristiske mindreverdighetskomplekser for oss "søringer", altså?

Slutt å skap dere. Alle vet at dere kjemper for å kjøre turbomaskinene deres i hinsides farter for å se hvem som kommer lengst opp en skråning før det går skred, og Røde Kors må ut å sette eget liv i fare fordi "sneskvåtter er enj menneskerett".
Vis hele sitatet...

Hahaha, må le litt. Men seriøst, en ATV setter faktisk fysiske spor i naturen, det gjør ikke snøscooteren så lenge sjåføren ikke er mongoloid og driver med barmark-kjøring med stram wire.


Selvfølgelig har vi båter, men ikke på langt nær det volumet dere har sørpå, og det med at du drar inn fiskerinæringen drar bare alt du argumenterte med ned på et mindre nivå, her snakker vi om en livsviktig næring.


Den brutale sannheten er faktisk at det er i nord så og si all produksjonen skjer, og har vi splittet landet i Mosjøen har Nord-Norge klart seg, mens resten har måttet kjempe for å holde en ok standard. Dette er dog en helt annen diskusjon, men blir så lei av epplekjekkhet til tider.
Sist endret av Mozzie; 7. mars 2013 kl. 17:23.
Sitat av slashdot Vis innlegg
God dag mann. Økseskaft.

Nøyaktig samme logikk kan p.t. anvendast om snøscooter. Det er ulovleg, og du presterer å oversjå heile poenget i setninga du siterte. Gratulerer!
Vis hele sitatet...

Du driter deg ut slashdot. Du har null peiling på hva du snakker om, og det eneste du kan argumentere med er "det er ulovlig, sånn er det bare"

Mr. lover&regler. Kom deg ut av eldresenteret og lev livet.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Slutt å skap dere. Alle vet at dere kjemper for å kjøre turbomaskinene deres i hinsides farter for å se hvem som kommer lengst opp en skråning før det går skred, og Røde Kors må ut å sette eget liv i fare fordi "sneskvåtter er enj menneskerett".
Vis hele sitatet...
Nå går det jo faktisk fler snøskred pga skigåere enn det gjør pga. snøscooter, synes jeg ser ofte slikt pga skikjørere som drar i farlige fjellsider på nyhetene enn om snøscootere. Og ja, er vell ikke noe nytt at nordlendinger ser på søringer som spesielle folk, og at sørlendinger ser på nordlendinger som spesielle folk. Men nå vet jo faktisk ikke de fleste her hva de snakker om når det kommer til en slik situasjon, da snescootere er lovlig i Norge, og at det er en viktig del av Finnmark.
Sist endret av Vod0; 7. mars 2013 kl. 17:28.
Det virker som om de fleste misforstår hele poenget med tråden og aksjonen til Borch. Det hun vil er å åpne for at kommunene skal få bestemme selv om de vil tillate snøscooterkjøring, lage løyper osv.

Vi har løyper i Finnmark i dag, men kommunene får ikke lov til å bestemme hvor mange løyper de skal ha, eller lage flere løyper selv om både kommunen og innbyggerne vil det. Snøscooter er allemannseie her, ca en snøscooter per femte innbygger. Hvorfor skal loven gjelde hele landet når situasjonen er totalt annerledes her oppe?

Om Borch får det som hun vil er det slettes ikke sikkert at alle kommuner vil åpne for snøscooterkjøring. Om jeg tolker svarene i denne tråden riktig, kommer det fortsatt til å være forbudt å kjøre snøscooter sørpå, siden verken kommuner eller folk vil ha dette. Men hvorfor skal ikke f.eks. Alta kommune få lov til å bestemme selv?
Sitat av KultNick Vis innlegg
Om jeg tolker svarene i denne tråden riktig, kommer det fortsatt til å være forbudt å kjøre snøscooter sørpå, siden verken kommuner eller folk vil ha dette. Men hvorfor skal ikke f.eks. Alta kommune få lov til å bestemme selv?
Vis hele sitatet...


...eller distriktskommunene i Troms og Nordland. Det er så mye skog og natur som ikke blir brukt av skigåere og som i tillegg er langt vekk fra hytter at argumentet MOT skuterkjøring kan rett og slett ikke brukes på generelt grunnlag. Hver kommune må se om det er forsvarlig å gjøre skuterkjøring lovlig. (hvis forslaget skulle tre i kraft) Det er mye mer tettbebodd strøk sørpå enn det er nordpå. Storbyene blir automatisk uaktuell for å legalisere skuterkjøring, det er noe man ihvertfall bare må regne med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Du driter deg ut slashdot. Du har null peiling på hva du snakker om, og det eneste du kan argumentere med er "det er ulovlig, sånn er det bare"
Vis hele sitatet...
Nei, det var det nokon andre som prøvde å argumentere med, om du les over ein gang til.

Eg tok til orde mot argumentet om at det bare er å bruke øreplugger om støy er uønska, og det vart illustrert at det er ønskeleg for samfunnet å ha stillhet enkelte plasser og til enkelte tidspunkt.

Eg kan sjå mange gode grunner til at det er ulovleg med motorisert ferdsel i utmark, m.a. hensyn til andre personer, av hensyn til dyrelivet, og av hensyn til utslepp. Kor sårbar naturen er er individuelt, men potensielt kan eit par liter olje på feil plass få store konsekvenser for ein art, om ein har uflaks. Det gjer at eit forbud for meg verkar fornuftig. Nytteverdien med snøscooterkøyring i utmark er vel gjerne ikkje så himla stor, for tar eg ikkje heilt feil er det vel ganske generelle unntak for nyttetrafikk i utmark? For §4C i lov om motorisert ferdsel i utmark seier 'nødvendig person- og godstransport til og fra faste bosteder og i jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring. Jakt, fangst, fiske og bærsanking reknes ikke som næring i denne forbindelse'

I tillegg gjev ei forskrift endå viare fullmakter. Det kan du lese her.

Kort sagt er nyttetrafikken stortsett lovleg, og det de er ute etter må åpenbart vere å køyre scooter for å køyre, ikkje for eit fornuftig formål... Og sjølv om konsekvensane ved å gjere det lovleg er små, så er nytteverdien for samfunnet liten IMHO, og eit forbod er fornuftig.

Forøvrig kan du legge igjen småvittige personangrep i døra.

Sitat av Lunat1c Vis innlegg
...eller distriktskommunene i Troms og Nordland. Det er så mye skog og natur som ikke blir brukt av skigåere og som i tillegg er langt vekk fra hytter at argumentet MOT skuterkjøring kan rett og slett ikke brukes på generelt grunnlag.
Vis hele sitatet...
Natur som er langt borte fra skigåarar og hytter er gjerne det vi kallar den gjenværande villmarka, som vel er svært viktig for vill fauna i Noreg? Vil vi øydeleggje den faunaen vi har igjen?

Då vil eg heller ha scooterkøyring i områder som allereie er i stor grad påverka av mennesker.
egne løypenett ville vært det mest "rettferdige" vil jeg påstå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KultNick Vis innlegg
Snøscooter er ikke ulovlig. Jeg eier en selv, og kan kjøre på et utvalg av helt lovlige løyper. Hva var poenget ditt?
Vis hele sitatet...
At motorsag er lovleg reiskap, men ikkje til bruk på nattestid - på grunn av støy. Scooter er lovleg å eige, men ulovleg å bruke i ein del områder, m.a. på grunn av støy. Ser du paralellen? Å hevde at folk kan bruke ørepropper er i begge tilfeller fullstendig absurd.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det var det nokon andre som prøvde å argumentere med, om du les over ein gang til.

Eg tok til orde mot argumentet om at det bare er å bruke øreplugger om støy er uønska, og det vart illustrert at det er ønskeleg for samfunnet å ha stillhet enkelte plasser og til enkelte tidspunkt.

Eg kan sjå mange gode grunner til at det er ulovleg med motorisert ferdsel i utmark, m.a. hensyn til andre personer, av hensyn til dyrelivet, og av hensyn til utslepp. Kor sårbar naturen er er individuelt, men potensielt kan eit par liter olje på feil plass få store konsekvenser for ein art, om ein har uflaks. Det gjer at eit forbud for meg verkar fornuftig. Nytteverdien med snøscooterkøyring i utmark er vel gjerne ikkje så himla stor, for tar eg ikkje heilt feil er det vel ganske generelle unntak for nyttetrafikk i utmark? For §4C i lov om motorisert ferdsel i utmark seier 'nødvendig person- og godstransport til og fra faste bosteder og i jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring. Jakt, fangst, fiske og bærsanking reknes ikke som næring i denne forbindelse'

I tillegg gjev ei forskrift endå viare fullmakter. Det kan du lese her.

Kort sagt er nyttetrafikken stortsett lovleg, og det de er ute etter må åpenbart vere å køyre scooter for å køyre, ikkje for eit fornuftig formål... Og sjølv om konsekvensane ved å gjere det lovleg er små, så er nytteverdien for samfunnet liten IMHO, og eit forbod er fornuftig.

Forøvrig kan du legge igjen småvittige personangrep i døra.



Natur som er langt borte fra skigåarar og hytter er gjerne det vi kallar den gjenværande villmarka, som vel er svært viktig for vill fauna i Noreg? Vil vi øydeleggje den faunaen vi har igjen?

Då vil eg heller ha scooterkøyring i områder som allereie er i stor grad påverka av mennesker.
Vis hele sitatet...

Den faunaen vi HAR IGJEN?!..... Omg. Jeg gir opp. Du greier virkelig ikke å se saken fra et annet perspektiv ei heller greier du å se hvor harmløst det faktisk ville vært å tillatt skuter. Og oljesøl? Utrydde truende art??? Jeg finner det direkte vittig det som kommer ut av deg!

Igjen refferer du til lover og regler slik det er NÅ, det er ikke det som er saken. Det betyr ikke at du har rett bare fordi det er en lov som sier at skuterkjøring er forbudt i fri mark, tenk litt over det du.

For å sammenligne argumentet ditt med at det er fornuftig med forbud mot skuterkjøring: I vietnam står det en bøtte med vann ved toalettet, ikke en rull med dasspapir! Jeg ser ikke nytteverdien i dasspapir, men likevell er det lovlig...?

Hadde skuterkjøring vært skadelig for dyrelivet, hadde det ikke fantes dyr i Finnmark..

Orker ikke diskutere mer med deg for alt av argumenter du spyr ut av kjeften din er så tynt at det ikke kan regnes som et argument engang. Du får sitte der å sitere lover og regler, som du alltid gjør!
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
For et totalt grunnløs sammenligning å komme med. Det skal være stilt etter kl. 23:00. Slik er det bare slashdot.
Vis hele sitatet...
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Du driter deg ut slashdot. Du har null peiling på hva du snakker om, og det eneste du kan argumentere med er "det er ulovlig, sånn er det bare"
Vis hele sitatet...
Dette snakker vel for seg selv. Men en liten ekstrakommentar likevel, siden du tydeligvis ikke har forstått poenget. Det er ikke bare forbudt etter klokken 23:00, men også på helligdager. Og hvorfor? Fordi det skal være mulig for deg å sitte i hagen og lese en bok, eller grave etter mark eller hva nå enn du liker å drive med, uten å bli plaget av andres unødvendige støy i urimelig grad. Det samme resonnementet ligger til grunn for de sterke restriksjonene på snøskuter i utmark, i tillegg til ting som stressing av dyrelivet og risiko for oljeutslipp og liknende.
Gjentar meg selv nå, men denne saken handler ikke om å tillate snøscooterkjøring eller ikke, men om å la kommunene få bestemme selv. Kommuner har forskjellige utgangspunkt og forhold, og debatten om kjøring i den enkelte kommune må tas hver for seg straks dette lovforslaget går gjennom.
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette snakker vel for seg selv. Men en liten ekstrakommentar likevel, siden du tydeligvis ikke har forstått poenget. Det er ikke bare forbudt etter klokken 23:00, men også på helligdager. Og hvorfor? Fordi det skal være mulig for deg å sitte i hagen og lese en bok, eller grave etter mark eller hva nå enn du liker å drive med, uten å bli plaget av andres unødvendige støy i urimelig grad. Det samme resonnementet ligger til grunn for de sterke restriksjonene på snøskuter i utmark, i tillegg til ting som stressing av dyrelivet og risiko for oljeutslipp og liknende.
Vis hele sitatet...
Merk deg at du sammenligner støy på egen eiendom og støy ute i fri mark. Det er ikke det samme... Oljeutslipp? Hvor mange liter olje tror du en skutermotor fyller? Bare spør, fordi jeg vet du ikke har svaret. Ergo, du vet HELLER ikke hva du snakker om når du pøser på om oljeutslipp av en skuter.

Putt øreproppa i ørene og les den boka di du. Fuglene lager også støy, kanskje vi skal forby fugler også?

Sitat av KultNick Vis innlegg
Gjentar meg selv nå, men denne saken handler ikke om å tillate snøscooterkjøring eller ikke, men om å la kommunene få bestemme selv. Kommuner har forskjellige utgangspunkt og forhold, og debatten om kjøring i den enkelte kommune må tas hver for seg straks dette lovforslaget går gjennom.
Vis hele sitatet...
Punktum.

Men Mith, slashdot og Provo er rene sosialistbanden som vil ufarliggjøre norge, så de ønsker gjerne å forby skuterkjøringen for alle landets kommuner, uavhengig av områdeareal i kommuner, nyttebruken etc.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Den faunaen vi HAR IGJEN?!..... Omg. Jeg gir opp. Du greier virkelig ikke å se saken fra et annet perspektiv ei heller greier du å se hvor harmløst det faktisk ville vært å tillatt skuter. Og oljesøl? Utrydde truende art??? Jeg finner det direkte vittig det som kommer ut av deg!
Vis hele sitatet...
Må du gi deg. Skal eg dokumentere at støy er stressande for mennesker og dyr? Med glede:
http://en.wikipedia.org/wiki/Health_effects_from_noise
I mennesker gir det m.a. auka risiko for hjerte- og karsjukdomar, i dyr kan det føre til endra oppførsel m.m.

At olje er skadeleg har samanheng med at det flyt oppå vatnet, er til dels tungt nedbrytbart, og er giftig - gjerne ein kombinasjon av alle faktorane. Vil du ha meir dokumentasjon på påstanden om at olje er miljøskadeleg, kan eg referere til eit MSDS frå Statoil f.eks.
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Igjen refferer du til lover og regler slik det er NÅ, det er ikke det som er saken. Det betyr ikke at du har rett bare fordi det er en lov som sier at skuterkjøring er forbudt i fri mark, tenk litt over det du.
Vis hele sitatet...
Eg har brukt rimeleg mykje plass på å argumentere for mitt syn. Men for å snu på flisa: Kan du komme med eit døme på nyttekøyring (altså trafikk som ikkje bare er scooterkøyring for å køyre scooter sin del), som i dag er forbode? Kva fordelar vil samfunnet ha av å tillate slik trafikk?
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Orker ikke diskutere mer med deg for alt av argumenter du spyr ut av kjeften din er så tynt at det ikke kan regnes som et argument engang. Du får sitte der å sitere lover og regler, som du alltid gjør!
Vis hele sitatet...
Om det er tynne argumenter burde det vere ei smal sak å plukke dei i fillebiter om du vil. Du gjer ikkje det; du latterleggjer dei, ved hjelp av påstander som den ovanfor.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det var det nokon andre som prøvde å argumentere med, om du les over ein gang til.

Eg tok til orde mot argumentet om at det bare er å bruke øreplugger om støy er uønska, og det vart illustrert at det er ønskeleg for samfunnet å ha stillhet enkelte plasser og til enkelte tidspunkt.

Eg kan sjå mange gode grunner til at det er ulovleg med motorisert ferdsel i utmark, m.a. hensyn til andre personer, av hensyn til dyrelivet, og av hensyn til utslepp. Kor sårbar naturen er er individuelt, men potensielt kan eit par liter olje på feil plass få store konsekvenser for ein art, om ein har uflaks. Det gjer at eit forbud for meg verkar fornuftig. Nytteverdien med snøscooterkøyring i utmark er vel gjerne ikkje så himla stor, for tar eg ikkje heilt feil er det vel ganske generelle unntak for nyttetrafikk i utmark? For §4C i lov om motorisert ferdsel i utmark seier 'nødvendig person- og godstransport til og fra faste bosteder og i jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring. Jakt, fangst, fiske og bærsanking reknes ikke som næring i denne forbindelse'

I tillegg gjev ei forskrift endå viare fullmakter. Det kan du lese her.

Kort sagt er nyttetrafikken stortsett lovleg, og det de er ute etter må åpenbart vere å køyre scooter for å køyre, ikkje for eit fornuftig formål... Og sjølv om konsekvensane ved å gjere det lovleg er små, så er nytteverdien for samfunnet liten IMHO, og eit forbod er fornuftig.

Forøvrig kan du legge igjen småvittige personangrep i døra.



Natur som er langt borte fra skigåarar og hytter er gjerne det vi kallar den gjenværande villmarka, som vel er svært viktig for vill fauna i Noreg? Vil vi øydeleggje den faunaen vi har igjen?

Då vil eg heller ha scooterkøyring i områder som allereie er i stor grad påverka av mennesker.
Vis hele sitatet...
Vi kan jo ikke frede ALL utmark fordi en liten del av befolkningen vil gå på ski der? Skutere bråker IKKE så mye at man tar skade av det. Eventuelt kan det være en dB begrensning for å få godkjent snøskuterne for å unngå disse blodtrimmede "drapsmaskinene" enkelte har klaget over tidligere. Det er forøvrig heller ikke slik at skuterkjørere leter etter skifolk for å kjøre rundt de kun for å plage.

Et par liter olje i utmark gjør akkurat samme skade som om det skulle bli sluppet ut ellers.

Jeg har et behov for å ha det litt morsomt en gang i blant, å jeg vet med 99.9% sikkerhet at resten av Norge har det samme behovet (har desverre ikke kilder) så for meg så er nytteverdien veldig stor. Ikke alle liker å se på en pc skjerm eller spille sjakk hele dagen

"Og sjølv om konsekvensane ved å gjere det lovleg er små, så er nytteverdien for samfunnet liten IMHO, og eit forbod er fornuftig."
Ikke si du er seriøs nå? Det er så himla fjærnt at det er helt på tryne. Du sier selv konsekvensene er små, men siden det ikke nødvendigvis gagner samfunnet som helhet (oslo?) så er det ikke noe vits i å gjøre det lovlig. Som flere har påpekt tidligere i tråden så er det veldig positivt for de litt mindre kommunene hvor det etableres flere bedrifter (flere bedrifter = flere arbeidsplasser = mer penger i skatt = mindre arbeidsledighet = er positivt for samfunnet (også oslo)) som driver med skuterutleie og turer. Hvis ikke det er positivt må du gjerne forklare meg hva som er.

Natur som er langt borte fra alle og enhver har ingen nytte for det Norske samfunnet, så det er ikke noe poeng i å frede den (din logikk, ikke min).

Håper ikke du blir veldig fornermet av mine få personangrep (ikke ta det veldig personlig, for det er det ikke).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Hvor mange liter olje tror du en skutermotor fyller? Bare spør, fordi jeg vet du ikke har svaret. Ergo, du vet HELLER ikke hva du snakker om når du pøser på om oljeutslipp av en skuter.
Vis hele sitatet...
Tja, en liter eller to maks. Eller nok til å dekke eit par tusen kvadratmeter vatn. Kilde.
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Putt øreproppa i ørene og les den boka di du. Fuglene lager også støy, kanskje vi skal forby fugler også?
Vis hele sitatet...
Nei, eit prinsipp i samfunnet er at det er forurenser som må tilpasse seg andre, ikkje omvendt. Elles får du fort ei eksternalisering av kostnader, der du ikkje må bere kostnaden med handlinger sjølv, men lemper dei over på alle andre.
Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Men Mith, slashdot og Provo er rene sosialistbanden som vil ufarliggjøre norge, så de ønsker gjerne å forby skuterkjøringen for alle landets kommuner, uavhengig av områdeareal i kommuner, nyttebruken etc.
Vis hele sitatet...
Det er artig at du vel å komme med personangrep, om argumenta våre er så syltynne...
Sitat av fomox Vis innlegg
Vi kan jo ikke frede ALL utmark fordi en liten del av befolkningen vil gå på ski der? Skutere bråker IKKE så mye at man tar skade av det. Eventuelt kan det være en dB begrensning for å få godkjent snøskuterne for å unngå disse blodtrimmede "drapsmaskinene" enkelte har klaget over tidligere. Det er forøvrig heller ikke slik at skuterkjørere leter etter skifolk for å kjøre rundt de kun for å plage.
Vis hele sitatet...
Du vet du snakker om en av verdens største skinasjoner nå ja?
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Du vet du snakker om en av verdens største skinasjoner nå ja?
Vis hele sitatet...
Ja, men hvor mange av de går milevis bort fra sivilisasjonen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fomox Vis innlegg
Et par liter olje i utmark gjør akkurat samme skade som om det skulle bli sluppet ut ellers.
Vis hele sitatet...
Utsleppspunktet har mykje å sei. Slår du ut en liter olje i Oslo Sentrum, blir negativ påvirkning på miljøet rimeleg liten, fordi det blir fanga opp i gråvassanlegget. Heller du ut en liter olje langt til havs blir påvirkninga liten, fordi det er få overflatelevande organismer, og oljen fordamper før den rekk å nå land. Heller du den ut i eit klekkeområde for frosk har det massive skadeverknader.
Sitat av fomox Vis innlegg
Som flere har påpekt tidligere i tråden så er det veldig positivt for de litt mindre kommunene hvor det etableres flere bedrifter (flere bedrifter = flere arbeidsplasser = mer penger i skatt = mindre arbeidsledighet = er positivt for samfunnet (også oslo)) som driver med skuterutleie og turer. Hvis ikke det er positivt må du gjerne forklare meg hva som er.
Vis hele sitatet...
Det er jo litt avgrensa kor mange som kan leve av scooterutleige, og eg har heilt ærleg ikkje den store trua på at det er eit ekstremt marked for det i Noreg. Til gjengjeld har vi jo eit visst marked som destinasjon for turister som vil sjå natur? Forøvrig har vi følgjande i ei sentral forskrift om motorferdsel i utmark:
I Finnmark og i Nord-Troms (kommunene Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord) kan fylkesmannen etter forslag fra kommunestyret gi forskrift om adgang til bruk av snøscooter på vinterføre langs særskilte løyper i utmark og på islagte vassdrag. Vedkommende kommune skal sørge for merking av og informasjon om løypene.
Vis hele sitatet...
Er det i dette området mange turister som kjem med det føremål å køyre scooter? Er det ein næringsveg her å leige ut scooter til turister? Er det her etablert løyper? Eg veit ikkje svaret på dei spørsmåla, men dei bør vere svært gode indikatorer på påstandane dine om at det vil skape arbeidsplasser.
Sitat av fomox Vis innlegg
Natur som er langt borte fra alle og enhver har ingen nytte for det Norske samfunnet, så det er ikke noe poeng i å frede den (din logikk, ikke min).
Vis hele sitatet...
Min logikk tilseier at det har to rimeleg store nytteverdier: bevare flora og fauna, og som rekreasjonsområde for dei som likar å gå i fjellet (nei, eg er ikkje av dei). Den nytteverdien har vi råd til å ta vare på. For det er enkelt å øydeleggje villmark, men svært vanskeleg å reetablere.

(Eg må forøvrig beklage at eg tok feil; ein liter olje kan dekke opp mot ti tusen kvadratmeter vatn, ikkje eit par tusen kvadratmeter som eg skreiv tidlegare)
Sist endret av vidarlo; 7. mars 2013 kl. 18:47.
Hvordan mener dere at vi skal komme oss over elva å oppå fjellet med en bil?
Vi har tross bare 1 hovedvei som er helsefarlig for bilen..
http://www.hasvikfoto.com/getfile.php/1053185.1182.ptxsvbyapt/800x650/IMG_5778.jpg?no=5

Noen sier at man ikke treng å sitte på en scooter.
JO! det må du... Det og sitte på en scooter-sal hos Yamaha senteret er lame.
Den magiske følelsen du får av å ta på deg scooterklær, gå ut å kjøre dit du vil er bedre en psykolog.

Folket mener at den bråker å lager så mye støy.
Du som er retardet, vedder på at du kjøre din Audi A6 å høre på dubstep med 2000W sub. Det kalles støy!
Når du kjøre en scooter har du på deg noe som heter hjelm eller bjørnefetta, den fortrenger støylyden om du absolutt hater den.

Neinei. Vær nu litt liberal akkurat som dere flest er mot hasj
Sitat av tysoland Vis innlegg
Alt skal tydeligvis være gøy.
Du ser ingen konsekvenser med skuterløyper? Eller som du mener, fri kjøring.
Vis hele sitatet...
Du ser ingen konsekvenser av biler, fly og båt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Hvordan mener dere at vi skal komme oss over elva å oppå fjellet med en bil?
Vis hele sitatet...
Føtta, ski, eller om det er nyttetrafikk: snøscooter. Forøvrig så ser biletet utfrå URL til å vere frå Hasvik, og der har kommunen i samarbeid med Fylkesmannen i Finnmark allereie anledning til å planleggje scooterløyper, ala noko det andre i tråden tek til orde for.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Den magiske følelsen du får av å ta på deg scooterklær, gå ut å kjøre dit du vil er bedre en psykolog.
Vis hele sitatet...
Det er mykje som er artig, men som ikkje nødvendigvis er spesielt ønskjeleg for samfunnet sin del.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Du som er retardet, vedder på at du kjøre din Audi A6 å høre på dubstep med 2000W sub. Det kalles støy!
Vis hele sitatet...
Men biler må følgje noko som kallast vegar, der det kan settjast inn støyskjermingstiltak om det er stor trafikk. Det er statens vegvesen til dels plikta til å gjere og, etter gitte kriterier.

Sitat av Cats Vis innlegg
Du ser ingen konsekvenser av biler, fly og båt?
Vis hele sitatet...
Jo, massive. Men dei har enorme nytteverknader og. Og difor er i stor grad nyttetrafikk med scooter tillete. Kan du peike på ei form for nyttetrafikk med scooter som p.t. ikkje er tillete?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Føtta, ski, eller om det er nyttetrafikk: snøscooter. Forøvrig så ser biletet utfrå URL til å vere frå Hasvik, og der har kommunen i samarbeid med Fylkesmannen i Finnmark allereie anledning til å planleggje scooterløyper, ala noko det andre i tråden tek til orde for.
Vis hele sitatet...
Ski? I hvilken grad mener du at vi skal trekke ved med ski? ikke populært å fylle opp pulk med ved å trekke den etter seg...

Bildet er ikke fra Hasvik, det er fra Masi.
Sørøya har sine spesielle grunnlag for bruk av snescooter pga hyttetomter mot Dønnesfjorden, siden vegen ikke brøytes på vinteren.
Sist endret av Mentaltsvak101; 7. mars 2013 kl. 19:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Bildet er ikke fra Hasvik, det er fra Masi.
Vis hele sitatet...
Irrelevant, reglane gjeld samtlege kommuner i Nord-Troms og Finnmark.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Utsleppspunktet har mykje å sei. Slår du ut en liter olje i Oslo Sentrum, blir negativ påvirkning på miljøet rimeleg liten, fordi det blir fanga opp i gråvassanlegget. Heller du ut en liter olje langt til havs blir påvirkninga liten, fordi det er få overflatelevande organismer, og oljen fordamper før den rekk å nå land. Heller du den ut i eit klekkeområde for frosk har det massive skadeverknader.

Det er jo litt avgrensa kor mange som kan leve av scooterutleige, og eg har heilt ærleg ikkje den store trua på at det er eit ekstremt marked for det i Noreg. Til gjengjeld har vi jo eit visst marked som destinasjon for turister som vil sjå natur? Forøvrig har vi følgjande i ei sentral forskrift om motorferdsel i utmark:

Er det i dette området mange turister som kjem med det føremål å køyre scooter? Er det ein næringsveg her å leige ut scooter til turister? Er det her etablert løyper? Eg veit ikkje svaret på dei spørsmåla, men dei bør vere svært gode indikatorer på påstandane dine om at det vil skape arbeidsplasser.

Min logikk tilseier at det har to rimeleg store nytteverdier: bevare flora og fauna, og som rekreasjonsområde for dei som likar å gå i fjellet (nei, eg er ikkje av dei). Den nytteverdien har vi råd til å ta vare på. For det er enkelt å øydeleggje villmark, men svært vanskeleg å reetablere.

(Eg må forøvrig beklage at eg tok feil; ein liter olje kan dekke opp mot ti tusen kvadratmeter vatn, ikkje eit par tusen kvadratmeter som eg skreiv tidlegare)
Vis hele sitatet...
Utslippsfaren av olje fra en snøscooter er så godt som ikke eksisterende.

Det er klart det er begrenset hvor mange som kan leve av snøscooter utleie, akkurat som det er begrenset hvor mange som kan leve av bilsalg. Om 10 firmaer kan leve av dette (i hele norge) og de har 3 ansatte hver er det 30 stykker. Det blir inntekter av dette, og for de små kommunene har disse små inntektene MYE å si.
Flott at vi har et marked for turister som vil se naturen fra langt hold, kanskje vi kan utvikle det markedet slik at folk faktisk får oppleve naturen, og ikke bare sett den?

Det at det enkelte steder er mange turister som vil se helt urørt natur er noe de enkelte kommunene må ta stilling til når de oppretter skuterløyper, og ikke noe politikerne i oslo må ta stilling til.

Det har blitt poengtert gang på gang i denne tråden at naturen (marken / bakken) ikke tar mer skade av ferdselen enn skigåere, så ødelegging av naturen er ikke et gyldig argument. Skulle det vise seg at det blir svært lite snø en vinter får kommunen oppheve løypene slik at naturen deres ikke tar skade.

Forøvrig er det ønskelig for småsamfunnene (innbyggerne i mange kommuner) at det det etableres flere løyper, men det får de ikke lov til fordi folk som bor andre plasser i norge ikke vil ha det der de bor (noe som er helt greit). La kommunene få bestemme selv så kan de som vil ha det få det (og ta all risiko og plager som følger med det), og de som ikke vil ha det la være.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Gjentar meg selv nå, men denne saken handler ikke om å tillate snøscooterkjøring eller ikke, men om å la kommunene få bestemme selv. Kommuner har forskjellige utgangspunkt og forhold, og debatten om kjøring i den enkelte kommune må tas hver for seg straks dette lovforslaget går gjennom.
Vis hele sitatet...

I en liten kommune kunne et kortsynt pøbel-parti gjøre et slags kupp, og innføre meget uheldige regler på området. I tillegg til hundrevis av lokale farts-entusiaster ville tusenvis av turister strømme til fra naboland og fra kontinentet for å ”ha det gøy”. Fartskontroller ville være praktisk umulig, men pg.a stadige ulykker ville myndighetene forsøke både med politi på scootere og i helikoptre. I tillegg ville komme den uungåelige skytteltrafikk av ambulansehelikoptre, naturligvis. Man ser lett for seg et inferno av motorstøy og eksos. Og overalt skremmende flokker av fartsgale idioter på sine blodtrimmede turbo-maskiner.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Føtta, ski, eller om det er nyttetrafikk: snøscooter. Forøvrig så ser biletet utfrå URL til å vere frå Hasvik, og der har kommunen i samarbeid med Fylkesmannen imellom innmark allereie anledning til å planleggje scooterløyper, ala noko det andre i tråden tek til orde for.
Vis hele sitatet...
Kommunene har svært begrensede muligheter til å tilrettelegge løyper etter egne ønsker. Om kommunen vil forlenge en løype med 2km for å legge den innom et fiskevann, må det kuttes 2km med løype et annet sted fordi fylkesmannen har strenge regler å følge. Dette er noe verken kommunene eller innbyggerne her oppe synes er greit.

Det som er sakens kjerne er at kommunene skal få bestemme selv uten innblanding fra fylkesmann og regjering, det er tross alt de som kjenner forholdene best.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KultNick Vis innlegg
Det som er sakens kjerne er at kommunene skal få bestemme selv uten innblanding fra fylkesmann og regjering, det er tross alt de som kjenner forholdene best.
Vis hele sitatet...
Kanskje, men det er ikkje dermed gitt at dei vil forvalte det på beste måte. Tragedy of the commons er eit døme; ein kommune har relativt lite å tape på å utnytte eit avgrensa fellesgode (villmark), og det er relativt lite problematisk om ein kommune gjer det. Om mange kommuner gjer det, er almenningen brått borte.

Difor er det i ein del tilfelle betre å forvalte somme ressursar på eit plan som er lenger borte fra dei involverte, for å sikre at det faktisk er ei sakleg og heilheitleg vurdering som ligg bak, og ikkje stykkevis og delt vurdering av eigne fordelar.

For å settje det på spissen: for Høyanger kommune hadde truleg frie utslepp til fjorden vore eit gode, men for Noreg samla er det ikkje eit gode, ergo får ikkje Høyanger kommune bestemme utsleppsgrensene på fluor og kvikksølv sjølv.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Ski? I hvilken grad mener du at vi skal trekke ved med ski? ikke populært å fylle opp pulk med ved å trekke den etter seg...
Vis hele sitatet...
Derfor er nyttekjøring tillatt med dispensasjon.

Sitat av fomox Vis innlegg
Et par liter olje i utmark gjør akkurat samme skade som om det skulle bli sluppet ut ellers.
Vis hele sitatet...
Nei, det er innlysende galt at åstedet for utslippet er irrelevant, som slashdot har påpekt. I tillegg er det snakk om et par liter per ulykke, gjerne med noen få liter bensin på toppen av kransekaka. Og desto flere snøskutere som ferdes i utmarka, jo flere ulykker får man. Per skuter per tur er gjerne sannsynligheten for ulykker og lekkasjer veldig liten, men hvis hundrevis og tusenvis av snøskutere skal fyke rundt i enhver fjellheim hele vinteren hvert år, er det dømt til å bli en rekke ulykker og utslipp. Denne risikoen er en del av argumentet for hvorfor skuterkjøring i sårbar utmark bør minimeres.

Sitat av fomox Vis innlegg
Jeg har et behov for å ha det litt morsomt en gang i blant, å jeg vet med 99.9% sikkerhet at resten av Norge har det samme behovet (har desverre ikke kilder) så for meg så er nytteverdien veldig stor. Ikke alle liker å se på en pc skjerm eller spille sjakk hele dagen
Vis hele sitatet...
Du kan ha det så morsomt at du omkommer av ren gledesrus for alt jeg bryr meg, men når underholdningsformen i urimelig grad går utover andre er det ikke lenger greit. Sånn er det med alt.

Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Merk deg at du sammenligner støy på egen eiendom og støy ute i fri mark. Det er ikke det samme...
Vis hele sitatet...
Poenget var at du tidligere har påstått at støy ikke er noe argument, for støy er ikke skadelig og de som ikke liker det kan bruke ørepropper. Men når støyen plutselig går utover deg, da er det straks et gyldig argument. Du vil ikke la meg fyre løs med motorsag midt på natten og i helligdager fordi mine handlinger da plager deg på et urimelig vis. Utmarka er felleseie, og dermed har vi nedfelt allemannsretten som sier at alle skal få bruke utmarka helt fritt så lenge det ikke skader naturen eller plager andre urimelig.

Sitat av Lunat1c Vis innlegg
Men Mith, slashdot og Provo er rene sosialistbanden som vil ufarliggjøre norge, så de ønsker gjerne å forby skuterkjøringen for alle landets kommuner, uavhengig av områdeareal i kommuner, nyttebruken etc.
Vis hele sitatet...
Det har selvsagt ingenting med ufarliggjøring å gjøre. Skuterkjøring i utmark utover nyttekjøring bør være forbudt fordi det 1) belaster og stresser dyrelivet, 2) medfører en økt en risiko for skader på flora og fauna og 3) går i urimelig grad utover de som ønsker å nyte fjell og mark som et friområde fra kjas, mas og motorbrøl.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Difor er det i ein del tilfelle betre å forvalte somme ressursar på eit plan som er lenger borte fra dei involverte, for å sikre at det faktisk er ei sakleg og heilheitleg vurdering som ligg bak, og ikkje stykkevis og delt vurdering av eigne fordelar.
Vis hele sitatet...
Det høres fint ut, men jeg tviler sterkt på at gjeng med byråkrater og politikere sørpå har den beste forutsetningen for å bestemme hvordan finnmarkinger skal kjøre snøscooter. Med lite eller ingen erfaring eller praktisk kunnskap om snøscootere og kulturen rundt den, har de heller dårlige forutsetninger for å forstå konsekvensene av reglene de lager.

Folk i Finnmark og ellers i Nord-Norge synes at mange av reglene i dag er helt uforståelige, og at de bærer preg av å ha vært laget på et kontor uten praktisk kunnskap.

En kommune som allerede har snøscooterløyper har nok bedre kompetanse på snøscooter. Forøvrig har jeg aldri hørt om eller sett en snøscooter med oljelekkasje.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KultNick Vis innlegg
Det høres fint ut, men jeg tviler sterkt på at gjeng med byråkrater og politikere sørpå har den beste forutsetningen for å bestemme hvordan finnmarkinger skal kjøre snøscooter. Med lite eller ingen erfaring eller praktisk kunnskap om snøscootere og kulturen rundt den, har de heller dårlige forutsetninger for å forstå konsekvensene av reglene de lager.
Vis hele sitatet...
Om du trur søringer (som du vakkert omtaler oss) er ei homogen gruppe, så tar du relativt grundig feil. Basert på inntrykket i denne tråden er vi hakket meir reflekterte enn folk nordpå... Spøk til side, så er det litt av poenget; kommunane er ikkje nødvendigvis interessert i det samme som samfunnet Noreg er; dei har andre prioriteringer, og andre som vel dei.

Kulturen rundt må forøvrig vere av rimeleg ny dato, og ha oppstått dei siste 30-40 åra, når vi så vidt meg bekjent har hatt rimelig likelydande lovgjeving på området (lova som er relevant her er frå 1977).
Sitat av KultNick Vis innlegg
Folk i Finnmark og ellers i Nord-Norge synes at mange av reglene i dag er helt uforståelige, og at de bærer preg av å ha vært laget på et kontor uten praktisk kunnskap.
Vis hele sitatet...
Ok, kan du komme med døme på scooterkøyring som i dag er forbode, som har praktisk nytteverdi?

Forøvrig stiller eg meg undrande til spørsmålet 'Med lite eller ingen erfaring eller praktisk kunnskap om snøscootere og kulturen rundt den, har de heller dårlige forutsetninger for å forstå konsekvensene av reglene de lager.'

Er ikkje snøscooter ei beltedreven innretning som kan dra ei nyttelast via påkopla tilhenger? Omtrent som ein traktor vert nytta i utmark her sørpå, bare utan å gå gjennom snøen? Eg ser ikkje den heilt store prinsippskilnaden mellom tilgang til utmark med og utan snø...
Sist endret av vidarlo; 7. mars 2013 kl. 21:35.