Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2668
Finnes fri vilje ?
Hvis du var født med genetikken min og blitt oppdratt av foreldrene mine, hadde du ikke tatt de samme eksakte beslutningene som meg? Jeg valgte ikke å ha de psykiske plagene jeg har, disse tingene fikk meg til å gjøre ting som jeg ikke har kontroll over. Det er en ny studie som viser at hjernen omskriver historien når den tar sine valg og endrer minnene våre slik at vi tror at vi ønsket å gjøre noe før det skjedde. Jeg begynner å tenke at livet ikke har noen mening.

Hva er dine tanker?
Før diskusjonen drar av sted bør du si hvordan du definerer fri vilje.
Det fins flere tråder om temaet allerede.
Jeg personlig tror ikke på fri vilje. Jeg ser på det som en illusjon, dette skulle jeg ha nevnt i første posten, beklager.
Hvis det finnes mange poster om dette fra før av kan man jo egentlig bare slette denne.

Men jeg er nok en gang frustert over dette livet, trenger ett ståsted og jobbe ut i fra, kanskje underbevisstheten styrer livene våre mer en vi tror. Er frustrert.
Sist endret av makkalatte; 26. september 2020 kl. 10:32.
Du har jo fri vilje selv om grunnlaget for dine beslutninger stammer fra et sted.
Om hodet/magefølelsen din sier at du sakl putte 500lappen du fant på gata i lomma men du gjør det motsatte så har du fri vilje, selv om valget ditt kan stamme fra et ønske om å gjøre det motsatte av hva du føler som naturlig.

Så alle handlinger har en eller annen form for grunnlag men så lenge du kan velge fritt hvilken handling du vil utføre så er vel det pr definisjon fri vilje.
Jeg tror på fri vilje, men i din verden har jeg ikke fri vilje - ergo er mine meninger og tanker tildels også forutbestemt. Jeg har altså ikke selv muligheten til å endre dette synet ettersom jeg ikke besitter den frie viljen til å gjøre det. Hvorfor tar vi da debatten?

I din verden er jeg jo låst fast i et spor uansett ettersom jeg ikke har noen fri vilje, er ikke noe vits i å forsøke å argumentere meg ut av det da når det er forutbestemt uansett
Sitat av Katt Vis innlegg
Jeg har altså ikke selv muligheten til å endre dette synet ettersom jeg ikke besitter den frie viljen til å gjøre det. Hvorfor tar vi da debatten?
Vis hele sitatet...
Fordi dere ikke kan velge å la være?
Sitat av *pi Vis innlegg
Fordi dere ikke kan velge å la være?
Vis hele sitatet...
Mindfuck
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Rosander Vis innlegg
Du har jo fri vilje selv om grunnlaget for dine beslutninger stammer fra et sted.
Om hodet/magefølelsen din sier at du sakl putte 500lappen du fant på gata i lomma men du gjør det motsatte så har du fri vilje, selv om valget ditt kan stamme fra et ønske om å gjøre det motsatte av hva du føler som naturlig.

Så alle handlinger har en eller annen form for grunnlag men så lenge du kan velge fritt hvilken handling du vil utføre så er vel det pr definisjon fri vilje.
Vis hele sitatet...
Hva om både magefølelsen din, det andre alternativet og måten du bestemmer deg på også bare er en funksjon av hvem du "er"? Da har du i praksis ikke gjort noe fritt valg. I en simulasjon der du er samme person i samme omstendigheter ville du gjort det samme valget hver eneste gang. Det kan se ut til at du tar et valg (både innenfra og utenfra), men gjør du nødvendigvis det?

Så vidt jeg vet er det ingen som tviler på at man ser noe som likner på fri vilje - bare hvorvidt det faktisk finnes.
Vi har alle en bakgrunn, på godt og vondt. Det eneste som spiller noen rolle er hvordan du velger å bruke livserfaringen din i fremtiden.

Spist er spist.

Ganske teit å ha blikket låst i bakspeilet, når det som er der ikke kan endres. Men du kan fint velge mellom mange veier foran deg.

Jeg vil påstå at de aller fleste av oss har full kontroll over hvilke valg vi tar. Problemet er at det er veldig fort gjort å ta de letteste valgene. Det er ikke lett å være et godt menneske.
Sitat av robhol Vis innlegg
Hva om både magefølelsen din, det andre alternativet og måten du bestemmer deg på også bare er en funksjon av hvem du "er"? Da har du i praksis ikke gjort noe fritt valg. I en simulasjon der du er samme person i samme omstendigheter ville du gjort det samme valget hver eneste gang. Det kan se ut til at du tar et valg (både innenfra og utenfra), men gjør du nødvendigvis det?

Så vidt jeg vet er det ingen som tviler på at man ser noe som likner på fri vilje - bare hvorvidt det faktisk finnes.
Vis hele sitatet...
Det er jo egentlig det jeg sier, det vil alltid ligge en grunn bak en handling uansett om du agerer basert på tidligere erfaring eller gjør det motsatte av instinktet ditt bare for å motbevise en påstand i tråden på freak, men det betyr ikke at du ikke velger handlingen selv.
Jeg tror vi har fri vilje, i det minste til en viss grad. Alle valg vi tar er naturlig nok basert på tidligere erfaringer, i tilleg er mange valg vi har tatt etter hvert automatisert, slik at avgjørelser går raskere og/eller at vi ikke trenger å bruke tid på å ta valg. F.eks. når vi går tar vi ikke konstante valg om å sette det ene benet foran det andre, dette går automatisk, eller sagt på en annen annen måte, vi har lært oss å gå uten å behøve å tenke på det. Når vi derimot havner i en situasjon der vi må ta et valg vi ikke har tatt før eller valg som er ekstra vanskelige, holder det ikke å bare ta valg på impuls, da må vi tenke å resonere, vurdere tidliger valg i lignende situasjoner og ta et valg basert på tidligere erfaringer og hva som vi tror vil gi ønsket resultat.

Jo mer vi gjør noe, som f.eks. å kjøre bil, jo flere valg blir etter hvert automatiserte og bilkjøringen går nærmest på autopilot, men også her oppstår situasjoner der vi må ta valg. Om det f.eks. kommer en uforutsett hindring i veien blir det, avhengig av kjøre erfaring, mer som en refleks å flytte benet til bremsepedalen og bremse. Om bremsing alene ikke er nok er det gjerne flere valg som må tas, og igjen avhengig av erfaringen man har bak rattet, tar man fortløpende valg for å forsøke å begrense skadeomfanget, som igjen er basert på tidligere erfaringer.

Som småbarn når man tar sine første skritt er valgene man tar veldig mange flere enn senere i livet, mange av avgjørelsene tas instinktivt, men mange valg tas også for første gang og i starten er det mye prøving og feiling. Om alt var "programmert" på forhånd hadde det vært lite behov for prøving og feiling, eller læring. Det er også en del valg som ikke er like mye et valg, men mer en reaksjon på hva kroppen forteller oss. Som om at man kjenner at man er sulten, da er det ikke bare å velge å la være å spise. Man kan så klart velge å vente med å spise, men på et tidspunkt blir sultfølelsen så dominerende at man blir nødt til å spise, men da igjen kommer valget hva skal man spise.

Så mitt standpunkt er som jeg skrev i starten at vi har fri vilje, i det minste til en viss grad. For, om vi derimot ikke har noen grad av fri vilje sitter vi igjen med at alle mennesker handler som de gjør, helt uten å kunne påvirke utfallet. Om man f.eks. begår en grov forbrytelse, kan man da påberope sin uskyld å hevde at man ikke hadde noe valg?
Sist endret av Veggen; 26. september 2020 kl. 23:56.
Det er et veldig filosofisk spørsmål, og jeg tror det handler veldig mye om hvordan man definerer fri vilje.

Slik jeg ser det, så er tankene våre bare nevroner som er bundet sammen på en bestemt måte og avfyres i bestemte mønster. Når man gjør et valg er det egentlig bare et resultat av hvordan disse nevronene henger sammen.

Sagt på en annen måte. Hadde man 2 hjerner med akkurat samme oppsett av nevroner og ga de samme stimuli vil de alltid ta det samme valget.

Men spørsmålet er da, er det et fritt valg? Det mener jeg kommer Ann på hva man mener med fritt valg. Hjernen din er jo deg, så det er jo du som tar valget. Men samtidig kunne man, gitt perfekt informasjon, funnet ut hvilket valg noen ville ta før de gjorde det.
Man bør være klar over at man har ingen kontroll over hvilke valg man får servert når noen spør deg hvilken lukt du liker best, hjernen serverer deg noen lukter fra oppvekst og historie, selv har du ingen saying i den settingen; følger du manus velger du en av de som hjernen serverer. Jeg derimot, siden jeg er en contrarian av valg venter heller til jeg kommer til å kan velge sjøl!.

Dog skal endel tolmodighet til, samt fri vilje...
Interessant tema! Som noen var inne på, så er det nok viktig å ha en klar definisjon av hva man mener med fri vilje for å kunne svare ordentlig. Den beste definisjonen jeg kan huske å ha hørt er at "fri vilje er evnen til å kunne ha handlet annerledes", så jeg tar utgangspunkt i den. Keep in mind at denne definisjonen skaper litt trøbbel likevel.

Jeg ser to hovedgrunner til at fri vilje ikke kan eksistere. Den første er fysikk, og den andre er førstepersonsopplevelsen av hvordan tanker og impulser opptrer i bevisstheten (basert på meditasjon). Skal forsøke å utdype begge.


Fysikk-argumentet vil nok virke åpenbart for mange. Så vidt vi vet følger alle partiklene i universet et sett med lover, og oppfører seg kun på den måten disse lovene tillater dem. Samlinger av partikler utgjør systemer, og disse systemene utgjør igjen større systemer, og slik baller det på seg og kompleksiteten øker. Essensen er at alle systemene må, på det mest grunnleggende nivået, følge fysikkens lover.
Ettersom et menneske er et slikt system, satt sammen av elementærpartikler, følger det at man i bunn og grunn må være styrt av partiklenes oppførsel. Altså må den frie viljen ligge i de minste partiklene, hvis den skal eksistere. Men ettersom partiklene følger lover, og dermed er forutsigbare (til en viss grad), kan de altså ikke oppføre seg annerledes enn det de gjør. Dermed følger det at mennesket heller ikke kan oppføre seg på en annen måte enn det det gjør.

Før noen skyter meg for å si at partiklene er forutsigbare, skal jeg si meg enig i at de ikke nødvendigvis er det. Kvantemekanikken lærer oss at man ikke nøyaktig kan forutsi partiklers bevegelse, men at oppførselen er basert på grunnleggende tilfeldighet (med mindre du støtter Everett-tolkningen eller liknende, men da er du tilbake til at universet er fullstendig deterministisk, ergo ingen fri vilje).
Jeg må innrømme at hvis oppførselen er tilfeldig, kunne man ha handlet annerledes (som altså per def ville gitt fri vilje, basert på definisjonen min), men dette vil da være pga en grunnleggende tilfeldighet i universet, som jeg ikke tror er det folk mener når de snakker om fri vilje .


Essensen av det andre argumentet, basert på førstepersonsopplevelsen går ut på at man ikke kan kontrollere hva man tenker (eller hva som oppstår i bevisstheten). Du kan ikke velge din neste tanke, den oppstår av seg selv.
Det føles riktignok ut som du styrer tankene dine, men du kan teste selv ved f. eks å ikke tenke på en rosa elefant
Eller ved å velge et navn å tenke på. Hvorfor valgte du det navnet du valgte? Hvorfor ikke et annet? Gikk du gjennom alle navn du kan, og plukket det ut? Hvis ikke du plukket blant alle du kan, hva plukket du ut blandt? Kanskje tenkte du på 3 navn og valgte ett. Hvorfor falt det deg inn å velge mellom akkurat disse 3? Hvorfor valgte du akkurat det du valgte? Hva var det som overbeviste deg om å velge det alternativet? Min oppfattelse er at tankene dukket opp, og prosessen gikk uten noen innblanding fra noe annet enn andre tanker som også dukket opp. Du valgte ingen av disse før du begynte å tenke. Noe tilsvarende gjelder andre impulser, som lysten til å snu på hodet eller lukke øynene. Du velger ikke at du vil snu på hodet før du får lyst til å snu på hodet. Konklusjonen blir at du i bunn og grunn ikke styrer noen av elementene som oppstår i bevisstheten.
Hvis vi antar at mine handlinger er basert på hva som foregår i bevisstheten min, og jeg ikke kan kontrollere hva som oppstår der, har jeg altså ingen innflytelse på handlingene jeg utfører, og ingen fri vilje eksisterer.
Alternativt er handlingene basert på ting som ikke foregår i bevisstheten min, men da gir det svært lite mening å snakke om et subjekt som kunne ha handlet annerledes, eller hva?


Ser det ble noen kronglete formuleringer, men må sove, så håper dere tar poengene.
Sitat av Katt Vis innlegg
Jeg tror på fri vilje, men i din verden har jeg ikke fri vilje - ergo er mine meninger og tanker tildels også forutbestemt. Jeg har altså ikke selv muligheten til å endre dette synet ettersom jeg ikke besitter den frie viljen til å gjøre det. Hvorfor tar vi da debatten?

I din verden er jeg jo låst fast i et spor uansett ettersom jeg ikke har noen fri vilje, er ikke noe vits i å forsøke å argumentere meg ut av det da når det er forutbestemt uansett
Vis hele sitatet...
IDefinerer du fri vilje som absolutt total frihet?
Da bør du ha kontroll over deg selv i hele 100%, ellers eksisterer det absolutt ikke, og da vil du ha 0% kontroll over deg selv.

Jeg synes det er ganske åpenbart at ingen noen gang kan utøve kontroll over seg selv i hele 100%. Du er aldri "fri" for 100%.

Mye interessante svar, takk for input!
Sist endret av makkalatte; 27. september 2020 kl. 12:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det at man tidvis ikke utøver total kontroll over seg selv i absolutt alle situasjoner er ikke synonymt med at det ikke finnes fri vilje i kosmos.
Sitat av Katt Vis innlegg
Det at man tidvis ikke utøver total kontroll over seg selv i absolutt alle situasjoner er ikke synonymt med at det ikke finnes fri vilje i kosmos.
Vis hele sitatet...
"When you shoot a ball from a cannon, even in completely windless conditions, it will change its course from any trajectory you may calculate for it using Newtonian mechanics - most likely very slightly, but there is a small probability it may be a substantial change. That's the ball's 'free will'. And the cannon has its own."

Nei jeg vet ikke jeg Katt, men har ett åpen sinn. Likte forklaringen jeg postet ovenfor.
Sitat av makkalatte Vis innlegg
"When you shoot a ball from a cannon, even in completely windless conditions, it will change its course from any trajectory you may calculate for it using Newtonian mechanics - most likely very slightly, but there is a small probability it may be a substantial change. That's the ball's 'free will'. And the cannon has its own."

Nei jeg vet ikke jeg Katt, men har ett åpen sinn. Likte forklaringen jeg postet ovenfor.
Vis hele sitatet...
Synes det er en dårlig analogi. Greit nok matematikken og fysikken rundt det er avansert - men om du vet nøyaktig hvordan løpet er, hvordan det skaper rotasjon på ballen. Har detaljer informasjon of lufttrykk - så skal du kunne beregne hvor denne ballen havner. Eneste unntaket er om man går helt ned på "kvantenivå", hvor tilfeldigheter spiller inn. Ikke at det ville påvirket retningen på den i noen vesentlig grad.
Jeg har ikke satt meg særlig inn i saken, men dette er mine intuitive tanker på problemstillingen.

Det blir to måter å se på saken på.

Måte 1: Deterministisk.

Når the big bang skjedde, så virket alle saker som reagerte med hverandre med hverandre på måten det gjorde nettopp fordi det er slik det vil skje. Nå er det flere ting i bevegelse, som vil kollidere med hverandre og skape nye reaksjoner. Det er ikke en tilfeldighet at reaksjonene som kom var de reaksjonene som kom, nettopp fordi det var de reaksjonene som kom så betyr det at det er disse reaksjonene som skjer ved at ting reagerer sammen på denne måten. (kronglete forklart, men prøv litt). Dette forgrener seg til mange flere ting som blir ''satt i bevegelse'' og disse som de første vil reagere på en spesiell måte når de kommer i kontakt med hverandre og hvis vi hadde visst om universets lover bedre enn vi gjør i dag og hatt presist utstyr så kunne vi nok forutsett hvordan dette kom til å forgrene seg til enda flere nye kommende hendelsesforløp.

Etter at universet nå har eksistert så lenge og blitt så kaotisk, så oppstår det jo merkelige ting - som mennesker. Vi skjønner ish hvordan dette skjedde og kan akseptere at joda, ut av tilfeldighetene av det store universet så er det mulig. Det blir vanskelig for oss å forstå, siden vi har en så enkel hjerne, at også de selve intrikate delene av vår psykologi, underbevissthet og drømmer kun er et resultat av mangfoldige milliarder av forgreningene tidligere forklart. Og følger man alle med lupe så er det naturlig at det ville blitt sånn, og med den tanken så ville vi da altså med en hypotetisk uendelig sterk datamaskin og informasjonen rundt massen, bevegelsen og energien (og sikkert en hel haug andre faktorer) til hver eneste bit i universet, kunne spå fremtiden, dine valg og hvordan de kom til å påvirke verden og andre sine tanker og valg.

Måte 2: Funksjonelt.

Det å skulle spå fremtiden ved bruk av en slik maskin er ikke særlig nyttig å bruke energi på, da det er et tankespill. I den virkelige verden som vi lever i så tar i de valgene vi tar, og det eneste vi kan gjøre er å leve ut og gjøre det vi ønsker og gjøre. For folk flest så er det å ta gode valg for å sikre et bra liv. I denne verden og dette samfunnet så må vi være ansvarlige for egne valg, ellers vil samfunnet vårt gå til grunne. Fra her kan man begynne å diskutere ''normal'' etikk og politikk.
Jeg prøver å tro på fri vilje. Trodde på det før.. vel analyserte det ikke for jeg gjorde mer det jeg hadde lyst til før. Men jeg er veldig slik at jeg har behov for en dypere mening i ting. Veldig teit, jeg synes det selv. Men jeg venter ofte på at det tilrettelegger seg. Noe det har gjort omtrent hele livet. Helt til det dere vet gjennom de andre trådene. Jeg har alltid hatt et problem som forfølger. Nemlig at andre føler en vegg mellom oss. Så følte jeg ikke at jeg klarte noe. Selv det jeg følte var mest riktig. Så har jeg bare blitt frustrert deretter. Fordi det kjennes ikke som noe har mening lenger. Det var livsplanen min som ga meg mening med livet, for jeg tenkte på det allerede i tenårene. Fullførte skole og jobbet uten å tenke mer på dette i ung alder. Men det la seg så innmari tilrette. Så gikk det i vasken. Så ble jeg deprimert. Fordi livsplanen altså virket til å endre seg negativt. Som om dørene ble stengt. Men jeg liker ikke å tro på «dører». For da blir man sittende tafatt og gjøre ingenting.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Du har jo fri vilje selv om grunnlaget for dine beslutninger stammer fra et sted.
Om hodet/magefølelsen din sier at du sakl putte 500lappen du fant på gata i lomma men du gjør det motsatte så har du fri vilje, selv om valget ditt kan stamme fra et ønske om å gjøre det motsatte av hva du føler som naturlig.

Så alle handlinger har en eller annen form for grunnlag men så lenge du kan velge fritt hvilken handling du vil utføre så er vel det pr definisjon fri vilje.
Vis hele sitatet...
Å gjøre noe annet enn det man føler for er jo det motsatte av fri vilje som du beskriver med den 500lappen.
Dette er jo bare en modell av den verdenen vi lever i, det er mange modeller. Mange! Noen tror at alt er tilfeldig, men det er ikke så tilfeldig hvis du klarer å komme til kilden der informasjon og utrykk/handlinger stammer fra.

F.eks, jeg tittet på en musikk video på youtube, bildet i videoen var av en kvinne med en hårklipp jeg elsker. Neste dag har psykologen og fysioterapauten min klippet seg i akkurat den hårstilen på institusjonen jeg befinner meg i.

Annet eks; Jeg pratet med en tilfeldig pasient om en musikk artist hun elsker å den kommer på radioen i samme øyeblikk.

I helgen; Gikk tur i skogen og fikk vondt i foten pga mye nedover bakke og tenkte at jeg behøvde en stokk for å støtte meg på.
2 meter foran meg i finner jeg ett rør med et håndtak.

Hallo?


Dette er en klar beskjed, vi blir styrt av noe vi ikke har noe erfaring med, men hvis vi kan lære oss å håndtere hvordan vi skal forutse disse momentene så har vi kanskje fri vilje. Men det er et mysterium. Sånn er det, vi har ikke fri vilje. Tankene våre blir styrt av noe vi ikke har kontroll på så lenge vi ikke klarer å finne ut hvordan vi skal bruke verktøyet (hjernen) vi har fått.

Såå, ang f.eks turen i skogen. På en eller annen måte ble jeg guidet til denne gå turen for så å finne dette røret jeg behøvde til foten min. Var alt dette fri vilje? Hva om alt jeg gjorde før denne turen var ufrivilig sånn at jeg skulle finne dette røret når jeg behøvde det? Kanskje, kanskje ikke. Det er vanskelig å forklare. Men det er noe der 100%.
Sist endret av makkalatte; 28. september 2020 kl. 18:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det du snakker om her er subjektive erfaringer og det er ikke lurt å blande inn i slike diskuskoner. Vi mennesker er laget for å se mønster, selv der det ikke er noe, og vi er eksperter på å ilegge tilfeldige sammentreff mer verdi enn det burde fått, og glemme alle gangene det ikke sammentraff på en underlig måte. Har selv opplevd å lære et nytt ord, og så se og høre det over alt, og liknende. Det har et navn og er ganske vanlig men husker ikke hva det heter. Det er altså heller et psykologisk fenomen enn et overordnet mystisk et. Vi må være forsiktige i å stole på vår egen rene opplevelse av omverdenen.
Sist endret av Relevant; 28. september 2020 kl. 18:30.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Vi må være forsiktige i å stole på vår egen rene opplevelse av omverdenen.
Vis hele sitatet...
Forsiktig? Hvorfor? Hva om noen har en pekefinger innefor noe som er uforståelig for andre?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av makkalatte Vis innlegg
Forsiktig? Hvorfor? Hva om noen har en pekefinger innefor noe som er uforståelig for andre?
Vis hele sitatet...
Det er ganske åpenbart at vår oppfatning av det som skjer rundt oss er veldig subjektivt.
Om du leser litt på vitneforklaringer og spesielt dette relevant nevner om mønstergjenkjenning (folk ser Jesus i kaffegrut etc)
Så er det temmelig åpenbart hvor dårlig vi mennesker er til observere og huske det vi så og gjenfortelle det objektivt.

Se f.eks her: https://www.nrk.no/viten/augevitne-b...ndre-1.8034598
Sitat av makkalatte Vis innlegg
...jeg tittet på en musikk video på youtube, bildet i videoen var av en kvinne med en hårklipp jeg elsker. Neste dag har psykologen og fysioterapauten min klippet seg i akkurat den hårstilen på institusjonen jeg befinner meg i.

Annet eks; Jeg pratet med en tilfeldig pasient om en musikk artist hun elsker å den kommer på radioen i samme øyeblikk.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du ilegger sammentreffene for mye mening, selv om det er gøy når det skjer.
Verden er for stor, for mange ting skjer, til at det som skjer skal virke som det er tilfeldig hele tiden.
Altså, usannynlige sammentreff er sannsylige. Og jeg tror det er lett å tro at noen har likere hår enn de egentlig har, når du ser en frisyre på youtube en kveld, og neste dag ser en annen irl. Som i vitneforklaringer, som nevnt.

I helgen; Gikk tur i skogen og fikk vondt i foten pga mye nedover bakke og tenkte at jeg behøvde en stokk for å støtte meg på.
2 meter foran meg i finner jeg ett rør med et håndtak.
Vis hele sitatet...
Det er digg. Ellers enig med deg i at fri vilje ikke finnes.
Det som er subjektivt for meg er ikke det samme som er subjektivt for deg og jeg har ikke valgt dét. Du velger ikke hva du tenker, tanker dukker opp. Men man har en vilje, som man kan føle som en del av seg. Men man kan ikke styre hva den vil og den lar seg veldig lett overstyre av omverdenen, for eksempel.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Har selv opplevd å lære et nytt ord, og så se og høre det over alt, og liknende. Det har et navn og er ganske vanlig men husker ikke hva det heter. Det er altså heller et psykologisk fenomen enn et overordnet mystisk et. Vi må være forsiktige i å stole på vår egen rene opplevelse av omverdenen.
Vis hele sitatet...
Baader-Meinhof-effekten, eller frequency-illusion.
Sist endret av Bær; 29. september 2020 kl. 13:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av makkalatte Vis innlegg
Dette er jo bare en modell av den verdenen vi lever i, det er mange modeller. Mange! Noen tror at alt er tilfeldig, men det er ikke så tilfeldig hvis du klarer å komme til kilden der informasjon og utrykk/handlinger stammer fra.

F.eks, jeg tittet på en musikk video på youtube, bildet i videoen var av en kvinne med en hårklipp jeg elsker. Neste dag har psykologen og fysioterapauten min klippet seg i akkurat den hårstilen på institusjonen jeg befinner meg i.

Annet eks; Jeg pratet med en tilfeldig pasient om en musikk artist hun elsker å den kommer på radioen i samme øyeblikk.

I helgen; Gikk tur i skogen og fikk vondt i foten pga mye nedover bakke og tenkte at jeg behøvde en stokk for å støtte meg på.
2 meter foran meg i finner jeg ett rør med et håndtak.

Hallo?


Dette er en klar beskjed, vi blir styrt av noe vi ikke har noe erfaring med, men hvis vi kan lære oss å håndtere hvordan vi skal forutse disse momentene så har vi kanskje fri vilje. Men det er et mysterium. Sånn er det, vi har ikke fri vilje. Tankene våre blir styrt av noe vi ikke har kontroll på så lenge vi ikke klarer å finne ut hvordan vi skal bruke verktøyet (hjernen) vi har fått.

Såå, ang f.eks turen i skogen. På en eller annen måte ble jeg guidet til denne gå turen for så å finne dette røret jeg behøvde til foten min. Var alt dette fri vilje? Hva om alt jeg gjorde før denne turen var ufrivilig sånn at jeg skulle finne dette røret når jeg behøvde det? Kanskje, kanskje ikke. Det er vanskelig å forklare. Men det er noe der 100%.
Vis hele sitatet...
Men slik opplever alle. Det at du fant røret var ingen beskjed. Kanskje du synes det da, men i skogen ligger mange stokker! Er alle disse tegn da? 😅
Jeg opplever ofte at jeg tenker på en person og da ringer vedkommende eller dukker opp.
Jeg har drømt at folk har dødd. Men det har ikke skjedd enda med de jeg drømte om.

I forgårs drømte jeg noe om at «pillene du tar tilhører djevelen». Hehe... sikkert fordi jeg tenker og grubler. Jeg tror ikke på slik.

En gang for lenge siden drømte jeg om at en person ga meg advarsel mot noen nye kollegaer. Jeg hadde blitt betatt av den ene. Denne mannen kom flere ganger i drømmene mine og snakket med meg. Men vet du? Det var denne mannen som var farlig. Han havnet i fengsel. Trenger ikke gå inn på hva.. men han holdt faktisk på slik i virkeligheten. Prøvde å få folk fra hverandre. Han var bare så flink til å få tillit. Så...hvorfor drømmer du at den egentlig farlige personen er den som advarer i drømmene?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er jo egentlig det jeg sier, det vil alltid ligge en grunn bak en handling uansett om du agerer basert på tidligere erfaring eller gjør det motsatte av instinktet ditt bare for å motbevise en påstand i tråden på freak, men det betyr ikke at du ikke velger handlingen selv.
Vis hele sitatet...
Nå ser jeg ikke helt hvordan dette relaterer til det jeg skrev. Du skrev eksplisitt "Om hodet/magefølelsen din sier at du sakl putte 500lappen du fant på gata i lomma men du gjør det motsatte så har du fri vilje".
Jeg påpeker at det ikke er en gyldig slutning, at det ene ikke innebærer det andre.

Utfallet av et (reelt eller imaginært) valg må kommes frem til på en eller annen måte. Spørsmålet er om utfallet er en ren funksjon av din "tilstand" (alt du "er"/består av/har opplevd) eller om du kan påvirke dette på en eller annen måte som er uavhengig av den.

Det du skriver virker på en måte litt sirkulært - antakelsen om at fri vilje finnes er, slik jeg ser det, helt implisitt i det du sier. La oss anta at du identifiserer to muligheter (ta/ikke ta) og at ett valg faller seg mer naturlig enn det andre. Hvordan skal du kunne gjøre det motsatte av dette hvis du ikke allerede antar at fri vilje eksisterer?

Hvis du antar at det ikke eksisterer, blir svaret "hjernen din kødder med deg ved å gi deg et inntrykk av at du velger".

Hvis du ikke gjør noen antakelser, ser jeg ikke at vi har kommet noen vei i det hele tatt, for da kan man ikke vite hva som er tilfelle, og man kan ikke vite at scenariet ditt er mulig.

Jeg er mildt sagt ikke noen exphil-belest fyr, så det er mulig jeg gjør hele denne (ikke-)forklaringen til et skikkelig kukstykke, men forhåpentligvis kommer det frem hva jeg mener problemstillingen er.