Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2583
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har hatt 5 uker pause fra cannabis, og det er ikke så vanskelig og være uten heldigvis. Men lurer på om livet er bedre med. Det hjelper meg og se ting fra andre perspektiver, og det settes stor pris på når man er deprimert og er veldig ensporet.

Det siste året har jeg brukt det kanskje fra 2 til 4 kvelder i uken, og merket at det også var for mye. Har brukt det daglig før det.

Noen som har gått fra et høyt forbruk og ned til kanskje en gang i uken? Noen negative bi effekter med og røyke en gang i uken?

Dere som har sluttet, hva ble bedre? Hvor lang tid tok det før de forskjellige «positive» effektene kom?

Etter 5 ukers pause har jeg merket
+ drømmer igjen.
+ mer uthvilt når jeg våkner.
+ litt klarere hodet.
- depresjonen har blitt verre(lite motivasjon, glede, osv)
- blir fort 4-5-6 øl i helgene.

Jeg trener 3-4 ganger i uken men kostholdet har ikke vært spesielt bra den siste tiden.
Jeg bestemte meg for å ta en pause i 1997,og den pausen har vedvart frem til i dag.Hadde riktignok et par,tre sprekk de to første åra.Sjøl ble jeg mer og mer paranoid og foretrakk å røyke alene.Hadde da holdt på i ti år med litt speed,syre og cola i tillegg.Nå kan jeg sitte i samme rom som det røykes uten å bli fristet.Sier bare nei takk.Tror det er verre å slutte for de som liker reven og har det kult.Anbefaler deg bare å si at dette er en pause og etter hvert kan du si at du har sluttet helt.Trening er gull verdt.Depresjonen kan du ta opp med lege.Lykke til !
Anbefaler å ikke dempe abstinensene med alkohol eller andre GABA-ergics, det forlenger dem.

Når jeg tar pauser opplever jeg som regel følgende:

+ 20 IQ-poeng kommer tilbake
+ Sinnsyke drømmer, noe av det beste med pause
+ Mer energi og motivasjon
- Sterk angst, vanskelig å ro ned etter å ha fått en angst-spike
- Dårlig matlyst, men helt overkommelig
- Kraftig irritasjon, sinne som rett og slett går over i brutal hat mot hva/hvem som helst
- Intoleranse - blir veldig dømmende overfor folk
-/+ Mani, følelse av å være en Gud/geni de første dagene (drikker ekstra mye kaffe når jeg ikke røyker, så det forsterker manien i tillegg)
- En slags paranoia - føler at folk prøver å fucke med meg, trampe over mine rettigheter osv
- Blir egentlig ganske skremt over hvor brutale tanker jeg får, blodig brutalitet i hodet halvparten av døgnet
-Kvalme

Det meste skjer i startfasen av abstinensene, roer seg ned noe, men forsvinner ikke helt.
Sist endret av Stray Wanderer; 5. november 2019 kl. 00:02.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For min del var det ingen nytte å kutte fra høyt forbuk til en gang i uka. Kjøpte allikevel til flere dager og greide ikke la det ligge.

Når jeg bestemte meg for å slutte helt med cannabis var jeg veldig klar for det, samtidig tenkte jeg som deg at det også hadde gitt meg noe bra og tenkte at livet ble kjedelig uten. For mitt vedkommende ble livet mye bedre, og mye mindre kjedelig. For å være ærlig har jeg innsett at mye av de kule og underholdende "dype" tankene og perspektivene jeg gikk ikke var hang så på grep som jeg trodde. Jeg er mye mer reflektert og mentalt våken uten cannabis, og det tok vel rundt 3-4 måneder uten hvor jeg begynte å føle meg bra og tenke at det ikke var noe vits å røyke mer. Vært rusfri et par år og har det bedre psykisk enn på årevis, oppfatter livet mye mindre kjedelig, for før måtte jeg røyke hasj for å føle noe givende og gøy. Nå kan jeg le av normale ting og må ikke ha tre joints på rad for å føle meg tilfreds. I tillegg har jeg fått mye bedre hud og føler meg generelt sunnere, blander meg bedre med normale folk og skiller meg ikke fra omverdenen fordi jeg føler jeg bare har noe til felles med andre røykere lenger.
Bra at du har valgt å roe ned forbruket. Alt med måte.
Sjøl har jeg røyket kun 3 ganger dette året, året før var det omtrent hver kveld.
Merker ikke mye til sug, kanskje bare at jeg savner «ritualet» de første dagene.

Har hatt mange år tidligere med daglig røyking, og jeg synes ikke det funker bra i lengden.
Foretrekker å heller ta noen dager røyking i ferier/høytider.
Da setter man mer pris på det, planlegger og gjør mer ut av det, og sist men ikke minst; du blir superstein.

Det jeg merker best med å ikke være hverdagsrøyker er:
* Betraktelig større nysgjerrighet
* Bedre beslutningsevne
* Det er enklere å være sosial
* Flinkere til å forsvare meg (i evt. diskusjon)
* Bedre oversikt over hverdagen

Det finnes såklart flere gode ting ved å fyre iblant, jeg vil jo ikke svartmale det heller.
* For min del bedre søvn
* Endret tankemønster
* Blir mer mellow, ikke så fort hissig
* «dypere» sex
* MUSIKK

Det er flere fordeler/ulemper enn hva jeg har nevnt, men jeg skrev bare de jeg selv merker best. Alle er forskjellige.

Som sagt i øverste setning; alt med måte. Da får man det beste av to verdener!
Hvis du er nede i to ganger i uken og det ikke fungerer for deg så tviler jeg på at å røyke en gang i uken hjelper så mye. Kanskje du bare må sette deg ned med kalenderen og finne noen passende datoer og ta det som en tripp.

Hva er det som skjer når du røyker? Hvorfor passer det ikke for deg lenger?

Har aldri hatt høyt forbruk men daglig over lang tid. Prøvd å røyke en dag i uka og syntes det var slitsomt siden jeg bare ventet på den dagen. Mye enklere å ta to til tre ukers pause og så røyke noen dager.
Når jeg røyker, lever jeg for dagen. Alt annet er ikke så viktig, ei heller interessent.

Weed gjør det ålreit å kaste bort mine svettefortjente peng, livets klokke er irrelevant og å ta vare på familie - bånd virker stress.

Merker vel pausen etter ei uke..

*Blir mer bevisst på mine følelser.
*Får en ordentlig driv til å gjennomføre ting som ikke MÅ gjennomføres men burde, for min del.
*Selvsikkerhet/DRIV til å sosialisere med damer.
*Et dypt behov for å "gjøre noe"
Det er vanskelig å skulle røyke hasj, jeg tror egentlig 1 eller 2 ganger i uken er det perfekte. helst 1 gang. 3-4 ganger så får en fort bieffekter som giddalaushet, og dette kan igjen føre til at en begynner å røyke daglig, som en slags medisinering.

Men som sagt, det er vanskelig å la den klumpen ligge når en har den tilgjengelig.

ja, en har dype tanker når en er høy! men man må jo klare å få gjort noe ut av disse. Å bare bli sittende hjemme i sofaen med dype tanker ... hvilket liv er det?

En må klare å "realisere" hasjrøykeren i seg, men dette er ikke lett.

Hvis jeg bodde på en hippie ranch med andre hasjrøykere, og røykingen var en del av dette livet, og vi ellers hadde det fint, så ja, da tror jeg at jeg kunne ha røkt daglig. Men når jeg bor i amfetaminlandet Norge, der det som betyr noe er penger, god jobb osv. da fungerer det bare ikke.

Da er det kanskje bedre å bli dealer. Hvis en ikke finner på noe bedre.
Sist endret av Hans Høyhet; 5. november 2019 kl. 01:35.
Pause eller sluttet med cannabis, hva opplevde dere?
Vis hele sitatet...
Det jeg merker aller tydeligst er ekstrem impulsivitet blandet med eventyrlyst som fører til at jeg oppsøker farlige situasjoner for å fremprovosere kraftige adrenalinkick.
F.eks. lange dagsturer i ukjente fjellområder med valg av ruter som gjør meg så vettskremt at jeg kan sitte og riste oppgitt på hodet bare av tanken på det flere år senere.
Sitat av Knask Vis innlegg
F.eks. lange dagsturer i ukjente fjellområder med valg av ruter som gjør meg så vettskremt at jeg kan sitte og riste oppgitt på hodet bare av tanken på det flere år senere.
Vis hele sitatet...
Høres ut som en bad trip!
Sitat av Knask Vis innlegg
Det jeg merker aller tydeligst er ekstrem impulsivitet blandet med eventyrlyst som fører til at jeg oppsøker farlige situasjoner for å fremprovosere kraftige adrenalinkick.
F.eks. lange dagsturer i ukjente fjellområder med valg av ruter som gjør meg så vettskremt at jeg kan sitte og riste oppgitt på hodet bare av tanken på det flere år senere.
Vis hele sitatet...
Litt off-topic, men ble veldig nysgjerrig på hva slags turer du har begitt deg ut på?
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Røyket 2.5g daglig. Gikk ned til 0.5g. Sluttet med mornings og røyker kunn etter 1800.

Positivt: mindre angst og noia. Mere livslyst og mindre lat. Tenker mindre på å røyke. Mere energi. Bedre hukommelse. Sparer penger. Drømmer mere.

Det negative er mere smerter. Endel mere deprimert. Sinne, irritasjon. Uro. Angst til tider. Skjelving, ufrivillige bevegelser. Midre matlyst. Dårligere søvn. Kvalme.
Sitat av FlyvendeVaffel Vis innlegg
Litt off-topic, men ble veldig nysgjerrig på hva slags turer du har begitt deg ut på?
Vis hele sitatet...
Ingenting fancy som i noe jævla ekspedisjon eller noe sånn, men mente ukjente fjellområder i nærområdet for meg selv.
Har nå gjennom 12 års daglig bruk, uten en eneste pause, men ved "fornuftig" bruk i mine øyne (aldri noe før all jobb, plikter, trening ol er gjort) tatt steget til å slutte. Forholdt meg til et forbruk på ca 0.5-0.8 daglig.

Tanken på ikke fyre når jeg er ferdig med det dagligdagse, gjorde meg så stresset og rastløs at jeg klarte aldri å legge det fra meg. Som sagt, ikke en eneste pause på 12 år.

Er nå inne i min 3 uke etter spontant stopp, og det har virkelig vært 3 uker med berg og dalbane, men jeg har nok virkelig godt av det her. Jeg begynner å kjenne meg mer levende igjen, uten tvil. Det som jeg derimot ikke finner positivt er noe de fleste andre liker godt, som drømmene. Herregud for noen mareritt jeg opplever, og jeg må gjerne bytte på senga hver natt da alt er helt gjennomvått av svette, selv etter 3 uker.

Jeg har heller ikke lagt til meg en vane å ta en pils eller noe annet for å døyve det her. Kan virkelig kjenne på suget etter å røyke flere ganger hver eneste kveld, men det er litt hardt mot hardt nå.

Kan til tider føle meg ekstremt nedstemt, mens i det neste øyeblikk så kjennes det virkelig ut som en seier og jeg føler en genuin glede jeg ikke kan huske å ha følt på veldig-veldig lenge
Husker godt forrige gang jeg "slutta". Har vært av og på hasjen i mange år nå, og aldri helt skjønt hvorfor jeg likte det så mye bedre enn alle andre. Hadde hverken angst eller depresjon, men psykologen trodde det kunne være vinterdepresjon. Fant etter hvert ut at jeg mest sannsynlig har adhd, men at dette aldri ble oppdaget da jeg var barn. Så for meg har hasjen hjulpet veldig mye med å få kontroll over følelser og tanker, og er helt ærlig noe jeg sliter med å fungere i hverdagen uten. Vil anbefale deg å gjøre det kroppen din forteller deg at du skal gjøre, den vet som regel hva som er best. Hvis du har lyst på hasj hele tiden er det mest sannsynlig en god grunn bak det.
Hvis du slutter etter å ha røyket daglig lenge, så VIL du oppleve en blomstring/gjenaktivering fysisk og mentalt. Si hva dere vil, men det er min erfaring. Daglig bruk av cannabis ødelegger/reduserer tydeligheten av rusen og de positive effektene, det tar fra deg gleden av å gjøre det, det fanger deg i et mønster, det biaser deg i retning andre som røyker og miljøer der det er greit å være stein å dagtid, wake n bake erryday,, gir deg mer bivirkninger og apati enn det gir deg stimulans, eufori, glede og avslapning. Ideelt sett så tar man seg minimum 4 dager pauser her og der, noe som vil gi stor nedgang i toleranse for hvor kort man "faster".

Ikke lett å få til i praksis for mange stonere inkl meg selv, kjipt å tenke på hvor mye bønne jeg waster fordi jeg har skyhøy toleranse og fortsetter å få på en nattings hver kveld

men nattingsen er hellig, hva kan man si, dette er krykken min, andre har bedre og verre ting
Sist endret av meaculpaUIO; 5. november 2019 kl. 15:04.
Sitat av discorebel Vis innlegg
Hvis du har lyst på hasj hele tiden er det mest sannsynlig en god grunn bak det.
Vis hele sitatet...
Før jeg forstod hva som feilet meg prøvde jeg på alle mulige måter å redusere forbruket mitt. Jeg trodde selv at det var røykinga som var problemet mitt. Jeg ble fortalt det av alle og siden jeg aldri ble "frisk" uansett hva jeg gjorde hadde jeg ikke noe annet sted å plassere problemene mine.

For meg forsvant det meste av bivirkninger etterhvert som det ble lettere å kjøpe god hasj i Norge. De siste årene har jeg ikke hatt behov for pauser.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
kjipt å tenke på hvor mye bønne jeg waster fordi jeg har skyhøy toleranse og fortsetter å få på en nattings hver kveld
Vis hele sitatet...
Min erfaring er at det gir bortimot den samme opplevelsen om man røyker lite eller mye hvis man røyker hver dag. Toleransen flyttes bare. Den største forskjellen er at bivirkningene øker ved høyere forbruk.
Sist endret av KnutAnkhAton; 5. november 2019 kl. 15:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av prick Vis innlegg
Har nå gjennom 12 års daglig bruk, uten en eneste pause, men ved "fornuftig" bruk i mine øyne (aldri noe før all jobb, plikter, trening ol er gjort) tatt steget til å slutte. Forholdt meg til et forbruk på ca 0.5-0.8 daglig.

Tanken på ikke fyre når jeg er ferdig med det dagligdagse, gjorde meg så stresset og rastløs at jeg klarte aldri å legge det fra meg. Som sagt, ikke en eneste pause på 12 år.

Er nå inne i min 3 uke etter spontant stopp, og det har virkelig vært 3 uker med berg og dalbane, men jeg har nok virkelig godt av det her. Jeg begynner å kjenne meg mer levende igjen, uten tvil. Det som jeg derimot ikke finner positivt er noe de fleste andre liker godt, som drømmene. Herregud for noen mareritt jeg opplever, og jeg må gjerne bytte på senga hver natt da alt er helt gjennomvått av svette, selv etter 3 uker.

Jeg har heller ikke lagt til meg en vane å ta en pils eller noe annet for å døyve det her. Kan virkelig kjenne på suget etter å røyke flere ganger hver eneste kveld, men det er litt hardt mot hardt nå.

Kan til tider føle meg ekstremt nedstemt, mens i det neste øyeblikk så kjennes det virkelig ut som en seier og jeg føler en genuin glede jeg ikke kan huske å ha følt på veldig-veldig lenge
Vis hele sitatet...
Var gjennom det samme, 15 års daglig bruk og jointen når jeg hadde lagd middag etter jobb før jeg begynte å spise, jointen etter middagen og før dusjen, og jointen når alle oppgaver hjemme var overstått og jeg kunne chille og røyke meg i søvn var jeg helt stressa av å ikke ha. For meg dreide det seg om vaner, så jeg endra rutinene mine, slutta å se workaholics som jeg alltid fyra til under kveldsrutinen, trente hjemme, malte en vegg og hadde litt andre ting å drive med. Marerittene var ille, men det går over etter halvannen måned. Savner ikke spliffen i det hele tatt lenger og tenker tilbake på fuck hvor mye lungekapasitet, penger og opplevelsesmuligheter jeg har kasta bort på å heller sitte hjemme å røyke og trodde dét var livet. Gled deg til framtida mann! Ikke sprekk!
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Røyket heavy en stund, også sluttet jeg pga jeg ble tatt. Tok ikke mer enn 1 ukes tid, så følte jeg meg driiit smart, jeg klarte å gjennomføre ting, lettere å sosialisere, du tenker klarere. Merker også at når man er innrøyket er det vanskeligere å finne fram de rette "ordene" å bruke. Man kommer liksom ikke på hvilke ord man skal si?? Ja det ble bedre etter jeg sluttet.. Tenker man bør holde seg til hasj 1 gang i uken ish så man slipper de teite bivirkningene
Pleier å røyke en uke av og en uke på som oftest, bruker det ish selmedisinering også, dog føler at jeg trenger en liten pause av og til også, ikke at jeg føler meg så mye bedre, pillene mine har mere bieffekter en hasjen jeg røyker, dog holder meg til maks 0,4 i bong dog er jeg ute så kan det bli en god del, dog det er en gang annen hver uke
Sitat av prick Vis innlegg
Har nå gjennom 12 års daglig bruk, uten en eneste pause, men ved "fornuftig" bruk i mine øyne (aldri noe før all jobb, plikter, trening ol er gjort) tatt steget til å slutte. Forholdt meg til et forbruk på ca 0.5-0.8 daglig.

Tanken på ikke fyre når jeg er ferdig med det dagligdagse, gjorde meg så stresset og rastløs at jeg klarte aldri å legge det fra meg. Som sagt, ikke en eneste pause på 12 år.

Er nå inne i min 3 uke etter spontant stopp, og det har virkelig vært 3 uker med berg og dalbane, men jeg har nok virkelig godt av det her. Jeg begynner å kjenne meg mer levende igjen, uten tvil. Det som jeg derimot ikke finner positivt er noe de fleste andre liker godt, som drømmene. Herregud for noen mareritt jeg opplever, og jeg må gjerne bytte på senga hver natt da alt er helt gjennomvått av svette, selv etter 3 uker.

Jeg har heller ikke lagt til meg en vane å ta en pils eller noe annet for å døyve det her. Kan virkelig kjenne på suget etter å røyke flere ganger hver eneste kveld, men det er litt hardt mot hardt nå.

Kan til tider føle meg ekstremt nedstemt, mens i det neste øyeblikk så kjennes det virkelig ut som en seier og jeg føler en genuin glede jeg ikke kan huske å ha følt på veldig-veldig lenge
Vis hele sitatet...
Kjenner meg virkelig igjen i dette, allefall dette med mareritt!
Marerittene mine var helt absurde.

Jeg røykte selv i 12-13år mer eller mindre hver dag, helt til i fjord.
Og hver gang jeg måtte ¨brekke av¨, så var det bare og forberede seg på kommende mareritt. Må og nevne alle våken-nettene med zero sjanse for og sove, samt niagara falls svette-tokter.

Jeg hadde ett veldig høyt forbruk da jeg hadde nonstop tilgang i mange år. Lå på alt ifra 1-5g +- dagen.

Uansett, jeg mener det beste er og innse at det er greit og skal ha pause og/eller slutte.
For så og bare -slutte ta pause. Bit tenna i hodeputa, og innse at de kommende netter/uker er baksiden av medaljen.

-Alt som går inn i kroppen, skal ut igjen


Lykke til, til alle som skal brekke av eller slutte.
Mange får redusert REM søvn mens de er dagrøykere og føler seg mer uthvilt og at de har fått bedre søvn,
selv om de får mareritt eller sterke drømmer når de slutter å røyke. Eller begynner å drømme
igjen i det hele tatt..

Å thc'e hver dag er sterkt assosiert med drømmeløs søvn, noe både studier på cannabis og søvn til en viss grad
betrakter. Jeg skjønner ikke hva funksjonen til REM søvn egentlig er, men jeg føler meg mer sliten uten
relativt jevnlig drømmesøvn. Har vanskelig for å tro at det ikke har noen funksjon
Sist endret av meaculpaUIO; 6. november 2019 kl. 11:34.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Mange får redusert REM søvn mens de er dagrøykere og føler seg mer uthvilt og at de har fått bedre søvn,
selv om de får mareritt eller sterke drømmer når de slutter å røyke. Eller begynner å drømme
igjen i det hele tatt..

Å thc'e hver dag er sterkt assosiert med drømmeløs søvn, noe både studier på cannabis og søvn til en viss grad
betrakter. Jeg skjønner ikke hva funksjonen til REM søvn egentlig er, men jeg føler meg mer sliten uten
relativt jevnlig drømmesøvn. Har vanskelig for å tro at det ikke har noen funksjon
Vis hele sitatet...
Jo mer stein du er når du sovner jo mer bakfjern blir du. Skal man røyke på kveldstid så er ett luretriks å la det gå minst en time, helst 2...eller 4.

Man blir rekt av «nattings».
Største grunnen til å slutte, eller ta en pause noen uker, er det overnaturlige greiene som skjer om natta.

Jeg lå i senga og mediterte da jeg så et gult lys, slik som når folk møter Gud eller f.eks. blir opplyst. Men jeg stolte ikke på dette lyset, jeg hadde en instinktiv følelse av at dette var noe tull. Så ble jeg kastet ut av senga rett i veggen, jeg var mildt sagt overrasket av dette. Så begynte ting å sveve rundt i rommet, dører åpnet seg og slamret igjen, og jeg var sikker på at dette måtte være noe djevelske greier. Deretter våknet jeg, det hele opplevdes som like virkelig som alt annet.
Sist endret av Hans Høyhet; 6. november 2019 kl. 18:16.
Stort sett merker jeg lite forskjel. Tar noen pauser innimellom. Enten fordi jeg av visse grunner må stoppe en periode (bosituasjon f.eks.), eller fordi jeg bare blir lei av røykinga. Som de fleste andre får jeg veldig intense drømmer en periode, men ellers føler jeg meg stort sett lik som når jeg røyker. Jeg røyker sjelden hele dagen, og stort sett bare mindre mengder på kveldstid. Kan tenke meg det er større forskjeller for de som røyker store mengder, og spesielt de som røyker dagen lang.