Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1274
Hei, jeg går nå på studiekompetanse vg4 som egentlig ikke er nødvendig om jeg velger fagskule. Men er utdannet bilskadereparatør og etter 5 år kjenner jeg det er på tide med en forandring Veldig interesert i teknikk og industrielle fag, og har sett på maskinteknikk gjennom 2 år på fagskole og man blir da fagingeniør og ''mekanisk ingeniør'' og er dette så ettertraktet og fleksibelt som sots sier?

http://sots.no/Vaare-utdanninger/Tek.../Maskinteknikk

Det står at man da blir kvalifisert til evnt mindre lederstillinger eller inspektører osv da jeg ønsker en høyere stilling, gjerne en lederstilling istedenfor og stå på gulvet og produsere som jeg nå har gjort. Kunne gjerne tenkt meg i olje og gass baserte virksomheter/ kraftstasjoner.

Ellers er jeg ganske fleksibel og om jeg evnt skulle tatt en annen utdanning, gjerne en bachelor i et ingeniør fag hvor man fysisk jobber og leder delvis kontor og ikke bare kontor..

Hvilke utdanninger er ettertraktet? jeg ønsker og ta en litt fleksibel utdanning så jeg slipper og gjøre det samme hele livet
jeg har også sett på jobb helt i andre siden av utvalget, som sosionom. Da jeg også liker og jobbe med mennesker og det er mye fine arbeidstider, men dårligere betalt.

sliter mye med og legge ned ett valg, kom gjerne med forslag eller kommentarer som kan hjelpe meg ! Leste litt rundt på forumet før jeg lagte tråden men fant ikke hva jeg leter etter

Mvh Snigelen
Sist endret av Snigelen; 17. oktober 2017 kl. 13:46.
IT er jo noe ganske mange bedrifter har bruk for ihvertfall :-)
Ønsker deg lykke til :-)
Trådstarter
6 0
Takk for innspill og takk for det!

noen som har noen formeninger og Sosionom som mann? siden det er et kvinnedominert yrke har jeg hørt
at mannfolk har bedre sjangs for og få de gode stillingene og kansje lettere bygge seg opp til en leder stilling?
Selvsakt om man yter og gjør en bra jobb da.
Jeg vil anbefale ingeniørutdannelse, hvis du allerede jobber teknisk, og er generelt teknisk interessert.

Anbefaler IKKE "oljeingeniør" og lignende, dvs. "svada"-utdanninger som tilbys, rettet mot en spesifikk bransje. UIS(?) har/hadde faktisk en sånn linje en periode, hvor man lærte hvordan oljebransjen fungerte, HMS, administrasjon etc. Disse er ikke mye verdt mener jeg, og du kan fort finne deg selv irrelevant i dårlige tider.

Sats heller på fag, feks byggingeniør, maskin etc. Den du lenker til kan være et godt valg.

Jeg ville ha unngått å bruke noe særlig krefter på å utvide med flere fagbrev og lignende, siden disse yrkesgruppene i stadig økende grad blir utkonkurrert av tilreisende arbeidskraft/turnuspendlere/innflydd manpower fra utenlandske vikarbyråer fra lavkostland (fagarbeiderbygg, murer etc.). Med unntak av elektrikkere pga. norsk regelverk. Dette er også en begynnende trend i offshorebransjen blant lavere utdannelser.

Så i bunn og grunn vil jeg anbefale deg å gå for en høyere utdannelse, hvis du går for noe teknisk. Da har du sannsynligvis et tryggere arbeidsmarket i fremtiden, samt at du har mulighet til å få mer givende/utfordrende oppgaver.

Sosionomutdanning vet jeg ikke mye om, men jeg har inntrykk av at det er forholdsvis mange som har denne typen utdannelser i forhold til antall jobber. Så jeg tipper det er en god del konkurranse på markedet her. Men mulig det er lettere for en mann å komme inn, siden det er et kvinnedominert yrke, det vet jeg egentlig ikke noe om.
Sist endret av frelak; 18. oktober 2017 kl. 20:40.
Trådstarter
6 0
Takk for et ypperlig svar frelak bra innspill, veldig sant det du sier om bruk av billigere arbeidskraft, det hadde jeg ikke tenkt på. Å jeg skal ta til gode av det ja er teknisk interesert så det er vell ikke domt har fortsatt litt tid og tenke på hva jeg velger heldigvis

Snigelen