Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1098
Nå er det mange år siden jeg leflet med benzo preparater, og jeg var forsiktig nok til og ikke bli hektet til tross for å være nære på. Min bestekompis som jeg har holdt meg med i mange år og spiste disse preparatene med fikk plutselig nå i voksen alder for et år siden tillgang på valium i store nok mengder til at han kunne spise hver dag. Det ene fører til det andre, og nå spiser han rivotril hver dag. Nå var det jeg som introduserte han til benzo i ung alder, så jeg føler et vist anvsvar jeg har mistanke til at jeg umulig kan gjøre noe særlig med. Jeg tror rett og slett ikke det går ann og snakke han til fornuft. Han har de klassiske tegnene med at han ikke har tatt kontakt det siste året, og murer seg inne i kjellere med andre pilleknaskende mennesker. Det er jo litt trist og observere at livet hans passerer, hvor han går mot og akseptere sin skjebe som potensielt trygdet når han har mange talenter han kunne brukt i et arbeidsliv.

Er det noen som har noen ideer på hvordan man kan "banke" vett i en gammel kompis?

Et av forslagene mine jeg har tenkt på er og få han til å be om legehjelp for å trappe ned, men pillene han kjøper kommer fra svartemarkedet. Det jeg da engster meg for på hans vegne er om legene da vil ta fra han lappen. Er det tilfelle?
Sist endret av pipestilk; 21. oktober 2017 kl. 00:15.
De fleste benzohuer skjønner ikke alvoret før dem går tom, eller får kjent litt på abstinensene som følger etter. Det er nemlig det som skremmer de fleste til slutt. Du kan jo henvise han til kilder/tråder fra div. forums. Kanskje får han et innblikk, kanskje ikke. Å overtale pilleknaskere som er påvirket er som regel som å snakke til en murvegg uansett. Lykke til for kompisen din! Hvor mange år har han holdt på nå?
Sist endret av Sluzzz; 21. oktober 2017 kl. 00:25.
Pipestilk
Trådstarter
Han har vel holdt på ca 1.5 år når jeg tenker meg om. Elles tror jeg du har rett i at det vil bli nærmest umulig å snakke han til den store fornuften.
Ja lappen ryker om han snakker med legen om det. Han vil jo kunne få den tilbake igjen hvis han blir avruset, og ikke spiser mer benzo da. Han vil også bli stemplet som narkoman i lege journalen, noe han helt sikkert ikke ønsker.
Haha TS, det er så mange motsigelser i åpningsinnlegget ditt. Det er faktisk tragisk. Du lufter hvor flink du har vært til å unngå avhengighet, 10 purple hearts til deg

Har du noe som helst å komme med når det gjelder dosering? Hvordan skal vi klare å hjelpe deg her tenkte du? Med ros for hvor god venn du er, som hjelper din benzo-avhengige venn, som har brukt benzo i 14-15 mnder? Buhu, der trillet det en tåre ned mit kinn.

For å nevne meg selv startet jeg med benzo som du kaller det i en alde av 19, nå er jeg 27. det har konsumert hukommelsen min og personlogheten min, hva jeg engang var er jeg ikke lenger. Men jeg har ikke kjøpt en eneste pille, alt har vært utskrevet. Jeg har intet minne av mine "viktigste" år. Jeg har aldri ansett meg selv som avhengig.

Et eksempel er min farmor, der legen utskrev alt for mye, hun brukte på slutten oppmot 75mg imovane og 60mg diazepam hver dag, ved hjelp av min onkel som er overlege og psykiater her i oslo klarte hun å kurere denne avhengigheten hun startet for 19-20 år siden på bare 100 dager. Vennen din er fortsatt "reddbar" Ikke gi opp Jeg kommer til å fortsette med mitt bruk fordi det kreves, ikke fordi jeg bruker det for rusens skyld.
Pipestilk
Trådstarter
Når det er sagt Elillipsis, så har jeg ikke rørt benzo på ca 10 år. Jeg vet ikke om det kom godt nok frem i teksten. Jeg røyker ikke tjall en gang den dag i dag.

Med tanke på doseringer så har jeg ikke oversikten på mengden han hiver i seg hver dag, men nok til at han krasjet bilen og nok til at han er en helt annen fyr en han var. Er ikke 14-15 mnd bruk nok til at man får ganske store abstinenser når man kutter?

Ellers et veldig innteresant perspektiv du kommer med, du er nok langt mer erfaren i benzo gamet en meg. Men har du prøvd og kutte ut selv over lengre tid noen gang? Ellers all respekt for at du må ha benzo av medisinske årsaker jeg ser ikke ned på det, men i svært mange andre sammenhenger er benzo en flykt mange tyr til hvor mentale problemer kan oppstå som direkte årsak til benzo og deretter er man i en ond sirkel. Det er den brukergruppen jeg mener heller ville hatt nytte av et dypt dykk in psyken gjerne hos ekte ayahuascha shaman..
Sist endret av pipestilk; 22. oktober 2017 kl. 03:30.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Når det er sagt Elillipsis, så har jeg ikke rørt benzo på ca 10 år. Jeg vet ikke om det kom godt nok frem i teksten. Jeg røyker ikke tjall en gang den dag i dag.

Med tanke på doseringer så har jeg ikke oversikten på mengden han hiver i seg hver dag, men nok til at han krasjet bilen og nok til at han er en helt annen fyr en han var. Er ikke 14-15 mnd bruk nok til at man får ganske store abstinenser når man kutter?

Ellers et veldig innteresant perspektiv du kommer med, du er nok langt mer erfaren i benzo gamet en meg. Men har du prøvd og kutte ut selv over lengre tid noen gang? Ellers all respekt for at du må ha benzo av medisinske årsaker jeg ser ikke ned på det, men i svært mange andre sammenhenger er benzo en flykt mange tyr til hvor mentale problemer kan oppstå som direkte årsak til benzo og deretter er man i en ond sirkel. Det er den brukergruppen jeg mener heller ville hatt nytte av et dypt dykk in psyken gjerne hos ekte ayahuascha shaman..
Vis hele sitatet...
Ja, alt er individuelt. Det er bra du holder deg unna benzo, brukes medisinen riktig er den overlegen. Det finnes ikke annen medisin med så lite bivirkninger som er så effektiv på søvn, angst/uro, depresjon, muskelspasmer/smerter, epilepsi og mye annet.

Doseringen er absolutt relevant, hvor høyere doser jo vanskeligere og jævlig er det å slutte om han virkelig har surret seg dypt inn i et nett. Heldigvis har han bare misbrukt disse medisinene i litt over 1 år. Vet du om han blander disse pillene med annet Feks. alkohol?

Ja, jeg har noen ganger gått 1mnd uten å ta en eneste pille, jeg merket et slags ubehag etter en ukes tid, dette varte kanskje en 10 dager før det ga seg, og jeg ble "normal" igjen. Men det var ikke så ille. En vanlig forkjølelse er verre.

Det du sluttvis nevner er veldig interessant. ayahuascha eller iboga kunne ha vært en løsning på vennen din sitt problem, det er et litt omstendig prosjekt men har lest en del om dette, og prøvd det selv, dette kan være en redning for vennen din, selvom det ikke er noen garanti kan det være verdt et forsøk.
Pipestilk
Trådstarter
Ja, kompisen min er glad i og mikse med alkohol Ellipsis, men akuratt det er ikke en dagligdags greie. Ellers er det mulig jeg overvurderer benzo preparater sin skyggeside basert på mine til dels fordommer mot alt som ikke kommer direkte fra naturen. Ayahuascha er fantastisk,det har jeg vært så heldig og få oppleve. Ellers er jeg en stor entusiast ovenfor psykidelia generelt sett i tereaputisk og rekreasjonell sammenheng. iboga kunne jeg gjerne vurdert og brukt som et substitutt for og slutte med mitt snus missbruk. Med tanke på benzo, så er jeg ikke sikker men jeg vil tro urten kratom kunne vært et bra alternativ for mange. Det har jeg selv brukt som sovemedisin og angstdempende en gang i tiden.

Når vi snakker om benzo og naturpreparater, så har jeg hørt fra folkemunne om at liljekonvall har mengder av det i seg og at forfedrene våre benyttet seg av hellige tall når de tok små doser av den ekstremt giftige planten når de hadde nerver. De brukte f.eks 3 blader i 9 dl varmt vann, de lot trekke i 7 minutter, eller noe i den duren. Eføy, skal og vistnok ha litt av samme virkning som alopam. og så finner man en plante i sør Amerikas jungel som har eksakt samme virnking som xanor.

Ellers høres jo du langt over snitt oppegående ut sammenlignet med resten av Norges befolkning, men kompisen min og hans venner er helt lost milt sagt. Det er snakk om synlig beruselse, snøvlete og sjanglete uten særlig hemninger. En annen ikke så nær kompis i samme gjengen var netopp på avenning for benzo i et halvt år. Han sprakk med en gang han kom tilbake. Mange av disse folkene er gamle speed freaks, men merkelig nok har tilsynelatende mesteparten lagt speeden på hyllen og erstatet det med benzo og play stasjon. Uansett høres det ut som at du har et langt mer beist forbruk av rivotril.
Sist endret av pipestilk; 22. oktober 2017 kl. 10:56.