Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1809
vet ikke helt om det passer inn i dette forumet, men fant ut at det passet ikke til "vanlig" diskusjon

har sett på C.S.I at de folka bruker noe greier som gjør at de sporer blod på diverse våpen...de bruker noe blått lys for å sjekke om det har VÆRT blod på denne gjenstanden tidligere og blitt vasket bort etter "bruk"

er dette reelt eller bare Tv?
Vil tro at du snakker om UV-lys ...
Trådstarter
27 0
muligens...men påviser det blod/sperm/spytt o.l ?
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sperm f.eks. er jo mer tydelig i UV-lys da hvitt blir luminant i slikt lys, nøyaktig hva bølgelengde det er på lyset som de bruker for å se blod vet jeg ikke, men skulle tro det er noe i samme konseptet som UV.
TSSNH: ja, det finnes! Se på FBI-files på Discovery osv, der bruker dem det ofte, men komemr ikke på hva det heter i farta.. de bruker UV-lys etter å ha sprayet på no greier tror jeg..
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Mener og huske at de sprayet på noe som reagerte med proteinet i blodet/spærmen (hvis det er der).
Og så lyser de med UV-lys for å markere proteinet som hadde reagert.

Er jeg helt på jordet nå?
Blod blir ikke selvlysende i UV-lys av seg selv. Man må spraye på noe som heter "Luminol" eller no sånt, for at blodet skal bli selvlysende i UV-lys.
Slik jeg har forstått det gjør Luminol at blodlegemene avgir et lys man kan se hvis man bruker uv-lys og et eget filter. Jeg har også lest at det finnes flere forskjellige filtre, for å kunne se forskjellig type kropsvæsker.
Tror luminol reagerer med f eks blodplasma, for så å bli blåfluorescerende.