Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4218
Hei

Har vært undervektig store deler av livet og sliter med å gå opp i vekt. Har spurt fastlegen min om det er farlig / farene ved å være undervektig over lengre tid, og han fortalte meg at det bare er mindre å drasse på...

Har det ingen effekt på ben og muskler, hår i det lange løpet...? Noen som kan gjøre en bedre jobb en fastlegen min her? Forventer ikke lege svar her, men om det er noen andre som er undervektige og som kanskje har litt mer erfaring enn meg rundt dette.
Det har naturligvis effekter på både hormonproduksjon, og muskelmasse. Er du næringsfattig vil generelt sett kroppen din bryte ned, men dersom du har gode verdier og ikke er sykelig undervektig er det egentlig ikke så mye å spekulere i. Nå er det heller nært sagt garantert hormoner som gjør at du har en tendens til å være tynn. Jeg er ingen ekspert på det, du kan jo forsøke å google. Jeg tror du kan stole på legen, og ikke tenke så mye over det.
Hadde tilfeldigvis tenkt å lage en lignende tråd. Jeg har vært en del til lege pga reflux syndrom, men de har aldri sagt noe spesielt om lav vekt selv om jeg er en del under gjennomsnittet. Hadde det vært et veldig stort problem vil jeg jo tro de hadde tatt det mer alvorlig.

Det jeg selv lurer på er om det finnes noen form for kosttilskudd som kan gjøre det lettere å gå opp i vekt? Jeg er litt lei av å se ut som et skjelett, selv om jeg stort sett ikke bryr meg så veldig mye. Noe å spe på med utover de vanlige måltidene mine hadde vært veldig praktisk!
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av hippitus Vis innlegg
Hadde tilfeldigvis tenkt å lage en lignende tråd. Jeg har vært en del til lege pga reflux syndrom, men de har aldri sagt noe spesielt om lav vekt selv om jeg er en del under gjennomsnittet. Hadde det vært et veldig stort problem vil jeg jo tro de hadde tatt det mer alvorlig.

Det jeg selv lurer på er om det finnes noen form for kosttilskudd som kan gjøre det lettere å gå opp i vekt? Jeg er litt lei av å se ut som et skjelett, selv om jeg stort sett ikke bryr meg så veldig mye. Noe å spe på med utover de vanlige måltidene mine hadde vært veldig praktisk!
Vis hele sitatet...
Kjøp deg gainer eller proteinshakes, og pluss det på i TILLEGG til det du vanligvis spiser så skal du nok gå opp i vekt.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Kjøp deg gainer eller proteinshakes, og pluss det på i TILLEGG til det du vanligvis spiser så skal du nok gå opp i vekt.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde alltid at de kun var nyttige om man faktisk drev med trening, men det er vel kanskje mest om målet er å få muskler. Har du noen som kan anbefales?
Sitat av hippitus Vis innlegg
Jeg trodde alltid at de kun var nyttige om man faktisk drev med trening, men det er vel kanskje mest om målet er å få muskler. Har du noen som kan anbefales?
Vis hele sitatet...
Kan anbefale Joylent - ser ut til at de har byttet navn til Plenny nå, men det funker fjell. https://www.jimmyjoy.com/products/jo...TLUaAuaa8P8HAQ - måltidsshake som inneholder alt av vitaminer, mineraler, proteiner, carbs, osv. De har også barer. Synes banan og jordbær er de beste smakene. Synes også vegan-versjonen smaker bedre enn den vanlige. Gikk opp 5 kilo på to uker ved å supplere med en sånn shake om dagen ved siden av det jeg vanligvis spiste.
Jeg synes creatine fungerer mye bedre enn gainere, men du må også trene.
ser mye bruk av maltodextrin i gainere å måltidserstattere, ikke at det er farlig, men raske karbohydrater i form av mais/hvete stivelse som er bare iitt bedre en sukker, er vel ikke helt veien å gå...

noen som vet om et produkt som ikke har det som hovedingrediens?
Er selv undervektig, har ekstrem forbrenning og sliter med å legge på meg.
Et par stykker som har sagt at vekta vil komme med årene men har lite tro på det selv.
Har veid 65kg de siste 7 årene + 1 kg opp også ned igjen her og der.
Har testa både kreatin og gainer uten håp men kan jo være det fungerer for deg.
De gangene jeg har vært hos fastlege for å ta en full helsesjekk er det som regel bare et par vitaminer jeg mangler.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Rundstykke Vis innlegg
Jeg synes creatine fungerer mye bedre enn gainere, men du må også trene.
Vis hele sitatet...
Kreatin fyller vel egentlig bare musklene dine mer med vann, men det gjør nok ikke at du faktisk går opp i vekt som jeg har forstått det. Når du slutter på kreatin så vil den ekstra vannvekten falle bort kjapt.

Sitat av Pure_chris Vis innlegg
ser mye bruk av maltodextrin i gainere å måltidserstattere, ikke at det er farlig, men raske karbohydrater i form av mais/hvete stivelse som er bare iitt bedre en sukker, er vel ikke helt veien å gå...

noen som vet om et produkt som ikke har det som hovedingrediens?
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke det absolutt sunneste nei, men poenget er vel at det er en enkel måte å få i seg 500-1000 ekstra kalorier om dagen uten å dytte i seg helvetes mye ekstra mat.¨

Jeg var ufattelig tynn tidligere og gikk aldri opp i vekt. Min løsning var rett og slett å begynne å trene, spise som en hest og drikke 1-2 proteinshakes i tillegg. Funket fjell for meg ihvertfall Klarte å bygge en god del muskler i forhold til det jeg hadde i tillegg til en del fett. Nå må jeg bare få fjernet litt av fettet og beholdt musklene så er jeg i mål.
Hvorfor skal han kjøpe dyre tilskudd? Drikker du en liter H-melk om dagen i tillegg til vanlig kosthold får du i deg gode karbohydrater, protein og fett tilsvarende 630 kalorier. Det burde tilsvare noe sånt som 11 kilo ekstra på ett år.
Tenkte det samme selv. Gainere er ofte fulle av sukker. Det er bedre tyne i seg litt ekstra mat pr. dag enn hva man normalt gjør.

Må ikke nødvendigvis være store greiene. Klin på litt ekstra majones, smør på brødskiva. Ta en kjøttkake ekstra til middagen. Drikk litt ekstra H-melk. 2-500 kcal mer enn hva som er normalt er en fin måte øke vekt på over tid.

Det mest optimale hadde vært kombinert større matinntak med trening, men det er kanskje ikke det letteste er man undervektig.
Det er froskell på ndervekt, hvis du eter normalt og får i deg de vikitge mineraler, vitaminer, proteiner og karbohydrater. Så har du nok bare høy forbrenning. Hvis du derimot spiser lte og går ned i vekt.. Da kommer farene, for det er når du går i minus på viktige ting at ting som ben, hår, muskler osv blir påvirket
Anbefaler Buldring/Klatring som treningsform.. Der vil du skli rett inn..