Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 8088
Hei

Jeg trenger hjelp til å kjøpe en ny mobil, mine krav:

Pris (helst under 1500)

Vann og støtsikker.

Lav stråling, eksempelvis blir Alctael Pixie 4’4 sin stråling på 0,917 fW/kg or høy.

Mobilen må være

Ønsker ikke å kjøpe av merkene ZTE eller Huawaii.

Hittil har jeg funnet LG 4k til 1300 kroner med en stråling på 0,604 W/kg

Også vurderer jeg Samsung Galaxy J3 (2016) til 1500 kroner med en stråling på 0,251 W/kg

http://www.devicespe...el-sar/8b0739a0


Hva tror dere folkens?


Takk for svar
De to klart beste budsjett telefonene på det norske markedet i dag er Huawei Honor 5X og Moto G4 Play. Linken du har sendt får jeg ikke åpna så får ikke sjekka strålingen. Kanskje du kan poste den på nytt?
Nå er og Moto G4 + gått ned i pris til under 2 lapper.
Jeg har hatt Samsung j3 (2016) i snart ett år nå og er veldig fornøyd. Trenger fortsatt bare å lade annenhver dag, god skjerm, ok kamera og den er rask nok til å takle alt jeg vil bruke den til, ihvertfall.
....Og jeg har mista den på asfalt opptil flere ganger, bare noen små hakk på kanten.
bare nysjerrig, men hvorfor er du så opptatt av strålingen i mobilen? er det no merkbar forskjell på noen vis? bedre dekning? :P
Det er mange som er redd for stråling fra tlf, det er et skummelt ord for mange:;:::https://www.google.no/url?sa=t&rct=j...2N4qBMHFrXDHIw


På grunn av kreft og Div
Sist endret av påla; 24. april 2017 kl. 12:42. Grunn: Kom på mere
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
bare nysjerrig, men hvorfor er du så opptatt av strålingen i mobilen? er det no merkbar forskjell på noen vis? bedre dekning? :P
Vis hele sitatet...
Fordi jeg vil være på den sikre siden fra et helsemessig ståsted.

Sitat av Berre_ein_fyr Vis innlegg
De to klart beste budsjett telefonene på det norske markedet i dag er Huawei Honor 5X og Moto G4 Play. Linken du har sendt får jeg ikke åpna så får ikke sjekka strålingen. Kanskje du kan poste den på nytt?
Vis hele sitatet...
Her er linken:

http://www.devicespecifications.com/...l-sar/8b0739a0


Folkens: Jeg har samsung galaxy j1 nå og komachi bluelight appen fungerer ikke noe særlig godt på denne. Hvor stor er sjansen for at jeg da også får de samme problemene med Samsung Galaxy J3?
Sist endret av MossFinest; 30. april 2017 kl. 20:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MossFinest Vis innlegg
Fordi jeg vil være på den sikre siden fra et helsemessig ståsted.
Vis hele sitatet...
I så fall er fornuftig strategi å skaffe seg eit headset, for effekten som vert avgitt i vevet avtar med kvadratet av avstanden. Så dobler du avstanden, så vil du kun få 1/4 av effekten. Det skal veldig lite til før det utgjer langt større skilnad enn beste og dårlegaste mobil...

Viare så er det ingenting som tyder på at det er helseskadeleg med RF i dei effektane mobiler sender med. Det er ikkje plausibelt, og det er ingenting som tyder på det.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Viare så er det ingenting som tyder på at det er helseskadeleg med RF i dei effektane mobiler sender med. Det er ikkje plausibelt, og det er ingenting som tyder på det.
Vis hele sitatet...
Det er lite som tyder på det, ikke ingenting. Vi venter fortsatt på resultatene fra den amerikanske undersøkelsen som fant at rotter og mus utsatt for EM-stråling over hele livsløpet faktisk fikk mer kreft:
https://www.scientificamerican.com/a...cer-questions/

Vi har derimot ikke funnet spor av problemer i noen av de større befolkningstudiene, så om det mot formodning er et problem er det etter all sannsynlighet kun et lite problem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er lite som tyder på det, ikke ingenting. Vi venter fortsatt på resultatene fra den amerikanske undersøkelsen som fant at rotter og mus utsatt for EM-stråling over hele livsløpet faktisk fikk mer kreft:
https://www.scientificamerican.com/a...cer-questions/
Vis hele sitatet...
For det første var det snakk om 1.6W/kg i 9 timer per døgn. Det er for dei fleste av oss ikkje realistisk bruk av mobilen.

I tillegg har du artige ting:
At the end of the 2-year study, survival was lower in the control group of males than in all groups of male rats exposed to GSM-modulated RFR. Survival was also slightly lower in control females than in females exposed to 1.5 or 6 W/kg GSM-modulated RFR. In rats exposed to CDMA-modulated RFR, survival was higher in all groups of exposed males and in the 6 W/kg females compared to controls.
Vis hele sitatet...
Så dei horottene som fekk høgast dose, levde lengst, når det gjaldt CDMA. Når det gjaldt GSM kom 1.5 og 6W/kg (som er ein massiv skilnad) likare ut. Hannrottene såg og ut til å leve lenger med litt RF.

Når det gjeldt svulster, så er det tilsynelatande stor skilnad mellom GSM og CDMA, og CDMA ser ut til å vere vesentleg mykje sunnare (0 vs. 3 individ med svulster for 1.5W/kg).

Kort sagt har studien ein del problem. 3 av 90, som er talet svulster i ei gruppe, er enkelt og greit for lite til å kunne konkludere. Eit tilfelle til eller frå kan vere støy, som påverkar utfallet i urimeleg grad:
Sitat av http://theincidentaleconomist.com/wordpress/none-of-you-can-troll-me-like-austin-can-also-cell-phones-and-cancer-again/
Where to begin? I didn’t see any sample size calculation, nor any discussion of what they expected to see. One of the reviewers did a power calculation for them (page 37) and found that based on 90 rats per group, the power was about 14%. This means that false positives are very likely. The cancer difference was only seen in females, not males. The incidence of brain cancer in the exposed groups was well within the historical range. There’s no clear dose response. Why schwannomas? Schwannomas in other locations than the heart were not significantly different. These are rats. I don’t know how this compares to real world exposure. And one more thing – the survival of male rats in the control group was relatively low, and if these tumors developed later in life, this could be the whole reason for the difference.
Vis hele sitatet...
Sitat av https://sciencebasedmedicine.org/no-a-rat-study-with-marginal-results-does-not-prove-that-cell-phones-cause-cancer-no-matter-what-mother-jones-and-consumer-reports-say/
I suspect that this experiment is substantially underpowered and that the few positive results found reflect false positive findings. The higher survival with RFR, along with the prior epidemiological literature, leaves me even more skeptical of the authors’ claims.
Vis hele sitatet...
Kort sagt: det var for få krefttilfeller til at det er mogeleg å sei om det var tilfeldig, eller om det var ein samanheng. Sett opp i mot at rotter som vart eksponert for RF levde lenger, så er studien ubrukelig til å konkludere.

David Gorski oppsummerer det rimeleg greit når han seier at overskriftene rundt den studien like gjerne kunne vore at mobiltelefoner er livsforlengande.
Sist endret av vidarlo; 1. mai 2017 kl. 14:47.
Sitat av vidarlo Vis innlegg

Så dei horottene som fekk høgast dose, levde lengst, når det gjaldt CDMA. Når det gjaldt GSM kom 1.5 og 6W/kg (som er ein massiv skilnad) likare ut. Hannrottene såg og ut til å leve lenger med litt RF.
Vis hele sitatet...
Jeg antar at du som meg fortsatt tror at mobilstråling ikke har fysisk effekt på verken rotter eller mennesker? I så tilfelle er det to muligheter for observasjonene om levetid: enten er det irrelevante statistiske svingninger eller så har man funnet noe genuint interessant som slår ben under hele 'mobilstråling har ingen effekt'-tesen.

Når det gjeldt svulster, så er det tilsynelatande stor skilnad mellom GSM og CDMA, og CDMA ser ut til å vere vesentleg mykje sunnare (0 vs. 3 individ med svulster for 1.5W/kg).
Vis hele sitatet...
Å cherrypicke underkategorier for å sammenligne er bare uredelig.

Kort sagt har studien ein del problem. 3 av 90, som er talet svulster i ei gruppe, er enkelt og greit for lite til å kunne konkludere. Eit tilfelle til eller frå kan vere støy, som påverkar utfallet i urimeleg grad:
Vis hele sitatet...
Les studien og ikke velg ut tilfeldige undergrupper?

http://biorxiv.org/content/biorxiv/e...55699.full.pdf

Kontrollgruppen på 180 (90 hunn og 90 hann) fikk 0 forekomster, de 12 andre kontrollgruppene på 90 hver (1080 rotter totalt) hadde totalt 28 forekomster av hjernesvulster. Det er signifikant forskjellig, men ikke veldig (p=0.012 for 0 forekomster blant 180 dyr gitt ingen forskjell mellom gruppene).

Det er åpenbart overhodet ikke nok til å justifisere noen av de tåpelige "mobiletelefoner er kjempefarlige" avisartiklene som finnes rundt omkring, og gitt mangelen på fysisk forklaring og funn i befolkningstudier er det høyst sannsynlig at denne studien kun plukket opp tilfeldigheter.

... men det er altfor tidlig å gå fra 'sannsynligvis ikke' til 'ikke' på denne studien. Den er mer enn interessant nok til at den trenger en skikkelig oppfølging og gjennomarbeiding.

David Gorski oppsummerer det rimeleg greit når han seier at overskriftene rundt den studien like gjerne kunne vore at mobiltelefoner er livsforlengande.
Vis hele sitatet...
Så lenge levetidsdataene ikke engang er publisert tilsier nok dette er en av artiklene du hadde vært smartere om du lot vær å lese. Er veldig lett å havne i noen-sier-noe-som-er-dumt så derfor sier jeg det motsatte fella og mistenker at det er det de fleste gjør her.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Et annet kriterie er at mobilen er god å surfe med? Føler at min nåværende mobil på 137 mm × 70 mm × 8.6 mm er for lite. Derfor ser jeg også etter en mobil med litt størrelse.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Yalla Vis innlegg
Nå er og Moto G4 + gått ned i pris til under 2 lapper.
Vis hele sitatet...
Siden tråden nå er gammel så er det kommet nye telefoner i Moto G serien (5th generation) og de fortsetter å gjøre det bra, bedre, best på alt av tester som budsjettelefoner. For ett par lapper så får du en G5 og nærmere 3 lapper for en plus. Jeg tror ikke du vil ha noe billigere telefon.