Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4286
Jeg har nå koblet meg direkte til Canal Digital-boksen som er i leiligheten, uten å gå via ruter. Vil dette føre til dårligere sikkerhet? Jeg har brannmur aktivert på PC-en.
I grunn ikke, får du offentlig IP rett på maskinen ?
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Er litt usikker på hva det betyr, men min IPv4-adresse er den samme som den offentlige ja, hvis det var det du spurte om.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Det vil for alle praktiske formål være en nedgradering hva man vil kalle sikkerhet. I det øyeblikket hva enn faenskap som er installert på maskinen din realiserer at å droppe brannmuren din vil gi fri tilgang til samtlige porter og eksponere samtlige tjenester som kjøres på maskinen, er du for alle andre praktiske formål å anse som "fucked". Du kan helt fint kjøre med dette oppsettet uten at du noen gang kommer til å bli "hacket", men du bør i alle fall være klar over at antall steg for å oppnå en suksessfull hack av deg nå er betraktelig avkortet.

Du oppnår en "naturlig" sikkerhetsbarriære ved å være plassert bak NAT, selv om dette i seg selv ikke er å anse som en en ren sikkerhetsmekanisme.
Sist endret av m0b; 22. april 2017 kl. 21:22.
Dette er ikke helt ideelt. Alle angrep/forespørsler på din IP adresse blir sendt direkte til nettverkskortet ditt. En router med NAT og/eller en brannmur i mellom er absolutt å foretrekke.
Limited edition
Moff's Avatar
Hvis PC-en din er rask og frisk (malwarefri) og du har slått på Windows sin innebygde brannmur, så er det relativt safe. Du bør imidlertid være litt ekstra forsiktig med å dele IP-adressen din med noen, ettersom det tross alt er ganske vanskelig å være sikker på at du ikke er infisert av noen form for malware.

Du bør også være forsiktig med hvilke programmer du kjører på maskinen, ettersom mange av programmene du bruker mot internett kan ha sikkerhetshull som er lettere å utnytte så lenge du ikke sitter bak NAT og ekstern brannmur.
Tilfeldig
Likyhane's Avatar
Trådstarter
Jeg fant en gammel linksys WRT54G ver.7 som jeg hadde liggende. Jeg koblet meg nå opp med kabel via den og bare deaktiverte WiFi. Vil tro dette vil være den beste løsningen atm. (?)
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Det høres ut som en mye bedre løsning ja