Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 837150
Høres lovende ut.
Gjør ikke akkurat vondt vondt dette fantastiske været heller!
Skulle ut en tur igår, men når eg hadde gått de 45minuttene de tar å komme til min favorittmark ble eg temmelig overasket. Hele marken var klipt. Dette som har vert en helt fantastisk mark utifra mengene eg har funnet der Tidligere i år. Hvor lang tid tar det før nye frukter vokser opp, hvor lenge burde eg vente før eg går bort dit igjen?
Skal også flytte til Bergen om noen få uker, blir første gangen der. Er alle marker tatt rundt det område, så de blir nestn som "krig" å ut å plukke, dvs ta med seg aallt bare for att noen andre ikke skal ta de? Burde eg trekke innover i landet når eg skal plukke der?
Fant faktisk en liten håndfull i dag.

http://imgur.com/Ea2bkko
Hei alle sammen Vært ute mange ganger i naturen på de "rette" stedene sikkert 20-25 forskjellige steder og finner ingen spiss fleinsopp jeg føler meg 100% sikker på..I ren desperasjon har jeg nå tenkt til å sjekke ut et gammelt beite med mye tuer av sølvbunker.
Har ikke vært sau der på mange år men er det muligheter for å finne der for det? Er en stor eng som ligger dypt inne i skogen med mye vilt som oppholder seg der.
Det er ihvertfall ingenting som tilsier at det skulle være umulig.
Er det sannsynlig at de stedene det er funnet flein i Oslo og nær omegn kal være sprøytet for å forhindre at det dukker opp flein? Brukes det i det hele tatt midler av kjemisk eller strategisk slag mot flein?
Har en bekjent som har sin egen plukkeplass.
Han bruker å forsikre seg på den måten at han strør utover tørket og knust fleinsopp rett før sesongen nermer seg.
Har sett det har komt store klynger, men du kan også se at grasset har fått så mye kunstgjødsel fra de andre beboerene at gresset ikke ser naturlig ut lengre, mørkegrønt, stort og stritt.
Har jo fått bekrefta at det funker da.

En ting jeg lurer på: Vil det funke å skaffe andre typer sopp og strø utover marka, for at fleinsoppen også skal komme? Eller vil de andre soppene stjele habitatet til fleinsoppen?
Ikke sitt inne når alt håp er ute.
Ingen nedbør på 2 uker, men høyluftfuktighet og mye kondens om natten gir frukter ser jeg.

Happy hunting!
Sitat av Naturmedisin Vis innlegg
Ikke sitt inne når alt håp er ute.
Ingen nedbør på 2 uker, men høyluftfuktighet og mye kondens om natten gir frukter ser jeg.

Happy hunting!
Vis hele sitatet...
Det stemmer det du sier! Vært ute å kikka litt hver dag i et par uker nå og de siste dagene har jeg funnet masse flein på steder hvor det har vært null tidligere i sesongen.

Har totalt funnet ca 600 i år, syns ikke det er så dårlig, men har funnet 10 ganger så mye før.

Kunne lagt ut et bilde av de, men er så usikker på hvordan det funker med exif filer osv på bildene. Kjipt å legge ut gps koordinatene til "sweet spot'n"
Sist endret av Odd; 9. oktober 2016 kl. 14:30.
Er det noen her som vet hvilken tilstand fleinen har når den er helt svart og tørr der den står i gresset? akkurat som den har dødd, er det for sent på året nå? eller har de fått dårlig næring i det området jeg så de?
Hadde jeg hatt et slikt antall å vise til hadde jeg ikke hatt tid til å annet enn å plukke.
Jeg har vel plukket 150-200 stk fordelt på hvertfall 30-40 turer.

Jeg er enda fersk så jeg er happy med bare å ha funnet et område jeg finner et par eksemplarer stort sett hver tur.
Drømmer om en sweetspot hvor man kan plukke tusenvis.

Har fundert på om slike områder ligger litt oppe i høyden. På områder hvor bøndene slipper sauene sine på fritt beite. Altså oppe i fjellheimen.

Noen som har noen tanker rundt det?
Hva kjennetegner et virkelig godt område?
Sist endret av Naturmedisin; 9. oktober 2016 kl. 15:13. Grunn: Grammatikk
Lest en del rundt på nett angående dyrkning av sopp generelt men finner ikke noe konkret på fleinsopp..
Noen med litt erfaring på det området her?
Temperaturer i div faser?
Lys forhold?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av fjellape Vis innlegg
Har en bekjent som har sin egen plukkeplass.
Han bruker å forsikre seg på den måten at han strør utover tørket og knust fleinsopp rett før sesongen nermer seg.
Har sett det har komt store klynger, men du kan også se at grasset har fått så mye kunstgjødsel fra de andre beboerene at gresset ikke ser naturlig ut lengre, mørkegrønt, stort og stritt.
Har jo fått bekrefta at det funker da.

En ting jeg lurer på: Vil det funke å skaffe andre typer sopp og strø utover marka, for at fleinsoppen også skal komme? Eller vil de andre soppene stjele habitatet til fleinsoppen?
Vis hele sitatet...
Det som skjer er at soppsporer fra den knuste fleinsoppen vil kunne vokse når han sprer de ut, han hadde egentlig ikke trengt å kaste bort så mye sopp. Han kunne prøvd å la hattene stå oppreist uten stilk, og la sporene dette ned på et ark for å så spre de.
Annen sopp vil ikke hjelpe, da sporene deres vil selvfølgelig få feste og kan konkurrere med fleinsoppen.

Sitat av Calzan Vis innlegg
Er det noen her som vet hvilken tilstand fleinen har når den er helt svart og tørr der den står i gresset? akkurat som den har dødd, er det for sent på året nå? eller har de fått dårlig næring i det området jeg så de?
Vis hele sitatet...
Helt svart og tørr betyr at soppen har råtnet og så tørket. Det er ikke noe du vil ha i deg.

Sitat av bull_87 Vis innlegg
Lest en del rundt på nett angående dyrkning av sopp generelt men finner ikke noe konkret på fleinsopp..
Noen med litt erfaring på det området her?
Temperaturer i div faser?
Lys forhold?
Vis hele sitatet...
Fleinsopp er ikke en lett sopp å dyrke. Det har blitt gjort av noen få eksperter i laboratorium, så vi kan ganske sikkert si at dette er et prosjekt du kan droppe.
Det finnes dog annen hallusinogen sopp du kan dyrke relativt enkelt, sjekk ut Psilocybe cubensis, det er noen poster om det her på freak om du leter.
Hei.
Jeg har adhd og bruker Metamina (deksamfetamin) burde jeg kutte ut dette den dagen jeg skal spise flein? Leser at man ikke burde drikke alkohol eller blande andre stoffer med flein selvom en med adhd ikke blir ruset av medisiner er det jo forsatt et stoff, kanskje best bare hoppe over det denne dagen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Soppkontrollen Vis innlegg
Hei.
Jeg har adhd og bruker Metamina (deksamfetamin) burde jeg kutte ut dette den dagen jeg skal spise flein? Leser at man ikke burde drikke alkohol eller blande andre stoffer med flein selvom en med adhd ikke blir ruset av medisiner er det jo forsatt et stoff, kanskje best bare hoppe over det denne dagen.
Vis hele sitatet...
Det har mer med at folk mener man burde ha en ren opplevelse av sopprusen, å ta den for det den er.
F.eks alkohol vil numme ned opplevelsen, inntrykkene blir ikke like kraftig fordi du i deg et annet stoff som senker hemningene og endrer måten du reagerer på inntrykkene.

Det er altså ingenting farlig med å kombinere stoffene, deksamfetamin og psilocybin er ingen farlig interaksjon, men du vil oppleve rusen annerledes.
Stilken kan likevel beholdes selv om soppen forøvrig er svart og råtnet.
Hei!

Jeg lurer på om det er forsent å plukke nå? Har en fast plass, men har ikke fått gjort det pga økonomi til å reise dit. Er mye frost ute nå så veit ikke om den har kommet eller om frosten tok knekken på de? Har vært kaldt/frost siden midten av september.
Har sett masse annen type sopp, men dette er kun ''skogssopp''. Har kun funnet fluesoppen.
Anyone? :S
Sitat av yomomma Vis innlegg
Hei!

Jeg lurer på om det er forsent å plukke nå? Har en fast plass, men har ikke fått gjort det pga økonomi til å reise dit. Er mye frost ute nå så veit ikke om den har kommet eller om frosten tok knekken på de? Har vært kaldt/frost siden midten av september.
Har sett masse annen type sopp, men dette er kun ''skogssopp''. Har kun funnet fluesoppen.
Anyone? :S
Vis hele sitatet...
Vokser enda her hvor jeg bor ihvertfall, ta deg en tur å sjekk om du finner noe
Hei.
Hva er greiene med frostskader på fleinsopp og hvorfor skriver folk at du må kaste dem, virker dem ikke lenger da eller?
Sitat av Soppkontrollen Vis innlegg
Hei.
Hva er greiene med frostskader på fleinsopp og hvorfor skriver folk at du må kaste dem, virker dem ikke lenger da eller?
Vis hele sitatet...
Hvis soppen blir utsatt for mye frost så vil den dø og etter hvert råttne. Anbefalles ikke å spise ting som er råttent. Selv om soppen fortsatt har virkestoff i seg, så kan man bli veldig dårlig av å spise den. Noe som også kan gjøre at du kan få en veldig dårlig opplevelse.
Huffda.. Trur jeg har ihvertfall tørket 2 som hadde uttørket hatt da jeg plukket dem, men stilken var fin. Takk for svar Odd på denne tråden også ;-)
Husk at en uttørket sopp ikke er en rotten sopp, eller nødvendigvis en frostskadet en.
Aha jeg trur bare den var uttørket var i perioden uten ☔ første gang i dag jeg har funnet brune flein. Den blir kanskje ikke uttørket når den råtner.

Gleder meg sykt til å prøve dette, har aldri turt prøve siden jeg har trodd det har hvert så sykt farlig. ��
Sist endret av Soppkontrollen; 19. oktober 2016 kl. 22:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Soppkontrollen Vis innlegg
Aha jeg trur bare den var uttørket var i perioden uten ☔ første gang i dag jeg har funnet brune flein. Den blir kanskje ikke uttørket når den råtner.

Gleder meg sykt til å prøve dette, har aldri turt prøve siden jeg har trodd det har hvert så sykt farlig. ��
Vis hele sitatet...
Det går nok helt fint! Og du har nok rett i det med at den er tørket, for før det kom regn nå, så fant jeg mange sånne tørre selv.
Ja ikke sant ;-)
Er nå min første sesong, så utrolig glad jeg har funnet å føler jeg endelig kjenne dem igjen.

Ingen som har opplevd og bli tatt midt i plukking?
Sist endret av Soppkontrollen; 19. oktober 2016 kl. 23:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
En spurte meg hva jeg holdt på med, jeg påsto at jeg og noen kompiser vandra over her i fylla og ei veninne mista et smykke e.l. og jeg var her for å lete etter det. Hvor mye han trodde på det aner jeg ikke, men han lot meg være i fred.
Jeg er så nervøs når jeg går rundt å leter �� hjelper jo ikke at det er flein midt i en “park” som turfolk, biler og busser kan se deg, men så tenker jeg at jeg aldri har eller hadde nok tenkt over dette selv si for 1 års tid tilbake så det nok er for spesielt interesserte som tenker at det er flein man leter etter. Jeg har selv lagt en plan om mistet armbånd skulle noen lure. Nå var det jo en advokat ute i VG trur jeg det var som sa han skulle forsvare folk som ble tatt for å plukke fleinsopp gratis da han mente det var helt sinnsykt at politiet brukte resurser på dette. Var ei dame som ble tatt for å plukke på en kirkegård.

http://www.dagbladet.no/2015/10/05/n...liti/41364058/
Sist endret av Soppkontrollen; 20. oktober 2016 kl. 16:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Man kan også laste med Pokemon GO og si man har hørt rykter om folk som har funnet veldig sjeldne pokemons på denne spesifikke plassen. Kan være en idé å få noen pokemons litt opp i "cp/lvl" slik at historien virker litt mer troverdig. Det er vell slik at pokemonene spawner på spesielle tidspunkter og varer så så lenge før de forsvinner, så si at dere har prøvd flere ganger den dagen uten noe hell og tenkte å prøve noe ganger til.
Pokemon go er jo en perfekt forklaring.
Synes heller ikke det er så smart fly på kirkegården nattestid med hodelykt og knebeskytere ikke rart folk blir tatt da :-/
hvordan er det man får i seg flein? ska det røykes eller spises? isåfall hvordan skal man tilbrede det? ;p
Du kan spise eller eventuelt lage te. Når man lager te av det syns jeg noe av den kvalmen som kanskje kan komme på oppturen er litt mildere.
Hvor lenge kan jeg la de stå? Har ca 100stk i hagen. Meldt 0 til -1 grad om nettene fremover fra onsdag.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av tommern91 Vis innlegg
Hvor lenge kan jeg la de stå? Har ca 100stk i hagen. Meldt 0 til -1 grad om nettene fremover fra onsdag.
Vis hele sitatet...
Det beste er å plukke de og tørke de godt.
Om du ikke har silica gel poser, så ordner du deg noen syltetøyglass eller oppbevaringsglass fra clas ohlson e.l.
Ta en tørkle og legg det på en flat overflate, hell en brukbar haug med salt og knyt hjørnene sammen.
Legg den tørkede soppen i bunnen av glasset, legg det sammenknyttede tørkleet med salt over og lukk lokket. Legg glasset på et kaldt og mørkt sted.
Jeg har bevart sopp i over et år slik, man kan lagre sopp i mange år om det er gjort rett og du får unna all fuktighet.
Hei.
Undret på om det er mulig at det fortsatt vokser på en spot, hvor det har vært frost i bakken tidligere i år men som nå ikke har frost igjen grunnet varmere vær og mer nedbør?
eller er myceliumet "dødt" etter frosten har gått i bakken?

Hei.
Undret på om det er mulig at det fortsatt vokser på en spot, hvor det har vært frost i bakken tidligere i år men som nå ikke har frost igjen grunnet varmere vær og mer nedbør?
eller er myceliumet "dødt" etter frosten har gått i bakken?
Sist endret av hypnodrone; 1. november 2016 kl. 16:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hypnodrone Vis innlegg
Hei.
Undret på om det er mulig at det fortsatt vokser på en spot, hvor det har vært frost i bakken tidligere i år men som nå ikke har frost igjen grunnet varmere vær og mer nedbør?
eller er myceliumet "dødt" etter frosten har gått i bakken?
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt bare en måte å finne det ut på - du
må sjekke denne plassen fremover.

Ellers er det vel slik at et lite "dypp" under null én eller to
netter ikke nødvendigvis gjør ende på sesongen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av EgerSleden Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Din nese er best til å kjenne etter om det er råttent. Det er vanskelig å se om noen av soppene er råttent eller bare våt
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Din nese er best til å kjenne etter om det er råttent. Det er vanskelig å se om noen av soppene er råttent eller bare våt
Vis hele sitatet...
Har lugget på avis og tørket, der etter i en matboks. Plukket for 3mnd siden
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det er vel strengt tatt bare en måte å finne det ut på - du
må sjekke denne plassen fremover.

Ellers er det vel slik at et lite "dypp" under null én eller to
netter ikke nødvendigvis gjør ende på sesongen.
Vis hele sitatet...
det har jeg også gjort virker over for året på spotten jeg snakket om da det virker som frosten fikk satt seg over en god uke. jeg var igrunnen mer interresert i om noen hadde noen teorier eller forskning rundt spørsmålet!
heldigvis er det flere steder
Moder jord tilkjente meg det som må være et betydelig funn av Flein.
Tar kanskje litt hardt i her men jeg trodde nesten ikke mine egne øyne når jeg var ute å plukket i dag.

Mye vind siste døgn gjorde jakten til en lek, de fleste var halvtørr og lett synlig.

Viser til vedlagt album, et betydelig antall stor gjennomsnittlig størrelse og et par eksemplarer som er SVÆRE av vekst

Mer enn skryt håper jeg bildene kan være til både inspirasjon og glede for andre Flein entusiaster.


http://imgur.com/a/XjNo6

Etter tørking ble fasiten 16g http://imgur.com/ZrqzT2F

Pga mengden, tørket jeg soppen i ovnen på 50 grader varmluft.
Knusk tørr og fin�� Jeg ser at soppen som er tørket i ovn blir betydelig mørkere enn soppen som er tørket på rist eller papir i romtemperatur over natten. Viser til bilde: http://imgur.com/MUZvrFi

Noen med samme erfaring ?

Etter tørking ble fasiten 16g http://imgur.com/ZrqzT2F

Pga mengden, tørket jeg soppen i ovnen på 50 grader varmluft.
Knusk tørr og fin😉 Jeg ser at soppen som er tørket i ovn blir betydelig mørkere enn soppen som er tørket på rist eller papir i romtemperatur over natten. Viser til bilde: http://imgur.com/MUZvrFi

Noen med samme erfaring ?
Sist endret av Naturmedisin; 6. november 2016 kl. 18:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Chris Ruben Kebab
1 0
Hei, jeg fikk fleinsopp fra en kompis av meg, vet ikke hvor mye det er. Tenkte å ta alt i munnen med en gang, og svelge det med energi drikk. Tror dere dette er nok til en dose? Og går det ann og svelge det istedenfor og tygge det?

https://imgur.com/a/8wtk8
Sitat av chrisruben Vis innlegg
Hei, jeg fikk fleinsopp fra en kompis av meg, vet ikke hvor mye det er. Tenkte å ta alt i munnen med en gang, og svelge det med energi drikk. Tror dere dette er nok til en dose? Og går det ann og svelge det istedenfor og tygge det?

https://imgur.com/a/8wtk8
Vis hele sitatet...
Hvor mange sopper er det sånn ca? Går fint an å bare svelge det ned om du klarer det, men som alt annet er det lettest å tygge det man spiser før man svelger det. Det smaker ikke så gale, bare en lett smak av jord.

Sitat av Naturmedisin Vis innlegg
Moder jord tilkjente meg det som må være et betydelig funn av Flein.
Tar kanskje litt hardt i her men jeg trodde nesten ikke mine egne øyne når jeg var ute å plukket i dag.

Mye vind siste døgn gjorde jakten til en lek, de fleste var halvtørr og lett synlig.

Viser til vedlagt album, et betydelig antall stor gjennomsnittlig størrelse og et par eksemplarer som er SVÆRE av vekst

Mer enn skryt håper jeg bildene kan være til både inspirasjon og glede for andre Flein entusiaster.


http://imgur.com/a/XjNo6

Etter tørking ble fasiten 16g http://imgur.com/ZrqzT2F

Pga mengden, tørket jeg soppen i ovnen på 50 grader varmluft.
Knusk tørr og fin�� Jeg ser at soppen som er tørket i ovn blir betydelig mørkere enn soppen som er tørket på rist eller papir i romtemperatur over natten. Viser til bilde: http://imgur.com/MUZvrFi

Noen med samme erfaring ?

Etter tørking ble fasiten 16g http://imgur.com/ZrqzT2F

Pga mengden, tørket jeg soppen i ovnen på 50 grader varmluft.
Knusk tørr og fin😉 Jeg ser at soppen som er tørket i ovn blir betydelig mørkere enn soppen som er tørket på rist eller papir i romtemperatur over natten. Viser til bilde: http://imgur.com/MUZvrFi

Noen med samme erfaring ?
Vis hele sitatet...
Utrolig fin fangst !! Hvor lenge var du ute å plukket?
Sist endret av slappegodt; 7. november 2016 kl. 00:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av chrisruben Vis innlegg
Hei, jeg fikk fleinsopp fra en kompis av meg, vet ikke hvor mye det er. Tenkte å ta alt i munnen med en gang, og svelge det med energi drikk. Tror dere dette er nok til en dose? Og går det ann og svelge det istedenfor og tygge det?

https://imgur.com/a/8wtk8
Vis hele sitatet...
Du har ikke en vekt liggende? Det ser ikke ut som så veldig mye, kanskje typ 0.4-0.6g?
Ja! Plukket i 2,5 time.

Samme plass seinere på dagen, 3 timers tur da med hodelykt. 64gram. Så nå er området tømt ��
Sist endret av Naturmedisin; 7. november 2016 kl. 12:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå er sesongen forlengst over her nord, men for en soppsessong det ble. Jeg og en kompis har tilsammen plukket ca. 44 000 sopp, har ikke veid nøyaktig opp, men er sikker på at vi tilsammen har over et kilo ferdig tørket og vakumpakket
Før vi vakumpakket soppen blandet vi alt omhyggelig sånn at alt blir like potent
Vil forøvrig anbefale alle å tørke soppen og gå etter vekt og ikke antall sopp
I tillegg har vi erfart at soppen er ca. en halv gang mere potent i år en i året før så vær forsiktig

Nå er sesongen forlengst over her nord, men for en soppsessong det ble. Jeg og en kompis har tilsammen plukket ca. 44 000 sopp, har ikke veid nøyaktig opp, men er sikker på at vi tilsammen har over et kilo ferdig tørket og vakumpakket
Før vi vakumpakket soppen blandet vi alt omhyggelig sånn at alt blir like potent
Vil forøvrig anbefale alle å tørke soppen og gå etter vekt og ikke antall sopp
I tillegg har vi erfart at soppen er ca. en halv gang mere potent i år en i året før så vær forsiktig
Sist endret av Skikong1; 7. november 2016 kl. 16:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Herlig! Håper dere har mange å dele med. Flein som naturlig psykedelisk er meget undervurdert som medisin og åndelig veiledning.
Hei. Her på vestlandet har det vert en uke med kaldt vær og frost. Plukket en del frosne eksemplarer sist uke, men lurer på en ting; nå er det mildvær igjen og regn, vil det da poppe opp nye sopper eller har kuldeperioden gjort at sesongen er over? Noen som har erfaring med dette?
Du må rett og slett bare gå ut å sjekke. Tror det avhenger litt av lokalt klima og hvor kaldt det har vært. Dype daler og søkk er gjerne mer utsatt for kulde (såkalte "kuldegroper") så det er kanskje større sjans å finne sopp i åpent lende f.eks. nær kysten.
Ok jeg får ta turen ut å ta en siste sjekk takk for svar.
Var på fest for en uke siden, og plutselig kom det en fyr med 3g flein, og jeg tok vel ca 1-1.5g og hadde min første trip. Skål!
Hadde tatt 2-3g phenibut tidligere på kvelden.

Nå har jeg jo ingen erfaring med fleinsopp, men dette er vel den beste opplevelsen jeg noen gang har hatt. Euforien overgikk lett MDMA, noe jeg egentlig ikke trodde var mulig.
Jeg har lest litt rundt på nettet, og det virker som mange bruker lave doser phenibut før de tripper på sopp og påstår at nesten eliminerer eventuelle "bad trips" og potensierer fleinen betraktelig.

Er det noen som har noe erfaring med dette? Har fått tak i 3g til og tenkte å ta en tur om ikke så lenge. Vurderer å ta phenibut i forkant.

En annen ting jeg har lest litt om, er fleinsoppens effekt på depresjon.
Mange rapporterer om å få depresjonen redusert i etterkant av trippen, og det virker som dette er ganske varig.
Er dette noe dere erfarer også?
Sist endret av ID-Brikke; 17. november 2016 kl. 18:04. Grunn: Glemte en ting