Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 574
Hi

Fikk et hasteoppdrag på en hjemmeside som skal lages, den skal være ferdig innen Torsdag og de har klargjort for at brukere skal kunne betale med paypal.

Greia er at jeg aldri har laget noe lignende, og har ikke tid til å lese meg så fryktelig mye opp rundt temaet heller.

Det meste av siden står klart, mangler bare å få til webshoppen.
Har noen ideer til hvordan det kan gjøres selv, men lurte på om det er noen som har gjort noe lignende selv tidligere og kan pointe meg i riktig retning. Eventuelt et ferdig API etc. så jeg slipper å finne opp hjulet på nytt.

Any1?
Er det en webshop på siden fra før? Og er dette noen kjente greier, eller noe eget?

Hvis du holder blinken foran oss, så skal vi prøve skyte i blinde!
Det du er ute etter er IPN.

Du sender informasjon gjennom en <form> som vil utgjøre handlekurven når brukerne sendes til Paypal for å betale. Ved å gi <input>-feltene riktige navn og verdier vil brukere se hva som ligger i handlekurven før de betaler. Paypal har allerede bestemt hva de forskjellige feltene skal hete, du må bare fylle de må riktige verdier.

Når betalingen er gjennomført sendes betalingsinformasjonen tilbake til deg. Paypal sender denne informasjonen til en "listener" - en fil som ligger på din server. I denne "listener"-fila kan du gjøre hva du vil med informasjonen. F.eks. lagre den i din egen database. Dette er noe innvikla og vil kreve litt testing, men det absolutt gjennomførbart på fire dager.

Så; du gir beskjed til Paypal om at kjøperen betaler for vare 1 til 15 kroner og vare 2 til 20 kroner. Kanskje du legger inn et felt som sier at brukeren skal ha 10 kroner i rabatt. Paypal setter opp denne informasjonen på en pyntelig måte for kunden. Tilbake får du mye av den samme informasjonen; kunden kjøpte vare 1 til 15 kroner og vare 2 til 15 kroner, og kunden fikk 10 kroner i rabatt. Du får i tillegg en haug med informasjon som kunden fylte inn (navn, adresse, om kunden betalte med kort eller Paypal-konto) etc. Og selvfølgelig en bekreftelse på at varene er betalt. Denne informasjoen kan du da lagre i databasen din. Yey!

Du kan lese mye om dette i denne guiden fra Paypal. Ellers er Paypals side om IPN et naturlig sted å starte.
Sist endret av Pløyd; 27. mars 2012 kl. 00:12.
Et kjapt google søk: http://bit.ly/GWPhgG

Litt ned på siden: "How to Create a Simple Shopping Cart with PayPal", samt mange andre nyttige lenker.