Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 19121
Hei!

Freak sin årlige adventsjakkturnering nærmer seg og jeg ser at det er noen på forumet som stikker seg ut når det kommer til rating og kunnskaper. Jeg lurer derfor på om noen av dere kan komme med noen tips, guider, åpninger og strategier som vi noobs kan lære av i denne tråden? Jeg vet det finnes masse på Google, men nesten for mye til å sortere ut hva som er bra/ikke bra når man er nybegynner.

Eksempelvis:

- Enkle åpninger (hvit og svart)
- Typiske feller og feil
- Praktiske tips (tenking, stress, humør)

På forhånd, takk.

For å bidra selv så fant jeg denne som jeg synes var OK: http://www.expert-chess-strategies.c...beginners.html
Sist endret av Jurgen1337; 4. desember 2014 kl. 11:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er ikke høyt ratet eller noe, men har nettopp begynt med det du beskriver her.

Viktigst av alt er å finne en god side med nybegynner tips. Svært mye enkle ting forbedrer spillet fra lavt til høyere nivå.

Åpninger er vanskelige. De er i teorien lette å pugge. Dessverre er det svært mye mer til en åpning en de tre første trekkene. Eller det som kalles varianter av åpningene. Det er vanskelig å sette seg inn i (vel for mange ink. meg ihvertfall), så jeg anbefaler at man holder seg til noen få. Jeg driver å lærer meg Sicillian defense(bra stats for svart når hvit åpner e6), Ruy Lopez (standard god åpning for begge farger) og dronninggambit (effektiv og lett å få til...vel på en måte lett)

Tips inkluderer:

- Du kommer til å tape partier. Høres teit ut, men man gjør det. Spessielt i starten. Ikke noe å bli sint over
- De første trekkene handler om å få kontroll over midten av brettet
- Hvis mulig, ikke flytt en brikke mer enn en gang i startfasen
- Det er generelt ikke lurt å gå tidlig ut med dronningen
- Det er generelt anbefalt å flytte hesten før løperen
- Rokade bør skje tidlig og helst på kongefløyen

Dette er tips jeg har lest. Jeg følger dem, men vet ikke alltid hvorfor :P
Er ganske høyt rated, ikke at det er noe å skryte over men bare så du vet at jeg vet litt om hva jeg snakker om.

Start med noe som "ingen" forventer. Når jeg hadde en rating på -1600 så spilte jeg KUN "Birds" (1.f4) som hvit. Kjøpte http://www.amazon.com/Birds-Opening-.../dp/1857444027 og pugget den, "knuste" alle i tidelige trekk.

Som nybegynner er det lurt å lære seg 1 åpning, ingen kommer til å analysere spillene dine for å ødelegge åpnings-spillet ditt.

De aller aller fleste starter 1.e4 som første trekk som hvit, noe som er ganske safe og sørger for rask utvikling av offiserer.

Viktige regler (her finnes så klart unntak, men er greie å forholde seg til):
-Få ut offiserene så fort som det lar seg gjøre.
-Kontroller sentrum.
-Ikke flytt for mange bondetrekk tidelig i spillet.
-Få kongen i sikkerhet.
-Prøv å ha en konkret plan.
helt ærlig ville jeg fokusert på visse åpninge, se på åpninger der du spiller hvit og der du spiller sort. ikke lær de utenat, men se på videoer så du skjønner hvorfor folk velger å flytte brikkene slik de gjør det
Sitat av steffena92 Vis innlegg
Er ganske høyt rated, ikke at det er noe å skryte over men bare så du vet at jeg vet litt om hva jeg snakker om.

Start med noe som "ingen" forventer. Når jeg hadde en rating på -1600 så spilte jeg KUN "Birds" (1.f4) som hvit.

Kjøpte og pugget den, "knuste" alle i tidelige trekk.

Som nybegynner er det lurt å lære seg 1 åpning, ingen kommer til å analysere spillene dine for å ødelegge åpnings-spillet ditt.

De aller aller fleste starter 1.e4 som første trekk som hvit, noe som er ganske safe og sørger for rask utvikling av offiserer.

Viktige regler (her finnes så klart unntak, men er greie å forholde seg til):
-Få ut offiserene så fort som det lar seg gjøre.
-Kontroller sentrum.
-Ikke flytt for mange bondetrekk tidelig i spillet.
-Få kongen i sikkerhet.
-Prøv å ha en konkret plan.
Vis hele sitatet...
Takk for tråden, TS (TrådStarter) og takk for alle tips så langt.

Jeg har ingen rating, men en gammel interesse for sjakk har igjen blitt vekket opp i løpet av de siste par år,
i forbindelse med VM og OL og diverse andre turneringer med mediadekning (veldig inspirerende og lærerikt), og så VM igjen.
Har også funnet ut at noen av mine gamle kamerater også liker et slag sjakk,
så vi har et "sosialt" alternativ til å se fotball på TV, f.eks. ( alt til sin tid ..).

Mitt lille bidrag/respons på sjakktema og "Birds åpning f4" :
Jeg søkte litt og fant denne videoen med noen syn på svakheter med
den åpningen fra hvit; - bonde til f4 ("birds").

Vet intet om mannen, men her er sjakk-ekspert "ŠK Hodonín" :
https://www.youtube.com/watch?v=Z_diym8wslc
( Bird opening 1.f4 )

Fra Wikipedia : Birds åpning.
http://no.wikipedia.org/wiki/Birds_%C3%A5pning
Den er oppkalt etter den engelske mesteren Henry Bird. Ifølge ChessBase er 1.f4 det 7. mest populære åpningstrekket av de 20 mulige. Det er mindre populært enn 1.c4, mye fordi 1.f4 innebærer en liten svekkelse av kongestillingen. Den danske stormesteren Bent Larsen er en av spillerne som sporadisk har brukt Birds åpning i turneringspartier.
Svart sitt vanligste svar på 1.f4 er ... (les mer)
Vis hele sitatet...
Godt råd ellers å holde sitt Ego i sjakk, så og si ...
For egen læring behøves noen tapte parti, og litt kreativ feiling.
- uansett hvor mange bøker man leser, og i tillegg til det.
( slik er det vel i livet ellers også, kanskje )

Alt vel. Blir nok litt sjakk i kveld .

Ha-ha ha

Har nylig kjøpt nytt sjakkspill til huset her, på den lokale bok/leke-butikken.
Pakket det nylig opp og har spilt litt med det for, og mest med, meg selv.
I dag satt jeg det opp igjen, og sjekket det nøye med brikkene oppstilt.
( det har vært noe rart med det fra begynnelsen, som snart forklart )

Når man spiller med hvit er det Dronningen som er hvit brikke på hvitt felt (d1)
og nede i venstre hjørne er et svart felt (a1) der det ene tårnet står.
På mitt nyinnkjøpte brett (fra "Damm", btw.) er det a1- feltet feiltrykket til h8.
Det er 180 grader forskyvning mellom indre spillflate (alle 64 feltene) og rammen rundt med bokstav/tall-koordinater.
- Så H blr A og A blir H. 1 blir 8, og 8 blir 1, osv.
( Lo litt da jeg oppdaget det. Trodde først det var meg og min sjakkforståelse det var noe galt med :- )
Men vær oppmerksom på dette hvis dere planlegger å kjøpe sjakkspill til jul.
( som er en god ide, blant mange ..).
- så
Sjekk at Sjakken er riktig trykket .
Da blir nok spillet mere vellykket .

God kveld, og jul, mm.
Sist endret av radion; 4. desember 2014 kl. 17:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.