Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4181
Noen som har noe erfaring med det? Måter å hjelpe hunden å roe seg ned, bli fortere ferdig med prosessen osv. Bør man få hunden operert for å unngå potensielle sykdommer? Jeg finner en del motsigende informasjon rundt akkurat det. Har også hørt at de kan få medsiner for å lindre symptomene.

Liker ikke å se på at stakkars jenta ligger å puster og peser og vasker seg som en gal. Blir veldig glad for alle tips som kan gjøre det hele bedre for henne.
Hva med å ta en eller flere telefon(er) til en eller flere veterinær(er)? Tror dem kan gi mye bedre svar, enn den gjengse freaker.
Heisann!

Innbilt svangerskap kan være utrolig plagsom for både hund og eier. Dette i seg selv er ikke "farlig" men kan være en mental belastning for din hund.

Dette er en hormonell ubalanse og kan medisineres bort, bare kontakt veterinær å forklar hvor lenge / ofte hun har hatt dette.
Operasjon vil ikke hjelpe på dette og det eneste jeg kan tenke meg er sterilisering, noe som er ekstremt kostbart hos tisper og normalt sett ikke dekkes av forsikring.


Lykke til, både til hund og eier!
Har hatt noe erfaring med det. I de tilfellene jeg har opplevd, har tispa gravd i gulvet og generelt vært veldig energisk, så vi pleide å trimme hunden rundt huset for å få roet ned. Husk at det er veldig viktig med et bånd som ikke ryker, da tispa gjerne vil finne et godt og privat sted å gjøre sitt, selv om det er innbilt. Har aldri opplevd at "plagene" har vart noe mer enn et par dager, og da i forbindelse med paring, så om tispa di opplever dette til stadighet uten at det har vært paring innvolvert ville jeg kontaktet dyrlege for hormonkontroll
Sitat av T.J Vis innlegg
Har hatt noe erfaring med det. I de tilfellene jeg har opplevd, har tispa gravd i gulvet og generelt vært veldig energisk, så vi pleide å trimme hunden rundt huset for å få roet ned. Husk at det er veldig viktig med et bånd som ikke ryker, da tispa gjerne vil finne et godt og privat sted å gjøre sitt, selv om det er innbilt. Har aldri opplevd at "plagene" har vart noe mer enn et par dager, og da i forbindelse med paring, så om tispa di opplever dette til stadighet uten at det har vært paring innvolvert ville jeg kontaktet dyrlege for hormonkontroll
Vis hele sitatet...
Uhm, er du sikker på at det du beskriver hos din tispe er innbilt svangerskap?

Innbilt svangerskap skjer rundt 2 mnd etter løpetiden og i de fleste tilfeller varer dette opptil 1mnd, normalt sett 2-3 uker. De utvikler bl.a melk i pattene og får ofte veldig sterke morsinstinkt til objekter (bamser osv), blir overstadig beskyttende til nevnte objekter og kan oppleves som stress / urolighet hos bikkja.
Sist endret av weedsuit; 14. november 2017 kl. 14:00.
Mange takk weedsuit. Det var sterilisering jeg tenkte på, men regnet med det sikkert ikke ville være billig. Om det blir like ille neste gang tenker jeg hun bør få medisin. Det har vært litt av og på for henne, ikke alltid hun har vært like mye plaget med det. Denne gangen stresser hun fælt på kveldene. Heldigvis ingen tegn til sykdom.

Hun har en liten leke som hun har forbarma seg over de siste dagene, men den gjemte jeg for å prøve å få henne til å bli ferdig med det fortere. Var den type tips jeg tenkte på, men stort sett må det vel bare gå sin gang.
Har hatt to tisper selv. Den ene var litt plaget av innbilt svangerskap. Hun samlet leker og andre ting hun fant.
Hadde også litt melk i pattene. Vi morsjonerte henne litt ekstra i denne perioden, og det gikk over av seg selv ganske fort.

Hvis hunden din er sterkt plaget av dette vil jeg gjøre som de over her sier, å kontakte dyrlege.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Samme som over, vi gikk veldig mye tur med vår. Varte i 2 uker. Ekstra omsorg og ekstra mosjon funket for oss
Innbilt svagerskap er ikke farlig eller noe nytt i og for seg. Det kan dog være veldig stressende for din hund og for deg som eier. Både fysisk og psykisk..

Det du som eier kan gjøre er å følge litt ekstra med på bikkja og dersom du føler den stresser mer enn det som er normalt, vil jeg prøve rådene gitt ovenfor som ekstra mosjon (hjernetrim kan mange ganger også være til hjelp), litt ekstra omsorg og kanskje om du ikke planlegger å ha kull så er jo sterilisering en permanent løsning.

Er du usikker på om hunden din stresser normalt eller ikke, ville jeg tatt en tur til en dyrlege, eller omså bare tatt en telefon for å høre hva de mener. De er også veldig flinke med å spørre de rette spørsmålene slik at de lettere kan "diagnosere"hunden din (men er verdt og merke seg at innbilt svangerskap ikke er klassifisert som en sykdom).

Sitat av hippitus Vis innlegg
Hun har en liten leke som hun har forbarma seg over de siste dagene, men den gjemte jeg for å prøve å få henne til å bli ferdig med det fortere.
Vis hele sitatet...
Dette er en god ting å gjøre.

Å la bikkja holde på med en leke slik kan gjøre det vanskeligere å "bryte ut". Og dermed vil det ta lengre tid før hunden (og du) vil kunne slappe av.

Les mer om Skinndrektighet her.

Ønsker deg og hunden din lykke til =)
Sitat av hippitus Vis innlegg
Hun har en liten leke som hun har forbarma seg over de siste dagene, men den gjemte jeg for å prøve å få henne til å bli ferdig med det fortere. Var den type tips jeg tenkte på, men stort sett må det vel bare gå sin gang.
Vis hele sitatet...
Følg med bikkja, ser du at hun blir mer stresset og urolig uten leken sin så skal du bare gi henne den tilbake, dette er som-regel noe som gir seg av seg-selv. Selvfølgelig kan det være forskjellig fra hund til hund

Har selv ei staffe-tispe på 10 år som har hatt dette ett par ganger. Alt fra håndduker til sofaputer har blitt "reserve-barn" .

Trim og / eller psykisk trim (f.eks søk etter godbiter, trening på triks osv) kan være gode tips.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg


Dette er en god ting å gjøre.

Vis hele sitatet...

Åh? Mi ble mye mer stressa å leita å styra når jeg prøvde dette. Endte opp med at hun fikk beholde til det ga seg. Mista all lyst etter ett par uker.
Sist endret av weedsuit; 14. november 2017 kl. 19:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av weedsuit Vis innlegg
Åh? Mi ble mye mer stressa å leita å styra når jeg prøvde dette. Endte opp med at hun fikk beholde til det ga seg. Mista all lyst etter ett par uker.
Vis hele sitatet...
Alle hunder er forskjellige, men flesteparten har det bedre med å bli fratatt leken. De fleste hunder klager litt i begynnelsen og stresser litt, men det går over så lenge de ikke ser leken igjen (som regel en bamse eller noe slikt), mens det innbilte svangerskapet pågår.

Forbeholdt at man vil det skal gå over så fort som mulig.
Hadde gitt hene leka tilbake om hun ble mer stressa over det. Så langt ser det ut til at hun er roligere uten å måtte ta seg av den. Hun leita litt etter den rett etter jeg hadde lurt den vekk, men ser ut til å ha glemt den nå.

Jeg tror ikke dyrlege er nødvendig enn så lenge. Det var et par dager hun stressa av og på gjennom hele dagen, men ellers er det stort sett kun en time om kvelden hun holder på. Derfor har jeg et håp om at det har nådd toppen og kanskje går over snart. Tar selvsagt kontakt om det ser ut til å forværre seg eller ikke går over i nærmeste fremtid. Om det blir sånn som dette flere ganger fremover tar vi nok kontakt så hun slipper å holde på sånn to ganger i året.

Skal prøve å gi henne litt mer psykisk trim de neste dagene. Hun er en hund som har blitt overtatt fra en eier som ikke hadde helse til henne, dessverre er hun ikke så veldig flink til å gå i bånd. Jeg er ikke den som er hovedansvarlig for henne og liker ikke gå med henne alene da hun er litt for sterk for meg, men eieren gir henne en god tur hver dag og har god kontroll. Jeg før prøve å spe på litt på dagtid med litt lek hjemme. Heldigvis er hun veldig glad i å lete etter ting i huset. Takker for alle tips så langt.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
En god tur hver dag? Vet ikke hva slags hund du har, men du sier den er sterk.. Vi går 2 korte og 2 lange, pluss at hun er med på butikken osv, hver dag.
Sitat av hippitus Vis innlegg
Skal prøve å gi henne litt mer psykisk trim de neste dagene. Hun er en hund som har blitt overtatt fra en eier som ikke hadde helse til henne, dessverre er hun ikke så veldig flink til å gå i bånd. Jeg er ikke den som er hovedansvarlig for henne og liker ikke gå med henne alene da hun er litt for sterk for meg, men eieren gir henne en god tur hver dag og har god kontroll. Jeg før prøve å spe på litt på dagtid med litt lek hjemme. Heldigvis er hun veldig glad i å lete etter ting i huset. Takker for alle tips så langt.
Vis hele sitatet...
Hei. Ville anbefalt å teste ut noe som heter "Halti". Søk på google. Bikkja mi drar også mer enn jeg har tålmodighet til tider, så jeg skaffet meg en slik en.

Hunden var like begeistret for denne som for munnkurv, men skjønte fort at det ikke var nødvendig å prøve å rive den av, da den skulle være på. Når jeg går med denne, kan jeg holde igjen med lillefinger. Dette er en liten muskelbunt på 20 kilo som jeg måtte holde igjen om han bestemte seg for det, så det var helt fantastisk at jeg fant denne !
Sitat av Carmex Vis innlegg
En god tur hver dag? Vet ikke hva slags hund du har, men du sier den er sterk.. Vi går 2 korte og 2 lange, pluss at hun er med på butikken osv, hver dag.
Vis hele sitatet...
Halve uken får hun to turer. Jeg går med henne når jeg er tidlig hjemme, så lenge det ikke er mange andre ute og går. Jeg skulle selv ønske jeg kunne gå mer med henne, men de har ikke fokusert nok på båndtrening. Hun er veldig rolig og slapper godt av hjemme så det virker ikke som hun får for lite tur i hvert fall, selv om hun sikkert godt kunne fått to hver dag.

Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Hei. Ville anbefalt å teste ut noe som heter "Halti". Søk på google. Bikkja mi drar også mer enn jeg har tålmodighet til tider, så jeg skaffet meg en slik en.

Hunden var like begeistret for denne som for munnkurv, men skjønte fort at det ikke var nødvendig å prøve å rive den av, da den skulle være på. Når jeg går med denne, kan jeg holde igjen med lillefinger. Dette er en liten muskelbunt på 20 kilo som jeg måtte holde igjen om han bestemte seg for det, så det var helt fantastisk at jeg fant denne !
Vis hele sitatet...
Sånn som dette? Har sett på sånne før, men fant litt blanda tilbakemeldinger. Sitter de godt fast på hunden?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Høres ut som den er understimulert, gå mer tur, herregud..

Min er også umulig i bånd, omplasseringshund. Men jeg går da tur med henne uansett!
Sitat av Carmex Vis innlegg
Høres ut som den er understimulert, gå mer tur, herregud..

Min er også umulig i bånd, omplasseringshund. Men jeg går da tur med henne uansett!
Vis hele sitatet...
Hvordan det? Som sagt stresser hun aldri til vanlig, ingen tegn på at hun får for lite trim. Hun koser seg veldig hjemme og liker seg best på sofaen i lag med noen, jeg håper ikke du har fått et intrykk av at hun ikke har det greit. Hun hadde sikkert stressa mindre akkurat i denne perioden, men hun er jo heldigvis ikke sånn til vanlig.

Problemet for meg er ikke akkurat det at hun drar mye, men hvordan hun blir når hun møter hunder. Hun er ikke agressiv mot andre hunder, men har ekstremt lyst til å hilse. Dessverre er hun også sterk nok til å dra meg over ende, altså har jeg ikke kontroll over henne i sånne situasjoner. Jeg har selv prøvd teknikker for å trene henne, men når bare jeg gjør det er det svært lite effektivt. Han som går tur med henne er en del større og sterkere enn meg og har derfor ingen problem med å holde henne, så han ser nok ikke problemet sånn som jeg gjør.
Sitat av hippitus Vis innlegg
Sånn som dette? Har sett på sånne før, men fant litt blanda tilbakemeldinger. Sitter de godt fast på hunden?
Vis hele sitatet...

Jeg kjøpte den her

Les litt opp på hvordan den skal bruker først, deretter er det bare å sette igang Gjør det ekstra hyggelig de første gangene hunden bruker den, og peis på med litt snacks om den er flink