Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2010
Hei.

Har fått i oppgave om å teste kameraer til video-konferanse på jobben.
Har hentet inn 3 typer USB kameraer som jeg er meget fornøyd med men det er jo alltids noen som skal klage.

Etter at jeg hadde lagt dette ut, kommer deg ei dame på døra og klager på at jeg har valgt USB som løsning og at dette var helt "90-talls". IP Kameraer var det som var tingen og "in" nå. Jeg svarte med at jeg ikke velger ting som er "in" men faktiske ting som fungerer. Damen svarte med en triatade av åpenlyse grunner som jeg ikke fattet, at hun kunne IT bedre enn meg (mye mulig men hun jobber ikke på IT avdelingen) og det ene med det andre.

Jeg har ikke lest særlig på IP-Kameraer men jeg kan ikke se at dette er særlig bedre med tanke på brukere og tilpassing, eller tar jeg feil?

Det kameraet jeg har anbefalt smågrupper (opptil 4 personer) er Logitech BCC950 www.logitech.com/no-no/product/conferencecam .
Ville et IP kamera vært bedre med tanke på brukervennlighet / Hvordan ville et IP kamera gjort brukeropplevesen bedre?
Utenom det opplagte at IP kamera kan overføre video gjennom nettverk direkte, som i dei tilfelle det er lagt opp for dette. Gjere slik at du slipper å koble til USB kameraet ditt for kvar gong dere skal ha møte. Med forbehold om IP kameraet er tilknyttet trådløs eller at det er lagt opp kabel til møte bordet(som igjen vil være like langt).

Kvaliteten på kameraet og brukervennligheten er vel likt, utenom at en er avhengig av kabel mot pc/mac. Er i bunn og grunn avhengig av pc for å kjøre videokonferanse gjennom lync, om det ikkje finnest IP kamera som har ett oppsett som fungerer uavhengig. Ville valgt IP kamera for overvåkning, heilt klart! Men er ingen sjølvfølge å velge IP kamera på konferanserom vil eg seie. Men det er godt muligt meir hardcore møterom folk her som kan besvare om du faktisk får bedre brukervennlighet på IP kamera modellene.


Vil tro det er avhengig av hvilke program bedriften har fra før for å kjøre videokonferanse som teller mest.
alt her går på IP kameraer fra cisco. Men dette kommer jo litt ann på bruken egentlig da? skal det kun bli brukt til skypemøter liksom så ser jeg ikke helt poenget. Men er det ofte videokonferanse på kryss av avdelinger med behov for skjermdeling av bilde hos konferansier så er IP kameraer en meget gunstig løsning.
Hva slags kamera man bruker avhenger vel av hvilken løsning man bruker til video konferansene. Er det selvstendig HW til dette, eller bruker dere Lync (eller andre tilsvarende løsninger) Er det fast PC som skal brukes i de aktuelle møterommene eller er skal utstyret kobles til en av møtedeltagernes PC'er?
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hva slags kamera man bruker avhenger vel av hvilken løsning man bruker til video konferansene. Er det selvstendig HW til dette, eller bruker dere Lync (eller andre tilsvarende løsninger) Er det fast PC som skal brukes i de aktuelle møterommene eller er skal utstyret kobles til en av møtedeltagernes PC'er?
Vis hele sitatet...
Gode innspill fra dere alle. Det er snakk om standalone møterom hvor det er alt fra Vaske-personell til ledere som skal ha møte. Vi kjører ikke lync (enda) men et annet standalone video-system som fungerer så å si på samme måten.
Softwaren gjenkjenner kameraet uansett i alle tilfeller, men usikker på hvordan e IP kamera vil oppføremot diverse software som f.eks lync. Vil den vite hvem kamera som er tilkoblet hvert møterom, eller kan du i teorien spionere på andre møter?

Men da jeg ikke ser noen spesiell grunn for å gå for IP-kamera, så holder jeg meg fortsatt til USB.
Som dere sier; I et overvåkningsmiljø ville IPkamera vært et definitivt "Go", men i et møte-rom scenario og standalone PC / Laptopper som byttes mellom hvert møte, så tror jeg USB er veien å gå.

Takker for svarene! Kudos gis til alle.
Jeg synes det høres fullstendig feil ut å bruke IP-kamera til møtevirksomhet, med mindre det er nødvendig å flytte mye rundt på kameraet eller for å filme via noe som mangler USB-kontakt (f.eks. mobil).

Med IP-kamera må du:
- Ha kameraet påkoblet nettverket, og potensielt risikere at det finner veien ut på nett. Dette utgjør en enorm sikkerhetsrisiko, og hvis bedriften deres bedriver proaktiv antispionasje bør de ansvarlige der få beskjed øyeblikkelig.
- Få folk til å huske å koble seg fra etter bruk, og passe på at de kobler seg til riktig kamera når det gjelder. Muligens også sette opp DNS-aliaser for de ulike kameraene så dette blir helt klart.
- Distribuere og installere spesielle drivere som simulerer et påkoblet webcam over IP. Ikke alle programmer skjønner denne protokollen automatisk.
- Skrive guider eller trene opp folk til riktig bruk av kameraene, da disse ikke er spesielt vanlige å se brukt til videokonferanser.

Med USB:
- Sannsynligvis ingen driverinstallasjon. Maskinen kan i nest verste fall laste inn en generisk driver som lar deg bruke kameraet i begrenset modus.
- Ingen potensiell lekkasje av strømmer ut på nett, ingen automatisk krangling om kameratilgang blant møtedeltagere eller mellom møterommene.
- USB-webcam-konseptet er mer "90-talls" og derfor kjent blant flere. Krever mindre opptrening, og det er langt færre overraskelser som feilkonfigurert QoS, ulike VLAN, båndbreddeproblematikk og interferens.

Det er som du sier ingen overveiende god grunn til å bruke IP til dette her. Det vil sannsynligvis koste bedriften mer penger i innkjøp, konfigurasjon, kursing og vedlikehold enn med et USB-basert kamera.
Sist endret av Dyret; 12. oktober 2014 kl. 23:04.