Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3692
Jeg tror de prøver å fortelle oss noe. Men hva?

“It’s a fascinating finding,” said John Calombokidis, a blue whale expert at the Cascadia Research Collective. “It’s even more remarkable, given that the songs themselves differ in different oceans. There seem to be these distinct populations, yet they’re all showing this common shift.”
Vis hele sitatet...
http://www.wired.com/wiredscience/20...-song-mystery/
stilig. De første skriveføre grekerene ymtet frempå at, det er synd på menneskene.
De advarer oss om 2012!:O

But back to topic: Siden jeg elsker fakta som nesten aldri kan bli brukt i en sammenheng så er dette veldig interessant for min del
Det er rimelig obvious at de prøver å fortelle oss om global oppvarming
_Hvorfor_ er det reimelig "obivous" at de prøver å fortelle om global oppvarming?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Fordi han har sett filmen, evt. lest boken "Hitchhikers guide to the galaxy" sannsynligvis
Sitat av Ztratoz90 Vis innlegg
_Hvorfor_ er det reimelig "obivous" at de prøver å fortelle om global oppvarming?
Vis hele sitatet...
Global oppvarming har veldig mye med forandring i sjø og havlivet å gjøre, det vet de fleste. Så de som leder programmet forteller om global oppvarming på en inndirekte måte.
Interessante funn. Det første jeg tenkte på var varme i havet og på hvilken måte lyden sprer seg, dette sto også nevnt i artiklen.

En annen ting jeg kunne tenkt meg kanskje var på grunn av det kanskje er vanskeligere for hvalen å finne mat, dermed har de mindre energi, og kanskje derfor senke tonefrekvensen for sparing av energiforbruk. Uten at jeg har noen statistikk på matmangel til hval.

Jeg tror ikke de prøver i noen direkte forstand å "fortelle" oss noe.

Kan også være en vanlig evolusjon som forteller dette, vi har vel ikke noen lydopptak fra enda tidligere tidspunkt som forteller noe om hvilke frekvenser som ble brukt tidligere. I tillegg vil vel gjerne lavere frekvenser kunne forplante seg lengre, og dermed har de et medium for langdistansekommunikasjon. Dersom det blir mindre hvaler på et generelt plan, vil de måtte kunne kommunisere over lengre distanser for å kunne kommunisere med andre enkelthvaler og flokker.

Finnes det statistikk på størrelsesordenen til hvalene? Dersom de blir større og større, vil kanskje dette bidra til dypere tone?

Eventuelt har Microsoft eller Apple tatt patent på frekvensområdene og hvalene har måtte unngå disse.
Sist endret av m0b; 3. desember 2009 kl. 16:42.
er jo mulig at all lyden båter med mer lager bråker for mye, slik at kun de høyere frekvensene de kjenner igjen som hval lyder.
Sitat av snox Vis innlegg
er jo mulig at all lyden båter med mer lager bråker for mye, slik at kun de høyere frekvensene de kjenner igjen som hval lyder.
Vis hele sitatet...
Det er umulig å forstå settningen din.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Det er umulig å forstå settningen din.
Vis hele sitatet...
Neida, ikke umulig. Bare vanskelig. Betydningen er nok: Det er mulig at skipstrafikken bråker for mye, slik at hvalene kun kjenner igjen hvallyder med høyere frekvens.

Nå er jo hvallydene mørkere, ikke lysere, men det legger jeg meg ikke borti. Den teorien er forresten også nevnt i artikkelen.
Det der være bare lættiz.

Men back on TRAPICK. (track og topic i et ord). Jeg tror de vil vise at de lever. Hva ellers skulle Whale Wars-gjengen holdt på med?
all krillen de spiser er så oljefylt, at man nærmest kan sammenligne sangenes endringer det med lungene til en storrøyker.. Jo lengre de holder på, jo grovere og dypere blir hosten
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Eventuelt har Microsoft eller Apple tatt patent på frekvensområdene og hvalene har måtte unngå disse.
Vis hele sitatet...
Jeg måtte le der

On topic: Jeg tviler egentlig på at de synger dypere pga. global oppvarming, det kan jo foresakes av evolusjon også, right?
Hvaler kommer også i stemmeskifte, hvor vanskelig kan det være å skjønne det?
Drittunge: Vurderte faktisk å skrive det der ista

Men da må jo alle hvalene ha blitt til samtidig, for det er visstnok ikke før nå at de synger mørkere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av RESpekt Vis innlegg
all krillen de spiser er så oljefylt, at man nærmest kan sammenligne sangenes endringer det med lungene til en storrøyker.. Jo lengre de holder på, jo grovere og dypere blir hosten
Vis hele sitatet...
Sitat av drittunge Vis innlegg
Hvaler kommer også i stemmeskifte, hvor vanskelig kan det være å skjønne det?
Vis hele sitatet...
Vi kan altså anta at gjennomsnittlig levealder for hval har økt betydelig?
som igjen betyr at de trives i varmere vann??
So long and thanks for all the krill.
kanskje de har fått "røyke-lunger" som konsekvens av økt co2 utslipp
Hvorfor skal hvaler prøve å fortelle oss noe? Tror heller de prøver å fortelle hverandre
Sist endret av eskil2k; 24. desember 2009 kl. 08:43.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg

de synger dypere pga... av evolusjon
Vis hele sitatet...
evolusjon i form av stemmeskifte
Sist endret av ErikH; 24. desember 2009 kl. 23:55.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Eventuelt har Microsoft eller Apple tatt patent på frekvensområdene og hvalene har måtte unngå disse.
Vis hele sitatet...

Hahahah! You just made my day!

Eventuelt kan det bare vere at de plutselig har kommet i puberteten og dermed i stemmeskifte?
Sist endret av Eplebit; 25. desember 2009 kl. 12:00. Grunn: Additional information
▼ ... over en uke senere ... ▼
PR-stunt fra hvalene sin side, ser jo at det fungerte, om ikke bedre en det whale wars gjengen klarte å oppnå!
Vil ikke lavere frekvenser ha større rekkevidde? eller gjelder dette bare frekvensene som er under * som jeg ikke husker navnet på. Vet heller ikke hva frekvenser hvalene bruker om de bruker disse frekvensene som er så lave. Hva er navnet på dette? Og hvor lave er disse frekvensene som går lengre enn frekvensene vi mennesker greier å høre?
Elefanter bruker f.eks dette, og det er ganske store avstander disse "lydene" er hørbare for disse dyrene.
Kanskje det er slik de kommuniserer med sea shepard?

Edit: Ser dette med frekvensene og distanser er nevnt...
Sist endret av sneipen; 9. januar 2010 kl. 23:54.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Og hvor lave er disse frekvensene som går lengre enn frekvensene vi mennesker greier å høre?
Vis hele sitatet...
Det man vanligvis blir fortalt er at nedre grense for lydfrekvenser mennesker kan oppfatte er 20 Hz, men Wikipedia påstår 12 Hz, mens andre igjen påstår alt i mellom. Grunnen til at man kan være uenig om grensefrekvensen tipper jeg har med individuelle forskjeller og lave sample sizes i forsøkene, samt hva man definerer som grensen, ettersom det ikke er et klart skille mellom hva du hører og ikke, men mer en gradvis demping ettersom frekvensen endres. I signalbehandling setter man grensefrekvensen der styrken er 3 dB under signalstyrken i frekvensbåndet (-3 dB=halvparten), men det kan være at forskjellige folk bruker forskjellige standarder på definisjon av nivå på grensefrekvens når det kommer til hørsel, noe som vil skape forskjeller i grensefrekvensene de oppgir. Det kan også være så enkelt at noen bruker et høyere lydvolum på testene sine.

Kort fortalt: Nedre grense for menneskets hørsel er rundt 20 Hz.
Sist endret av Provo; 10. januar 2010 kl. 09:31.
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Drittunge: Vurderte faktisk å skrive det der ista

Men da må jo alle hvalene ha blitt til samtidig, for det er visstnok ikke før nå at de synger mørkere.
Vis hele sitatet...
Kanskje de driver med korsang?