Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 8350
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ny vaskemaskin og den starter ikke. En AEG i 7000 serien.
Første gangs bruk ha i 2 liter vann der en har vaskepulver og vask på høy temperatur. Og litt vaskepulver.

Check'd. Check'd.

Når jeg trykker på start så bare blinker det røde lyset rundt startknappen. Ingenting skjer. Maskinen er i vater, transportbolter fjernet. Vann koblet til.

Trenger hjelp før jeg knuser den jævla vaskemaskinen.
Er det noe i maskinen?Kan det være en sensor som merker att masinen er tom?
I utgangspunktet er det bytte av maskin

Ett "triks" er å dra ut strømmen, holde av/på knappen inne i ca 30 sekunder, koble till strøm og forsøk igjen.

Noen maskiner har transportsikringer både under og bak.
Noen maskiner nekter å starte hvis det er for lavt vanntrykk.

Det er ikke forferdelig vanlig men det forekommer feil i produksjonen, er maskinen helt ny går ombytte som regel greit...
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tok strømmen og holdt inne knapp et par ganger så startet den plutselig.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Møkkamaskin. Nå er den igang med å lage helvete igjen. Det røde lyset blinker rundt start knapp og ingenting skjer. Nå hjelper det ikke å ta strømmen heller.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Møkkamaskin. Nå er den igang med å lage helvete igjen. Det røde lyset blinker rundt start knapp og ingenting skjer. Nå hjelper det ikke å ta strømmen heller.
Vis hele sitatet...
I og med att den er helt ny så bør du reklamere til selger, (hvis den er eldre enn 30 dager).
Har du kjøpt den på Elkjøp/Lefdal/Power så har du 30 dager full returrett.
BRUK DEN!!!
Hvis du sier maskinen ikke virker og vil bytte så kan butikken kreve å få reparere den først
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Har du kjøpt den på Elkjøp/Lefdal/Power så har du 30 dager full returrett.
Vis hele sitatet...
Åpent kjøp hos elektrokjedene forutset at maskina er i vesentleg samme stand. Om du er kjent med at den har ein feil er den ikkje i vesentleg samme stand. Du kan ha reklamasjonsrett på feilen, men du kan uansett ikkje levere den tilbake i vesentleg samme stand...
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har ikke bil så det blir vanskelig. Om jeg skal ha kjørt ut ny maskin og retur av den gamle så koster det fort over tusen kroner.
Evt så kan jeg forsøke å se om det er en selger på jobb som er virkelig kåt på salg, så sier jeg at jeg kjøper en litt dyrere modell om han spanderer frakt og retur, for en helt ny maskin som ikke starter har man ingen bruk for. Og en kliss makan er sikkert like dårlig. Forresten så er det touch knapper på den og det burde jo lover mot touch knapper på hvitevarer. Så blir nok ikke noen ny AEG. Blir nok samsung.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Åpent kjøp hos elektrokjedene forutset at maskina er i vesentleg samme stand. Om du er kjent med at den har ein feil er den ikkje i vesentleg samme stand. Du kan ha reklamasjonsrett på feilen, men du kan uansett ikkje levere den tilbake i vesentleg samme stand...
Vis hele sitatet...
Hvis den var i ustand når han kjøpte den så
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Åpent kjøp hos elektrokjedene forutset at maskina er i vesentleg samme stand. Om du er kjent med at den har ein feil er den ikkje i vesentleg samme stand. Du kan ha reklamasjonsrett på feilen, men du kan uansett ikkje levere den tilbake i vesentleg samme stand...
Vis hele sitatet...

Vesentlig samme stand? Den er i akkurat samme stand som da den kom litt tidligere idag. Den virket ikke da og den virker ikke nå. Så ja. Vesentlig samme stand.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Hvis den var i ustand når han kjøpte den så
Vis hele sitatet...
Nei, i praksis ikkje. Det vil vere ei reklamasjonssak.
Blir vell hvertfall vanskelig å bevise att den var i ustand ved levering.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Åpent kjøp hos elektrokjedene forutset at maskina er i vesentleg samme stand. Om du er kjent med at den har ein feil er den ikkje i vesentleg samme stand. Du kan ha reklamasjonsrett på feilen, men du kan uansett ikkje levere den tilbake i vesentleg samme stand...
Vis hele sitatet...
Så lenge maskinen ikke virket ved mottak så ser jeg ingen grunn til å ikke levere den tilbake i samme stand
Og ja, jeg har instruert kunder til dette i den tiden jeg jobbet i Elkjøp/Expert (nå Power).
Kunde må informere selger om at produktet ikke var tilfredstillende, feks; "Jeg hadde store problemer med å start maskinen, jeg er ikke fornøyd."

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, i praksis ikkje. Det vil vere ei reklamasjonssak.
Vis hele sitatet...
Teknisk sett så har du helt rett vidarlo
MEN en butikk som har solgt en NY vare som er defekt burde strekke seg langt for å imøtegå kunden når kunden kommer dagen etter kjøp.
Saken blir en helt annen hvis kunden kommer etter 3 uker og sier "Jammen maskinen har vært sånn siden jeg kjøpte den!"

Husk også at hvis du ringer til butikken og "reklamerer" og spør hva du skal gjøre, og de sier "Da bytter vi den!" så er det butikken/importøren som skal bekoste ombytte, inkludert frakt kostnader
Sist endret av SpecialWeirdo10; 8. desember 2017 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ta og les bruksanvisningen én gang til, og se om det er noe du har oversett. Mange veiledninger har noen sider med feilsøking også. Ellers er det en reklamasjons-sak. Siden den var DOA burde firmaet være behjelpelig med transport også.

Les også innlegget over, mye bra der.

Kjenner du ingen med bil/henger som kan kjøre for deg?
Har en relativt ny maskin selv. Den vil ikke funke hvis den er tom. Legg inn ett håndkle ellerno
Som nevnt over, mange nye modeller har vekt detektor og må inneholde tøy før de starter. prøv dette.

Om ikke så er dette en DOA maskin (Dead on arrival) da kan du gå til butikken og kreve ny med en gang! De kan prøve seg med at de vil sende reperatør først, det er litt opp til deg, men jeg ville krevt ny maskin/bytte til annen modell da den ikke har fungert fra første stund. stå på ditt, krev at de kommer og henter og leverer ny!

Hilsen ansatt i elektrobutikk.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Forsøkte først å starte en helt tom maskin slik bruksanvisningen forklarte. Da blinket det rødt rundt startknapp og maskinen startet ikke. Forsøkte forskjellige programmer og temperaturer. Akkurat det samme. Slo maskinen av og på med knappen. Uten hell. Når jeg tok ut ledningen så startet plutselig maskinen og kjørte en runde helt tom.

Mens maskinen vasket kjørte en runde med tom trommel så leste jeg nok en gang manualen fra perm til perm. Sjekket feilsøketipsene til AEG. Det er jo ingen feilkoder i displayet.

Lastet så opp maskinen med 2 dynetrekk og 2 putetrekk. Stilte inn på både vask og tørk, inkludert forvask og skaptørt. Nå ville ikke maskinen startet og det røde jævellyset blinker konstant rundt startknappen. Ut med ledningen. Hjalp ikke. Holde knapp inne. Nope. Endre program, lavere temperatur og med og uten tørk. Ingenting hjelper. Dette er en titusen kroners maskin jeg egentlig ikke hadde råd til å kjøpe men som jeg tok meg råd til fordi jeg trodde når jeg la såpass mye penger i den så måtte den klare å tørke klær også. Men den klarer jo ikke vaske klær engang.

Rimelig frustrert nå altså. Det har vært forsinket levering. Rot på lager og jeg har ventet i mange uker uten vaskemaskin. Også kommer dette faenskapet i hus og nekter plent å starte? Faen som det røde jævellyset fyrer meg. Kan det være mulig å sende ut varer som ikke virker?

Googlet og søkt på 3 forskjellige språk uten hjelp. Ingen som vet hvorfor det røde faenskapet står å blinker?
Du har ikke på noe vis aktivert utsatt start da? Hvis maskinen din har den funksjonen
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ikke med viten å vilje nei. Og når en slår av maskinen og slår den på så skal jo alle innstillinger forsvinne. Men det er jo endel touch knapper og touchpaneler på hvitevarer har jo vært et helvete 10-15 år nå. Så kan godt hende fingrene er for feite slik at når en trykker en plass så aktiveres noe helt annet. I nettbutikken så så jeg på bildet at det var fysiske knapper og et programhjul. En av grunnene til at jeg valgte denne. Ble lang i maska da jeg så touch panelet.

Hvordan kan jeg se om utsatt start er aktivert? Og om den er hvordan fjerner den?
Det vet jeg ikke, men jeg tenkte det i såfall kunne sett omtrent likt ut, altså att maskinen ikke starter men att ett lys blinker for å indikere att en start er forestående.
Om du har den funksjonen så står det vell i manualen hvordan den deaktiveres
Sist endret av Antimatter08; 9. desember 2017 kl. 00:19.
Sitat av CkLenox Vis innlegg
Om ikke så er dette en DOA maskin (Dead on arrival) da kan du gå til butikken og kreve ny med en gang! De kan prøve seg med at de vil sende reperatør først, det er litt opp til deg, men jeg ville krevt ny maskin/bytte til annen modell da den ikke har fungert fra første stund. stå på ditt, krev at de kommer og henter og leverer ny!

Hilsen ansatt i elektrobutikk.
Vis hele sitatet...
Helt tydelig du er ansatt i elekrtobutikk
Håper TS kommer til deg og KREVER
Det er noen år siden DOA var ett tema på hvitevarer. Allt skal repareres.
Derimot er mange foretninger behjelpelige når kunden har problemer,

Hvilket modellnummer er det, det er forskjellige utseender på brytere og skjerm avhengig av modell, programmene og feilmeldinger varierer også....
Sist endret av SpecialWeirdo10; 9. desember 2017 kl. 01:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Merkelig at det ikke er noen feilmelding/feilkode på panelet. En startknapp som ikke virker får meg til å tenke på barnesikring - sikker på at det ikke er innkoblet ved en feil ? Og bare som en generell betraktning - vask/tørk maskiner er sjelden verdt pengene.
Kontakt selger. De kommer enten å få igang maskinen eller fikse den.
Prøv igjen å så ser du fort om utsatt start er valgt.
Sist endret av frtoretang; 9. desember 2017 kl. 10:21.
Trådstarter: har du i det hele tatt prøvd å kontakte Elkjøp i stedet for å sutre her inne? Du er bekymret siden du ikke har bil? Ved hvitevarer pleier tekniker å komme hjem til deg. Ringer du elkjøp kundeservice på tlf 21 00 21 21. Tastevalg 1, Tastevalg 2, da får du beskjed om å ta direkte kontakt me AEG kundeservice på tlf 815 30 222. Ring AEG du...
Er det denne du har eller? AEG L76684NWD KOMBI VASK/TØRK
Prøvd å snu støpselet til vaskemaskinen 180 grader i stikkontakten?

En kompis har en nyinnkjøpt AEG vaskemaskin i 8000-serien med omtrent tilsvarende problem. Det var helt random om f.skapet ville starte eller ei. Programhjul og alt av knapper fungerte men maskinen ville ikke starte... men noen ganger fungerte den.

Fikk besøk av servicetekniker som målte spenningen mellom jord og hhv. den ene og så den andre lederen i stikkontakten. Konklusjonen var visstnok "Skjev jordspenning" - Altså en slags jordfeil. Kompisen fikk ikke helt tak i det men oppfattet vel fra teknikeren at noen vaskemaskiner ikke liker det norske el-nettet med mindre det er 100% innenfor standarden. Neste steg er da besøk av elektriker for å prøve å lokalisere feilen som da kan være i boligens nett eller i det lokale everket sitt anlegg.

Vaskemaskinen har for øvrig fungert 100% etter at støpselet ble snudd i stikkontakten men elektriker er bestilt.

Feilkoder på maskinen - På 8000-serien kan man visstnok skru på maskinen og holde inne Start- og knappen ved siden av i ~5 sekunder. Mulig 7000-serien har noe tilsvarende?