Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1453
Hei. Dette er en litt lang, men detaljert post. For meg er dette veldig viktig å høre om andre har hatt samme opplevelse, da fra personer med ADHD.

Kort om meg, slutten av 30åra, jeg sliter med kronisk smerte i ryggen (spinal stenose og schmorisk impresjon), og har hatt angst i ca 15 år, dødsangs og sosialangst. Går på Tramadol og Paracet mot ryggplager, og sobril og imovane mot angst og søvn. Jeg våkner lett, og får ikke sove igjen, pga rygg.

Deft er mange år siden jeg fikk neo "rus på Tramadol eller annet, siden jeg har gått på samme dose 6x50mg daglig. Jeg nevner dette siden jeg også er usikker på om inntak av 2-3 7,5mg imovane, blir overhode ikke trøtt, er det en RUS eller en virkning på min ADHD, for jeg føler ikke noe rus, føler bare at jeg har full kontroll på meg selv igjen, mest hode, kan ringe "banken" å ha en skikkelig samtale, noe som er helt umulig om jeg er på mitt værste (ADHD).

MEN: Det jeg har opplevd er at imovane, tatt på for eksempel dagtid kl 12, 3x imovane 7,5mg, roer ned tanke-kjøret med 90%, gjør meg klar i hode og de timene de fungerer, så får jeg gjort ting, tatt telefonsamtaler, ordnet i papirer, vasket klær osv. Ting som jeg normalt ikke klarer bra, siden hode mitt er totalt kaos. Levd over 30år med ubehandlet ADHD. Ikke misforstå, jeg vet fra tidligere liv og fra perioden Tramadol ga meg en lite rus, dette er ikke vanske-mani eller den typen "skrubbe toalttskålen i 20min" opplevelse, det er det stikk motsatte, jeg får en ro i kroppen og hode. Jeg blir rett og slett meg selv igjen, sånn jeg var før, eller var i gode perioder av livet.

Så, jeg har googlet, men ikke funnet noe særlig, men er det noen her inne med ubehandlet ADHD, som har funnet imovane som en fin medisin mot tanke-kjør og nerver?

PS: min ADHD er ubehandlet siden jeg viste først fikk det diagnostisert for ca 2 år siden. MEN, for å få en behandling fra psykiater og medisinsk behandling mot ADHD, må jeg være fri fra alle opiater og benzo i minst 3 måneder. Tydeligvis en "regel" selv om jeg hadde ADHD hele livet, og i 24år FØR jeg begynte med noe annet en sobril.

For meg, som ikke kan sitte i en stol, eller toalett når jeg våkner, bruker krykke noen dager i uken og sliter med angst daglig og om natten, er tanken på å slutte med smertestillende og angstdempende i 3 måneder helt umulig, jeg klarer ikke gå på toalettet før jeg har fått smertestillende i kroppen og klarer å sitte i en 90graders vinkel, det går bare ikke
Sist endret av deepzern; 29. desember 2022 kl. 20:42.
Sentralstimulerende motvirker den beroligende effekten av benzo, benzo og SS gjør mye det motsatte av hverandre.

Hvorfor vil du ha SS om imovane ifølge deg selv funker bra?

https://relis.no/sporsmal_og_svar/?id=3-15758

Normalt sett vil benzo være en dårlig deal ved ADHD da det forverre flere av kjernesymptomene som konsentrasjon og hukommelse.
Trådstarter
3 0
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Sentralstimulerende motvirker den beroligende effekten av benzo, benzo og SS gjør mye det motsatte av hverandre.

Hvorfor vil du ha SS om imovane ifølge deg selv funker bra?

https://relis.no/sporsmal_og_svar/?id=3-15758

Normalt sett vil benzo være en dårlig deal ved ADHD da det forverre flere av kjernesymptomene som konsentrasjon og hukommelse.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke, annet en at jeg sliter med min ADHD, på daglig basis. Og ved en tilfeldighet, hvor jeg ikke hadde sovet på lenge bestemte meg for å ta 2 for å sove på dagtid, og opplevde det stikk motsatte, jeg ble rolig i hode, våken og klar, klarte å fokusere, og andre ting forklart. Den stikk motsatte effekten av hva som egentlig skal skje, så jeg lurte på om andre med ADHD har opplevd det samme.

Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Sentralstimulerende motvirker den beroligende effekten av benzo, benzo og SS gjør mye det motsatte av hverandre.

Hvorfor vil du ha SS om imovane ifølge deg selv funker bra?

https://relis.no/sporsmal_og_svar/?id=3-15758

Normalt sett vil benzo være en dårlig deal ved ADHD da det forverre flere av kjernesymptomene som konsentrasjon og hukommelse.
Vis hele sitatet...
Når du nevner SS, tenker du på Tramadol? Det er ikke noe jeg VIL ha, det er noe jeg MÅ ha for å kunne fungere, jeg fungerer ikke i hverdagen uten, alt fra å jobbe til hverdagslige ting som å sitte i 90graders vinkel (feks toalett).

Det jeg prøver å spørre om er: Er en medisin ment for å gjøre deg trøtt og ment for å få deg til å sove, ha motsatt effekt hos en med ADHD? som meg? FOr det er INGEN tvil om at å for meg (det er sjelden) å ta feks 2 7,5mg imovane på dagtid, gjør meg til "meg" igjen, altså den jeg til tider har vært tidligere i livet, fokusert, oppegående og lignende. Ellers er jeg sliten hele tiden, hode bare virrvarr og jeg sliter med å fokusere, jobbe og gjøre ting som å ha normale lange samtaler uten å slite voldsomt.

Enkelt og greit:

Imovane, i størrelse 15-25mg fjerner alle symptomer jeg har på ADHD. Har gått på sobril/valium (byttet på oppigennom årene) og de som også er benzo har overhode ikke denne effekten.

I starten når jeg begynte på Tramadol fikk jeg en slags euofori, litt som den jeg opplevde som ungdom når jeg testet saker og ting, men imovaneeffekten har ingen "euofori", den bare, ganske plutselig, på 25mion ca meg til en rolig, avbalansert person, som lar andre snakke i telefonen istedenfor at jeg prater konstant, jeg klarer fokusere på regninger, dokumenter, lese et blad uten å tenke på 6 andre ting samtidig. Jeg kan se ut av vinduet på en person, og ikke tenke på bilene, fuglene, snøen og himmelen, samtidig. For ikke å glemme alle andre ting jeg tenker på, som allerede var der når jeg tittet ut av vinduet. ALT slik blir borte, det er for meg sensasjonelt, men tydelig ikke noe vanlig?

Ingen som kjenner seg igjen, ikke en gang på andre medisiner?
Sist endret av deepzern; 30. desember 2022 kl. 14:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
SS=sentralstimulerende som ritalin, aduvanz etc. Imovane kan og ha en angstdempende/stressdempende effekt (nært beslekta med benzo) så om du har mye angst/stress vil du kunne oppleve noe positivt med det. SS og benzo/beroligende er som sagt 2 ting som motvirker hverandre og alle SS har angst som vanlig bivirkning.
Har hatt samme effekt fra en stor dose l-theanine, men det effekt går bort fort. Mange har også lignende effekt fra pregablin.
Jeg måååååå bare si en ting til deg før du går videre med dette her.

Ikke. Fortell. Legen. Eller. Noen. At. Du. Tar. Det. Utenfor. Det. Som. Står. På. Resepten!

Det ansees som misbruk og du stemples for godt.
Sist endret av Tysteren; 30. desember 2022 kl. 19:14.