Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1865
Gikk på concerta depo når jeg var yngre, og nå skal jeg starte på igjen, hvilken adhd medisin er best/meat fun og hvordan kan man få legen til å skifte den gamle resepten over på den?
Hørt mye bra om aduanzr
Attentin eller racemisk amfetamin NAF er de som har best/mest effekt.

Aduvanz kommer på 3 plass. Det blir jo nesten det samme som Attentin bare at man ikke kan misbruke den ved å sniffe/skyte, pluss at det virker litt tregere(Aduvanz må «aktiveres»).
Hvis du har tenkt å bruke det som medisin så spiller det ikke så stor rolle, men jeg ville valgt attentin om jeg fikk velge.

Det skal ikke være vanskeligere enn å si at du vil bytte. Siden du har gått på methylfenidat før så kan du jo bare si at du sluttet på grunn av bivirkningene og ønsker nå å prøve noe annet for å se om det kan fungere bedre. Da er som regel Aduvanz nestemann i køen.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Attentin eller racemisk amfetamin NAF er de som har best/mest effekt.

Aduvanz kommer på 3 plass.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Aduvanz (lisdexamfetamine) slår attentin\racemisk på effekt på ADHD i forskningsstudier hvor folk ikke vet hva de får: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30117329/ Her testa mot Adderal som blir en mellomting mellom racemisk og attentin. Aduvanz gir nesten 50% større effekt på ADHD-symptomer i gjennomsnitt enn Adderal. Jevnere serumkurve samt at de fleste slipper redosering pga lengre varighet tipper jeg er noe av grunnen. Ikke dermed sagt at det er best for alle, men for det store flertallet så er det det. Det er dog vanskeligere å ruse seg på aduvanz enn de 2 førstnevnte, men når du har ADHD synes jeg folk bør fokusere på hva som faktisk hjelper best på symptomene.
Her spurte han etter hva som gir «best/mest fun» effekt så det blir feil å foreslå Aduvanz over de andre to jeg nevnte.
Jeg regner med du selv har erfaring med alle disse forskjellige preparatene? Jeg går på Aduvanz, men har brukt mye attentin og racemisk før, så jeg svarer ut i fra min egen erfaring.

Du kan ikke sammenligne en studie på Aduvanz vs adderall opp mot lisdeks vs deks. Den kurven på attentin og Aduvanz er nesten identisk forresten.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Her spurte han etter hva som gir «best/mest fun» effekt så det blir feil å foreslå Aduvanz over de andre to jeg nevnte.
Jeg regner med du selv har erfaring med alle disse forskjellige preparatene? Jeg går på Aduvanz, men har brukt mye attentin og racemisk før, så jeg svarer ut i fra min egen erfaring.

Du kan ikke sammenligne en studie på Aduvanz vs adderall opp mot lisdeks vs deks. Den kurven på attentin og Aduvanz er nesten identisk forresten.
Vis hele sitatet...
Best/mest funk ift rus kan jeg være enig med deg. Best/mest funk ift adhd uenig. Ang studien er det en metastudie så samling av alle studier som da var tilgjrngelige. Adderall vil ligne mye på dem begge 2 effektmessig derav sammenligningen da det hovedsaklig er dex, men med en mindre levo-komponent. Finnes en studie med ren deksamfetamin og hvor lisdex vant, men ja, jeg vet serumkurven ikke er så ulik, dog noe forskjell som tydeligvis gir en effekt.
Trådstarter
15 1
Takk for svar folkens
Subjektive meninger folkens.
Alt er ikke likt for alle.
Ifølge resepregisteret var det bare 300 og noe personer som fikk racemisk amfetamin utskrevet i 2020, levoamfetamin er mindre potent og har mye hardere kardiovaskulær påkjenninger så det er en grunn til at deksamfetamin alene er det nye normen..

Alt er super individuelt, noen er fornøyd med methylphenidate og andre (lis)deksamfetamin stimulanter.

Concerta for meg ble opp og ned gjennom dagen pga frisetting mekanismen.
Aduvanz blir mye jevnere for meg med lavere blodtrykk og puls
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Aduvanz funker utrolig bra. Har gått på det en stund nå og landet på 100mg sånn jevnt over og 140mg i perioder med eksamenslesing osv. Jeg var innom alle de andre i utprøvingsfasen husker jeg, men ingen ting fungerte på samme måte som Aduvanz. Concerta og Ritalin er for meg bare piss. Masse bivirkninger og lite hjelp på de faktiske konsentrasjonsproblemene. Attentin er så kortvarig for meg at det er liten vits i å ta det i det hele tatt. Jeg brenner gjennom enkelte medisiner som skogbrann i Australia, derfor så høye doser. Har tydeligvis et eller annet gen eller noe som står for denne ugjerningen. Til gjengjeld ser jeg nå ut som en som kan dra rett på fitness-konkurranse og muligens vinne, hvis det er lov med litt snikskryt. Dette også med en nedgang i antall treningsøkter fra 5-6 dager i uken til 3 dager i uken, så man skjønner jo at det fungerer på kroppen på andre måter også. Greit å være forsiktig, ha god dialog med psykiateren din og være ærlig om ting. Var innom "for høy" dose da jeg startet opp fordi psykiateren min var glad i å teste hvor mye kan kunne ta før nytte-bivirkninger bikket over, og kan skrive under på at det definitivt går an å ha det moro på det. Det er jo faktisk i all hovedsak lovlig amfetamin. At det er et prodrug har ingen ting å si for "rusen" sin skyld, det bare tar litt tid før de begynner å fungere. Som referanse har jeg prøvd kokain utallige ganger, og aduvanz i disse daglige dosene blir som en litt mildere kokain-rus som varer dagen gjennom og hvor jeg krasjer når jeg skal legge meg. Krasjen er dog bare at jeg blir sliten og trøtt, noe som er veldig positivt og veldig annerledes fra krasjen man får på kokain eller amf. Ser at det er nevnt Adderal her, men det er jo HVERTFALL piss, både på adhd symptomer og på rus generelt. Deksamfetamin er det høyredreide amfetaminmolekylet og er en mye bedre agonist av TAAR1, som igjen gjør at det stimulerer CNS 3-4 ganger bedre enn levoamfetamin (adderal) - og TAAR1 sørger faktisk for at du ikke får alt for mye frigjøring av dopamin hvis du skal ruse deg på dette. Hadde du brukt adderal som rusmiddel, så hadde det vært større risiko for å få for store konsentrasjoner av dopamin i hjerne, som igjen kunne ført til mange litt ukule bivirkninger som skyhøyt blodtrykk, hjerterytmeforstyrrelse og egentlig et sammensurium som fører til at du ender opp på sykehuset rimelig fort - eller burde i alle fall, hvis du vil overleve. Adderal brukes egentlig mest som slankepiller og brukes nesten ikke i det hele tatt her i Norge. Det går an å få det hentet ut på apoteket, men da skal det være særlig gode grunner til at den medisinen er å foretrekke - fordi det er så dyrt for Norge å ta det inn.