Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1081
Hei freakforum, takk for sist

---

TL;DR - er det noen her med en kaotisk/kriminell/ruspreget/voldelig fortid eller barndom som er diagnostisert med kompleks PTSD? Eller andre diagnoser?
Er det vanlig å bli så preget av slike ting at man får varige psykiske problemer?

---

Jeg har en nær venn fra langt tilbake med diagnosen "kompleks PTSD" som til forandring fra vanlig PTSD kommer av lange perioder med høyt stress, gjentatte eller lengre perioder med fysisk utrygghet (både vold og vanskelige levekår), når "vanlig" PTSD gjerne har én spesifikk hendelse som utløser tilstanden. Typ boligbrann, bilkrasj, utsatt for vold eller annen ekstremt belastende hendelse.

"Vanlig" PTSD får man relativt hurtig etter det traumet man opplevde, og en som har det bra økonomisk og sosialt (ressurssterk) har lavere risiko.
Kompleks PTSD får man når disse traumatiske tingene skjer igjen og igjen over lang tid uten at man har ressursene til å komme seg vekk.

Kroppen og psyken vender seg til en uforutsigbar, kaotisk og langvarig belastende levemåte, og det henger igjen selv når du har kommet ut av miljøet som forårsaket traumene til man får behandling og støtte.

---

Stiller spørsmålet først, så kan man velge om man vil lese eller ikke:

Er det noen her med tung kriminell fortid eller som har gått gjennom lengre perioder med gjentatte og/eller lengre perioder med forferdelige og farlige hendelser som sliter med PTSD-lignende symptomer? Fått diagnose? Hvilken?

Er det vondt å tenke tilbake på fæle hendelser, men umulig å la vær å tenke tilbake? Konstant tankekjør som dreier seg om disse fæle hendelsene?
Ekstrem skam og skyldfølelse på grunn av livet man valgte?

Evig redsel og "være-på-vakt" følelse? Aldri være trygg selv i reellt trygge situasjoner eller ved høye lyder? Massiv stressfølele ved lukter, steder og mennesker som minner deg om det som plager deg?

Negativt selvbilde og følelse av å ikke fortjener hjelp fordi man selv "valgte" å gå veien man gikk? At du fortjener å lide for feilene dine?

Hva gjorde du for å komme deg over fortiden?
Hva slags råd vil du gi en som ønsker å leve livet i fred uten å rives i stykker av vonde minner relatert til rus, det fæle miljøet og alt som følger med?


---

Jeg er like under 30 år og har en meget ustabil fortid med ekstremt mye kriminalitet, rus, dommer, rettsaker og soning samt ufattelig mye trusler, vold og ekstrem utrygghet.
Jeg var en del av det åpne rusmiljøet i Brugata, og det var MILDT sagt kaotisk og veldig belastende.

Har opplevd å ha venner som har blitt hold fanget og torturert for penger av desperate rusmisbrukere, har selv blitt knivstukket flere ganger, blitt ranet med våpen, blitt overfalt osv osv osv.
Har også vært med på fæle ting som er blitt gjort mot andre, vold og ran samt "gatejustis" og jeg plages enormt av dette i dag.
Noen fortjente det, mange fortjente det ikke.

Dødsfall pga. OD og selvmord er mindre fremmed enn jeg skulle ønske det var, og mange har vært alt for unge. Noen var knapt myndige.

Fysisk utrygghet både som i at fast bosted til tider var ikke-eksisterende (veldig stressende), og konstant risiko for å bli hoppa på av noen som skal ta meg.

Som barn var hjemmet mitt utrygt og fullt av konflikt. Fysisk vold til tider. Følte meg ikke trygg hjemme, og dette er noe av grunnen til at jeg sluttet å være hjemme og heller drev med småkrim fra før jeg var myndig og problematikk ifht skole, før det eskalerte til det tunge miljøet i Sentrum.

---

Jeg har hatt gode perioder og dårlige perioder, men som regel har jeg alltid brukt, enten fast eller sporadisk, diverse rusmidler for å døyve påtrengende minner og redsel for irrasjonelle trusler.
Gikk tur med en i nær familie for noen dager siden og holdt på å gå i bakken flere ganger da jeg hørte raske fottrinn bak meg, men det var bare joggere. Tror jeg har noen etter meg, men så snapper jeg ut av det fort selv om jeg kjenner det lenge på kroppen.
Kroppen min henger igjen i min tidligere tilværelse hvor man måtte passe veldig godt på ryggen sin og alltid følge med på andre og politi.
Skvetter av politisirener og politibiler. Tror det er fordi jeg har blitt tatt 7-8 ganger og dømt for diverse.

Enorm skam og skyld overfor familie, mamma, søstre og alle som så meg gå til grunne før jeg ble lagt inn på lukket avrusning og havnet i behandling.

Våkner så jævlig mange ganger om natten av kaotiske og ekle drømmer preget av flukt, død, vold samt mye rusbruk i skitne leiligheter, våkner og svømmer i svette.
En god natt er 3-4 oppvåkninger og kanskje 4-5 timer søvn.
En dårlig natt er å ligge våken hele natten og være utmattet dagen etter.
8 timer kan jeg ikke huske sist jeg fikk.
Dette er verst, da søvnmangel gjør alt det andre verre og presser meg mot å justere følelsene mine med stoffer.
Jeg røyker hasj majoriteten av kveldene for å roe litt ned og få gått en tur på kveldstid, og slik ting er nå har jeg større ting å ordne opp i før jeg begynner å redusere røykingen.
Quetiapine hver kveld.
Jeg er totalt ute av stand til å sove uten hjelpemidler. Eller totalt ute av stand til å unnskylde å ruse meg..?

Før, da det ble forferdelig har jeg tydd til Subutex, Benzo, Lyrica, og av og til Alkohol. Gjerne kombinert.
Nå som dette ikke er aktuelt sliter jeg skikkelig.

Kompis prøver å få sitt støtteapparat i LAR til å tilby meg hjelp da jeg er redd for at ting skal gå til helvete om jeg ikke prøver å ordne opp i det som plager meg.

Det ble litt skrift ja Mye på hjertet åpenbart.

Men faen heller, hva skal man gjøre med sånt her? Om ting ikke blir bedre må jeg legges inn, sprekke eller sjekke ut fullstendig. Men for øyeblikket holder jeg meg fast.

Rant over, takk for oppmerksomheten.
Sist endret av krystallkongen; 3 uker siden kl. 02:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan ha traumer om det er hva du lurer på her. Anbefaler deg å bestille en legetime hvor du ber om en generell psykisk utredning og forteller hva du sliter med. Beklager om dette ikke var mye til hjelp, men jeg ønsker deg virkelig lykke til og håper det blir bedre. Prosessen vil være lang og jo mere rus du skyver følelser unna med jo lenger tid vil det ta, samtidig skjønner jeg at det kan være vanskelig uten, så det viktigste er å ha en stødig marsj i riktig retning på tross av motgang eller tilbakefall. Du kan når som helst sende meg en PM om det trengs
Sitat av knert1 Vis innlegg
Du kan ha traumer om det er hva du lurer på her. Anbefaler deg å bestille en legetime hvor du ber om en generell psykisk utredning og forteller hva du sliter med. Beklager om dette ikke var mye til hjelp, men jeg ønsker deg virkelig lykke til og håper det blir bedre. Prosessen vil være lang og jo mere rus du skyver følelser unna med jo lenger tid vil det ta, samtidig skjønner jeg at det kan være vanskelig uten, så det viktigste er å ha en stødig marsj i riktig retning på tross av motgang eller tilbakefall. Du kan når som helst sende meg en PM om det trengs
Vis hele sitatet...
Tusen takk for et hurtig og hyggelig svar knert1 <3

Jeg har alltid vært redd for diagnoser, men jeg er nå mer redd for at ting skal rakne totalt.

Har strukket ut en hånd til min mor og delt problemene mine med henne, min nærmeste venn som er i LAR og en venninne som har fikset seng som jeg kan komme og sove på og få litt fysisk nærhet om ting er skikkelig jævelig.

For 1 måned siden rørte jeg ikke telefonen og isolerte meg helt så jeg tror det går sakte fremover

Jeg er bare så sliten at jeg er redd for at jeg skal gjøre noe dumt.
Jeg røyker hasj, tar Quetiapine, men for meg som har flydd rundt i byen på utallige Rivotril og Amfetamin og gjort faenskap og i behandling selvmedisinert med Subutex og Valium er det en klar forbedring uten at jeg skal si at det er harmløst.
I lengden ønsker jeg at Cannabis skal være sporadisk kos og at Quetiapine skal være unødvendig.

Velvel, du har jo rett. Jeg må sette igang prosessen og stålsette meg for at det blir langvarig. Lurer på hva som blir resultatet av dette her.

Takk igjen, ha en god natt

PS:

Fortsatt veldig interessert i svar dersom noen har personlig erfaring angående dette her
Sist endret av krystallkongen; 3 uker siden kl. 02:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg slet med det samme. Konstant alarmberedskap og følelse av at det kom til å smelle når som helst. Løsningen for meg var å flytte til ett helt nytt sted på en annnen kant av landet. Ut av byen i landlige omgivelser. Var med i naturgruppe og Blåkors. 2-3 dager i uken. Var mye i skogen og på sjøen . Nå er jeg ikke redd noenting lengre når jeg er ute. Ikke en gang når jeg er tilbake i hjembyen min. Det tok sin tid. Gikk gradvis bedre.
Sist endret av FriFugl; 3 uker siden kl. 08:19.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Jeg slet med det samme. Konstant alarmberedskap og følelse av at det kom til å smelle når som helst. Løsningen for meg var å flytte til ett helt nytt sted på en annnen kant av landet. Ut av byen i landlige omgivelser. Var med i naturgruppe og Blåkors. 2-3 dager i uken. Var mye i skogen og på sjøen . Nå er jeg ikke redd noenting lengre når jeg er ute. Ikke en gang når jeg er tilbake i hjembyen min. Det tok sin tid. Gikk gradvis bedre.
Vis hele sitatet...
Alarmberedskapen relaterer jeg veldig til. Fikk du ikke dealet med dette før du kom deg vekk?

Er så ille at jeg sover ekstremt dårlig og det gjør vondt verre.
Prioritet 1 er å få kroppen til å roe ned så jeg kan sove og roe hodet.

Har sagt opp jobben og flytter til familie i en roligere by utenlands i noen måneder når sommeren kommer nettopp fordi jeg må vekk.

Tror det vil hjelpe.

Godt å høre at du har greid å klore deg tilbake til normaliteten, sterkt
Sist endret av krystallkongen; 3 uker siden kl. 16:12.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Tusen takk for et hurtig og hyggelig svar knert1 <3

Jeg har alltid vært redd for diagnoser, men jeg er nå mer redd for at ting skal rakne totalt.

Har strukket ut en hånd til min mor og delt problemene mine med henne, min nærmeste venn som er i LAR og en venninne som har fikset seng som jeg kan komme og sove på og få litt fysisk nærhet om ting er skikkelig jævelig.

For 1 måned siden rørte jeg ikke telefonen og isolerte meg helt så jeg tror det går sakte fremover

Jeg er bare så sliten at jeg er redd for at jeg skal gjøre noe dumt.
Jeg røyker hasj, tar Quetiapine, men for meg som har flydd rundt i byen på utallige Rivotril og Amfetamin og gjort faenskap og i behandling selvmedisinert med Subutex og Valium er det en klar forbedring uten at jeg skal si at det er harmløst.
I lengden ønsker jeg at Cannabis skal være sporadisk kos og at Quetiapine skal være unødvendig.

Velvel, du har jo rett. Jeg må sette igang prosessen og stålsette meg for at det blir langvarig. Lurer på hva som blir resultatet av dette her.

Takk igjen, ha en god natt

PS:

Fortsatt veldig interessert i svar dersom noen har personlig erfaring angående dette her
Vis hele sitatet...
Ikke vær redd for diagnoser, for mitt eget vedkommende er en diagnose en forklaring på hvorfor ting ER som det ER. Og det finner jeg en slags trygghet i, makes sense?
Jeg ble diagnotisert med cptsd i 2018. Jeg vokste opp i en god familie fram til jeg ble 2 år og muttern pakka baggene å dro fra min rolige stoner far til det jeg kun kan kalle en vampyr. Får å si det lett så hadde vampyren to barn fra før og hørte ikke en tøddel fra dem etter dem baila.
Han var høyst respektert i bygda med litt over tusen innbyggere. Alle kjente han som en hardt-arbeidene, vennelig og respektabel mann. Bak dørene var han utrolig høylytt og voldelig. Det var krangel og eksplosjoner hver eneste dag. Et eksempel - når jeg var åtte år gammel ble jeg sjuk og spydde på badet. Reaksjonen fra stefar var å kaste meg naken ut i snøen og låse døra i -30. Var der i fem minutter til muttern kom hjem og låste opp døra. Jeg ble slengt rundt og banket opp mens muttern henta make up kit får å skjule blåmerker gjennom oppveksten. Jeg hadde mange venner i barndommen men jeg forandra meg veldig rundt 6 klasse og fra der til andre år videregående var jeg en outcast. Jeg var ikke voldelig, spydig eller frekk men jeg var fullstendig innestengt i meg selv og ble derfor utestengt av de fleste elevene.

I dag etter kanskje to år i terapi har jeg fortsatt konstant årvåkenhet. Jeg våkner minst 3-5 ganger på natta av lyder og drømmer som inneholder stefaren. På det værste så våkner jeg hvert femte minutt. Jeg forventer konstant det værste fra folk selv om det aldri har skjedd siden jeg ble ferdig med skolen. Jeg lever gamle minner ca hvert kvarter og pleier å få fysiske reaksjoner offentlig steder eller på jobb. Ting som f-eks rykkelse i armen eller ett hardt slag i veggen i tillegg til elleville humørsvingninger. Har sjeldent fysiske reaksjoner alene. Rundt familie har jeg de værste mentale reaksjonene. Jeg har blitt fullstendig apatisk til familien og føler en befrielse fra sosiale stemner når en etter en dør. Total galskap seff men det er sånn jeg er. Har brukt hasj daglig men det er nå to år siden kronisk bruk. Nå er det to til tre ganger i året. Alkohol er varierende. Av og til drikker jeg en six pack og rører ikke alkohol på flere måneder. Andre ganger drikker jeg en six pack hver dag, men det er nå en måned siden sist.

Jeg er fortsatt isolerende i dag, og hverdagen på jobb består av å gå fra lykkelig til iritabel til trist til ildsint til lykkelig. Det synes ikke og jeg viser ikke det til noen, men det skjer hver eneste time når jeg er på jobb. Offentlig fremstår jeg som sosial og hardt arbeidende men det er kun en maske. Tanker er ekstremt kaotiske. De fleste dager er jeg rimelig stabil, andre ganger har jeg ikke en funksjonell tankegang og klarer ikke å tenke. Ser og hører gamle minner konstant men det er kanskje en dag hver måned. Jeg går fra å elske mennesker til å hate mennesker ganske ofte. Jeg prøver ofte å fokusere på det fantastiske ved mennesker, hva vi har oppnådd og alt som ble ofret får å nå det vi har i dag. Det pleier å funke og gir en rimelig bra mood, men så begynner voldstankene og hatet. Det kan bli ekstremt men aldri så ille at jeg ikke kan kontrollere meg selv. Jeg tror veien ut er å skape ett nytt liv ved å forandre mønsteret i livet og møte utfordringer, sinnet og vonde minner med tilgivelse og aksept. Høres lett ut men det å gå i mot alt jeg er nå er litt av en distanse selv om det faktisk bare er å gå ut døra og møte verden, ikke leve det den var.

Jeg føler en konstant skam i at jeg har unngått stefaren min i evigheter. Han er som sagt en vampyr, men selv med det jævligste menneskene får du gode minner med over tid. Og det spiser meg. Det er såret som alltid blør. Det er ikke voldtekt, vold, utestengelse og den isolerende oppveksten som påvirker meg mest. Det er det at jeg stakk av fra det, jeg møtte det aldri. Helt siden det skjedde har jeg følt på verdiløsheten, skam og de forferdelige drømmene hvor jeg må møte dem. Jeg føler meg som en maur som må bekjempe en hær.

I disse tider jobber jeg fulltid, men har ingen og ingenting. Har hatt kjæreste her og der men kun pga utseende. Når jeg kommer hjem fra jobb så er det enten å legge seg eller drive med hobbier til rundt ti på kvelden. Rinse and repeat. Jeg vet om veien ut, men jeg løper fortsatt fra fortiden. Jeg har muligheten hver dag til å forbedre livet, sinnet og mønsteret mitt men ender hver dag som den samme. Dette jeg nå har gjort i over 10 år. Takker for en fin post du lagde og beklager for dritt biografien du får i retur. Håper du finner veien ut og kommer deg tilbake i verden.
Du beskriver definitivt traumesymptomer ja, og det du har opplevd er rikelig grunn til å utvikle både vanlig og kompleks ptsd.

Du gjør noe veldig viktig allerede, nemlig å støtte deg på det sosiake nettverket ditt. Ellers er det ulike terapiformer som kan hjelpe. Sjekk også ut EDMR. Jeg har ikke prøvd det selv, men mange har god hjelp av det.

Man kommer ikke over fortiden sin, men man kan få kontroll på de symptomene du beskriver og få et bra liv. Man må gjerne lete litt for å få hjelp, men en bra fastlege er en god start.

Skam og dårlig selvbilde er vanlig, særlig ved kompleks ptsd. Det er også veldig vanlig å undervurdere sine egne opplevelser, og lure på om det er "ille nok" til å forsvare å bli så traumatisert, eller som du, tenke at man ikke fortjener hjelp. Det er ting med måten traumatisering fungerer på i hjernen som gjør at man tenker sånn, det er ikke sånn. Det du beskriver skal godt gjøres å ikke få ptsd av, og du fortjener hjelp.
Anbefaler EMDR behandling.
Funker for mange men ikke alle.
Gjorde livet mitt 30% enklere å håndtere
Sitat av *pi Vis innlegg
Du beskriver definitivt traumesymptomer ja, og det du har opplevd er rikelig grunn til å utvikle både vanlig og kompleks ptsd.

Du gjør noe veldig viktig allerede, nemlig å støtte deg på det sosiake nettverket ditt. Ellers er det ulike terapiformer som kan hjelpe. Sjekk også ut EDMR. Jeg har ikke prøvd det selv, men mange har god hjelp av det.

Man kommer ikke over fortiden sin, men man kan få kontroll på de symptomene du beskriver og få et bra liv. Man må gjerne lete litt for å få hjelp, men en bra fastlege er en god start.

Skam og dårlig selvbilde er vanlig, særlig ved kompleks ptsd. Det er også veldig vanlig å undervurdere sine egne opplevelser, og lure på om det er "ille nok" til å forsvare å bli så traumatisert, eller som du, tenke at man ikke fortjener hjelp. Det er ting med måten traumatisering fungerer på i hjernen som gjør at man tenker sånn, det er ikke sånn. Det du beskriver skal godt gjøres å ikke få ptsd av, og du fortjener hjelp.
Vis hele sitatet...
Stor takk for et svar fullt av medfølelse.

Grunnen til at jeg ikke fortjener hjelp er at jeg har valgt alt dette selv og at de rundt meg har blitt så såret av mine dumme valg.

I tillegg har jeg skadet/mishandlet/banket mennesker fysisk og vært vitne til og ikke grepet inn når andre har skadet mennesker da jeg var aktivt kriminell og ruset meg.
Jeg har gjort andre vondt og da er det karma at jeg plages av det og har vondt.

De har allerede brukt ressurser på å prøve å hjelpe meg både på ARA, DPS og min egen mor samt venner.

Hvorfor skal de bruke MER tid på meg??

Fastlegen tør jeg ikke gå til fordi jeg etter lukket avrusning og flere rettsaker, dommer og tvungne straffer er livredd for at det skal settes igang en prosess hvor de skal grave i minnene mine eller tvangsinnlegge meg.

Det mest akutte er søvnen for den er umulig å finne i mer enn noen timer hver natt som igjen fører til at psyken rakner mer og mer. Jeg har snart ikke mer kapasitet til å stå imot noe som kan gi meg hvile og søvn.

Men selvmedlidenheten min er egentlig patetisk.

Jeg må bli sterkere eller gi opp, helst første.

Takk igjen for forståelse Pi*
Sist endret av krystallkongen; 3 uker siden kl. 19:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har slitet med kompleks PTSD i ganske mange år nå. Har levd et liv bestående av kriminalitet og rus, men i motsetning til deg så er det ikke det som ga meg kompleks PTSD - men det var den komplekse PTSD'en som fikk meg inn i det miljøet. Jada, jeg er til syvende og sist ansvarlig for valgene jeg har tatt til de som skal poengtere det, men jeg vet godt med meg selv at hvis jeg ikke hadde opplevd alt dritten jeg gjorde, så hadde jeg heller ikke havna i rusmiljøet.

Uansett, jeg kjenner meg ekstremt mye igjen av det du skriver. Joggere som kommer bak meg, bestemte lukter, bestemte situasjoner og til og med klesmerker jeg har sett på randome folk på gata har fått meg til å freake helt ut. Egentlig ganske absurd å tenke på at jeg har vært i situasjoner der jeg fort kunne ha mistet livet ikke har plaget meg i det hele tatt, men hvis jeg så et bestemt klesmerke på en ukjent fyr på gata så kunne det få meg til å rømme til nærmeste private sted, sittende i fosterstilling med hjertebank, angst og tårer.

Jeg har konstant ørneøyer som vurderer omgivelsene rundt meg og det skjer aldri at jeg ikke går inn i et sted uten å studere omgivelsene. Raskeste vei ut med kjappe analyser som streifer omgivelsene er noe jeg rett og slett gjør uten å tenke så mye over det. Er jeg utendørs så må jeg alltid ha kontroll over hva som skjer rundt meg, uavhengig om jeg er på et senter, i parken eller om jeg sitter på en restaurant. Derfor jeg sjeldent er utendørs med mindre jeg er på jobb.

Sliter også med mareritt og drømmer. Sleit mye mer med mareritt før, men nå er det mer intense drømmer der jeg ofte er i beredskap og må flykte fra bestemte ting. Drømmene består hovedsakelig av stress, noe som påvirker søvnen. Har heldigvis ikke søvnproblemer i form av at jeg ikke får sove, men våkner nesten alltid helt utslitt siden jeg har vært på ''jobb'' hele natta. Tidligere var det mer mareritt der jeg fikk søvnparalyse, men har heldigvis (?) opplevd det så mange ganger nå at jeg har lært meg å kunne bryte ut av det.



Det har blitt bedre de siste årene, det har jo det. For min del har tiden leget noen av sårene, men helt bra blir det nok aldri. Bruker rus den dag i dag og kommer nok til å fortsette med det. Kun alkohol og cannabis. Drikker nok 1-3 ganger i uka, men ikke i så veldig store mengder. Cannabis er veldig sporadisk, men kanskje 2-3 ganger i måneden. Har det definitivt best med meg selv når jeg benytter meg av rusmidler, så det er noe jeg er påpasselig på å begrense. Utenom det så er jeg mye ute på gåturer i skog og mark, tilbringer mye tid sammen med samboeren og har et par hobbyer som jeg bruker mye tid på. Det hjelper også mye.

Ikke nøl med å ta kontakt hvis det er noe du lurer på, evt bare vil snakke litt mer.

Hvis innlegget mitt virker litt rotete, så beklager det. Skriver på en svært treig laptop.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Grunnen til at jeg ikke fortjener hjelp er at jeg har valgt alt dette selv og at de rundt meg har blitt så såret av mine dumme valg.
Vis hele sitatet...
Det er en sannhet som kan nyanseres litt. Du beskriver for eksempel en barndom med utrygghet og vold, det setter jo et utgangspunkt. Selvsagt har du ansvar for valgene dine, men det er ikke så godt å si hvilke valg vi ville ha tatt i hverandres situasjon.
Det sier ikke nødvendigvis så mye om deg som menneske, i alle fall ikke om hvem du er nå.

Men ja, du har ansvar for handlingene dine. Fortiden får du ikke endret, men hvis du vil være en bra person som klarer å ta gode valg i fremtiden så bør du jo ikke nekte deg selv å starte på nytt. Ingen i verden tjener på at du straffer deg selv, du blir ikke noe bedre menneske av det. Hvis man vil oppdra bra mennesker så lønner det seg å behandle dem med respekt og omsorg. Det gjelder hvis man vil oppdra seg selv også. Du kan ikke hate og straffe deg selv til et bedre menneske mer enn du kan hate og straffe en unge til å bli et bra menneske. Det er ikke sånn mennesker funker.

De har allerede brukt ressurser på å prøve å hjelpe meg både på ARA, DPS og min egen mor samt venner.

Hvorfor skal de bruke MER tid på meg??
Vis hele sitatet...
Hva ville du svart hvis din mor eller en venn spurte deg om det? Hvorfor bruker man tid på de man er glad i? Er det fordi de fortjener det?

Når det gjelder samfunnet, så burde man brukt MYE mer ressurser på psykisk helsehjelp. Samfunnet burde hjulpet deg allerede som barn. De burde hjulpet foreldrene dine før du ble født, så hadde du kanskje ikke skrevet denne posten. Man sparer ikke samfunnet for ressurser ved å ikke få behandling for psykiske lidelser! Jeg kan tenke meg mange formål det er surere å betale skattepenger til enn rehabilitering av kriminelle rusmisbrukere altså. Der er vel folk forskjellige, men mine skattepenger kan du i alle fall bruke med god samvittighet. Men bruk dem godt da

Men selvmedlidenheten min er egentlig patetisk.

Jeg må bli sterkere eller gi opp, helst første.
Vis hele sitatet...
Skam er ikke patetisk, men det gjør at man føler seg patetisk. Sterkere? Tja. Hva betyr det egentlig? Hard og upåvirkelig? Bli klokere, mykere og mer nyansert heller, og start med deg selv.
Sist endret av *pi; 3 uker siden kl. 10:14.