Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 6172
Kom over denne artikkelen på dagbladet.http://www.dagbladet.no/2013/09/05/n...seth/29109627/

Er dette greit? det er jo på ingen måte vanskelig å finne ut av hvem som bor her.
Personlig synes jeg media har blitt "flinke" til å legge ut litt vel mye hint.
Hva synes dere? Er dette her greit?
Missforstå meg rett, jeg har ingen sympati med mennesket som har begått denne grusomme handlingen, men å legge ut bilde fra google maps, men en så og si eksakt posisjon, det er vel noget spesielt.
At media går litt for langt er vel blitt dagligdags i disse tider?
Sist endret av Avatar; 6. september 2013 kl. 07:39.
Synes det er helt greit. Jeg mener at vi bør få vite hvem som gjør slike ting. Det blir litt ekstra straff på en måte. Samboeren min har gått i paralellklassen til drapsmannen på ungdomsskolen, og når hun viser meg Facebook profilen hans blir jeg ikke overrasket av at han har tatt et liv.... Mega idiot
Selvfølgelig ikke!





Man er uskyldig til det motsatte er bevist, som vil si etter en rettssak.
Nå har han vel helst innrømmet voldtekt og drap, så uskyldig er han ikke.
Sitat av pulzzz Vis innlegg
Synes det er helt greit. Jeg mener at vi bør få vite hvem som gjør slike ting. Det blir litt ekstra straff på en måte. Samboeren min har gått i paralellklassen til drapsmannen på ungdomsskolen, og når hun viser meg Facebook profilen hans blir jeg ikke overrasket av at han har tatt et liv.... Mega idiot
Vis hele sitatet...
Det er jo ingenting på profilen hans som tyder på at han er en drapsmann?
Nei, det er ikke greit. Rettsak først! Selvom alt tyder på at han gjorde det, skal man la tvilen komme han til gode.. Ikke bare han, men alle som venter på rettsak.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Det er jo ingenting på profilen hans som tyder på at han er en drapsmann?
Vis hele sitatet...
Tror ikke han snakker om samme person som nevnt her.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lroedal Vis innlegg
Nå har han vel helst innrømmet voldtekt og drap, så uskyldig er han ikke.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Falsk_tilst%C3%A5else

Det er rikeleg med døme på falske tilståelser, og dei kan komme av mange årsaker. Om du spør politiet, så har dei heilt sikkert ein haug gærninger som har tilstått alle profilerte drap siste ti åra...
Sture Ragnar Bergwall aka Thomas Quick er det første som slår meg, synes media går alt for langt her. Har ikke lest veldig mye om denne saken, har ikke den misstenkte også barn?
Nå er vel navnet på gjerningsmannen nokså kjent, med tanke på at et raskt søk på Google kan gi deg svar på hva han heter. Vet ikke om det påvirker media til å være mer dristige av beskrivelsene, men hadde ikke overrasket meg.
Har ingen sympati for mannen, men jeg synes vel dette blir litt drøyt. Men det at media går litt for langt er ikke noe som overrasker meg lengre.
Han er vel ikke skyldig før rettsaken er ferdig hvis jeg har forstått det rett.

Personlig tenker jeg lite på hvor "syke" slike mennesker er før de har blitt dømt og alle kortene ligger på bordet.
Blir jo tilståelsesdom da. Han har jo innrømmet skyldforholdet, da er han skyldig. Nå er det selve straffen som skal settes, skyldspørsmål vil ikke være aktuelt
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Morgul Vis innlegg
Blir jo tilståelsesdom da. Han har jo innrømmet skyldforholdet, da er han skyldig. Nå er det selve straffen som skal settes, skyldspørsmål vil ikke være aktuelt
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Dommer kan se bort i fra tilståelsen ved f.eks. graverende psykisk sykdom eller når det er spm. om hvor autentisk vitnemålet er (åpenlyste feil o.l.). Saken -- og skyldspørsmålet -- er ikke over før dommeren slår med hammeren.
Sist endret av nso; 6. september 2013 kl. 12:46.
Sitat av slashdot Vis innlegg
http://no.wikipedia.org/wiki/Falsk_tilst%C3%A5else

Det er rikeleg med døme på falske tilståelser, og dei kan komme av mange årsaker. Om du spør politiet, så har dei heilt sikkert ein haug gærninger som har tilstått alle profilerte drap siste ti åra...
Vis hele sitatet...
Dem har 100%dna treff.
Synes det er helt ok.Skulle vært enda større åpenhet rundt sånne saker.
Sist endret av JayHova; 6. september 2013 kl. 14:03.
Sitat av pulzzz Vis innlegg
Synes det er helt greit. Jeg mener at vi bør få vite hvem som gjør slike ting. Det blir litt ekstra straff på en måte.
Vis hele sitatet...
Straffe de andre som bor i dette huset, hvorfor det?
Nå vet ikke jeg om denne karen leide leiligheten elle bodde der av andre årsaker, men det står at huset er en firemannsbolig og at han bodde i loftsleiligheten, så han bodde neppe alene i dette huset og tviler sterkt å at han er eier av huset.
Så på hvilken måte er dette en straff for noen andre enn resten av beboerne i huset?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Dem har 100%dna treff.
Synes det er helt ok.Skulle vært enda større åpenhet rundt sånne saker.
Vis hele sitatet...
Les Math On Trial for å forstå at ein 100% DNA-match ikkje nødvendigvis er 100%...

http://www.injusticeinperugia.org/TheKnife.html har eit døme der ting ser ut til å ha gått litt skeis...
Ser ut til at den faktiske gjerningsmannen ikke er oppført på denne adressa, noe som i mitt hode gjør det enda værre. Kjipt å være gutt i 20 åra og være oppført på denne andressen.
Folk kan jo trekke litt raske konklusjoner, deriblandt meg.
Selv om de mest sannsynlig har rett person her, så synes jeg at man på generell basis bør holde tilbake slik informasjon inntil politiet føler det er greit å dele. Det virker nærmest som om det er en slags konkurranse blant avisene å vite mest om gjerningspersonen uten å egentlig si identiteten. Først var det en 'han' i 20-årene fra vestlandet, så tidlig 20-årene fra Ålesundsområdet, og nå 23 år og bilde av huset til personen.

Dette er en trist sak, men det er ikke vårt ansvar å straffe personer - spesielt ikke før de en gang er dømt.
Navnet er jo kjent overalt bortsett fra i media. Navnet hannes kom opp som suggestion i google dagen etter jeg fikk vite navnet, så tydeligvis ikke bare jeg som googlet han.

Såvidt jeg vet, så var det ikke hjemme han ble tatt. Og ja, han har datter, bilde med/av henne på facebooken hannes.

Litt OT: Bare jeg som fikk med meg at politiet beslagla en *rosa* mobil? Kan det være jentas?
Fikk vite navnet et par timer etter han ble arrestert, han har ikke registrert adresse der nei.
Alle i Ålesund vet hvem han er nå, og veldig mange andre rundtom i landet.
Nå har ikke jeg satt meg så mye inn i saken, men kan noen forklare meg hvorfor denne saken har fått så jævlig mye oppmerksomhet fra dag #1?

Jeg har da sett flere artikler hvor folk er forsvunnet den siste tiden, men denne saken har jo helt siden starten blitt dekt så utrolig mye mer, akuratt som Sigrid-saken, hvorfor er det sånn? Kan ikke huske å ha sett en lignende sak om en mann/gutt, foreksempel?

EDIT: Ikke missforstå, er såklart trist, jeg bare lurer.
Sist endret av Bruskork1; 6. september 2013 kl. 16:12.
Vet ikke om media burde fortalt mindre om gjerningsmannen heller...?
Selv uten bilder av boligene, så hadde jo folk funnet ut av hvem han var, mener jeg?

Og det er (sansynligvis) gjerningsmannen selv som har opprettet de to facbookprofilene der man kan se noen bilder. Han har valgt dette selv.
Hvis noe skal ha skylden for at det nå er lett å finne identiteten hans - så er det ikke media - men INTERNETT sin feil.

:-)
Sitat av slashdot Vis innlegg
Les Math On Trial for å forstå at ein 100% DNA-match ikkje nødvendigvis er 100%...

http://www.injusticeinperugia.org/TheKnife.html har eit døme der ting ser ut til å ha gått litt skeis...
Vis hele sitatet...
Du veit like godt som meg at det er riktig person som er tatt.Dna bevis,pluss tilståelse,i tilegg til rullebladet til personen.I tillegg har politiet sagt dem er helt sikre på at rett gjerningsmann er tatt,det blir bare for teit å argumentere imot.

Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Nå har ikke jeg satt meg så mye inn i saken, men kan noen forklare meg hvorfor denne saken har fått så jævlig mye oppmerksomhet fra dag #1?

Jeg har da sett flere artikler hvor folk er forsvunnet den siste tiden, men denne saken har jo helt siden starten blitt dekt så utrolig mye mer, akuratt som Sigrid-saken, hvorfor er det sånn? Kan ikke huske å ha sett en lignende sak om en mann/gutt, foreksempel?

EDIT: Ikke missforstå, er såklart trist, jeg bare lurer.
Vis hele sitatet...
Brutale drapssaker som denne med ukjent gjerningsmann er heldigvis fortsatt ganske uvanlig i Norge,derfor blir det lagt inn store ressurser.Er noe annet viss det er en person i ett belastet miljø som blir funnet drept.
Jeg håper og tror hans fulle identitet blir offentliggjort snarlig. Kjenner jeg har virkelig lyst til å vite hvem denne typen er.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Såvidt jeg vet, så var det ikke hjemme han ble tatt.
Vis hele sitatet...
Han ble tatt hjemme hos eksdama. Om dette er moren til barnet, og om barnet var der vet jeg ikke.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Nå har ikke jeg satt meg så mye inn i saken, men kan noen forklare meg hvorfor denne saken har fått så jævlig mye oppmerksomhet fra dag #1?

Jeg har da sett flere artikler hvor folk er forsvunnet den siste tiden, men denne saken har jo helt siden starten blitt dekt så utrolig mye mer, akuratt som Sigrid-saken, hvorfor er det sånn? Kan ikke huske å ha sett en lignende sak om en mann/gutt, foreksempel?

EDIT: Ikke missforstå, er såklart trist, jeg bare lurer.
Vis hele sitatet...
Har ikke noen forklaring, men du er ikke den første som har tenkt på dette: https://en.wikipedia.org/wiki/Missin...woman_syndrome
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg håper og tror hans fulle identitet blir offentliggjort snarlig. Kjenner jeg har virkelig lyst til å vite hvem denne typen er.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Virker som noen journalister gir veldig gjennomtenkte hint som om de vil at man skal kunne identifisere gjerningsmenn.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Du veit like godt som meg at det er riktig person som er tatt.Dna bevis,pluss tilståelse,i tilegg til rullebladet til personen.I tillegg har politiet sagt dem er helt sikre på at rett gjerningsmann er tatt,det blir bare for teit å argumentere imot.



Brutale drapssaker som denne med ukjent gjerningsmann er heldigvis fortsatt ganske uvanlig i Norge,derfor blir det lagt inn store ressurser.Er noe annet viss det er en person i ett belastet miljø som blir funnet drept.
Vis hele sitatet...
Du vet like godt som meg at den arresterte kan ha vært syk og således ikke er strafferettslig tilregnelig.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Du vet like godt som meg at den arresterte kan ha vært syk og således ikke er strafferettslig tilregnelig.
Vis hele sitatet...
Ikke noe som tyder på det til nå,han har allerede voldsdommer fra tidligere i år.
Dessuten,det jeg har skrivd har ikke noe å si på om han er syk eller ikke.
Sist endret av JayHova; 6. september 2013 kl. 19:31.
Skal vi seriøst starte med konspirasjonsteorier om dette og?
ALT tyder på at dette er riktig person, ikke bare at han har innrømt det. Han har tross alt ikke turt å gå ut av sitt eget hus siden saken kom i avisa, og tilogmed venner har mistenkt han. Som sagt tidligere, lå ut bilde av mobilen som politiet beslagla, en *rosa* mobil.
OM det ikke var han, så har han mistenkeliggjort seg selv til tusen.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Brutale drapssaker som denne med ukjent gjerningsmann er heldigvis fortsatt ganske uvanlig i Norge,derfor blir det lagt inn store ressurser.Er noe annet viss det er en person i ett belastet miljø som blir funnet drept.
Vis hele sitatet...
Det var jo ikke en brutal drapssak fra dag#1?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Det var jo ikke en brutal drapssak fra dag#1?
Vis hele sitatet...
Såklart var det.En uskyldig student på joggetur i ett turområde hvor det normalt ferdes mye folk,blir brutalt overfallt å drept.Det gjør noe med trygghetsfølelsen til folk,derfor blir alle tilgjengelige ressurser satt inn. Er ikke mange sånne saker iløpet av ett år i Norge,å bra er det.
Viss du mener før dem fannt hu,det var ikke noe som tilsa at hu skulle ha tatt selvmord eller rømmt frivillig.

Så selv om dem ikke sa noe om det i media så fryktet dem sannsynligvis at noe ille hadde skjedd.Ellers hadde aldri så store mannskaper blitt satt inn i letingen.
Sist endret av JayHova; 6. september 2013 kl. 19:59.
Er det jeg som blingser da eller? Jeg mener å huske at saken først startet med at hun var forsvunnet bare, det første vi hørte om hu var da ikke at hu var drept?

EDIT: Det jeg skulle frem til, er at jeg ser ikke veldig mange andre saker som får like mye mediadekning, selvom dem er forsvunnet.
Sist endret av Bruskork1; 6. september 2013 kl. 20:09.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Er det jeg som blingser da eller? Jeg mener å huske at saken først startet med at hun var forsvunnet bare, det første vi hørte om hu var da ikke at hu var drept?

EDIT: Det jeg skulle frem til, er at jeg ser ikke veldig mange andre saker som får like mye mediadekning, selvom dem er forsvunnet.
Vis hele sitatet...
Nettopp fordi omstendighetene rundt denne saken gjorde det hele veldig mistenkelig.Var ingen grunn til at hu skulle bli spørløst borte.Trur nokk ransforsøket som skjedde like i nærheten i samme tidsrom var noe som fikk alarm klokkene til å gå oss politiet.
Sist endret av JayHova; 6. september 2013 kl. 20:23.