Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1755
Hey folkens,

Jeg er nå en som er ute etter en liten jobb som jeg kan tjene litt penger på.
Jeg er 16 år og går på medie og kommunikasjon på vgs.
Jeg driver med koding (HTML, CSS, Javascript), for det meste HTML og CSS, mest HTML men driver å lærer meg mer og mer på forskjellige typer, lærer fortsatt JS og annet.

Uansett, er det noen som har tips til jobb og gjerne også hvordan jeg kan skrive en bra søknad.
Jeg er ikke ute etter drittjobber som avis/reklame selger, eller lignende.

Hadde vært kult om det hadde vært noen som trengte en som kan kode nettside for dem eller noe ettersom koding er som en hobby.

Blir glad for gode tips og råd
Du er 16. år. Med mindre du er helt eksepsjonelt god, og har arbeid å vise til, tror jeg nok det er et long shot.

Du kommer deg nok ikke unna "drittjobber" i den alderen...
Men.. Men.. HTML og CSS er jo ikke programmering..?

Lag et utkast til siden min så skal jeg vurdere å betale opptil 800,- for det.
(PedersLekeland.com)
Sist endret av hayer; 4. september 2013 kl. 23:27.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Det er kjipt å være 16 og ønske seg jobb. Om du ikke får jobben du ønsker (noen som er vanskelig når man er 16) anbefaler jeg deg å ta en dritt-avis-reklame-jobb. Når du om noen år får muligheter til en jobb du virkelig har lyst på kan du vise til at du har vært yrkesaktiv og arbeidsom allerede som 16-åring.
Kjipt nå, men verd erfaringen senere.
Sist endret av appleaya; 4. september 2013 kl. 23:44.
Siden du har erfaring med programmering, så kan du jo selge programmer til folk som trenger det! Har en venn som gjorde det, og han fikk inn 4000 på noen dagers jobbing
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Har du bilappen kan du starte eget firma og kjøre pakker/bagasje for diverse andre.. gjorde det selv med faren min for 6 år sida.. Henta masse på Flyplasser og sånt.. Blei endel kr.. helt til jeg mista lappen. av andre årsåker som ikke bør nevnes her. : / :P
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Sitat av lilpsych Vis innlegg
Har du bilappen kan du starte eget firma og kjøre pakker/bagasje for diverse andre.. gjorde det selv med faren min for 6 år sida.. Henta masse på Flyplasser og sånt.. Blei endel kr.. helt til jeg mista lappen. av andre årsåker som ikke bør nevnes her. : / :P
Vis hele sitatet...
H*n er 16, og har derfor ikke billappen
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Da er det værre ja.. Kan øvelseskjøre med enn eldre kompis eller forelder da. :P
Ta moped\lettsykkellappen? Da kan man jo kjøre småpakker og leveranser. Tenkt på det selv. Må jo være genialt.

Men TS, det beste tipset jeg kan gi deg er å snakke med alle du kjenner. Spør om noen har jobbet noe sted, om de kjenner noen, om de har hørt noe. Bare på noen dagers "detektivjobb" på min egen jobb fikk jeg 5 tips til nye jobber hvor folk har hørt om at det er muligheter. Nå er jeg godt over 10 år eldre enn deg, men hadde jeg ikke spurt dem, så hadde jeg ikke hatt informasjonen.

Søk utover!!
Ketchupen
Trådstarter
17 0
Takker for alle svar. Tror jeg vil programmere noe eget. Norn som har tips på hva jeg kan lage?
Sitat av lilpsych Vis innlegg
Gamblingside??
Vis hele sitatet...
Da kan det jo være til stor fordel med litt egenkapital, noe som ikke er så lett å skaffe om man er 16 og leter etter jobb
Sitat av Spiller.du.cod? Vis innlegg
Takker for alle svar. Tror jeg vil programmere noe eget. Norn som har tips på hva jeg kan lage?
Vis hele sitatet...
Så.. du vil at andre skal gi deg sine ideer for at du skal selge dem og tjene penger?
Hohoho, lillegutt. Er nok ikke sånn verden fungerer. Du må nesten komme på noe selv.

Ta på deg en drittjobb, det er stort sett eneste måten å tjene penger på i den alderen. Da jeg var typ 16år brukte jeg fritiden på å kjøre oppvaskmaskin på restauranter, male hus, rydde lager og lignende. Om du ikke har talent, og da mener jeg virkelig talent typ asbergers-skills , er det et longshot å få en kontorjobb som det ser ut til at du vil ha.
Ketchupen
Trådstarter
17 0
Sitat av moret Vis innlegg
Så.. du vil at andre skal gi deg sine ideer for at du skal selge dem og tjene penger?
Vis hele sitatet...
Haha. Skjønner hva du mener. Klarer nok å finne på noe selv, eller så kan jeg kanskje lage ett dataspill, holdt på med det for ett år siden men stoppet etter mye arbeid. Vet ikke hvorfor så jeg håper jeg fortsatt har alle filene mine lagret :P
Sånne apper er det jo folk som har tjent MYE på!
Var en norsk fyr som lagde en lommelykt til iPhone,
han tjente 10000 dagen en periode..
Sist endret av Bokeh; 5. september 2013 kl. 12:58.
Ketchupen
Trådstarter
17 0
Sitat av Bokeh Vis innlegg
Sånne apper er det jo folk som har tjent MYE på!
Var en norsk fyr som lagde en lommelykt til iPhone,
han tjente 10000 dagen en periode..
Vis hele sitatet...
Damn! Skal lage en app jeg! hahah
Sitat av Bokeh Vis innlegg
Sånne apper er det jo folk som har tjent MYE på!
Var en norsk fyr som lagde en lommelykt til iPhone,
han tjente 10000 dagen en periode..
Vis hele sitatet...
Da må man enten
1) kunne programmere noe, kanskje noe mer avansert enn en lommelykt-app. TS kan mest HTML og CSS, ergo kunne kanskje noe cross-platform-verktøy (Nomad f.eks.) hjulpet til med apputvikling, da hverken av disse språkene er programmering (mangel på logikk).
2) ha en sabla god idé og finne noen andre til å utvikle.

Jeg er fem år eldre enn deg TS, og jobber nå deltid med både frontend og backend på web, og apputvikling. Mitt råd til deg; lag en portefølje med apper og eller nettsider du kunne vist frem til en arbeidsgiver. Jobb med en "drittjobb" ved siden av så du har noe innsikt i hvordan en jobb er, og lær deg opp i mye forskjellig, og bli flink i noe spesifikt. Kan du noe HTML/CSS/JS; lær deg mer, bruk tid på HTML5, CSS3 og JavaScript-biblioteker/rammeverk som jQuery, Angular/Ember, m.m.. Å bare kunne Media&Kommunikasjon-HTML/CSS får deg ingen vei (jeg gikk samme linje selv...).
Sist endret av Maol33t; 5. september 2013 kl. 13:30.
Ketchupen
Trådstarter
17 0
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Da må man enten
1) kunne programmere noe, kanskje noe mer avansert enn en lommelykt-app. TS kan mest HTML og CSS, ergo kunne kanskje noe cross-platform-verktøy (Nomad f.eks.) hjulpet til med apputvikling, da hverken av disse språkene er programmering (mangel på logikk).
2) ha en sabla god idé og finne noen andre til å utvikle.

Jeg er fem år eldre enn deg TS, og jobber nå deltid med både frontend og backend på web, og apputvikling. Mitt råd til deg; lag en portefølje med apper og eller nettsider du kunne vist frem til en arbeidsgiver. Jobb med en "drittjobb" ved siden av så du har noe innsikt i hvordan en jobb er, og lær deg opp i mye forskjellig, og bli flink i noe spesifikt. Kan du noe HTML/CSS/JS; lær deg mer, bruk tid på HTML5, CSS3 og JavaScript-biblioteker/rammeverk som jQuery, Angular/Ember, m.m.. Å bare kunne Media&Kommunikasjon-HTML/CSS får deg ingen vei (jeg gikk samme linje selv...).
Vis hele sitatet...
Jobber med å lære masse nytt. C#, C++ og andre ting du også har nevnt.
Takk for tips!
Sitat av Spiller.du.cod? Vis innlegg
Jobber med å lære masse nytt. C#, C++ og andre ting du også har nevnt.
Takk for tips!
Vis hele sitatet...
Hvorfor kaste seg inn i mange språk med en gang? Prøv å tenk ut en plan; noe du har lyst til å lage, for eksempel mot web. Tenk ut hvilke teknologier du vil bruke (HTML - struktur, CSS - stil, JS - interaksjon, PHP/Ruby/ASP.NET - serverside-funksjonalitet). Learn while coding. Setter du deg ned med JS, C#, C++, HTML, CSS osv. uten å egentlig kunne ett av de spesielt godt tror jeg du vil påføre deg selv mer forvirring enn noe annet. Bare mitt tips . Prøv å tenk ut hva du kunne tenke deg å eventuelt jobbe med. Du behøver ikke C# og C++ for en frontend-jobb, du behøver ikke HTML&CSS for å lage spill, osv..
Skaff deg ett "Production Record".
Folk som ansetter ser etter bevis på produksjonsevne.
Bli vaskedame. Det er behov for folk som kan produsere "rene flater".
Eventuell koding kan du utføre på overtid.
80 timers arbeidsdager skader ikke og gir kroner i kassen.
Etter 2 år praksis kan du se om du er flink nok til å avansere opp til vasking av fly/biler/busser/slakteri etc. - Industrivask.