Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1762
Hei freaks!

Ønsker ikke at dette skal bli en for/mot debatt ovenfor legalisering av cannabis. Det jeg lurer på er rett og slett forslag på hvordan man kan få en legaliseringsdebatt inn i den norske politikken. Det virker som at mange politiske partier ikke "tørr" og ta et standpunkt. Og jeg ønsker at et så viktig tema innenfor narkotikapolitikken ihvertfall hadde fortjent en ordentlig, ryddig politisk debatt på et nasjonalt nivå.
Vi hadde faktisk masse forskjelllige ungdomsrepresentatner for partiene på skolen i dag! Så jeg gikk rundt å spurte om hva de syns om legalisering av cannabis.

Kom i ett par interessante debatter, var blandt annet en fyr som mente at røyker man en gang i mnd, så forsterker det hukommelse, imunforsvar og interesse for saker man brenner for.

Fikk omsider vite at Venstre er for legalisering? Til medisinske formål kanskje.. dunno
Venstre er vist litt nølende tror jeg, mens ung venstre er for. Problemet ligger i at det ikke blir tatt opp som en ordentlig offentlig debatt.
noen må da gjøre det? Mener det finnes ett cannabis parti og? :P
DLF og miljøpartiet det grønne er ihvertfall for en legalisering. Problemet er da at de er såpass små at det har svært lite å si. Jeg vil tro at ihvertfall Venstre om et par år er for en legalisering, så blir det kanskje litt mer diskusjon ihvertfall
Det er i dag en uviktig sak, og det ville vært totalt idiotisk av en norsk, kjent politiker eller et parti å ta stilling til legalisering. Det ville vært politisk selvmord.
Sitat av Apedop Vis innlegg
Det er i dag en uviktig sak, og det ville vært totalt idiotisk av en norsk, kjent politiker eller et parti å ta stilling til legalisering. Det ville vært politisk selvmord.
Vis hele sitatet...
I forhold til saker som hijab i politiet og bompenger (som begge har fått enormt mye plass i media), vil jeg si at narkotikapolitikken er en gigantisk sak. Jeg vil nesten påstå at det er en av de viktigste sakene innenfor nasjonalpolitikken i dag (bak et fungerende helsevesen osv.).
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Det er meldt at det kommer en stortingsmelding om narkotika til neste år; før det tror jeg ingen av de populære politikerne er villig til å ta på saken. Den er viktig og berører mange, men det er vanskelig å bortforklare at staten har løyet i så mange år; i tillegg er det i min erfaring få prosent av våre kjære landsmenn som faktisk bryr seg.
Sist endret av Takub; 6. september 2011 kl. 17:24.
tenker også at legaliseringsdebatten ikke er så liten og uviktig, i forhold til mange andre saker som får mye plass i media.
dette er ett hett debattert tema i mange andre land. f eks Nederland og USA. Hvorfor det aldri blir seriøst debattert i Norge forstår jeg meg ikke på.
Sitat av EoT Vis innlegg
. Jeg vil nesten påstå at det er en av de viktigste sakene innenfor nasjonalpolitikken i dag (bak et fungerende helsevesen osv.).
Vis hele sitatet...
Legalisering av cannabis er en av de viktigste sakene innenfor nasjonalpolitikken per dags dato?

Ser det positive med en legalisering og alt det der, men spesielt viktig iforhold til andre saker innenfor politikken kan det da umulig være?
Å få orden på eldreomsorgen og tilbud om bedre kollektivtjenester utenfor storbyene ser jeg på som mye mer viktig enn å få lov til å røyke lovlig.

Nå skal det nevnes at jeg symtes legaliseringsdebatten fortjener mye mer omtale i media enn det har idag, men jeg ser ikke på debatten som ektremt viktig. Vi står på en standstill politisk sett, og dette vet media veldig godt. Standstill debatter selger ikke, og derfor blir det heller ikke publisert mye om legalisering av cannabis heller.
Sist endret av Bombasa; 7. september 2011 kl. 15:48.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Legalisering av cannabis er en av de viktigste sakene innenfor nasjonalpolitikken per dags dato?

Ser det positive med en legalisering og alt det der, men spesielt viktig iforhold til andre saker innenfor politikken kan det da umulig være?
Å få orden på eldreomsorgen og tilbud om bedre kollektivtjenester utenfor storbyene ser jeg på som mye mer viktig enn å få lov til å røyke lovlig.
Vis hele sitatet...
på sett og vis enig med deg, bomba, men en human ruspolitikk, rundt alle rusmiddler er for meg en ekstremt viktig sak, ikke bare fordi jeg, som gjerne vil kunne røyke, ikke vil kunne kalles kriminell. Men fordi det er så ufattelig mange på bunnen i samfunnet som får kjenne denne urettmessige behandlingen hver dag, og bare blir presset ennå lengre inn i misbruket.
Cannabis og alle andre rusmidler blir debattert ganske mye akkurat nå. United Nations Office on Drugs med bare mektige og utdannede folk kom i år ut med en rusmiddelrapport, der de har tatt opp hvordan man skal få bukt med narkotikapolitikken rundt om i verden. De har kommet frem til at ''The war on drugs'' er feilslått og har bare medført fulle fengsler, lidelser og massevis av ressurser. Nå arbeider de med å omstille narkotikapolitikken i verden, inkludert norge, til noe som kan føre til mer fremgang. De prøver å omstille kriminaliseringen av brukere, og heller finne en mer intelligent måte å fikse problemet på. Behandling istedenfor straff, en mer åpen debatt rundt rusmidler er ting de er for. Thorvald Stoltenberg er med i denne kommisjonen, og når rapporten ble utgitt fikk han ikke all den oppmerksomheten han fortjente med tanke på hvor viktig saken er. Var i mediene i kanskje 2-3 dager, og så ble det bare stille rundt dette.

''Many illicit drug markets have reached global dimensions and require control strategies on a comparable scale. In that context, there is a need to better understand these transnational markets and the manner in which they operate. The yearly World Drug Report is a contribution towards that objective. This year's edition starts with an overview of the illicit drug situation worldwide and regionally, followed by more comprehensive discussions and statistical trends for the key transnational drug markets, namely opium/heroin, coca/cocaine, amphetamine-type stimulants and cannabis.''

http://www.unodc.org/unodc/en/data-a.../WDR-2011.html

Når noen politikere prøvde å besvare en viktig rapport fra verdenskommisjonen ble det bare dysset ned i avisene, de turte ikke si noe om saken med frykt for å bli upopulære og miste ansikt. Det går ikke an å spørre politikerne pent nå til dags hvis man skal få til noe som er veldig omdiskutert, man må rett og slett prøve på en annen måte. Hvis man tenker at de ikke vil høre på fakta de får slengt opp i ansiktet, hva om man blir politisk engasjert? Melder seg inn i et politisk parti, deltar i diskusjoner og temaer om ting som engasjerer deg. Når man er i et politisk parti, kan man komme med innspill, hvis man kan snakke for seg blir man hørt. Hvis man ikke når målet fra utsiden, prøv på innsiden.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Legalisering av cannabis er en av de viktigste sakene innenfor nasjonalpolitikken per dags dato?

Ser det positive med en legalisering og alt det der, men spesielt viktig iforhold til andre saker innenfor politikken kan det da umulig være?
Å få orden på eldreomsorgen og tilbud om bedre kollektivtjenester utenfor storbyene ser jeg på som mye mer viktig enn å få lov til å røyke lovlig.

Nå skal det nevnes at jeg symtes legaliseringsdebatten fortjener mye mer omtale i media enn det har idag, men jeg ser ikke på debatten som ektremt viktig. Vi står på en standstill politisk sett, og dette vet media veldig godt. Standstill debatter selger ikke, og derfor blir det heller ikke publisert mye om legalisering av cannabis heller.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg, derfor sa jeg "en av de viktigste". Jeg synes at en hver lov som diskriminerer mennesker, og undertrykker individet er viktig å fjerne fra et sivilisert samfunn.
Jeg tror grunnen til at det ikke blir tatt opp er som mange sier at folk ikke tør eller vil snakke om det, fordi det er litt "tabu" å drive med eller snakke om. Jeg røyker ikke selv, men er veldig for at det skal bli avkriminalisert og statlig kontrollert.
Har lest meg en del opp på emnet og diverse, men sjeldent jeg prater om det med folk. Vært mange stunder med foreldre og mest eldre folk på jobb som sitter å diskutere alle slags myter og ysme piss angående cannabis.

Vet at Unge Venstre er for legalisering, men har ikke hørt noe om det fra de.

Syns absolutt det er på tide at det blir tatt opp offentlig. Noen må bare begynne et sted.
Sitat av Ghostshitt Vis innlegg
Venstre er vist litt nølende tror jeg, mens ung venstre er for. Problemet ligger i at det ikke blir tatt opp som en ordentlig offentlig debatt.
Vis hele sitatet...
Storberget prøvde vel å starte opp den debatten i vår, men ble jo pisket inn i rekkene igjen på bakrommet, bl.a. av venstremann og tidligere justisminister Dørum.