Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2299
Jeg skal snart i gang med et filmprosjekt hvor jeg trenger minst 16 tb for å få to kopier av råmaterialet, og kommer mest sannsynlig til å kjøpe en del av disse:

http://www.expert.no/eksternharddisk...bblack/p/8848/

Jeg kommer altså til å jobbe fra flere disker samtidig, så det jeg lurer på er om det er mulig å koble dem slik at de dukker opp som en og samme enhet på maskinen jeg bruker.

Finnes det en billig løsning på dette? Det er viktig at det fungerer på både PC og Mac.
Har du vurdert ett NAS med RAID?

EDIT: Det er forøvrig mulig å koble de opp så de dukker opp som samme, men det er upraktisk og gjøre bare rent software. Det høres ut som om du skal gjøre ett litt mer seriøst mediaprosjekt og da vil jeg absolutt anbefale en eller annen form for NAS eller lignende.
Sist endret av Freddy_fred5; 5. februar 2014 kl. 19:30.
RAID er nok ordet du leter etter, jeg har aldri hørt om å sette USB disker opp i RAID, men mulig det går an.

Ved å sette diskene i RAID 0, så vil dataen splittes opp å lagres litt på hver disk, men ved feil på en disk så vil du tape all data, derfor brukes RAID 10 som spliter opp dataen og lagrer dem på hver disk i tillegg lagrer den en kopi, men dette krever at du har dobbel så stor plass som du trenger. Et tredje alternativ er RAID 3, 4, 5 eller 6 som ikkje krever dobbelt opp med plass, men er i stand til å gjennopprette tapt data ved diskkrasj.

Og bare som et tilleggsspørsmål: 16TB? Selv ved råmatrialet så krever det vel mange dager med film om ikkje mer.
Sist endret av 0xFF; 5. februar 2014 kl. 19:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Det høres ut som om du skal gjøre ett litt mer seriøst mediaprosjekt og da vil jeg absolutt anbefale en eller annen form for NAS eller lignende.
Vis hele sitatet...
Haken med NAS er at det er TREEEEEGT. 125MB/s med gigabitnett. Det er ikkje veldig mykje. Du kan få meir, men da må du ha dyr nettverkshardware som støtter bonding/trunking/etherchannel/kjært/barn/mange/navn.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Haken med NAS er at det er TREEEEEGT. 125MB/s med gigabitnett. Det er ikkje veldig mykje. Du kan få meir, men da må du ha dyr nettverkshardware som støtter bonding/trunking/etherchannel/kjært/barn/mange/navn.
Vis hele sitatet...
Ikke at USB-3 harddisk vil noe særlig mer ytelse enn det uansett
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ueland Vis innlegg
Ikke at USB-3 harddisk vil noe særlig mer ytelse enn det uansett
Vis hele sitatet...
Nei, det har du rett i, og til sjuande og sist kjem det an på kor seriøst prosjektet er. Synology DS1813 + switcher som takler bonding + 4 Gb-NIC til PC kjem på en plass rundt 25k. Da kan du potensielt ha 3-400MB/s.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Haken med NAS er at det er TREEEEEGT. 125MB/s med gigabitnett. Det er ikkje veldig mykje. Du kan få meir, men da må du ha dyr nettverkshardware som støtter bonding/trunking/etherchannel/kjært/barn/mange/navn.
Vis hele sitatet...
Vel, hva vil du mest anbefale? Ett sentralt NAS med RAID eller 8x2tb USB disker?

Jeg ville personlig anbefalt NAS for alle som er litt mer seriøse, men USB-diskene fungerer jo de også.

EDIT: Det finnes vel slike "lokal NAS" også, som i essensen er ett HDD cage med en prosessor, RAM og RAID kort, samt USB porter. (Støtter ikke enkelte konsumerNAS også USB3 for direkte tilgang?)
Sist endret av Freddy_fred5; 5. februar 2014 kl. 20:06.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Ikke at USB-3 harddisk vil noe særlig mer ytelse enn det uansett
Vis hele sitatet...
Det som begrenser her er lese å skrive hastighet ved lokalt tilkoblede harddisker, ved å koble mange harddisker i RAID der dataen fordeles ut på hver av harddiskene så vil hver harddisk trenge å lese og skrive mindre og dermed vil den totale hastigheten bli høyere. Men ved lesing eller skriving til en nettverks harddisk så vil ikkje hastigheten bli høyere en de teoretiske 125MB/s ved Gigabit ethernet uansett hvor mange harddisker man tilkobler nettverksnoden. Men ved lokalt tilkoblede harddisker så vil hastigheten øke i takt med antall disker i RAID'en.

Selvsagt kan man få høyere hastighet over nettverket å, men da kreves det utstyr som takler dette. Det er ikkje så veldig mange år siden standaren for 10 Gigabit ethernet kom, men slikt utstyr koster deretter, her vil man ha en teoretisk hastighet på 1.25GB/s. Det finnes også 40 og 100 Gigabit ethernet.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Jeg ville personlig anbefalt NAS for alle som er litt mer seriøse, men USB-diskene fungerer jo de også.
Vis hele sitatet...
De som er "litt mer seriøse" kjører skikkelig server med skikkelig hardware med batteri-backup++. NAS er en billig mellomløsning.
Sitat av Ueland Vis innlegg
De som er "litt mer seriøse" kjører skikkelig server med skikkelig hardware med batteri-backup++. NAS er en billig mellomløsning.
Vis hele sitatet...
Var ikkje meningen å gi deg KP for den. Men NAS vil ikkje si at det er en liten billig mellomløsning, NAS (Network Attached Storage) er betegnelsen for nettverksnoder som brukes til lagring av data. Så om du setter opp en lokal server som du kjører filserver på så vil dette være en NAS, og man for NAS'er i alle prisklasser.

Her er den dyreste ferdigbygde fra komplett.no: http://www.komplett.no/synology-rack...13xs-eu/782767
Sist endret av 0xFF; 5. februar 2014 kl. 20:19.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Noen NAS kan kobles direkte til en PC med eSata eller SAS.
Nevnte DS1813 har eSata.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Noen NAS kan kobles direkte til en PC med eSata eller SAS.
Nevnte DS1813 har eSata.
Vis hele sitatet...
Feil. NAS (Network Attached Storage), er alltid koblet til nettverket.
Men DAS (Direct Attached Storage) kan tilkobles med USB/SATA/ESATA/SCSI/SAS.

Wikipedia.org - DAS
Wikipedia.org - NAS
Sitat av Ueland Vis innlegg
De som er "litt mer seriøse" kjører skikkelig server med skikkelig hardware med batteri-backup++. NAS er en billig mellomløsning.
Vis hele sitatet...
Du vet at det er ett NAS, ikke sant? Network Attached Storage

Hvor langt man drar strikken på ett budsjett til det er litt annerledes.

0xFF: Blir det fortsatt ett DAS selvom det primært brukes via nettverk, men har muligheten for tilgang via USB/SATA/etc?
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Du vet at det er ett NAS, ikke sant? Network Attached Storage
Vis hele sitatet...
Er poenget her å kverrulere på betegnelser, eller hjelpe trådstarter, egentlig?

Alt dere kverrulerer om her er forskjellige lagringsmodeller, til tross for at både billig-NAS, dyrere NAS og SAN-løsninger tilbyr opptil flere forskjellige lagringsmodeller.

Poenget mitt står, (skikkelige) firmaer og andre som har viktige data, plasserer det på skikkelig redudant utstyr, enten det være seg skikkelige servere eller SAN-løsninger. Som for ordens skyld kan tilby dataene i nok av lagringsmodeller, både NAS, DAS og SAN

Skal det pirkes i samme tankerekke som dere holder på, så har jeg jobbet på et NAS som koster noen millioner, men det er muligens litt utenfor budsjettet for TS.


Til trådstarter: Hvis du ikke bryr deg om "kaoset" du får med å jobbe med 10 forskjellige disker, og kan miste innholdet på 1 disk, så får du bare holde på med 10 USB-disker, men jeg ville ikke anbefalt det. Kjøper du et Billig NAS får du allerede der muligheten til å kjørte diskene i et RAID(du vil ha RAID5 eller 6), og da kan du miste 1 disk (RAID5) eller 2 disker(RAID6) uten å miste noe data.

Personlig kjører jeg RAID6+1 backup disk hjemme på 10 disker,
Ueland: Du som startet, du sier at NAS er en billigløsning, nå sier du at du jobbet på et NAS som kostet noen millioner, motsigelser.

NAS er en mye greiere metode for lagring av data (nesten uavhengig av prisklasse) enn å styre rundt med 8 USB disker, og det var derfor jeg anbefalte det i utgangspunket, noter også at jeg sa "litt mer seriøse", ikke "høyprofilert millionbedrift".

Om du skal drive og kommentere på andres innlegg slik synes jeg pokker meg at du skal komme med ett ordentlig svar, og ikke ett tullesvar som "NAS er billigløsning", det blir bare for teit.

EDIT: Og mens vi skryter på oss hvor dyre NAS vi har jobbet med: Jeg hadde gleden av å ordne med ett relativt stort, Svensk IT-firma sin hovedserver for lagring, som kostet "bare" 700k sek.
Sist endret av Freddy_fred5; 5. februar 2014 kl. 22:20.
For å slå de sammen, uansett løsning, så kan du jo se litt på UnionFS

http://manpages.ubuntu.com/manpages/...unionfs.4.html
Sist endret av ialvik; 5. februar 2014 kl. 23:08.
Det å lagre 16 TB på en profesjonell måte er ikke trivielt. Først og fremst bør du ha en rimelig sikkerhet mot datatap som kanskje vil være den mest katastrofale feilen. Hvis jeg var deg ville jeg gjort følgende:

Kjøp en NAS-boks som støtter minst 5 harddisker i RAID-5, f.eks. Netgear ReadyNAS 316 http://www.komplett.no/netgear-ready...E-9D52E5984D4D

Pris 4.990,- + frakt

Kjøp minst 5 disker (NAS-boksen støtter opp til 6) på 4 TB per stykk, f.eks. Seagate Desktop HDD ST4000DM000 64MB 4TB (http://www.prisjakt.no/product.php?p=1661129)

Pris 1 299,- * 5 = 6495 kr,-

Kjøp et abbonnement hos Crashplan (https://www.code42.com/store/) som støtter ubegrenset lagring. Dette er en online harddisk, så du bør ha god tid eller en rask internettlinje om du skal lage store mengder data på en gang. Foreslår at du skaffer deg en internettlinje med 100 Mbit upstream om du har muligheten til det.

Pris ca. 375,- kr per år (Avhengig av abbonementmodell)

Totalpris: ca 12 000,- kr (inkludert 1 års abbonement på crashplan)

Har ikke valgt de raskeste diskene, og avhengig av bruk vet jeg ikke hvor bra Crashplan vil fungere, men i utgangspunktet mener jeg denne løsningen bør fungere bra.
Jeg tror ikke Crashplan vil fungere så bra desverre, de tilbyr ubegrenset lagring men løser det med å kappe hastigheten man får der. Jeg får opp imot 1,8MB/s mot de, og 200GB backup av nye filer, er nå beregnet til å ta en måned. Dette med 100mbit i min ende. Jeg har sett litt etter alternativer men har ikke funnet noe bra enda, ettersom jeg trenger Linux-støtte.ser man kun mot Windows/Mac-støtte er det nok lettere.

Edit: det finnes noen som tilbyr Crashplan proE abonnement, det kan jo være hastighetene der er bedre.
Sist endret av Ueland; 5. februar 2014 kl. 23:55.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Og bare som et tilleggsspørsmål: 16TB? Selv ved råmatrialet så krever det vel mange dager med film om ikkje mer.
Vis hele sitatet...
Å neida. Skal skyte alt i 2,5k RAW. En time opptak blir omtrent 500 gb, så 16 tb/2 blir fort for lite også.

Sitat av Ueland Vis innlegg
Til trådstarter: Hvis du ikke bryr deg om "kaoset" du får med å jobbe med 10 forskjellige disker, og kan miste innholdet på 1 disk, så får du bare holde på med 10 USB-disker, men jeg ville ikke anbefalt det.
Vis hele sitatet...
Det er i grunn dette jeg sannsynligvis ender opp med. Tenker det går fint om jeg er nøye med loggingen og lar hver disk ha hvert sitt tidsrom ettersom opptaksperioden skrider frem. Kommer uansett til å ha alt to steder, og når sant skal sies skal vi ikke klippe fra disse diskene. Alle filene vil blir kraftig komprimert og lagt på en enkelt disk som brukes som klippedisk. Først helt til slutt i postproduksjonen erstattes alle klippene.
Sitat av Scroogey Vis innlegg
Å neida. Skal skyte alt i 2,5k RAW. En time opptak blir omtrent 500 gb, så 16 tb/2 blir fort for lite også.


Det er i grunn dette jeg sannsynligvis ender opp med. Tenker det går fint om jeg er nøye med loggingen og lar hver disk ha hvert sitt tidsrom ettersom opptaksperioden skrider frem. Kommer uansett til å ha alt to steder, og når sant skal sies skal vi ikke klippe fra disse diskene. Alle filene vil blir kraftig komprimert og lagt på en enkelt disk som brukes som klippedisk. Først helt til slutt i postproduksjonen erstattes alle klippene.
Vis hele sitatet...
Må bare spørre: Er dette noe semi proff produksjon eller?
Tja. Det er et skoleprosjekt, men målet er å selge inn filmen, som for øvrig er en dokumentarfilm, til et norsk tv-selskap.
Sitat av Scroogey Vis innlegg
Tja. Det er et skoleprosjekt, men målet er å selge inn filmen, som for øvrig er en dokumentarfilm, til et norsk tv-selskap.
Vis hele sitatet...
Jeg håper dere gir brukerne på freakforum en ekslusiv trailer?
Ikke se bort i fra det!
http://www.dustinhome.no/product/501...m_content=2037

Kan se dyrt ut, men med de kravene du stiller er RAID6 og f.eks 2+14x2 TB en ryddig og fin løsning. En haug med USB-disker blir fort rotete og uoversiktlig, og ytelsen er så som så...

Hver SAS-port gir 4 SATA, så du kan bruke vanlige disker....

http://www.tomshardware.com/reviews/...r,2249-12.html

Du sier at det skal fungere på PC og mac så jeg regner med du har en PC tilgjengelig.. putt alt inn og sett opp RAID6 (i BIOS på RAID-kortet) og du vil få én disk i Windows (eller hva du nå bruker). Denne kan du dele på nettverket til Mac. Egentlig er jeg ikke noen stor fan av RAID men du vil i alle fall få en rask, ryddig og grei løsning der du slipper å bekymre deg for å miste filer.

Det er ikke direkte billig, men jeg tror det er vanskelig å finne en billig løsning som er god når du skal jobbe med 16+ TB. Du kan alltids kjøpe større disker og kjøre software-raid om du vil spare. Ellers har du unRAID, men den fordelen at du får parity på bekostning av hastighet siden det ikke er "stripet". En annen fordel er at det kjører fra USB så hvis ikke hastighet er viktig ville jeg valgt unRAID og kjøpt noen billige RAID/SATA kort. En "gammel" PC med noen PCI-sport og et par kort til noen hundrelapper med 4xSATA gir haugevis med plass for en billig penge. Den store ulempen er at det ikke er spesielt raskt, men det er heller ikke USB3 Fordeler er pris, parity, ett volum og at du kun spinner opp de diskene som brukes