Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2038
inspirational nut
lyndah85's Avatar
12 1
Hei ! Jeg sitter her frustrert og irritert etter å ha hatt en episode som tydeligvis kostet meg tven. sikringa gikk her (de går ofte,leier i en gammel murgård) og denne gangen sikringen som har tv,rikstv dekoder anlegg osv på .
sikringa på igjen , og det står brått "ingen videosignal" (dekoder koblet via usb)

Jeg prøver da alle andre innganger,bytter hdmi kabler ,slår av strømmen av og på og all tenkelig feilsøking i forhold til antenna på verandan,kabler osv.

installerer også tv på nytt,finner ingen enheter etter å ha lagt til på div innganger.

siden dekoder ikke ser ut til å ha problemer,heller ikke kabler,prøver jeg da å hente huseiers tv som ikke er i bruk.kobler til dekoder -

og vips nå har jeg kanaler.og kan koble pc via hdmi.

Kort versjonen er altså ,kan man brenne alle inngangene ved noe så enkelt som strømbrudd?

Hva koster evt dette å fikse sånn generelt ?

Tven har ikke garanti lengere ,den ble kjøpt nov 2010. dårlig økonomi gjorde ikke denne episoden til noe kulere heller,men ser for meg å kjøpe ny er billigere enn å fikse på en awerage 42" led tv. eller?

kan innbo forsikring kanskje være veien å gå for å få litt kr til å kjøpe ny?

Takker for alle evt svar , jeg ruller et par feite og prøver å kope med tapet av tv ved å surfe etter ny....
Hva som er skjedd kan jeg ikke svare på, men det jeg ville gjort: ta TVen med til der den er kjøpt, si at ingen tilkoblinger funker lenger, og du ønsker å bruke reklamasjonsretten. Jeg vet ikke nøyaktig hva denne er for TVer, men jeg vil anta det er 5år eller mer. Reklamasjon er egentlig det samme som garanti, men det er det ikke så alt for mange som vet. Reklamasjon tar også lengre tid, da garanti er butikkens ansvar, mens reklamasjon må gå via butikk til produsent.

Hvis de sier det ikke er reklameringssak, så spør du hva det koster å eventuelt fikse dette. Det kan være lurt å spørre på forhånd hva de skal ha dersom du bare vil ha den tilbake, om det er aktuelt. Verksteder som gjør prisoverslag pleier å ta betalt dersom du ikke reparerer det, men det varierer sikkert fra butikk til butikk.
Høres merkelig ut at de skulle bli brent av selve strømbruddet.. En overledning eller så som sikringa ikke har klart å kutte kan nok heller være synderen. Grunnen til dette kan være mye, som lynnedslag eller et dårlig elnett. Du bør helt klart høre med innboforsikringen din ja, men ta også kontakt med din el.leverandør og hør om de har hatt noen problemer/drevet noe arbeid på linja. Kan ofte merke spenningsvariasjoner på elnett ved at sikringer og pærer ofte går.
Sist endret av legalize_it; 4. januar 2014 kl. 19:57.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hva som er skjedd kan jeg ikke svare på, men det jeg ville gjort: ta TVen med til der den er kjøpt, si at ingen tilkoblinger funker lenger, og du ønsker å bruke reklamasjonsretten. Jeg vet ikke nøyaktig hva denne er for TVer, men jeg vil anta det er 5år eller mer. Reklamasjon er egentlig det samme som garanti, men det er det ikke så alt for mange som vet. Reklamasjon tar også lengre tid, da garanti er butikkens ansvar, mens reklamasjon må gå via butikk til produsent.

Hvis de sier det ikke er reklameringssak, så spør du hva det koster å eventuelt fikse dette. Det kan være lurt å spørre på forhånd hva de skal ha dersom du bare vil ha den tilbake, om det er aktuelt. Verksteder som gjør prisoverslag pleier å ta betalt dersom du ikke reparerer det, men det varierer sikkert fra butikk til butikk.
Vis hele sitatet...
Reklamasjonsretten er da aldri mer enn 5 år.

http://www.forbrukerradet.no/dine-re...og-reklamasjon
inspirational nut
lyndah85's Avatar
Trådstarter
12 1
Takker for raske svar ! sikringen har som sagt gått ofte her , ikke denne delen av leiligheten , men ellers går den flere ganger i uka og det har vært sånn de mnd jeg har bodd her. gammel strøm linje er det garantert,men er automat sikringer her,og har ikke vært noe ting som har ryki til nå..

Skal snakke med både innbo forsikring og coop obs som jeg kjøpte tven av , om noen av dem kan hjelpe . har funnet ny tv på netonnet til 4k ,10 x heftigere , så nå har jeg jo legitim unnskyldning til å endelig oppgradere,selv om det passa dårlig.

Det med reklamasjonsrett på 5 år visste jeg ikke , good to know
Det skjer av og til at elektronikk 'dør' i forbindelse med strømutkobling / sikringsbrudd. Hva som dør er ofte ganske tilfeldig som du antageligvis har erfart..
Det jeg tenkte med innlegget var ikke å gi deg svarene du allerede har men å komme med et godt råd: Har du utstyr du ikke vil ha ødelagt så kjøp deg en UPS. Hvis du har sånne utkoblinger vil du nok oppleve at mer elektronikk dør så da er en UPS en fornuftig investering. Har selv opplevd grillet elektronikk, og pc'en min er for dyr til at jeg vil ta sjanser! http://www.komplett.no/search?q=ups
"gammel bygård" skal ikke ha noe med saken å gjøre. Går sikringen hele tiden "uten grunn" må du jo for guds skyld finne utav det fortere enn svint, hvorfor tror du sikringene driver og går? (hint: for å sørge for at ikke noe tar fyr og potensielt dreper folk)
t
Sikringer skal ikke bare gå uten videre, med mindre du vet at du har brukt for mye strøm, da -er- noe galt.

Jeg tipper det har kommet for høy spenning et kort øyeblikk, sikringen stoppet det men TVen gikk først. Ettersom volten kan variere med 10% har det nok vært litt spenning. Om det ikke utbedres tipper jeg noe annet går neste gang.


Woff: Ved ustabil strøm vil en ha en linjeinteraktiv UPS som sørger for å holde strømmen jevn/ren hele tiden, ikke hvilken som helst UPS.
Sist endret av Ueland; 4. januar 2014 kl. 20:29.
inspirational nut
lyndah85's Avatar
Trådstarter
12 1
Ueland , som sagt leier jeg her, og det er korttidsleie frem til sommeren med en utleier som bor utenlands. jeg har såpass trang økonomi (deriblandt pga høy husleie) at jeg ser ikke noe rom for å bruke penger på å oppgradere et strømnett jeg ikke eier. jeg har erfart at det er lite som skal til for at sikringen går , på kjøkkenet er det nok at oppvaskmaskin og stekeovn + en plate står på , som vil si jeg må prioritere hva jeg bruker.

Denne gangen kobla jeg støvsugeren til en kurs på stua ,og det var tydeligvis nok til at den sikringen gikk. dytta opp automat sikringen,kom på stua,og der sto tven og "ingen videosignal"

jeg har aldri opplevd at en sikring har drept elektronikk , så visst dette er noe "vanlig" må jo en gang være den første.
jeg må tydeligvis være mer forsiktig mens jeg bor her,for har aldri hatt sikringer som dette før. skal også ta det opp med huseier, men tviler han er villig til å erstatte ,da dette er et borettslag med 6 leiligheter og sikkert ikke hans ansvar. (?=)
noen som vet om dette er gyldig reklamasjons grunn? regner med å gå via forhandler vil være det første og beste å prøve.
Sist endret av lyndah85; 4. januar 2014 kl. 20:47.