Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6110
Blomzterkasse
Jeg leser på Facebook stadig vekk sjokkerende nyheter som hai i Stavanger, dødsmanet i Spania osv osv. Men vet ikke hva jeg skal tro snart. Er det mange fake nyhetskanaler ute å sprer tull ?
Ja. Sjekk alltid kilder.
99% av alt du leser på facebook er fake news.
Facebook er nummer 1 når det kommer til spredning av det drittet der så aldri stol på noe som helst ved mindre det faktisk er oppgitt kilder som stemmer.
Det er en stor sannsynlighet for at det er falske nyhetsartikler du kommer over, spesielt når du er inne på Facebook. Nettsidene som hoster artiklene har sikkert mye nedlastbar malware inne på siden.

Hvis du noen sinne skulle være usikker på om en nyhet er legitim, så søk deg gjennom nettet via Google. Bruk fornuftige nøkkelord.
Dødlige maneter i Spania er en ting, men hai i Stavanger? Haha, du må nok lengre sørover til varmere vann.
Limited edition
Moff's Avatar
Det er da ikke unormalt å finne hai i Norge, jeg har selv fisket dem opp. Nå er det da selvsagt ikke snakk om hvithai, men vi har hai her.

Det bør også nevnes at det ikke er Facebook som har "skylden" i at clickbait fungerer, det vil alltid fungere å spre dramatiske, falske nyheter så lenge noen fortsetter å klikke på dem. Det er som regel en dead giveaway om nettsiden er full av snuskete reklame. Hvis ikke storyen finnes på flere anerkjente nyhetssider, så ville jeg tatt det med en god klype salt. Og selv om den er på flere, så er det greit å sjekke at ikke alle sammen har basert storyen sin på den samme kilden.
Sitat av XCVII Vis innlegg
Dødlige maneter i Spania er en ting, men hai i Stavanger? Haha, du må nok lengre sørover til varmere vann.
Vis hele sitatet...
Vel, nå har vi faktisk minst 9 haiarter i Norge, hvor den største kan bli opptil 10M (Brudge)
De finnes langs hele kysten.

Så man trenger faktisk ikke å dra så veldig mye mer sørover.
Men som sagt så ta det som står på facebook med en klype salt eller 2.
Ta det du leser på facebook med en klype salt.
Jo men er en mulighet at vithaien kan være på vei mot norske farvann pga global oppvarming sto det jo forleden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hollow Vis innlegg
Jo men er en mulighet at vithaien kan være på vei mot norske farvann pga global oppvarming sto det jo forleden.
Vis hele sitatet...
Ja, hundre år fram i tid.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, hundre år fram i tid.
Vis hele sitatet...
Så da er den ikke farlig?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Så da er den ikke farlig?
Vis hele sitatet...
Du kommer ikke til å bli spist av en hvithai i Oslofjorden, hvis det er det du mener. Du kan fortsatt bade trygt.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Så da er den ikke farlig?
Vis hele sitatet...
Den er ikke farlig for folk i Stavanger idag nei, og ikke i Oslo, Alta, Trondheim eller Hemsedal heller.

Med mindre de reiser ut i verden og aktivt oppsøker den, og i så tilfelle er det vel mere Darwin som tar en for laget enn noe annet.
Det har ikke blitt sett hvithai i Norge, det nærmeste er kysten rundt Skottland/Sør England og det er kun 1 individ som heller ikke har blitt bevist.
Satellittovervåkning viser også at de svømmer i faste ruter, så om det først skulle komme en i fremtiden, så er det fordi den har forvillet seg, ikke fordi den har kommet for å bli.
Det er faktisk større fare for at du blir drept av en champagnekork en at du blir tatt av hvithai.

http://natgeo.no/dyr/havdyr/hai/hvit...statte-rovfisk
http://illvit.no/dyr/sjodyr/haier/ha...r-norske-haier
Jeg prøver ikke å si, at hvithai er ufarlig! Altså jeg ville ikke ha badet i et basseng eller ei bukt med hvithai. Men det er ett problem! De få menneskene som blir angrepet av hvithai i året, er ille saker, jeg er ikke uenig i det. Men dette gjelder 2-5 personer i året!..
Sammenlign dette med dødsfall av drap, drukning og andre ulykker, så er det ikke noen få svømmende hvithaier du bør frykte ditt liv for. Hvithai er en minimal fare.
Vær kritisk til alt du leser. Både hvem som har publisert det, hvem som har delt det, vinklingen til den som har skrevet det og ikke minst måten artikkelen er formulert på.

Ja, det er hai i Norge. Standard barneskolekunnskap. Men med slike overskrifter går de fleste fem på og tenker umiddelbart på haisommer. Litt mindre spennende å skrive om mindre haiarter og langt fra så farlige? Får jo ikke trafikk/klikk på den måten - og det er jo det de lever av.

Utfordringen er å gjøre dette med alt en leser. Det tar tid og i dag skal nyheter være lett tilgjengelige og både raske og lette å lese. Resultatet blir at en enten tror på alt en leser eller at en godtar overflatiske nyheter som kan være minst like farlig.

Og ja, jeg tar meg ofte selv i å kun lese ingressen i nyhetene, eller til og med kun tittelen...
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Hvithai er en minimal fare.
Vis hele sitatet...
Større sjanse for å bli drept av en ku. Hvithai fikk noen få "reklamefilmer" for matlysten sin på '70- og '80-tallet, og klarer å beholde statusen sin ganske fint på tross av at de fleste klarer å regne seg fint frem til at hai-angrep er utrolig usannsynlig. Click(shark)bait.

Uansett "innhold" er fjasboka et elendig utgangspunkt for "nyheter". I beste tilfelle er det egentlig mer gøy å se hvilke av vennene dine som tror på at nyhetene er ekte.
Skal etter min kunnskap (om jeg ikke husker feil) være observert hvithai ikke langt unna Færøyene i 2017, så hvithai i Norge er nok ikke usannsynlig. Men det er nok ikke noe å bekymre seg for. Brugde skal være nokså fredelige dyr, ellers finnes det vel arter som for eksempel håkjerring og pigghå som blir i overkant av en meter i størrelse. Har aldri hørt om noen angrep i Norge.
Sist endret av RolfAmundsen1; 5. juni 2018 kl. 14:29.
Blomzterkasse
Trådstarter
Det stod at det var blitt filmet gigantisk hai i Stavanger, så var det et youtube klipp der og. Stod ingenting om at det var hvithai
https://www.byas.no/aktuelt/i/kazPvL...-til-hai-alarm

Første linken ved et google søk, vær kritisk til kilder.
https://www.byas.no/aktuelt/i/kazPvL...-til-hai-alarm

Larsiii kom meg i forskjøpet der.
Sist endret av hippitus; 5. juni 2018 kl. 15:03.
Blomzterkasse
Trådstarter
Skjønner ikke at folk har så lite å gjøre på. Virkelig
Sitat av Insaine Vis innlegg
Skjønner ikke at folk har så lite å gjøre på. Virkelig
Vis hele sitatet...
Uvanlige overskrifter får flere klikk, som gir potensiell reklameintekt osv. Er nok for det meste forsøk på lettjente penger.
Sitat av Insaine Vis innlegg
Det stod at det var blitt filmet gigantisk hai i Stavanger, så var det et youtube klipp der og. Stod ingenting om at det var hvithai
Vis hele sitatet...
Jeg vil forøvrig legge til at det faktisk finnes haier i norske farvann som kan bli skremmende digre og som glatt hadde spist mennesker hvis de fikk muligheten. Håkjerring trives imidlertid best på dypt vann i arktiske strøk, og der er det ikke så mange badegjester å gofle i seg. Det er sjokkerende mange dyr på kloden som kunne tatt livet av mange mennesker hvert år, men som aldri utgjør et problem fordi vi aldri treffer hverandre. Og andre veien, selvsagt. Kua er nevnt over, og den er et nokså fredfullt dyr hvis den behandles litt vettugt - mennesker har avla på kveg i ganske mange tusen år nå, og behagelig lynne har opplagt vært en egenskap man var interessert i å ha. Men med så mange interraksjoner som forekommer mellom mennesker og kyr hvert år, så sier det seg selv at en god del mennesker blir trampet i hjel hvert år på verdensbasis. Generelt er det fryktelig vanskelig å avklare hvorvidt et dyr er farlig eller ikke, for det kommer helt an på hvilken målestokk du legger til grunn.