Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 695
Jeg fikk utskrevet vival 5mg for noen dager siden. Fikk beskjed om å ta 3 stykk per dag i en uke. På apoteket sa de at jeg måtte vente 8 timer før jeg kjørte. Synes det var litt rart siden diazepam har veldig lang halveringstid. Hvis man skulle være så uheldig å bli stoppet i kontroll vil det garantert omregnes til over 0.2 promille. Hvem skal jeg stole på her?
Sist endret av Ed Is A Portal; 8. juni 2023 kl. 14:18.
Du kan fint kjøre etter 8 timer.

Diazepam har 3 aktive metabolitter, etter 8 timer er to av disse så godt som 75% redusert. Du vil ikke få noen problemer om de tar en prøve av deg så lenge du viser til resepten.

Det er en viktig ting du ikke sier noe om, du sier at du bruker 3 piller, vil det da si 15mg totalt? Eller er det 2mg vival du har fått utskrevet? For grensa for å kjøre ligger på 10mg diazepam per dag.
Ed Is A Portal's Avatar
Trådstarter
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Du kan fint kjøre etter 8 timer.

Diazepam har 3 aktive metabolitter, etter 8 timer er to av disse så godt som 75% redusert. Du vil ikke få noen problemer om de tar en prøve av deg så lenge du viser til resepten.

Det er en viktig ting du ikke sier noe om, du sier at du bruker 3 piller, vil det da si 15mg totalt? Eller er det 2mg vival du har fått utskrevet? For grensa for å kjøre ligger på 10mg diazepam per dag.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, DrDeath. Det blir 15mg totalt per dag, ja. 5mg x 3. Jeg kan godt gå ned til 10mg dagen hvis det er problematisk å kjøre dagen derpå. Tenker å vente minst 8 timer før kjøring.
Skal du kjøre på vival er det max 10mg i døgnet å du har en "karantene" på 1 uke egentlig før du kan kjøre. Bruker du 15mg i døgnet må du vente 8t etter siste dose.
Ed Is A Portal's Avatar
Trådstarter
Dere har helt rett. Jeg trodde psykiateren min hadde fri resten av uka, men han ringte meg plutselig. Han sa at siden jeg var såpass kjent med diazepam kunne jeg kjøre på 10mg. Tok jeg mer måtte jeg vente 8 timer.

Takk til dere alle