Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 7075
The Nerdrager
Er det mulighet for å overføre delvis av pengene på en BSU konto over til en annen persons konto eller BSU konto? evnt, hvordan går du frem med det?
Gjelder fordeling av penger mellom meg og en ex.
Tror du kan ta ut de pengene, men om du ikke har satt de inn i år må du betale skatt for de.
Har du satt de inn i år, er ikke det noe problem å ta ut.

Om det er noe spesielt rundt det å flytte til andre sine BSU-kontoer er ikke jeg sikker på though.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Ring banken. Jeg ville vært forsiktig før jeg tok ut noen penger fra BSUen hvis jeg hadde planer om å sette inn mer. Har hørt at man ikke får sette inn mer hvis man tar ut noe.
The Nerdrager
Trådstarter
Hmm, får ringe inn til banken å høre idag eller imorgen da Takk for hjelpen! Vet bare at jeg ikke kan gjøre det gjennom nettbanken.
Dersom du skal ta ut pengene fra BSU-kontoen din, så må du møte fysisk opp i banken.
Hvis det er penger satt inn i år kan du ta dem ut uten problemer. Er det penger satt inn tidligere bør du la være.
Dersom du tar ut penger satt inn tidligere år fra BSU avsluttes BSU-kontoen din, og dersom de ikke benyttes til boligformål vil du også måtte betale skatten du tidligere har spart.

Det kan være det løser seg hvis pengene overføres til en annen BSU-konto, men går de inn på en ordinær konto utløses skatteplikten.
Sikkerhetsklarert
Ikke bare utløses skatt, men du mister alle muligheter til å senere spare i BSU konto.
Som vanlig kommer det mange svar fra folk som ikke vet hva de snakker om.

Du kan ta ut alt og overføre de akkurat hvor du vil. Du står fritt til å ta ut alt som er satt inn i løpet av året. Tar du ut mer enn det vil det si at BSU kontoen gjøres opp og du kan aldri opprette en ny.

https://www.dnb.no/privat/kundeservi...lassering.html

For øvrig er det fint om folk lærer seg å bruke Google.
Sist endret av Freakaholic; 31. juli 2013 kl. 14:42.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Som vanlig kommer det mange svar fra folk som ikke vet hva de snakker om.

Du kan ta ut alt og overføre de akkurat hvor du vil. Du står fritt til å ta ut alt som er satt inn i løpet av året. Tar du ut mer enn det vil det si at BSU kontoen gjøres opp og du kan aldri opprette en ny.

https://www.dnb.no/privat/kundeservi...lassering.html

For øvrig er det fint om folk lærer seg å bruke Google.
Vis hele sitatet...
Eh? Det du skriver har jo andre allerede nevnt. Jeg kan ikke se at noen kommer med feil informasjon. Du burde kanskje lese hva andre skriver, så du slipper å skrive akkurat det samme.
Sitat av caperno Vis innlegg
Dersom du skal ta ut pengene fra BSU-kontoen din, så må du møte fysisk opp i banken.
Vis hele sitatet...
Nei, det må du ikke. Jeg avsluttet min BSU-konto hos DNBnor i fjor høst og ordnet det via tlf.
Jeg har erfaring med dette, noe de fleste av dere her ikke har.
Jeg satte inn penger på BSU februar 2012.
30. desember 2012 tok jeg ut noen kroner ved å åpne en chat i nettbanken i DNB og be om å få x kroner fra BSU-kontoen overført til brukskontoen min.
Det tok ca 2 sekunder, så hadde jeg pengene der.

I 2013 har jeg putta inn noen kroner, og kan ta de ut som jeg vil, men dersom jeg tar ut pengene jeg putta inn i 2012, opphører BSU-kontoen.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 31. juli 2013 kl. 17:36.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Jeg har erfaring med dette, noe de fleste av dere her ikke har.
Jeg satte inn penger på BSU februar 2012.
30. desember 2012 tok jeg ut noen kroner ved å åpne en chat i nettbanken i DNB og be om å få x kroner fra BSU-kontoen overført til brukskontoen min.
Det tok ca 2 sekunder, så hadde jeg pengene der.

I 2013 har jeg putta inn noen kroner, og kan ta de ut som jeg vil, men dersom jeg tar ut pengene jeg putta inn i 2012, opphører BSU-kontoen.
Vis hele sitatet...
Til deg, og dere, som har DNB:

Hvis du går på oversikt over konti så finner du konto-nr til BSU'en din. Om du bruker google chrome (kanskje andre nettlesere) kan du kopiere kontonummeret. Bruk gitte kontonummer på "overførsel mellom egne konti"-linken og voilá.
Jobber i bank og kan godt forklare:

-Det du har satt inn etter 01.01.13 er disponibelt og kan dermed føres over hvor du vil.
-Alt du har satt inn før dette er bokført og er øremerket egenkapital til boligkjøp eller nedbetaling på lån. Velger du å ta ut disse bryter du BSU-avtalen og vilkårene du skrev under på under opprettelse av denne. Dette blir rapportert inn og skattemyndighetene vil kreve inn pengene du har fått i skattefordel for alle årene du har spart.
-Bryter du avtalen kan du heller aldri få en ny BSU, ikke i en annen bank heller. Fraråder deg derfor sterkt å gjøre opp BSUen din
Sitat av sniper1986 Vis innlegg
Nei, det må du ikke. Jeg avsluttet min BSU-konto hos DNBnor i fjor høst og ordnet det via tlf.
Vis hele sitatet...
De fleste bankene krever personlig oppmøte eller skriftlig oppsigelse av kontoen. DNB er nok snarere unntaket enn regelen. Men praktisk for han om han har DNB da.
Ser det er skrevet flere ganger hvordan det skal funke, men jeg synes det var så kronglete skrevet, at jeg tar på meg rollen som bedreviter og gjentar det.

Penger som er satt inn på BSU i kalenderåret 2013 kan du ta inn, ut og generelt sett gjør hva du vil med. Noen banksystemer har dog begrensningen at du ikke kan ta pengene ut av konto samme dag som du setter de inn.

Hvis du skal fordele penger utenom kalenderåret 2013 må du si opp din BSU-avtale. Det som da skjer er at du må betale tilbake alle pengene du har evt. motatt fra staten i skattefradrag (maksimalt 4000 per år), og du kan aldri opprette en ny BSU samme hvor mye du senere måtte angre. Men frykt ikke, f.eks topprente og andre banker som har skjønt at mange småsparere blir en gigantisk pengebinge, har rimelig høy rente fra første krone.

For å avslutte en slik avtale skal banken ha en håndskreven signatur eller BankID. Eller så kan du håpe at en ansatt er svimeslått og gjør dette over telefon.
Sist endret av Xasma; 1. august 2013 kl. 00:00.
Har en BSU konto som jeg opprettet i 2008-2009. Sparte 1500kr i måneden over ca. 2 år. Kan jeg ta ut disse pengene mot at jeg betaler skatte-lettelsen jeg fikk på ca. 4000kr per år? Sitter med gjeld som jeg gjerne skulle ha blit kvitt(inkasso). Sist jeg sjekka hadde jeg rundt 30k på den kontoen, vil det si at jeg må betale 8000kr hvis jeg vil ta ut de i kontanter?
Å slette BSU-kontoen sin for å få tak i låste penger er noe av dummeste du kan gjøre. Uansett ikke verdt det, ta heller opp ett lån fra foreldre, mastercardet w/e.
Men saken her er jo at jeg er skyldig diverse inkasso selskaper masse penger. Dermed får jeg ikke lån. Og kreditt kan jeg bare glemme. Og bolig kan jeg nok bare se langt etter de neste 10 årene. Er litt desperat her siden inkasso gjelda bare øker og øker med "kriminelle" renter.
Hvor mye har du i BSU i dag, hvor mye skattelette har du tjent og hvor mye gjeld har du?
Sitat av Znusken Vis innlegg
Hvor mye har du i BSU i dag, hvor mye skattelette har du tjent og hvor mye gjeld har du?
Vis hele sitatet...
Har rundt 30 laken på BSU og skylder inkasso selskaper ca. 50.000. Pluss at jeg har utestående (folk som skylder meg rundt 20.000- 30.000kr og en bil jeg kan selge for 10.000- 15.000 kr.) Hvis jeg kan ta ut de pengene jeg har på den BSU kontoen kan jeg bli tilnærmet gjelds fri. Har spart over 2 år men det er jo noen år siden. Så da vil jeg regne med at det er 4000kr ganger 2.
Sist endret av A-tillah; 1. august 2013 kl. 00:26.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Men saken her er jo at jeg er skyldig diverse inkasso selskaper masse penger. Dermed får jeg ikke lån. Og kreditt kan jeg bare glemme. Og bolig kan jeg nok bare se langt etter de neste 10 årene. Er litt desperat her siden inkasso gjelda bare øker og øker med "kriminelle" renter.
Vis hele sitatet...
Det burde vært kriminellt å kjøpe ting for penger du ikke kan betale tilbake, men nok om det. Du får 20% av innskuddet i skattelette fra staten. (12*1500)*0,2 = 3600. Så to år er da 7200 som du må betale tilbake. Sum a sumarum: du tar ut 30 000 og sitter igjen med 22 800. I tillegg til at du aldri kan opprette en ny BSU.

Hvis det er så ille, prøv å få til en gjeldsordning eller lignende. Evt. snakk med noen firmaer som hjelper personer i en dårlig økonomisk situasjon, og håp at du finner en som gjør litt pro bono.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Har rundt 30 laken på BSU og skylder inkasso selskaper ca. 50.000. Pluss at jeg har utestående (folk som skylder meg rundt 20.000- 30.000kr og en bil jeg kan selge for 10.000- 15.000 kr.) Hvis jeg kan ta ut de pengene jeg har på den BSU kontoen kan jeg bli tilnærmet gjelds fri. Har spart over 2 år men det er jo noen år siden. Så da vil jeg regne med at det er 4000kr ganger 2.
Vis hele sitatet...
30 000 ? da mister du i værste fall 8k for å ta ut, penger rett i dass imotsetning til å la de stå å forrente seg, pluss at du ALDRI kan opprette BSU igjen, som er desidert den beste renten du noengang kan drømme om.

Gjeld på 50 000 er ikke syke saker, ta kontakt med gjeldsordning så mekker de det lett. Selger du bilen for 30k, litt diverse salg (xbox ellno?) for 5k, mekker tilbake 5k fra gjeld, så trenger du bare å spare 10 000 i måneden, så er du gjeldsfri på to måneder.
Enig i at det burde være "kriminelt" og kjøpe ting man ikke har penger til, men her er det snakk om ubetalte regninger som følge av sykdom/psykiske lidelser.(angst for å åpne brev/regninger) Skal ta kontakt med NAV og høre om de kan hjelpe meg med økonomisk rådgivning. Men de 30.000 kan hjelpe meg veldig mye om så at jeg bare får 22.500 av dem. Bør kanskje også nevne at jeg nå får stønad fra Nav som er akurratt det jeg klarer og leve på.
Sist endret av A-tillah; 1. august 2013 kl. 00:35.
The Nerdrager
Trådstarter
Var ikke klar over at BSU kontoen ville blitt opphørt da. De hadde nok fortalt det til meg om jeg hadde ringt inn. Men satt meg ned med kontoutskriftene mine, og hennes i ett par timer igår og idag. Og viser egentlig til at hun skylder meg penger. Så skal nok ikke opphøre den med det første nei Hadde nok fått ordnet en nedbetalingplan eller noe sånt uansett. Da jeg har ganske greit lønn (25-27k) utbetalt, og kunne nok ha lagt inn 10 000 hver måned for å få det vekk etter 2 måneder.

Det er kun snakk om 20 000 kroner, men siden exen ikke liker å høre sannheten. Skal jeg ta en prat med hennes far etter jeg er ferdig med fagprøven min

Takker for alle svar!