Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2920
Hei medfreaks.

Det har seg slik at en kamerat av meg muligens har tilgang til en 3d-printer via sine kontakter og går alt etter planen skal vi prøve å få printet ut ett eksemplar av den omtalte Liberator pistolen. Det jeg lurer på er lovligheten rundt dette og eventuelt hvilke straffereaksjoner jeg kan vente meg hvis det er ulovlig.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Hei medfreaks.

Det har seg slik at en kamerat av meg muligens har tilgang til en 3d-printer via sine kontakter og går alt etter planen skal vi prøve å få printet ut ett eksemplar av den omtalte Liberator pistolen. Det jeg lurer på er lovligheten rundt dette og eventuelt hvilke straffereaksjoner jeg kan vente meg hvis det er ulovlig.
Vis hele sitatet...
I seg selv vil jeg neppe tro at delene vil være ulovlig. Derimot vil jeg regne med at den blir regnet som ulovlig om du setter den sammen.
Når det er sagt, er det tilnærmet umulig å bli tatt for dette, med mindre du er involvert i kriminell aktivitet av noe slag..

Har muligens tenkt til å prøve dette selv. Litt usikker på om Solidoodle 2 printeren min vil være presis nok til å få et godt resultat, men med mye tweeking og prøving kan det nok gå!
http://www.lovdata.no/all/tl-19610609-001-005.html#20
Du må ha tillatelse fra politimesteren i ditt distrikt ellers kan du straffes for brudd på våpenloven, en lov som er kjent for å håndheves noe hardere enn offside-regelen. Lykke til!
Det er så ulovlig som det kan få blitt. Her er våpenloven og våpenforskriften, de første paragrafene dekker det meste. I tillegg har vi snuteregelen, som sier at politiet kan gjøre hva de vil og hekte deg for hva de vil hvis du gjør noe de ikke liker. De liker ikke engang at folk har lovlige erhvervede og registrerte våpen, så hvis de finner ut at du lager dine egne så vil de klikke i vinkel uavhengig av hva loven måtte mene om saken.

Du er forøvrig forpliktet til å sette deg inn i lover og regler som gjelder for det du driver med, enten det er yrke eller hobby, så hvis du interesserer deg for våpen må du sette deg ned og lese de lov og forskrift.

Når det er sagt, så skal det litt til å bli tatt hvis du er litt forsiktig. Dersom du blir hekta, så kan du banne på at det du har av lovlig erhvervede våpen blir inndratt, og du vil aldri få innvilget tillatelse til å eie nye. Hvorvidt du får solgt våpna dine da, eller om de blir destruert slik at du taper flere titals tusen kroner vet jeg ikke; jeg har ført for mange motstridende historier. I tilleghg kan du få en saftig bot og havne i fengsel i inntill 2 år (4 hvis det er veldig ille, men da tror jeg mer vi snakker om en fabrikk hvor du masseproduserer MG3 elns).
benzonerd
DfenZ's Avatar
Trådstarter
Er jo bra at det ikke bare er rett frem å lage våpen. Nå har jeg bare tatt en rask kikk på lovverket, men hvis vi printer ut en modifisert versjon som ikke er i stand til å avfyre skudd vil det da være like ulovlig? Det er det første som slo meg etter å ha lest følgende:

Et våpen anses likevel ikke som skytevåpen dersom det er gjort varig ubrukbart. Det samme gjelder dersom våpenet på grunn av alder eller konstruksjon ikke kan brukes som skytevåpen og heller ikke forholdsvis lett kan utbedres eller gjøres om slik at det kan brukes til å skyte med.
Vis hele sitatet...
"Øko-Terrorist"
Hvis du printer ut noe som ikke er i stand til å avfyre ammunisjon er det ikke lenger regnet som våpen, og omfattes ikke av våpenloven.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Er jo bra at det ikke bare er rett frem å lage våpen. Nå har jeg bare tatt en rask kikk på lovverket, men hvis vi printer ut en modifisert versjon som ikke er i stand til å avfyre skudd vil det da være like ulovlig? Det er det første som slo meg etter å ha lest følgende:
Vis hele sitatet...
Hm, vel, hvis det er en plastdings som bare ligner utvendig, så kanskje. På den annen side, hvis mekanikken er på plass, så trenger du bare å bytte ut tennstempelet med en metallstift, og du har noe som kan fyre av et skudd. Trolig bare ett før den er ødelagt, men de originale liberatorene tålte jo ikke mange skuddene de heller. Poenget er at den lett kan omgjøres til et "fungerende" våpen, og da er det ulovlig.
De har jo brukt industriell, herdet plast til det fungerende eksemplaret fra videoen. Men er det farlig å lage den i vanlig, mykere modellplast? Kan hele greia eksplodere i trynet ditt?
Sitat av tr80r Vis innlegg
Hvis du printer ut noe som ikke er i stand til å avfyre ammunisjon er det ikke lenger regnet som våpen, og omfattes ikke av våpenloven.
Vis hele sitatet...
Jo, hvis du kan bruke det som en våpendel eller lett modifisere den til å fungere, så er det ulovlig og omfattes av våpenloven. Det sier seg selv; et sluttstykke alene kan ikke brukes som våpen, ei heller en låskasse eller et løp. Sett dem sammen, derimot, og du har ei børse. Derfor er våpenloven som den er; hvis ikke kunne hvem som helst kjøpe og laghe hva de ville, og myndighetene kunne kun ta deg hvis du satte tingene sammen.

Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
De har jo brukt industriell, herdet plast til det fungerende eksemplaret fra videoen. Men er det farlig å lage den i vanlig, mykere modellplast? Kan hele greia eksplodere i trynet ditt?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan den. Men det kan originalene også... Liberatorpistolene er det billigste våpenet i historien, og såvidt meg bekjent det eneste som det tok lenger tid å lade enn å produsere. De var ment for å tåle noen få skudd, og så bli ubrukelige og ruste bort slik at man ikke trengte å bekymre seg for at folk hadde henda fulle av våpen noen år etter at krigen var over. Sånn sett et tdlig egsempel på planned obsolescence.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
De har jo brukt industriell, herdet plast til det fungerende eksemplaret fra videoen. Men er det farlig å lage den i vanlig, mykere modellplast? Kan hele greia eksplodere i trynet ditt?
Vis hele sitatet...
For å få en kule opp i tilstrekkelig fart til å gjøre skade må du lage en liten eksplosjon inne i kammeret. Ja, den kan eksplodere i trynet ditt, selv med herdet plast. Å lage våpen er mye farligere enn å bruke ferdiglagde, og selv der klarer folk å drepe seg selv relativt ofte.

Bare fordi de som lagde prototypen fikk det til å fungere uten å skade seg selv så betyr det ikke at hvem som helst kan sette i gang å lage våpen med 3D-printer og forvente at det går bra. Det er mye variasjon inne i bildet og dette er svært eksperimentell teknologi.
"Øko-Terrorist"
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jo, hvis du kan bruke det som en våpendel eller lett modifisere den til å fungere, så er det ulovlig og omfattes av våpenloven. Det sier seg selv; et sluttstykke alene kan ikke brukes som våpen, ei heller en låskasse eller et løp. Sett dem sammen, derimot, og du har ei børse. Derfor er våpenloven som den er; hvis ikke kunne hvem som helst kjøpe og laghe hva de ville, og myndighetene kunne kun ta deg hvis du satte tingene sammen.
Vis hele sitatet...
Jeg kan lett modifisere et stålrør til å avfyre ammunisjon, er dette da ulovlig å eie?
Sitat av tr80r Vis innlegg
Jeg kan lett modifisere et stålrør til å avfyre ammunisjon, er dette da ulovlig å eie?
Vis hele sitatet...
Hehe, der er du faktisk inne på noe veldig interessant!

Du har oppdaget en motsigelse i lovverket, og dem er det dessverre flust av. Våre våpenlover (og de fleste andre lands tilsvarende lover) bærer preg av følgende politiske tankegang:
"Vi må gjøre noe. Dette er noe, derfor må vi gjøre det."
Resultatet er uklare lover som i prinisppet kan tolkes til å bety hva som helst. Dersom du skulle ryke uklar med en snut, og han gikk inn for å ta deg for noe og selv så denne koblinga, så ville det ikke overraske meg om du ble anmeldt for brudd på våpenloven. Jeg mener, de har jo tidligere sluppet unna med å omtale hunder som våpen!

Om det ville holdt i retten er dog heller tvilsomt. Ja, det er lett å lage en primitiv børse av et stålrør. Helsike heller, en gammeldags svartkruttkanon er jo ikke akkurat noen komplisert affære å mekke i hop. Så lovens kriterier er teknisk sett oppfylt.
Likevel vil jeg tro at retten vil se bort i fra det fordi stålrør er vanlige ting folk flest kan finne - lovgivers intensjon og alt det der. Utrolig tåpelig, og ikke konsistent, men slik er lovverket vårt: alt er bevisst uklart slik at dersom de vil nagle deg for noe, så har de alltid en hjemmel. Retten er imidlertid stort sett flinke til å bruke sunn fornuft, men så langt politiet bryr seg så kan de sikkert finne på å anmelde deg for noe slikt. Det blir en "skjønnsvurdering". I praksis vil jeg dog anta at dersom du legger deg ut med dem, så vil de gå for noe som er lettere å 'bevise'. Så svaret må bli at det er lov å eie et stålrør, i alle fall så lenge du unnlater å fortelle snuten at det lett kan gjøres om til et primitivt gevær - de vil nemlig neppe gjøre den koblinga selv.
[COLOR="DarkRed"]OBS![/COLOR]

Du kan nok IKKE modifisere stålrør til å skyte ammo uten at onkel blir rimelig sur!
Jeg var i mine yngre dager i forhør hos lokal messingknapp-enhet da en gutt hadde skutt seg selv i beinet med en 'pennpistol'.
Han trodde den ikke virket!
Denne pennpistolen ble produsert i noen eksemplarer på skolen jeg gikk på. Vi brukte nødrakett pistol (penn) som mekanisme og gjenget et rør som ble boret opp til cal .22.. Som sagt var onkel snut rimelig negativ over denne bruken av skolens materiell og utstyr!
Sist endret av woff; 13. mai 2013 kl. 18:06.
Sitat av woff Vis innlegg
[COLOR="DarkRed"]OBS![/COLOR]

Du kan nok IKKE modifisere stålrør til å skyte ammo uten at onkel blir rimelig sur!
Jeg var i mine yngre dager i forhør hos lokal messingknapp-enhet da en gutt hadde skutt seg selv i beinet med en 'pennpistol'.
Han trodde den ikke virket!
Denne pennpistolen ble produsert i noen eksemplarer på skolen jeg gikk på. Vi brukte nødrakett pistol (penn) som mekanisme og gjenget et rør som ble boret opp til cal .22.. Som sagt var onkel snut rimelig negativ over denne bruken av skolens materiell og utstyr!
Vis hele sitatet...
Ja, å lage et fungerende våpen er opplagt ulovlig. Poenget til tr80r var at det er veldig enkelt å lage et skytevåpen av et stålrør. Siden loven sier at ting som lett kan modifseres til å fungere som våpen er ulovlige, så følger det at stålrør er ulovlige selv om du ikke har gjort noe med dem,

Dette er et klassisk eksempel på hva som skjer når reguleringskåte myndigheter skal kontrollere alt mulig; da får lovverket rare konsekvenser. Likevel er det opplagt lovlig å fritt omsette og eie stålrør. Her har altså lovverket en selvmotsigelse.

Så, vi får bare holde kjeft så ikke onkel oppdager nok en urettferdighet han kan utnytte til å gjøre livet surt for folk med.
Sitat av woff Vis innlegg
[COLOR="DarkRed"]OBS![/COLOR]

Du kan nok IKKE modifisere stålrør til å skyte ammo uten at onkel blir rimelig sur!
Jeg var i mine yngre dager i forhør hos lokal messingknapp-enhet da en gutt hadde skutt seg selv i beinet med en 'pennpistol'.
Han trodde den ikke virket!
Denne pennpistolen ble produsert i noen eksemplarer på skolen jeg gikk på. Vi brukte nødrakett pistol (penn) som mekanisme og gjenget et rør som ble boret opp til cal .22.. Som sagt var onkel snut rimelig negativ over denne bruken av skolens materiell og utstyr!
Vis hele sitatet...
Som tr80r sier, er det lett å modifisere et stålrør til å kunne avfyre et skudd. Om du gjør dette, vil stålrøret bli ulovlig. Spørsmålet er da om røret er ulovlig selv før du har modifisert det. Nei, selvfølgelig (?) er det ikke det, men våpenloven sier, om du tolker den riktig (eller feil..), at det er ulovlig.

Dette er også grunnlaget for at jeg vil påstå at "The Liberator" ikke kan være å regne som et våpen før det er satt sammen til en fungerende enhet. Om onkel politi er helt enig i dette er en annen sak.. Om jeg hadde printet en "Liberator" med plombert løp, ville den da vært lovlig? Det skal ikke mer til enn å bore opp løpet, eller bytte det ut, før det igjen kan avfyre skudd. Det samme gjelder med en rekke andre gjenstander vi omgir oss i samfunnet.. Har du et stålrør som er tett i ene enden, er det ikke vanskeligere enn å bore opp et luntehull, lade det med krutt og kule, så har du plutselig en munnladingsrifle.
- Spørsmålet blir derfor hvor grensa går. Jeg tror og mener at grensa for "The Liberator" og andre lignende våpen går ved det punktet det er i stand til å avfyre skudd, eller meget lett kan gjøres i stand til dette.

Når alt dette er sagt, vil et våpen av denne typen aldri bli oppdaget, med mindre du tiltrekker deg uønsket oppmerksomhet. Dette kan skje ved at du er innblandet i andre kriminelle forhold, at du ytrer deg for fritt (skryter om våpenet?) eller at du benytter våpenet uforsvarlig.

Min mening er: Print i veg, men bruk hodet, og for all del, ikke bruk våpenet til noe som kan skade andre. Jeg er selv interessert i å teste ut dette, nettopp for å se hvor lett det er, og hvor langt jeg kan tøye grensene til printeren min. (Om jeg gjennomfører det eller ikke, vil tiden vise.)
Sitat av Znerk Vis innlegg
Som tr80r sier, er det lett å modifisere et stålrør til å kunne avfyre et skudd. Om du gjør dette, vil stålrøret bli ulovlig. Spørsmålet er da om røret er ulovlig selv før du har modifisert det. Nei, selvfølgelig (?) er det ikke det, men våpenloven sier, om du tolker den riktig (eller feil..), at det er ulovlig.

Dette er også grunnlaget for at jeg vil påstå at "The Liberator" ikke kan være å regne som et våpen før det er satt sammen til en fungerende enhet. Om onkel politi er helt enig i dette er en annen sak.. Om jeg hadde printet en "Liberator" med plombert løp, ville den da vært lovlig? Det skal ikke mer til enn å bore opp løpet, eller bytte det ut, før det igjen kan avfyre skudd. Det samme gjelder med en rekke andre gjenstander vi omgir oss i samfunnet.. Har du et stålrør som er tett i ene enden, er det ikke vanskeligere enn å bore opp et luntehull, lade det med krutt og kule, så har du plutselig en munnladingsrifle.
- Spørsmålet blir derfor hvor grensa går. Jeg tror og mener at grensa for "The Liberator" og andre lignende våpen går ved det punktet det er i stand til å avfyre skudd, eller meget lett kan gjøres i stand til dette.

Når alt dette er sagt, vil et våpen av denne typen aldri bli oppdaget, med mindre du tiltrekker deg uønsket oppmerksomhet. Dette kan skje ved at du er innblandet i andre kriminelle forhold, at du ytrer deg for fritt (skryter om våpenet?) eller at du benytter våpenet uforsvarlig.

Min mening er: Print i veg, men bruk hodet, og for all del, ikke bruk våpenet til noe som kan skade andre. Jeg er selv interessert i å teste ut dette, nettopp for å se hvor lett det er, og hvor langt jeg kan tøye grensene til printeren min. (Om jeg gjennomfører det eller ikke, vil tiden vise.)
Vis hele sitatet...
Stort sett enig. Men, det man her snakker om er på en måte "the chilling effect" - man er usikker på hva som er lov eller ikke fordi lovene er dårlig og praksisen inkosistent, derfor er det tryggest å la være. Og så innskrenker man sin egen frihet uten at noen har tvunget en til å gjøre det. Jeg er imidlertid ikke like optimistisk som deg når det gjelder onkels oppførsel - jeg mener de er temmelig tette i pappen fra tid til annen, og heller vil gå etter utseende enn faktisk funksjon. Så, en printa plastliberator ligner mye mer på en ekte pistol enn et stålrør, altså skal det mindre til for at den er ulovlig. I tillegg er det lettere å ta deg for plastpistolen; det er ikke en vanlig sak, du har ingen sterke argumenter for "annet aktverdig formål" og folk flest (les: media) vil ikke lage furore om du havner i trøbbel på grunn av den. Et stålrør vil derimot få folk til å gå agurk over idiotien, så der kvier de seg mer får å ta deg. Dette handler ikke om rasjonelle sammenhenger eller fornuft, dette er styrt av følelser og et ønske om å ta flest mulig for mest mulig.
Jeg vil da tro at det er lovlig å printe ut våpenet, så lenge du ikke setter inn et tennstempel i den?
Du får ikke gjort mye med litt plastikk som ligner på en pistol?
Tenkte å printe dette ut på min egen 3d printer men har ikke særlig lyst om man kan få straffereaksjon, selvom jeg tviler på at Onkel Politi kommer på døra hos meg :P
Selv om dere klarer å printe ut plast ''pistolen'' klarer dere aldri å skaffe ammunisjon utenom og involvere deg med kriminelle 8) (hvis du ikke har våpen lisens og kan kjøpe det selv fra forhandler)
Sitat av SpamSpam Vis innlegg
Selv om dere klarer å printe ut plast ''pistolen'' klarer dere aldri å skaffe ammunisjon utenom og involvere deg med kriminelle 8) (hvis du ikke har våpen lisens og kan kjøpe det selv fra forhandler)
Vis hele sitatet...
Dette er forsåvidt et godt poeng. Ettersom det er umulig å kjøpe ammunisjon uten å ha lisens på våpentypen du skal kjøpe ammunisjon til, lovlig i Norge, er det vanskelig å erverve ammunisjon.

Mitt syn på bruksområdene for et slik våpen er enten at folk lager det for interessens skyld, eller for et kriminelt formål. Om formålet er kun for interessens skyld, kan det være vanskelig å få tak i ammunisjon. (Dog langt fra umulig.. Alle kjenner noen som kjenner noen..) Om formålet er kriminelt, er det et mindre problem, ettersom det ikke vil være spesielt vanskelig å erverve små mengde ammunisjon ulovlig.
Sitat av Znerk Vis innlegg
Dette er forsåvidt et godt poeng. Ettersom det er umulig å kjøpe ammunisjon uten å ha lisens på våpentypen du skal kjøpe ammunisjon til, lovlig i Norge, er det vanskelig å erverve ammunisjon.

Mitt syn på bruksområdene for et slik våpen er enten at folk lager det for interessens skyld, eller for et kriminelt formål. Om formålet er kun for interessens skyld, kan det være vanskelig å få tak i ammunisjon. (Dog langt fra umulig.. Alle kjenner noen som kjenner noen..) Om formålet er kriminelt, er det et mindre problem, ettersom det ikke vil være spesielt vanskelig å erverve små mengde ammunisjon ulovlig.
Vis hele sitatet...
Men hvis jeg likevell skulle brukt et skytevåpen til noe kriminelt, hadde jeg ikke brukt en plastdings som kanskje virker!
Litt usikker på om Liberator er ulovlig. Jeg klarte fint å skyte skarpt med en softgun, hullet i tuppen var på ca. 9mm for å se ekte ut, og en 9 mm patron fikk akkurat plass. Plastkulen i softgunen fungerte som tennstempel og var kraftig nok til at skuddet gikk av. Om du ikke tror meg, kjøp softgun og 9 mm løsskudd på game-on.no og prøv selv. Er softgun dermed ulovlig?
Fant en interessant artikkel om våpenet
http://www.gizmag.com/liberator-3d-p...-pistol/27393/