Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1484
Så er det kommet i nyhetene at Java ikke er perfekt, men siste jeg leste er at de skal reparere feilen, men Datatilsynet i Norge sier også at en skal avinstallere eller slette Java. Jeg har Java innebygd i min Vista, men hva skal jeg foreta meg vet jeg ikke ? Jeg har alltid hatt litt dårlig tro på Internett, så når det gjelder banktjenester bruker jeg mobiltelefonen.
Det skal gå fint så lenge du kun bruker det på sider du stoler på, du kan feks sette opp at kun på feks banksiden så er det lov og bruke java.
Bankid er uansett utdatert.
Kjør uten plugins aktivert, det er eneste måten å beskytte seg på. Det er ganske vanlig å bruke annonsenettverk til å spre skadevare slik som dette, og da kan du pluteslig ende opp med at dagbladet infiserer deg.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Om du virkelig vil være trygg kjører du en Sanboxed Browser inni en virtuell maskin, men det de over sier duger også.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hvor redd skal man være? Det er jo f... ikke noe nytt at Java er en sikkerhetsrisiko. Ikke er det noe nytt at IE er det heller, men folk brukte/bruker det selvom sikkerhetsbransjen advarer mot det...
Du kan skru av java i nettlesern. Om du bruker chrome kan du skrive

Kode

about:plugins
 eller 
chrome://plugins/
i adresselinjen, og deaktivere java der.
Sist endret av L33tenGutt; 12. januar 2013 kl. 18:51.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Hvor redd skal man være? Det er jo f... ikke noe nytt at Java er en sikkerhetsrisiko. Ikke er det noe nytt at IE er det heller, men folk brukte/bruker det selvom sikkerhetsbransjen advarer mot det...
Vis hele sitatet...
Like etter at en ny 0day er ute så satses det hardt på å utnytte den så raskt som mulig før de fleste har oppdatert PCene sine.

Dette, og mange tidligere hull i Java fører til eksekvering av kode bare ved besøk av en nettside. Den kan ligge klar i et reklamebanner, i en skjult iframe fra tidligere hijacks på en nettside e.l. Resultatet er at du besøker nettstedet og helt uten at du merker det så blir PCen din eid.

Siden Java er lite brukt til annet enn nettbank og visse applets så burde det skrus av som standard *alltid*. Addons til Firefox som NoScript er også å anbefale, da de kan blokkere Java/Javascript/Flash fra f.eks. alle domener som er eksterne relativt til siden du besøker.
Sist endret av Dyret; 12. januar 2013 kl. 19:15.
▼ ... over en måned senere ... ▼
(Låner tråden litt i stedet for å lage en ny.)

Jeg har deaktivert alle tillegg fra java i internett explorer og trodde dermed at java var deaktivert, og har ikke tenkt noe videre over dette, men så gikk jeg inn på nrk-nett-tv i firefox, der jeg har deaktivert java i tillegg til at jeg bruker noscript, og får opp meldingen java mangler osv..

Da stusset jeg litt, for med internett exploer, spiller nrk-nett-tv som bare det, på tross av at java er deaktivert, noen som har lyst til å forklare?

Med firefox:
http://bildr.no/thumb/1400926.jpeg

Med IE:
http://bildr.no/thumb/1400928.jpeg
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ikke bland Javascript og Java, de er helt forskjellige.
Nrk's nett-tv bruker silverlight, ikke java.

HW.no har en fin guide for å bli kvitt java, samt aktivere bankid for mobilen, slik at du slipper java ved inlogging.
(link)
Jeg jobber innen bransjen, og følger med på utviklingen på sikkerhetsfronten. Jeg bruker en egen bærbar PC til banktjenester. Hvis du har en gammel maskin som bare ligger og slenger kan du slette alt som ligger på den, og slenge inn Ubuntu, og bare bruke den maskina til nettbanken.

Hvis du ikke har egen bærbar maskin kan du installere en virtuell maskin som kan gi deg noe ekstra beskyttelse, f.eks. Virtualbox. Hvordan man legger inn virtuelle maskiner finner du ut mer om på google.no.

Dette er nok noe paranoid, for sjansen for å bli "hacka" er helt minimal, men for min del har det med trygghetsfølelsen å gjøre. Ønsker ikke at datakriminelle skal komme i nærheten av mine penger engang.
Sitat av naxoz Vis innlegg
Nrk's nett-tv bruker silverlight, ikke java.

HW.no har en fin guide for å bli kvitt java, samt aktivere bankid for mobilen, slik at du slipper java ved inlogging.
(link)
Vis hele sitatet...
Det så veldig lovende ut, helt til jeg leste at hverken banken eller mobilleverandøren jeg bruker støtter java-fri bank-ID, æsj.