Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  89 15107
Hva gjør folk på nyttårsaften iår, med tanke på 22.juli ogsånn?
Lager dere selv, eller kjøper dere kommversielt fyrverkeri?
Hadde vært tøft å høre hva dere skal
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Noen har allerede kommet deg i forkjøpet, så vi tar diskusjonen der.
Men den tråden gjelder for 2011/2012.
Kan jo høre hva folk skal i år?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Men den tråden gjelder for 2011/2012.
Kan jo høre hva folk skal i år?
Vis hele sitatet...
Nei har du sett, der blingsa jeg på årstallene. Move along...
Nyttårsaften starter 10 minutter før mitt på forhånd utplukkete fyrverkeriutsalg stenger.
Der møter jeg opp med min seddelbunke meget synlig og er meget misfornøyd med butikkens prisnivå.

Som så mange ganger før regner jeg med å møte en stresset selger med et "hurtigrasende" prisnivå.

Dette er jeg neppe fornøyd med og tar et skritt tilbake mens jeg dytter mine sedler retning høyre bukselomme og går mot døren.
Hvis ikke selgerens puls øker synlig mens han roper fristende tilbud etter meg, så sakter jeg ned det siste skrittet før døren, ser på selgeren med et kritisk, nedlatende blikk mens jeg puster oppgitt, tar en pause og kommer med et skambud.

Tilfeldigvis så jobbet jeg en nyttårsaften på nittitallet og fikk ikke sendt mitt eget fyrverkeri, så det ble liggende til året etter.
Da var jeg ikke interesert når fyrverkeriselgeren kom til meg rett før stengetid med et stressnivå jeg bare har sett hos narkomane og spillegale.
Jeg moret meg stort med dette stressete mennesket, men til min store forbløffelse fikk jeg fylt opp lageret for flere år for vekslepenger.
Siden har jeg holt meg på forskudd

Selv skal jeg i år feire nyttår på en innglasset veranda med utsikt over Oslo og trenger ikke fyrverkeri, det har jeg faktisk fra i fjor.

Men tro meg, jeg har fylt opp skapet av latterlig billig fyrverkeri.
Sist endret av bajjaz; 15. november 2012 kl. 00:57.
Hadde lyst til å lage mitt eget i år, men kan dessverre fremdeles litt for lite, så det blir i allefall ett års utsettelse på dette. Så jeg nøyer meg med å se på naboen om de skyter opp.

Sitat av Mozzie Vis innlegg
Hahaha lage selv ja... Tror Knask (Bruker her) sitter med sine fordommer rundt dette, hehe.
Vis hele sitatet...
Neh, tror ikke han bryr seg nevneverdig om hva vi andre finner på.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
En liten heads-up til alle søppelnerdene som på et eller annet vis finner veien til disse trådene hvert bidige år:

Underforumet du befinner deg i (Pyroforum>Pyroprat) er et forum hovedsaklig dedikert til amatørfyrverkeri. Kommentarer som "lol jeg skal på fylla" er totalt uinteressante i denne konteksten (og generelt, egentlig) og jeg forventer å ikke se flere innlegg hvor folk uttrykker sin forbauselse over at medlemmene her på bruket lager sitt eget fyrverkeri. På forhånd takk.
Sist endret av BomberMan; 15. november 2012 kl. 01:29.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Hadde lyst til å lage mitt eget i år, men kan dessverre fremdeles litt for lite, så det blir i allefall ett års utsettelse på dette. Så jeg nøyer meg med å se på naboen om de skyter opp.
Vis hele sitatet...
Det er da enda ikke for sent å begynne. Bestill basic kjemikalier + lunte og shells fra en random jallashappe på nettet, og mens du venter så leser du deg opp. Det er ikke veldig mye man skal kunne for å lage svartkrutt og TT, og du har jo noen uker å lese på før du får tingene.
Skal for en gangs skyld prøve å lage eget i år. Hadde tenkt til det både i fjor og året før men det er først i år jeg har kommet skikkelig i gang.

Blir nok en del 2" shells og noen 3" shells, mye TT-stjerner og salutter da jeg ikke har skaffa nok kjemikalier til å variere med farger enda, men målet er hvertfall å overgå naboen

Blir sikkert skutt opp mye 1 og 1 men skal nok prøve å lage noen serier også.
Sist endret av Pyrocake; 15. november 2012 kl. 16:31.
Vi er en gjeng som skal feire nyttår i Kiev så det blir nok til at vi utforsker fyrverkerisortimentet der nede og det kan jo bli meget interessant.
Håper bare at de ikke er like sneversynte på godsakene der for det er jo klart at far må ha pinneraketter å kose seg med.


Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Neh, tror ikke han bryr seg nevneverdig om hva vi andre finner på.
Vis hele sitatet...
Jeg har ihvertfall ingen negative tanker om det.
Det å lage eget fyrverkeri er en svært givende hobby på mange områder.
Sist endret av Knask; 15. november 2012 kl. 17:38.
Har et håp om å få lage et par 2,5" shell med tiger tail stjerner. Har svært lite utvalg av kjemikalier for tiden (måtte dumpe alt etter en runde med PST, men det er en annen historie)

Blir sikkert noen flash salutter også Og et lass med konversiellt rask (har en nabo som handler for flere tusen, men han liker bare å se på - så jeg ender opp med å må tenne luntene (WIN )
Dette blir første året mitt med hjemmelaget fyrverkeri, så jeg gleder meg veldig. Har kjøpt inn 10 stk 3"- og 5 stk 4" pappskall som forhåpentligvis blir fylt, har jeg nok kjemikalier til overs blir det nok også noen 2" sylindershells.

Har veldig mange forskjellige kjemikalier, men en god del av dem har jeg ikke så mye av, så det blir nok god variasjon i stjernetypene.

Har lyst å få til en god blåfarge, jeg har blant annet ammoniumperklorat, dette skal vel være beste oksidant for blå stjerner? Har også lest at Pihko KP Blue #2 er en favoritt blant mange så hvis jeg ikke bruker APen blir det nok denne. Lagde forresten 100g conkling blue #1 for en drøy uke siden, men jeg må si at jeg ikke er helt fornøyd med fargen.

Jeg har også tenkt å lage fargeskiftende stjerner hovedsaklig grønn til rød/rød til grønn.

D1 glitter og slowgold kommer til å komme i en del shells og tiger tail med titan blir også å se, sølv og gullstreamere kommer forhåpentligvis også

Jeg må forresten nevne at jeg har fått gjort veldig mye denne helga, har egentlig ikke begynt særlig før nå, men nå kommer det til å være full fart fram mot nyttår, og mølla kommer til å gå 23 timer i døgnet.

Hadde fri på fredag og fikk lagd en enkel stjerneruller, fredag kveld rulla jeg 100g D1 glitter og 100g Ofca silver flitter, men bytta ut en del bright aluminium med atomisert. Satt på mølla med 100g svartkrutt

Lørdag lagde jeg fem titansalutter med fire gram perkloratflash i hver, lurer på om jeg skal quickmatche disse, eventuelt lage noen flere og sette sammen et saluttbatteri, svartkruttet fra gårsdagen hadde nå stått i 20 timer og dette ble granulert på kvelden, satt på en ny runde med krutt.

I dag har jeg prima stjernene jeg lagde på fredag i tillegg har jeg lagt svartkrutt på puffet ris, som burstcharge, jeg brukte stjernerullern for å rulle det på og ble veldig fornøyd med resultatet. Været har vært knall i dag, så jeg tok en tur ut og fant litt furuved, hogde opp dette i biter og lagde meg litt kull nå på kvelden, ble nesten akkurat ferdig og resultatet kunne ikke vært bedre. Må nevnes at jeg ikke fikk laget så mye, pga mangel på større beholder. Jeg håper ihvertfall at tiger tail stjernene blir litt finere med furukull istedenfor grillkull som jeg har brukt.

Og til slutt noen bilder fra helgas aktivitet:

Hjemmelaga kull:
http://s10.postimage.org/s4tsxgv7p/IMG_0006.jpg

Burst, svartkrutt på puffa ris:
http://s12.postimage.org/bsot58krt/IMG_0007.jpg

D1 glitter og Ofca silver flitter stjerner ferdig primet:
http://s11.postimage.org/694com61r/IMG_0014.jpg

5x titansalutter med tiger tail kometer:
http://s7.postimage.org/nprx60go7/IMG_0015.jpg

100g granulert svartkrutt:
http://s8.postimage.org/utxdjm8kh/IMG_0021.jpg

Hjemmelaga stjerneruller:
http://s9.postimage.org/kl0b03kvf/IMG_0022.jpg
Edit: Glem det jeg sa om conkling blue stjernene, jeg har bare testet de statisk i peisen til nå, men jeg måtte selvfølgelig ta en tur ut og teste dem, jeg tente og kastet dem opp i lufta med en pinne, blåfargen var perfekt, dyp blåfarge og samtidig lyse nok i massevis, SUKSESS !
Sitat av MostEpicChannel Vis innlegg
Hva gjør folk på nyttårsaften iår, med tanke på 22.juli ogsånn?
Lager dere selv, eller kjøper dere kommversielt fyrverkeri?
Hadde vært tøft å høre hva dere skal
Vis hele sitatet...
Hvert år kjøper jeg mere fyrverkeri enn jeg gjorde forrige år! og hvorfor kan vi ikke fyre opp raketter pga 22 juli?

Ingen viser hensyn til personer som bor i norge og har opplevd krig, det er en del i norge, dyr, livredde småbarn osv

og pga 22 juli så skal vi plutselig vise hensyn ?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Hvert år kjøper jeg mere fyrverkeri enn jeg gjorde forrige år! og hvorfor kan vi ikke fyre opp raketter pga 22 juli?

Ingen viser hensyn til personer som bor i norge og har opplevd krig, det er en del i norge, dyr, livredde småbarn osv

og pga 22 juli så skal vi plutselig vise hensyn ?
Vis hele sitatet...
Det jeg forbinder med 22 Juli er at det kan bli vanskeligere å få tak i kjemikalier og andre ting uten å bli "uglesett"
Vet ikke hvor godt hjemmelaga' fyrverkeri faller i smak hos resten av nabolaget, så det blir ikke store greiene på meg i år. Tenker å lage et par enkle D1 og noen TT (om jeg får tid), samt noen små starmines. I tillegg har jeg planer om å stikke til skogs(les: avsidesliggendes villmark, langt unna folk og fe) og sette av noen større flash-salutter når det endelig går an å bråke litt uten at det skal bli uglesett på alle mulige måter (noe det vil bli uansett men whatevs...)

Det som bekymrer meg mest, er at jeg må få lagd ei improvisert mølle sånn at jeg får lagd "ordentlig" BP, da jeg for det meste har nøyet meg med håndmøllet greenmix tidligere(som jeg er så satans lei av). Der er det som stopper produksjonen av shells, for uten den har jeg da ikke rask nok BP, som skal brukes brukes til break og lift(granulert).

( Og ja forresten, har jo mye ræl som er lagd gjennom sommeren og som venter på å bli avfyrt iløpet av nyttårsaften )
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Det jeg forbinder med 22 Juli er at det kan bli vanskeligere å få tak i kjemikalier og andre ting uten å bli "uglesett"
Vis hele sitatet...
sikkert det han mente, jeg tenkte på smella på nyttårsaften, så jeg tenkte nok feil
Regner med at det bare blir noen flashrør, har ikke kjemikalier,mølle, ork eller interesse for å lage noe fancy. Har mistet litt interessen når jeg ikke har noe sted å "teste" før nyttårsaften
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Hvert år kjøper jeg mere fyrverkeri enn jeg gjorde forrige år! og hvorfor kan vi ikke fyre opp raketter pga 22 juli?

Ingen viser hensyn til personer som bor i norge og har opplevd krig, det er en del i norge, dyr, livredde småbarn osv

og pga 22 juli så skal vi plutselig vise hensyn ?
Vis hele sitatet...
Dude, rakketter ble "avskaffet" for mange år siden. Det har ingenting med 22.juli å gjøre.
Her blir det nok som vanlig 15-20 kg med diverse som går i lufta, på lånt jorde med eierens velsingelse :-) blir nok litt mindre farger pga vanskligere tilgang på 3 viktige stoffer :-(
Er egentlig litt nyskjerrig på om det er folk som smugler inn pinneraketter og sånt for salg? spesiellt her borte i vest.
Sitat av losjien Vis innlegg
Er egentlig litt nyskjerrig på om det er folk som smugler inn pinneraketter og sånt for salg? spesiellt her borte i vest.
Vis hele sitatet...
Tror du har havnet på feil sted!
Dette er ett pyro forum, her lager vi det vi trenger selv, så vidt jeg vet går ikke smugling under pyro.
Sist endret av PyroMann; 19. november 2012 kl. 03:34.
Jeg skal nok feire rolig sammen med foreldrene mine. Blir nok noe godt å spise og drikke og oppskyting av fyrverkeri når klokka nærmer seg midnatt.
Off Topic: Hva slags kule effekter får jeg laget med disse kjemikalier (tenker ikke bp og flash) : KNO3,MgAl,Svovel,KCLO4,German dark AL?
Tja, du kan nok lage TT og noe glitter. Ingenting veldig spennende.
Sitat av PyroMann Vis innlegg
Tror du har havnet på feil sted!
Dette er ett pyro forum, her lager vi det vi trenger selv, så vidt jeg vet går ikke smugling under pyro.
Vis hele sitatet...
Har jeg nok ja. pyro intreserer meg ikke untatt at det er gøy å se på
Da var de første 2kg bp granulert og 100g med crackling mix lagt til tørk og 2 stjerneblandinger satt i rulla og 1 kg flashmix satt på i store rulla..
Litt sent ute i år, men med 6-7 timer i pyrobua hver dag i 14 dager går det bra.
Herlig å se så dedikerte folk! Får håpe jeg er i nærheten av noen av disse når de lyser opp himmelen på nyttårsaften.
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
blablabla... ...og mølla kommer til å gå 23 timer i døgnet.

Hjemmelaga stjerneruller:
http://s9.postimage.org/kl0b03kvf/IMG_0022.jpg
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvordan du får denne drillen til å gå så lenge?
Vurdert å heller lodde på en strømforsyning?
Sitat av mroj Vis innlegg
Kan jeg spørre hvordan du får denne drillen til å gå så lenge?
Vurdert å heller lodde på en strømforsyning?
Vis hele sitatet...
Det er en stjernerulle. Den går ikke så lenge.

En kulemølle er en trommelting som tar strøm rett fra veggen
Aah Det forklarer det meste
Jeg har forsket litt på farfalle-inserts den siste tiden og planlegger et par shells med disse på nyttårsaften.

For de som ikke er kjent med denne effekten så er dette kort fortalt et papprør (oftest 12,5mm id, 5-10 cm langt) fylt med en svartkrutt-basert komposisjon tilsatt titan for et heftig gnistregn. Røret er gjennomboret midt på med to 3mm hull 180 grader grader fra hverandre, da får man et fontene-lignende gnistregn i to retninger.
Testvideo: http://www.pyrobin.com/files/farfalle_test.mp4

Dersom en bruker farfalle-inserts i et shell (i steden for vanlige stjerner i ytterpetal) så vil den vide gnistspredningen gi en illusjon av en ekstremt fet komethale når de er i bevegelse, sjekk f.eks 3.44 i denne glimrende videoen fra et italiensk fyrverkeridisplay: http://www.youtube.com/watch?v=-lN52...eature=related
Det blir nok stilig Thomas, har sett denne effekten flere ganger før på youtube, men nå fant jeg endelig ut hva det het. Har du noen planer for hva den svarkrutt-baserte komposisjonen kommer til å bli? Den må vel være en del tregere enn vanlig kulemølla 75:15:10 BP?
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Det blir nok stilig Thomas, har sett denne effekten flere ganger før på youtube, men nå fant jeg endelig ut hva det het. Har du noen planer for hva den svarkrutt-baserte komposisjonen kommer til å bli? Den må vel være en del tregere enn vanlig kulemølla 75:15:10 BP?
Vis hele sitatet...
Vanlig møllebp tilsatt greenmix skal vel fungere?

Sitat av HanDuck Vis innlegg
Jeg skal kjøpe hylere og lage kinaputter av de
Vis hele sitatet...
Ved å teipe de, eller ved å demontere de?
Blir vel noen flash salutter og noen enkle, men store himmelsmell med TT eller glitter Får ikke tid til å lage så mye mer! Mye jobb og mye overtid frem mot jul, savner tiden med skole og mye fritid :P
Sist endret av Xzip; 24. november 2012 kl. 15:46.
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Det blir nok stilig Thomas, har sett denne effekten flere ganger før på youtube, men nå fant jeg endelig ut hva det het. Har du noen planer for hva den svarkrutt-baserte komposisjonen kommer til å bli? Den må vel være en del tregere enn vanlig kulemølla 75:15:10 BP?
Vis hele sitatet...
Hei, komposisjonen som er brukt er hentet fra passfire og er som følger:
Silver titanium saxon (by john werner)
KNO3: 51
Sulfur: 10
Charcoal: 9
Titanium: 30 (20-40 mesh flake, evt. finere)

Avrundet i hele prosent og konvertert til melkrutt-komponenter, originalformel bruker 9% melkrutt.
Du kan fint bruke kjapt hjemmelaget trekull som er finmalt og sikte kno3, svovel og kull. Kulemølling er unødvendig, dessuten kan det hende brennhastigheten blir for høy i forhold til hva papprørene tåler, men det må man eksperimentere med.
Det er en fordel å bløte komposisjonen med 10-15% vann og granulere den gjennom 10 mesh og tørke den, før en presser. Litt enklere å håndtere granulert komp når en fyller rørene.

Formelen inneholder brutalt mye titan så vær obs dersom du rammer, pressing er sikrest.

Her er forresten et bilde av en farfalle-insert(av ned gorski)
http://www.pyrobin.com/files/001_4.JPG

Lykke til!
Det blir vell litt nederlanske kinaputter som cobra 6 og la bomba og videre.. Kansje nogen flashbomber i tilleg! xD
Blir nok å kjøpe meg 4 pakka med de derrane små futtan man hiver etter bakken. Blir å feire i Tromsdalen/Tromsø, skal fyres med fyrværk fra brua i år. Fjellheisen har troubleshooting, så det blir ikke nokka der i år. :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
I år så blir det vell handling for ca 5000 kr også skal jeg modifisere en del og selvfølgelig lage en del selv også. Jeg er bonde så da er det lett å få tak i de kjemikaliene du trenger til å lage en nice bombe
Sitat av Lakk Vis innlegg
I år så blir det vell handling for ca 5000 kr også skal jeg modifisere en del og selvfølgelig lage en del selv også. Jeg er bonde så da er det lett å få tak i de kjemikaliene du trenger til å lage en nice bombe
Vis hele sitatet...
Modifisere? Jaha? Om du har erfaring med pyro(noe jeg antar, siden du skal lage selv), så vet du at det er en dårlig idé. Uansett.
Sitat av Lakk Vis innlegg
I år så blir det vell handling for ca 5000 kr også skal jeg modifisere en del og selvfølgelig lage en del selv også. Jeg er bonde så da er det lett å få tak i de kjemikaliene du trenger til å lage en nice bombe
Vis hele sitatet...
Du kommer ikke så mye lenger med å være bonde i pyroverdenen Du får bare lettere tillgang til gjødsel - og da må du ha en grunn til å kjøpe krista k plus ol
Å lage fyrverkeri av det er en god grunn
Sitat av random71455 Vis innlegg
Å lage fyrverkeri av det er en god grunn
Vis hele sitatet...
Hehe, du får prøve å si det til den du handler av er du heldig møter du en freak
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
De siste nyttårsaftene har jeg overvært hjemmesnekrede shells i alle kalibre fra 1" til 12" skytes i været og eksplodere utover nattehimmelen, men det ser ut til at alle mine nyttårsplaner blir utsatt da jeg ikke tror jeg orker ta turen til Finnmark denne julen!

Men da blir det helt sikkert comeback med 16" til neste år...og ha en ellers god jul alle sammen!

PS. Ikke jeg som lager disse store Shellsa... er en relativt god venn av meg
Jeg er jo en ex-HE-freak jeg.
Sist endret av Up; 9. desember 2012 kl. 13:56.
Nå går det fort mot nyttår, må nok bytte gir hvis jeg skal rekke å bli ferdig. Men jeg fikk ihvertfall laget noen racks til mortarene. Jeg kjøpte rørene hos Helle papp i Horten så det ble et kvarters kjøretur. Godstykkelsen er 5mm, så jeg håper det holder, rørene kjennes ihvertfall veldig solide ut

ID Lengde
50 x 450 - 15kr per stk.
76 x 550 - 20kr per stk.
100 x 650 - 25kr per stk.
+mva
Ev. ordretillegg på 60kr for ordrer under 500kr

http://s10.postimage.org/l9e44tdph/IMG_0059.jpg
3" mortar rack

http://s15.postimage.org/gxo9s6bgn/IMG_0056.jpg

http://s15.postimage.org/hogzxydtz/IMG_0061.jpg
4 tommere

http://s15.postimage.org/ws362207b/IMG_0048.jpg
Laging av grønne stjerner med bariumnitrat, kanskje litt overdrevet beskyttelse

Kjøpte også 12 stk 2" mortars, men disse har jeg ikke laget racks til enda. Det blir kanskje dagens prosjekt. Jaja dette blir gøy !

BTW UP: Viste ikke at det fantes hobbypyroteknikkere i Norge som lagde så stort, God jul til deg også
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det kun mathiasxx94 som lager hjemmelaget fyrverkeri iår?
Sitat av MostEpicChannel Vis innlegg
Er det kun mathiasxx94 som lager hjemmelaget fyrverkeri iår?
Vis hele sitatet...
Tvilsomt, men om andre gjør det holder de sikkert lav profil
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av MostEpicChannel Vis innlegg
Er det kun mathiasxx94 som lager hjemmelaget fyrverkeri iår?
Vis hele sitatet...
Jeg lager massevis som alltid

Men jeg lurer på om mathias har testet ud de der pappmorterene sine enda?
Jeg er litt skeptisk til dem

Litt synd å revne hele motarracket på langs å i vinkel på første skudd på nyttårsaften
Lager bare småtteri i år jeg

Kinaputter, fontener og noen små starmines. Bruker bare tiger-tail stjerner.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Lager bare småtteri i år jeg

Kinaputter, fontener og noen små starmines. Bruker bare tiger-tail stjerner.
Vis hele sitatet...
samme her ikke så mye på grunn av mangel på kjemialier feks svovel og kno3
man jeg blir nok å lage noen 20grams flash shells og sikker noen kinaputter her også
tenkte kansje bare tok litt lift fra noen king airbomb til mine shells i år
shellene i king airbombene funker jo fint til kinaputter fortsatt