Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2093
Heisann!

Jeg har en gammel harddisk som var i min gamle stasjonære pc, men denne kortsluttet. Har nå en 160 GB harddisk som jeg har tatt ut, og ønsker å bruke den som ekstern harddisk til laptopen min en XPS 15.

Det jeg lurer på er hva slags kabel jeg trenger til deg? Har Esata på laptopen, men vet ikke hva slags kabel jeg trenger. Om det er Esata til Esata? Har lest at en harddisk også trenger strømforsyning i tillegg til Esata?

Noen som hjelpe meg i denne kabel jungelen??

Takk for alle svar!

Slik ser den ut:
http://i50.tinypic.com/24626n7.jpg
Sist endret av Den modige; 2. september 2012 kl. 12:21.
Denne er alt du trenger. Har denne selv, og den fungerer utmerket. Denne kan du bruke på både 2.5" og 3.5" harddisker. (Det følger med ekstra strømforsyning, som du trenger til 3.5" harddiskene.)

Har du noen spørsmål til innretningen, fyr løs
Sist endret av Znerk; 2. september 2012 kl. 12:23.
http://i50.tinypic.com/2mfcd9d.jpg

Sitat av Znerk Vis innlegg
Denne er alt du trenger. Har denne selv, og den fungerer utmerket. Denne kan du bruke på både 2.5" og 3.5" harddisker. (Det følger med ekstra strømforsyning, som du trenger til 3.5" harddiskene.)

Har du noen spørsmål til innretningen, fyr løs
Vis hele sitatet...
Ser at den du linka til ikke har norsk stikkkontakt?
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Den modige Vis innlegg
Snip*
Vis hele sitatet...
Denne er det du trenger. LINK

Har den selv, er fantastisk. Nå vet ikke jeg om om du har USB 3.0 på laptopen din, men ville vært merkverdig om den ikke hadde det.

(USB 3.0 er kompatibelt med USB 2.0, men du får en sørgelig hastighet. +- 30 MB/s.)
Sist endret av CHillZoNE; 2. september 2012 kl. 12:32.
Ut i fra det du sa om "gammel" harddisk, regnet jeg med at du hadde en med IDE kontakter. Ser ut i fra bildet, at harddisken din har Serial ATA kontakt, og da vil ikke saken jeg linket til fungere.

Denne skal fungere tror jeg.
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Denne er det du trenger. LINK

Har den selv, er fantastisk. Nå vet ikke jeg om om du har USB 3.0 på laptopen din, men ville vært merkverdig om den ikke hadde det.
Vis hele sitatet...
Er det noen billigere alternativer? Synes 495,- er dyrt for å bruke en gammel harddisk som ekstern?
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Znerk Vis innlegg
Ut i fra det du sa om "gammel" harddisk, regnet jeg med at du hadde en med IDE kontakter. Ser ut i fra bildet, at harddisken din har Serial ATA kontakt, og da vil ikke saken jeg linket til fungere.

Denne skal fungere tror jeg.
Vis hele sitatet...
Om man skal bruke en disk permanent som ekstern, så er det en lite gunstig løsning.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Den modige Vis innlegg
Er det noen billigere alternativer? Synes 495,- er dyrt for å bruke en gammel harddisk som ekstern?
Vis hele sitatet...
Synes ike kvalitet for 500 kr er ille, men har denne her og. LINK

Mye bedre en de andre løsningene. Her har du også et kabinett som beskytter disken.

Finnes nok billigere om man leter.
evt utlandet?

Jeg bare gidder ikke å styre med slikt for å spare et par stakkarslige kr...
Sist endret av CHillZoNE; 2. september 2012 kl. 12:35.
Om man skal bruke en disk permanent som ekstern, så er det en lite gunstig løsning.
Vis hele sitatet...
Det vil jeg si meg enig i, ja. Det er likevel et brukbart, og langt billigere alternativ.

TS: Om du ønsker billigere alternativ til det ChillZone linket til, ville jeg søkt litt på ebay.com og dx.com.

Ebay:
SØK
PRODUKT Pris: ca. 80 kr
Sist endret av Znerk; 2. september 2012 kl. 12:39.
Slenger meg på denne tråden. Er det IDE eller Sata som gjelder? Har en 500 GB liggende harddisk, så hadde vært fett å ta den i bruk som ekstern.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Det kommer helt ann på disken din.
http://www.avforums.com/forums/attachments/hard-disks-memory/99455d1228242034-maxtor-3200-external-hdd-problem-sata.jpg

Den øverste er SATA og den nederste IDE.
Sist endret av CHillZoNE; 2. september 2012 kl. 13:15.
Jeg husker ikke
96 8
jeg har da en IDE på 400gb(og en sata)ligende hva trenger jeg for å koble dene opp til http://www.dustinhome.no/product/501...-1155-atx-ivy/ (bygging av ny pc fåregår )