Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1349
Hei.

Jeg har en AMD Phenom II X6 prosessor(http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594275), og med orginal vifte så ligger tempraturen på rundt 50 grader. Før i dag fikk jeg min nye vannkjøling av typen Corsair H80(http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635805), og monterte den.

Problemet er at egentlig hele pcen har blitt varmere av det, type 20 grader.

Kan også nevnes at jeg måtte flytte en vifte fra bakerst i kabinettet, til toppen av kabinettet pga. plassering av det nye kjølesystemet.

Kan vel også nevnes at jeg har dette(http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604766) kabinettet.


Noen forslag på hva jeg kan gjøre, eller hva som er feil?

På forhånd takk!
Sikker på at du monterte den korrekt? Følgte det med ny kjølepasta på kjøleren? Kan det være du har glemt en strømkontakt, slik at den går på halv guff?
Håper det hjelper litt, er veldig lenge siden jeg installerte min kjøler så kommer ikke på så mye mer.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Noe er ihvertfall galt et sted. Sikker på at pumpa og/eller viftene på H80 går?
Var ikke med noe kjølepasta, nei.

Alt er satt inn korrekt, og alt går som det skal.

Kan vel også nevnes at med en gang jeg satt det inn, så var temp mye lavere enn den har pleid og være.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Noe som tyder på at pumpa ikke går kanskje. Hvordan vet du at den fungerer?
Siden det ikke følgte med ny kjølepasta, så ville jeg kjøpt et rensesett fra Komplett, i tillegg til en tube med kjølepasta. Vil ikke anbefale å bruke gammel kjølepasta.

Edit: Har selv brukt disse flere ganger og er veldig fornøyd;
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312193
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302910
Sist endret av xcitu; 30. desember 2011 kl. 00:05.
Sitat av 83leo Vis innlegg
Noe som tyder på at pumpa ikke går kanskje. Hvordan vet du at den fungerer?
Vis hele sitatet...
Nei si det.. Det er vel egentlig bare antakelser

http://i40.tinypic.com/2ighcp1.png sånn ser SpeedFan ut..

noen som har peiling?
kjølepasta fulgte vel med? det satt på blokka, gjorde hvert fall det hos meg for noen uker siden
Nope, kjølepasta var ikke med.. Synes dette var litt rart selv også..
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Nope, kjølepasta var ikke med.. Synes dette var litt rart selv også..
Vis hele sitatet...
jeg kjøpte som sagt h80 for noen uker siden selv, med kjølepasta bare rengjorde etter gamle kjøleren og satt den rett på nå holder jeg 30 idle
Hmm.. Fant ingen kjølepasta her.. Var det i en vanlig tube?
Kan sjekke litt rundt på rommet her om den har falt ut elns..
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Hmm.. Fant ingen kjølepasta her.. Var det i en vanlig tube?
Kan sjekke litt rundt på rommet her om den har falt ut elns..
Vis hele sitatet...
den satt på pumpa, ferdig påklint bare tok av sånn plastdrit og skrudde den fast
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Prøv heller OpenHardwareMonitor for å sjekke temp. Mye mer oversiktlig i tillegg til at Speedfan er kjent for å ha noen rare avlesinger til tider.

Sikker på at det ikke var forhåndspåført pasta på kjøleren? Hvis ikke må det være produksjonsfeil, eller du har fått en demovare. Bruker du da pasta i det hele tatt?
Var ikke pasta på den, nei. Var et slags plastdeksel på undersiden av blokka, men ingen pasta på den..

Bruker den kjølepastaen som var der
Sist endret av sluch2k; 30. desember 2011 kl. 00:34.
Da er det nok det som er problemet, hvis du bruker 200 kr på rensing og ny pasta så vil nok temperaturen synke.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Da er det ikke rart du får høye temperaturer. Fjern all gammel pasta med Isopropanol el. og klin på en liten dråpe ubrukt pasta. Arctic Cooling MX-2 er gode greier.
Sitat av 83leo Vis innlegg
Da er det ikke rart du får høye temperaturer. Fjern all gammel pasta med Isopropanol el. og klin på en liten dråpe ubrukt pasta. Arctic Cooling MX-2 er gode greier.
Vis hele sitatet...
Kan jeg bruke pcen i den uka jeg venter på pasta fra komplett?
Men vil jeg få ny kjølepasta om jeg klager til komplett?
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Besynderlig at det ikke var et lag pasta på blokka altså. Det spørs om Komplett vil ha tilbake hele røklet eller om de bare sender deg en tube pasta. Tipper de går med på sistnevnte.

Ta tempen med OpenHardwareMonitor først. Stemmer det at CPU ligger på 50+ idle bør du ikke bruke maskinen.
Kanskje, det skulle ha vært kjølepasta på kjøleren, spesielt når Eplefjøla kjøpte samme kjøler og da var det på. Ring dem imorgen tidlig og forklar problemet, det ordner seg nok.
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Kan jeg bruke pcen i den uka jeg venter på pasta fra komplett?
Men vil jeg få ny kjølepasta om jeg klager til komplett?
Vis hele sitatet...
du kan bruke den hvis temps ikke går for høytkjølepasta koser 100-200, så ikke gidd å klag
Sitat av 83leo Vis innlegg
Besynderlig at det ikke var et lag pasta på blokka altså. Det spørs om Komplett vil ha tilbake hele røklet eller om de bare sender deg en tube pasta. Tipper de går med på sistnevnte.

Ta tempen med OpenHardwareMonitor først. Stemmer det at CPU ligger på 50+ idle bør du ikke bruke maskinen.
Vis hele sitatet...
Kan jo alltids ta den av for å sjekke om det var der, men tviler sterkt på det.

CPU ligger på 54 grader i følge OHM.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Så lenge du ikke stresser prosessoren kan du bruke maskinen. Hvis den blir for varm har den uansett en innebygd nød-stopp. Du kan jo laste ned Prime95 og kjøre noen minutter med Small FFTs for å se hvor varm den egentlig blir
Sitat av 83leo Vis innlegg
Så lenge du ikke stresser prosessoren kan du bruke maskinen. Hvis den blir for varm har den uansett en innebygd nød-stopp. Du kan jo laste ned Prime95 og kjøre noen minutter med Small FFTs for å se hvor varm den egentlig blir
Vis hele sitatet...
Har enda tilgode og bruke mer enn 40% prossesorkraft..

Skrudde av blokka for og se etter kjølepasta nå, det var det der. Skrudde alt på plass igjen, boota opp, sjekka både SpeedFan og OpenHardwareMonitor, fordi nå er CPU temp på 16 grader...... W000000T?!
Gratulerer, aner ikke hvordan det skjedde, men nå fikk du iallefall løst problemet.