Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  147 17510
Hei alle på Freakforum.

hadde nettopp en ganske hektisk diskusjon med en venn av meg, så om det jeg skriver under her kommer litt ute av sammenheng er det antagelig kun fordi jeg er litt i "heat of the moment" for øyeblikket.



Føler at jeg er en av de få gjenværende på NFF som fremdeles klarer/Er villig til og drøfte hvorvidt hasj skal bli lovlig eller ikke.
For det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha vært i samtlige diskusjoner med både folk på Freak og folk jeg kjenner utenfor datarommet, er at det bare diskuteres en vei.

Synes majoriteten av alle brukerne ser hasj eller andre diverse rusmidler med enorme skylapper foran øynene. Det er kun en sti, ingen "møte på midten". dette gjelder så klart også for oss som ikke ønsker legalisering.

for av den lille erfaringen jeg har klart å dra med meg, er selve debatten om hvorvidt hasj skal bli gjort lovlig eller ikke, er en umulig sti, og kan ikke tilfredsstille kun en av sidene.




Kom gjerne inn med innspill for hvordan vi kan møtes på midten.
For helt ærlig, uten å bli altfor subjektiv, er jeg blitt ganske lei av de endeløse rus debattene hvor vi ikke havner noe sted

Og vennligst ikke bruk "The Union" som eksempel. Den viser bare enda mer hvor trangsynt mange er angående emnet. og ikke misforstå, The Union har en rekke gode eksempler...for å legalisere det.
Ifølge the union, har ikke hasj en eneste ulempe.


HUSK:
prøv å drøfte begge sider.


-Pandalicious
Har ikke dette blitt diskutert på NFF ca alt for mange ganger allerede?
det var en dokumentar på nrk for litt siden, ''dopeffekten'' tror jeg den heter.

gå på NRK nett tv og søk opp dopeffekten(kan ikke linke pga. sitter på skolen)

edit: endelig noen som vill komme til enighet om stoffet!
Sist endret av StålSkuff; 16. november 2011 kl. 13:08.
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Har ikke dette blitt diskutert på NFF ca alt for mange ganger allerede?
Vis hele sitatet...
Føler ikke at folk kommer til en felles beslutning.
De som er for legalisering står på sitt, og de som er mot står på sitt, uten at noen av sidene prøver å drøfte hvorvidt dette kan løses ved å prøve og komme til en felles beslutning.
Orker ikke gå inn på mer av diskusjoner rundt dette her nå. Men fokuset i debatten bør ikke være hvor ufarlig eller farlig stoffet er, men på fordeler/ulemper ved forbudspolitikken og legalisering.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Føler ikke at folk kommer til en felles beslutning.
De som er for legalisering står på sitt, og de som er mot står på sitt, uten at noen av sidene prøver å drøfte hvorvidt dette kan løses ved å prøve og komme til en felles beslutning.
Vis hele sitatet...
Det finnes mange eksempler på at enkeltpersoner har endret syn på saken i løpet av diskusjoner her på freak.no. At alle skal komme til en felles enighet er vel imidlertid noe usannsynlig (for ikke å si fullstendig utelukket)
Den dagen jeg får servert et godt argument imot legalisering skal jeg være enig med deg. Hittil har jeg aldri hørt et, og er derfor ikke enig i at debatten er ensidig. Det blir vanskelig å servere to sider av saken når gode argumenter ikke eksisterer på en av sidene.
Sitat av fetter Vis innlegg
Den dagen jeg får servert et godt argument imot legalisering skal jeg være enig med deg. Hittil har jeg aldri hørt et, og er derfor ikke enig i at debatten er ensidig. Det blir vanskelig å servere to sider av saken når gode argumenter ikke eksisterer på en av sidene.
Vis hele sitatet...

Det er dette jeg mener at det ikke blir gjort noen felles beslutninger begge sidene kan akseptere. den holdningen der hvor man skal på død og liv holde seg på sitt uten og kunne høre hva motparten har og si, og kanskje tenke ut det som en mulig løsning.


F.eks meg, jeg synes hasj kan ha et godt forbruk innen medisin og fordi som trenger det (MS, kreft osv), men synes ikke at hasj skal bli gjort lovlig for hver eneste Nordmann.
Føler det er en ganske så unødvendig rus som folk unner seg, og kunne klart seg helt fint uten.

Om vi ser hasj i det store bildet, er det jo faktisk et ganske harmløst rusmiddel. Men gid om vi alle kunne holde det til et begrenset forbruk, ville det jo ikke hvert et problem. men siden det er alltid en gruppe som tar litt ekstra og ødelegger for resten av andre og setter hasjen i et dårlig lys.

nevner igjen, har ingen FAST side jeg holder med på angående rus debatten, men vil gjerne at folk drøfter litt frem og tilbake på hvordan det kan løses
Jeg kan selv inrømme at jeg gikk fra å være hjernevasket av skolen, til å lese på freak og få klarhet i hva hasj EGENTLIG innebærer.
Så dette fikk meg fra en "mot legalisering"-holdning til en "legaliser!"-holdning.

Jeg finner ingen argumenter MOT legalisering som har store negative virkninger i forhold til andre stoffer. Dog er det noen bivirkninger, men slik er det da med alt? For å ikke snakke om alkohol.

Jeg er i den fasen at jeg hadde takket ja om jeg kompis hadde tilbudt for å teste, men jeg oppsøker det ikke.

Den dokumentaren til NRK som nevnt over, mener jeg kommer til en fin beslutning.. For 9 av 10 går det bra, men for de resterende 10% burde holde seg langt unna. (Som allerede har psykiske lidelser osv)
Hva som er gode argumenter vil normalt farges av debattantenes standpunkt, men å møtes på midten i en legaliseringsdebatt vil uansett være vanskelig. Akkurat som du ikke er litt gravid er det vanskelig å gjøre cannabis ol. litt legalt.
Man har punktet rundt medisinsk bruk, men dette vil neppe gjøre stor forskjell for den jevne bruker som ikke har noen diagnose, og som ønsker å bruke cannabis som rekreasjon og rus.

Skal man da kunne møtes på midten må man først kunne definere en midte. Dette vil til en viss grad være mulig så lenge debatten handler om tilgang, altså fri distribusjon vs "Cannabismonopolet". Når man diskuterer på et mer prinsipielt grunnlag, skadevirkninger, samfunnskostnader osv. har jeg så langt ikke klart å finne noe mellom legal og illegal. Da er det ikke nødvendigvis manglende vilje til kompromisser som er problemet, men mangelen på kompromisser.
Kan lime inn noe jeg tidligere har satt sammen av Mentalmelt i diskusjon med en annen her.

Tar vi ikke et samfunnsansvar når vi håndhever forbudet?

- Narkotika er ikke noe som lar seg fjerne gjennom et forbud, det er rimelig åpenlyst spør du meg. Så hvilke alternativer har vi egentlig? Vi kan enten tviholde på forbudspolitikken av frykt for å innrømme at vi har feilet totalt, og dermed fraskrive oss alt ansvar og all kontroll over narkotikamarkedet. Eller, vi kan avkriminalisere og legalisere, ta det samfunnsansvaret vi strengt tatt burde tatt for lenge siden, og dermed ta kontroll over markedet, sikre kvaliteten, beskatte varene, og frata de kriminelle miljøene enorme inntektskilder og maktposisjoner. Gjennom forbudet gir vi fra oss muligheten til å kontrollere markedet gjennom tiltak som aldersgrenser og kvalitetskontroller. Man gir rett og slett hele ansvaret til de kriminelle, som selvsagt ikke finner det for godt å begrense tilgang, eller å sikre kvalitet på noen som helst måte.

- Jeg mener man fraskriver seg ansvar når man velger å lukke øynene for hvor dårlig forbudet fungerer, og heller tviholder på en utdatert og feilslått politikk av frykt for å rokke ved en inngrodd, nærmest religiøs moral som nå har preget den politiske scenen i mange tiår. Man er redd for hva USA vil si, hva EU vil si, og ikke minst hva de gamle partiveteranene vil si. Det er lite mot å finne hos norske politikere til å gå i mot noe som så mange har tviholdt på så lenge. Karrieren er gjerne viktigere enn å ta det samfunnsansvaret som man egentlig vet man burde. Det er ikke tilfeldig at svært mange mennesker fra høytstående stillinger som nå uttalerer seg positivt om legalisering, ikke lenger er i den stilling og maktposisjon de én gang var i. Det er politikernes feighet som er skyld i opprettholdelsen av dette feilslåtte systemet, og det er deres ansvar å rydde opp før flere liv renner ned i avløpet.


Det er et samfunnsøkonomisk hensyn her. Selv om vi allerede har mange forhold som er en belastning på samfunnet, er ikke det et argument for at vi skal skaffe oss flere.

- Hvis vi skal se det fra et samfunnsøkonomisk perspektiv, så kan vi jo begynne å se på hvor mye penger og ressurser vi pr. i dag kaster ut av vinduet gjennom forbudspolitikken. Rundt 40% av alle straffesaker i Norge er narkotikarelaterte. Det er nesten halvparten. Det er helt ufattelig hvor mye tid og ressurser politiet bruker på dette, for ikke å snakke om rettsvesenet, som i likhet med politiet ikke akkurat har mangel på viktige arbeidsoppgaver. Alt dette uten at vi ser en nevneverdig forbedring i utbredelse, bruk/misbruk og overdosedødsfall, ofte tvert i mot.

- Vi har alt å tjene på en legalisering. Istedetfor å straffeforfølge hver bidige narkotikabruker man sporer opp, kunne vi konsentrert oss om å hjelpe den lille prosentandelen som faktisk er rusmisbrukere. Få noen av disse totalt bortkastede midlene inn i helsevesenet i stedet, så kanskje vi kan begynne å snakke om fornuftige samfunnsøkonomiske perspektiver.


Vi bør forby alle rusmidler. Det er farlig og ødelegger liv.

- Vi må se dette en smule mer nyansert. Narkomane vil vi alltid ha i samfunnet vårt, og så lenge vi har en forbudspolitikk, så vil denne pasientgruppen være tvunget til å leve under svært kritikkverdige forhold. For det er det de er, pasienter, og det er slik de skal og bør behandles. Det er lite hensiktsmessig for en rusmisbruker å måtte kjøre ørten runder i rettsapparatet, stadig tilbringe netter på glattcelle, samtidig som man står i en milelang ventekø for å få hjelp til å bli frisk. Dette er heller ikke særlig hensiktsmessig for myndighetene eller resten av samfunnet, for når man først er stemplet som kriminell, hvor mye skal da til før man tyr til andre kriminelle aktiviteter? Veien til et liv som yrkeskriminell er plutselig veldig kort når man allerede lever i et kriminelt miljø, og konstant trenger penger fordi man stadig er syk av abstinenser.


Dersom disse rusmidlene var helt lovlige kan vi vel være enige om at flere sannsynligvis ville prøvd dem?

- Når det kommer til tyngre stoffer med mer alvorlige skadevirkninger og faremonenter, så tror jeg ikke vi ville sett en økning i bruk. Jeg tror ikke det er forbudspolitikkens fortjeneste at folk holder seg unna slike stoffer.
Vi bør naturligvis ha på plass funksjoner som aktivt begrenser konsum av rusmidler blant befolkningen. Hensikten med dette må være å hindre spredningen av rusmiljøer og rusmisbruk. Målet kan derimot ikke være å hindre rusbruk generelt, da rus i aller høyeste grad er en del av menneskets liv og kultur. Måten å gjøre dette på er å innføre aldersgrenser og utsalgssteder med begrensede åpningstider. Samtidig må man aktivt gå inn med informasjon i skolene, og bytte ut skremselspropagandaen med håndfast og dokumentert informasjon. Jeg har mer tro på at et opplyst folk er i stand til å ivareta sine egne interesser, enn at myndigheter med skremselspropaganda og forbud kan styre befolkningen inn på rett spor. At alle midlene brukt på håndhevelsen av forbudet er bortkastet mener jeg ikke, men så lenge ressursene kunne vært brukt på en langt mer konstruktiv og fornuftig måte, så vil jeg så absolutt hevde at mesteparten av innsatsen er totalt bortkastet.

- Som eksempel kan vi se på Portugal, som i 2001 avkriminaliserte all bruk og besittelse av mindre menger narkotika. Eksempler på tendensen man har sett der er en liten økning i bruk av cannabis, og mindre bruk av heroin. De har også forbedret en rekke andre forhold, først og fremst i sammenheng med behandling av pasienter i avrusning, overdosedødsfall, og i bekjempelsen av HIV-smitte.

Det er jo antatt at for eksempel cannabis har relasjon til "amotivasjonssyndromet", et større forbruk vil dermed resultere i en betydelig kostnad for den norske stat?

- Man kan også anta at forbudet i seg selv, et voldsomt sosialpolitisk virkemiddel, bidrar i langt større grad til amotivasjonssyndromet enn det THC-molekylet gjør. Det å bli stemplet som en kriminell, det å skape seg en identitet som er knyttet opp mot en illegal og rebelsk subkultur, det å konstant kjenne på følelsen av å ikke være akseptert, og å føle seg fremmedgjort. Dette er rimelig kraftige psykologiske bieffekter av den nåværende politiske situasjonen.

Ikke Mentalmelt som har skrevet:

Cannabis fører til tyngre stoffer.

Det finnes ingen stoffer i cannabis som skaper et behov for sterkere stoffer. Statistisk sett vil en svært marginal andel cannabisbrukere gå over til tyngre stoffer, mens de aller fleste som bruker tyngre stoffer har brukt/bruker cannabis. Når cannabis er ulovlig stemples man automatisk som kriminell når man bruker det. Da er det naturlig at terskelen for å ta andre ulovlige stoffer blir mindre. Samtidig tvinges man inn i et kriminelt miljø der de samme menneskene vil veldig gjerne selge deg tyngre stoffer. Jeg mener det ligger en større sammenheng her enn mellom de spesifikke stoffene i den utdaterte trappetrinnsteorien.

Det er ytterst sjeldent en er påvirket av cannabis og som en konsekvens av det får lyst på noe sterkere. Hadde alkohol vært ulovlig vil jeg tro det ville vært den store stygge ulven som angivelig fører til tyngre stoffer. Men det er det ikke snakk om i dag - nettopp fordi det er lovlig og fritt for stigmatisering og andre nevnte påvirkninger. Det er vanskelig å forstå at trappetrinnsteorien fremdeles blir brukt som et argument mot legalisering av cannabis, da det i realiteten er et argument for legalisering.
Sist endret av Don Veto; 16. november 2011 kl. 13:34.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Jeg finner ingen argumenter MOT legalisering som har store negative virkninger i forhold til andre stoffer. Dog er det noen bivirkninger, men slik er det da med alt? For å ikke snakke om alkohol.
Vis hele sitatet...
Skal ikke angripe med store mektige argumenter nå. men som du sier, har vi en del alkoholikere i landet vårt. Er da så goden ved og ta seg en joint verdt risikoen for og få potensielle narkomaner som går over til tyngre stoffer, i tillegg til de som sliter med alkohol?

Det jeg sier er at, er behovet for legalisering av hasj så stort at vi er villig til å risikere enda et potensielt rusproblem i landet vårt?
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Det er dette jeg mener at det ikke blir gjort noen felles beslutninger begge sidene kan akseptere. den holdningen der hvor man skal på død og liv holde seg på sitt uten og kunne høre hva motparten har og si, og kanskje tenke ut det som en mulig løsning.
Vis hele sitatet...
Jeg hører da alltid på hva motparten sier. Det er absolutt ikke slik at jeg fester meg på et standpunkt og nekter å høre på motparten. Poenget er at jeg aldri har fått et argument som jeg er enig i. Jeg ser ingen grunn til å inngå et kompromiss sålenge jeg er totalt uenig.

F.eks meg, jeg synes hasj kan ha et godt forbruk innen medisin og fordi som trenger det (MS, kreft osv), men synes ikke at hasj skal bli gjort lovlig for hver eneste Nordmann.
Føler det er en ganske så unødvendig rus som folk unner seg, og kunne klart seg helt fint uten.
Vis hele sitatet...
Med den tankegangen bør vi kriminalisere bruk og omsetning av f.eks godteri. Søtsaker er en unødvendig gode som folk unner seg og kunne klart seg uten, for ikke å snakke om hva det koster helseomsorgen ift. de som ikke klarer å styre forbruket sitt!

Nei, jeg føler at som et voksent menneske bør jeg få lov til å velge å ta meg en joint og spise en sjokolade, da jeg klarer å styre forbruket mitt og det ikke går utover noen.

Om vi ser hasj i det store bildet, er det jo faktisk et ganske harmløst rusmiddel. Men gid om vi alle kunne holde det til et begrenset forbruk, ville det jo ikke hvert et problem. men siden det er alltid en gruppe som tar litt ekstra og ødelegger for resten av andre og setter hasjen i et dårlig lys.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig, men jeg mener også at en legalisering hadde hjulpet folk i å styre forbruket sitt. Kan godt utdype det om nødvendig.

nevner igjen, har ingen FAST side jeg holder med på angående rus debatten, men vil gjerne at folk drøfter litt frem og tilbake på hvordan det kan løses
Vis hele sitatet...
Med fare for å virke arrogant: ved å legalisere det. Jeg ser INGEN gode argumenter for å løse det på noen annen måte!
Sist endret av fetter; 16. november 2011 kl. 13:37.
Grunnen til at du føler deg så alene med ditt ståsted er at de fleste andre har innsett at kriminalisering av rusmidler ikke har noen positiv effekt.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Skal ikke angripe med store mektige argumenter nå. men som du sier, har vi en del alkoholikere i landet vårt. Er da så goden ved og ta seg en joint verdt risikoen for og få potensielle narkomaner som går over til tyngre stoffer, i tillegg til de som sliter med alkohol?

Det jeg sier er at, er behovet for legalisering av hasj så stort at vi er villig til å risikere enda et potensielt rusproblem i landet vårt?
Vis hele sitatet...
I følge SIRUS er det over 200.000 cannabisbrukere i Norge. Standpunktet at vi ikke trenger et nytt rusmiddel er totalt ulogisk.

Jeg mener legalisering vil føre til at færre går videre til tyngre stoffer. Hvis marijuana er legalisert så har det ikke noe mer forbindelse til sterkere stoffer enn det alkohol har. Det er forholdene som forbudspolitikken skaper som gjør at marijuana blir et såkalt "gateway drug."

Fordi vi regulerer salget av alkohol er Norge i bunnen i Europa angående alkoholproblemer.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Det jeg sier er at, er behovet for legalisering av hasj så stort at vi er villig til å risikere enda et potensielt rusproblem i landet vårt?
Vis hele sitatet...
Du kaller folk på forumet trangsynte som ikke hører ordentlig på motargumenter, også klarer du altså å tråkke så til de grader i salaten med en kommentar som denne.

Dette er blitt poengtert gang på gang i hver eneste diskusjon rundt cannabis: Hovedpoenget med å legalisere er skadebegrensing. Vi mener at en legalisering vil hjelpe oss å håndtere det reelle rusproblemet (ikke et potensielt).

Det kommer tydeligere og tydeligere frem at den som ikke har engasjert seg og lest seg opp om dette er deg. Jeg foreslår at du tar den en tur innom de utallige trådene som allerede eksisterer om dette temaet og leser deg opp!
Sitat av fetter Vis innlegg
Med fare for å virke arrogant: ved å legalisere det. Jeg ser INGEN gode argumenter for å løse det på noen annen måte!
Vis hele sitatet...
Noe mer subjektiv en hva jeg hadde håpet på, men følte jeg fikk et ganske passende utfyllende svar.

Men skal også innrømme, som sagt over, er det ganske vanskelig å finne et ståsted begge sider kan være enig i. Så forventer kanskje ikke et fantastisk utfyllende svar som bare svarer på alle spørsmål.

Men om det skulle poppe en idè opp i hodet på det, ikke nøl med gi meg beskjed om synspunkter osv.

Gjerne via PM eller brevdue

Sitat av haakon466 Vis innlegg
det var en dokumentar på nrk for litt siden, ''dopeffekten'' tror jeg den heter.

gå på NRK nett tv og søk opp dopeffekten(kan ikke linke pga. sitter på skolen)

edit: endelig noen som vill komme til enighet om stoffet!
Vis hele sitatet...

Når du sier "komme til enighet", peker du da til Tv-programmet eller temaet på tråden her nå

Sitat av fetter Vis innlegg
Du kaller folk på forumet trangsynte som ikke hører ordentlig på motargumenter, også klarer du altså å tråkke så til de grader i salaten med en kommentar som denne.

Dette er blitt poengtert gang på gang i hver eneste diskusjon rundt cannabis: Hovedpoenget med å legalisere er skadebegrensing. Vi mener at en legalisering vil hjelpe oss å håndtere det reelle rusproblemet (ikke et potensielt).

Det kommer tydeligere og tydeligere frem at den som ikke har engasjert seg og lest seg opp om dette er deg. Jeg foreslår at du tar den en tur innom de utallige trådene som allerede eksisterer om dette temaet og leser deg opp!
Vis hele sitatet...
Beklager om jeg virket noe støtende mot en del av forumet, og skal innrømme at jeg tildels er litt trangsynt på mitt eget synspunkt selv.
Men om er det noe jeg har gjort, er det og ha lest tilstrekkelig nok innen rus debatter osv. Så ikke en gang prøv å dra det kortet bare pga. en dårlig formulert setning
Sist endret av Pandalicious; 16. november 2011 kl. 14:07.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Skal ikke angripe med store mektige argumenter nå. men som du sier, har vi en del alkoholikere i landet vårt. Er da så goden ved og ta seg en joint verdt risikoen for og få potensielle narkomaner som går over til tyngre stoffer, i tillegg til de som sliter med alkohol?

Det jeg sier er at, er behovet for legalisering av hasj så stort at vi er villig til å risikere enda et potensielt rusproblem i landet vårt?
Vis hele sitatet...
Nei, vet du hva? Du ga meg en kjempeidè!
Vi gjør følgende ulovlig med disse grunner:

Alkohol - Alkoholikere som misbruker og ifølge politikere voldtektsrelatert og kan føre til tyngre stoffer.

Hasj - Misbruk, kan føre til andre tyngre stoffer.

Røyk - Farlig for lunger og helse, kan føre til tyngre stoffer.

Eller bare, nei?
- Argumentene dine er såpass tåpelige at det ikke kan mottas av den "andre" part i denne sammenhengen.
Jeg er mer enn mottakelig med argumenter for og imot, men da må du først komme med fakta og kildehenvisninger.

Og spør du meg, er du den trangsynte her.
Sist endret av MrCryptical; 16. november 2011 kl. 14:30.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Beklager om jeg virket noe støtende mot en del av forumet, og skal innrømme at jeg tildels er litt trangsynt på mitt eget synspunkt selv.
Vis hele sitatet...
Jeg er på ingen måte støtt. Oppgitt er vel et mer passende begrep.

Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Men om er det noe jeg har gjort, er det og ha lest tilstrekkelig nok innen rus debatter osv. Så ikke en gang prøv å dra det kortet bare pga. en dårlig formulert setning
Vis hele sitatet...
Men hallo! Det kan du umulig ha gjort når du drar frem ikke-poenger som dette så bastant. Det handler ikke om hvordan du formulerte det. Når du stiller slike retoriske spørsmål som dette er det tydelig at du ikke har innblikk i hva vår side av legaliseringsdebatten har prøvd i årevis å få frem:

Er da så goden ved og ta seg en joint verdt risikoen for og få potensielle narkomaner som går over til tyngre stoffer, i tillegg til de som sliter med alkohol?
Vis hele sitatet...
Det eneste som legitimerer den klassiske gateway-teorien, er at stoffet er ulovlig. Du må oppsøke et svart marked for å kjøpe cannabis, og her florerer det også av sterkere stoffer.

Beklager, men det går ikke å ro seg unna. Det er pinlig tydelig at du ikke har innsikt i hvordan og hvorfor vi argumenterer for legalisering av cannabis.
Sist endret av fetter; 16. november 2011 kl. 14:36.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Men skal også innrømme, som sagt over, er det ganske vanskelig å finne et ståsted begge sider kan være enig i. Så forventer kanskje ikke et fantastisk utfyllende svar som bare svarer på alle spørsmål.
Vis hele sitatet...
I en debatt som har formatet for-eller-imot, så finnes det sjelden en gylden middelvei. Du vil ikke ha fri hasj, det vil jeg. Hvordan kan vi bli enige? Å gjøre det "litt" lovlig eller "litt ulovlig"?

Enten er det lov, eller så er det ikke det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nå tar jeg deg litt bokstavelig, å møtes midt på veien vil jo da mene en "delvis" legalisering eller strengt regulert legalisering.

Det er veldig sjeldent diskusjonen kommer så langt som å ta opp hvilken modell vi skal ta i bruk om det i det hele tatt skulle blitt legalisert.
Selv er jeg for en svært regulert modell der produksjon skjer fra bønder som må igjennom en søknadsprosess/godkjenning fra staten, iom at alkoholproduksjon er privatisert ser jeg ingen problemer med å la private aktører produsere cannabis heller.
Nye arbeidsplasser skapes og kanskje etterhvert skapes et connoisseur miljø der det settes pris på smak, lukt ovenfor ruseffekten, kvalitet over kvantitet med andre ord.
Produktet må klassifiseres ut i fra styrke og THC/CBD ratio.
Salg skjer fra godkjente utsalgsteder, evt at vinmonopolet utvider sitt sortiment og ekspertise til å omfatte cannabis også.
Om det skal tillates å serveres ute i såkallte coffeshops er jeg ikke sikker på enda, det kan bli en smule provoserende, og det kan hende at slike steder bør introduseres senere. Folk flest får altså en tilvenningsfase der cannabis bare er tilgjengelig via vinmonopolet (evt egne statsregulerte utssalgsteder) og kun kan nytes i det private hjem. Samme regler som alkohol her: skal ikke nytes i offentlighet, man skal ikke være synlig beruset i offentlighet, det skal være grenser på hvor mye man har lov til å være i besittelse av og langing til mindreårige skal ikke aksepteres (forenklet forelegg på alle punkter).
Den strenge reguleringen skal fremme et syn om ansvarlig bruk av rusmidler, vi skal med andre ord minimalisere fjortisstonerkulturen og heve standarden. Folk skal få et mer voksent syn rundt cannabis bruk, her kommer connoisseur miljøet inn: Cannabissmakekurs o.l.
Samtidig skal det fokuseres på rusomsorg, det vil alltid være noen som faller utenfor, det ligger i menneskelig natur desverre.
Penger spart på politiet og inntektene som kommer fra avgiftene burde gi et fint innskudd i statsbudsjettet, som igjen burde gå til rusomsorgen.

Hovepoengene mine er:
* Bønder får mulighet til å være bærekraftig uten subsidier som de har vært totalt avhengige av.
* Nye stillinger i form av ekspertise hos statlige utsalgssteder.
* Et mer voksent syn, minimalisering av destruktiv fjortisstonerkultur som preger cannabiskulturen (sett fra utenforståendes øyne)
* Staten tjener via avgifter
* Organisert kriminalitet mister et stort marked.
* Overskudd burde kunne gi et ekstra innskudd til rusomsorgen.
Jeg er imot legalisering av den enkle grunn at jeg tror at jeg hadde røykt mer enn et par ganger i året.
Sitat av sagn_jdi Vis innlegg
Jeg er imot legalisering av den enkle grunn at jeg tror at jeg hadde røykt mer enn et par ganger i året.
Vis hele sitatet...
Så fordi du ikkje har kontroll på dine eigne lyster så skal samfunnet gå glipp av dei goder legalisering medfører?
Sitat av snuskatten Vis innlegg
Så fordi du ikkje har kontroll på dine eigne lyster så skal samfunnet gå glipp av dei goder legalisering medfører?
Vis hele sitatet...
Tror ikke jeg er den eneste som hadde tatt seg et par ekstra trekk
Sitat av sagn_jdi Vis innlegg
Tror ikke jeg er den eneste som hadde tatt seg et par ekstra trekk
Vis hele sitatet...
Spørsmålet då er jo om det er å foretrekkje. Eg vil tru skaden av at (kanskje) fleire bruker meir, er mindre enn skadane samfunnet opplever i dag.
Jeg synes ikke freakforum er stedet å diskutere dette emnet egentlig, alt for mange som putter fingrene i ørene og roper lalalalalala når noen prøver å kritisere stoffet de er så glad i.
Røyker selv sporadisk men jeg er også fullt klar over alle de negative sidene.
Forholdet til cannabis er for de fleste som et kjærlighetsforhold og "love makes you blind"
Sitat av Cheese Vis innlegg
Jeg synes ikke freakforum er stedet å diskutere dette emnet egentlig, alt for mange som putter fingrene i ørene og roper lalalalalala når noen prøver å kritisere stoffet de er så glad i.
Røyker selv sporadisk men jeg er også fullt klar over alle de negative sidene.
Forholdet til cannabis er for de fleste som et kjærlighetsforhold og "love makes you blind"
Vis hele sitatet...
Jeg bruker ikke heroin eller ecstasy, men hei, jeg syns det burde legaliseres allikevel.

Forbud hindrer ikke bruk og misbruk, uansett hva det gjelder. Det fører kun negative ting med seg.
"Marijuana leads to homosexuality . . . and therefore to AIDS."
- White House Drug Czar Carlton Turner, år 1986
Vis hele sitatet...
Du snakker om å møtes på midten? Vel, siden forbudets begynnelse så har cannabistilhengere alltid hatt de samme argumentene, mens motstanderene hele veien har endret sin argumentasjon etter å gang på gang ha fått motbevist sine "faktaopplysninger".

Samtidig så snakker man her om ett rusmiddel, og det har også negative sider dersom det blir misbrukt. Men alle vet jo at dette allerede blir misbrukt den dag i dag!? I mørket så omsettes det av kriminelle - hvorfor ikke få det ut i lyset? Hva vil vi tape på å legalisere og ved lovlige utsalg utkonkurrere de kriminelle? Spesielt med tanke på at vi her snakker om ett allerede vidt tilgjengelig stoff!

Det blir i mine øyne vanskelig å se at partene kan møtes "på midten" når forbudspolitikken er basert på fordommer, frykt og uvitenhet.
Sist endret av caperno; 16. november 2011 kl. 23:29.
Narkotikaforbudet ble innført i 1965, siden da, må det kunne sies å ha vært en økning både i beslag, brukere, missbrukere, tilgang og ikke minst så er det nå flere tilgjengelige stoffer enn noen gang.

Så til alle dere som mener forbud er veien å gå, forbudet har var i over førti år og bare ført til at ting har blitt verre. Noe som ikke er så ulikt det som skjedde da stortinget for snart hundre år siden prøvde å forby alkohol.

Sitat av Wikipedia
Utilsiktede konsekvenser av forbudene

I tillegg til handels- og bryggeriproblemene førte forbudene til mange utilsiktede bivirkninger.


*Smugling

Forbudene førte til svært omfattende smugling av brennevin. Særlig langs kysten i sør (med kort avstand til Danmark eller Sverige), ble det etablert smuglerhavner som også sørget for videre distribusjon. Så omfattende var denne trafikken at det i den senere tid er fremmet seriøse forslag om opprettelse av et nasjonalt smuglermuseum i Son.[3] [4] I vittighetsbladet Hvepsen ble det i 1924 trykket et lite dikt om Son:

Soon er Norges fagreste idyl, san.
Der er roser, sladder, fisk og fyld, san.
Der saa let man finder
søte smaa veninder, –
det er vort berømte forbuds skyld, san.
Politi, san, er man fri, san,
hovednæringsvei er smugleri, san.

Forfatteren Arthur Omre (1887-1967), som bodde i Son en tid, deltok i smuglertrafikken. Han var stadig på flukt fra politiet og tollere, og ble omsider tatt, dømt og fengslet i 1933. Det er dette miljøet han skildrer i sin gjennombruddsroman «Smuglere», som ble utgitt i 1935. Filmen «Smuglere» (1968) baserer seg på denne romanen.

Det var også flere drukningsulykker i forbindelse med smuglertrafikken til sjøs.


*Hjemmebrenning og vinlegging

Forbudene førte til en kraftig oppblomstring av hjemmebrenning rundt om i landet[trenger referanse]. I tillegg ble det svært populært å legge vin til hjemmebruk[trenger referanse] (noe som var lovlig).
[rediger] Brennevinsdoktorer

Alkohol på resept stammet fra en lang tradisjon[5] i folkemedisinen. Et flertall av norske leger tviholdt på denne tiden fremdeles på alkoholens medisinske egenskaper, på tross av at nyere forskning til en stor grad hadde avlivet disse mytene.[trenger referanse]. Det var tillatt å få kjøpt brennevin og hetvin til medisinsk bruk på resept fra lege, tannlege eller veterinær. I forbudets første år var det liten eller ingen kontroll, og de verste «brennevinsdoktorer» skrev ut over 10 000 resepter i året.[trenger referanse] I 1923 ble det skrevet ut 1,8 millioner resepter[trenger referanse]. Disse reseptene tilsvarte 0,8 liter 100 % alkohol per innbygger. Dette er ca. 12 % den lovlige omsetningen av alkohol i dag (6,37 liter 100 % alkohol per innbygger i 2005[6]). Uttrykket «rumpesprit» har sitt opphav i disse reseptene. Da reseptloven ble strammet inn høsten 1923, falt salget av medisinks alkohol dramatisk.[7]


*Sosiale forskjeller og helseskader

En annen utilsiktet virkning var at forbudene førte til større problemer for de fattige enn for de rike, da de fattige måtte ta til takke med alkoholholdige varer med dårlig kvalitet, som også kunne inneholde helseskadelige elementer (f.eks. metanol).
Vis hele sitatet...
Det tok bare i overkant av ti år før en folkeavstemning ble holdt og brennevinsforbudet ble opphevet.

Jeg tror ikke en folkeavstemning over legalisering i dag ville ført til noen endring, da det virker som fordommer mot noe annet enn alkohol er noe som går i arv. Det i tillegg til at det å være politiker i dag på mange måter minner om en populæritetskonkuranse, der media er den største arenaen. Og det virker ikke som om noen av de store partiene har baller nok til å snakke om en endring i narkotikapolitikken i frykt for å bli upopulære.

Så når skal der som tviholder på forbudet stikke fingern i jorda og innse at det å legalisere cannabis, ikke vil være å innføre et nytt rusmiddel?
Forbudet har vart i snart femti år og tilgangen på rusmidler er større enn noen gang, forbudet virker mot sin hensikt, er det virkelig så vanskelig å se?
Forbud av rusmidler har ingen effekt på bruk, forhindrer ikke misbruk, og er til hinder for at de som utvikler problemer får hjelp med avhengigheten.

Straffeloven skal ikke brukes for å straffe mennesker som utsetter seg for en skaderisiko (tenk kampsport, risikosport, mangel på trening, dårlig kosthold etc).

Forbudet skaper forakt for loven.

Forbudet lar organisert kriminalitet blomstre.

Forbud forhindrer fornuftige restriksjoner/regulering som aldersgrenser, mengebegrensing, innholdskontroll av blant annet virkestoffer, og åpningstider.

Forbudet koster skattebetalerne enorme summer, som blir kastet bort på en feilslått politikk. Disse ressursene kunne blitt brukt til bekjempelse av voldelig kriminalitet, behandling og rehabilitering av avhengige, holdningskampanjer som forhindrer misbruk, og andre nyttige samfunnsoppgaver.

Dette er bare det jeg kommer på i farten. Jeg har til gode å se et eneste gyldig argument mot reform i narkotikapolitikken. Dersom noen mener de har et, så for all del, kom med det!
Sitat av haakon466 Vis innlegg
det var en dokumentar på nrk for litt siden, ''dopeffekten'' tror jeg den heter.

gå på NRK nett tv og søk opp dopeffekten(kan ikke linke pga. sitter på skolen)

edit: endelig noen som vill komme til enighet om stoffet!
Vis hele sitatet...
Så den dokumentaren. Utrolig bra, tok for seg temaet fra begge sider av saken.

Personlig mener jeg det burde vært legalisert, av den enkle grunn at dealeren din plutselig har gått tom for hasj, men tilfeldigvis har noe annet å selge deg, og pga miljøene man fort havner i som hasjrøyker.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Jeg synes ikke freakforum er stedet å diskutere dette emnet egentlig, alt for mange som putter fingrene i ørene og roper lalalalalala når noen prøver å kritisere stoffet de er så glad i.
Røyker selv sporadisk men jeg er også fullt klar over alle de negative sidene.
Forholdet til cannabis er for de fleste som et kjærlighetsforhold og "love makes you blind"
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke bruke stoffet for å være for legalisering. Hva med The global commision on drugs? Hva med legeforeningen i usa bestående av 35.000 leger som har gått ut og anbefalt legalisering? Hva med LEAP? Man trenger bare åpne øynene og tenke rasjonelt. Du må gjerne kritisere stoffet, men at det har sine risikoer endrer ikke det faktum at forbudspolitikken ikke har noen resultater å vise til, annet enn til det verre.

Hvorfor er ikke Nederland på toppen i Europa over % av innbyggere som har prøvd eller bruker cannabis? Merkelig at ikke hele landet er tåkelagt av hasjrøyken som alle bare må ha siden det ikke er ulovlig? De som sier at bruk vil eksplodere ved en legalisering, og som nekter å se at det ikke har gjort det blant innbyggerne i Nederland, kan jo begynne med å tenke på hvor mange de selv kjenner som hadde begynt å røyke cannabis bare fordi det skulle blitt lovlig.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Når du sier "komme til enighet", peker du da til Tv-programmet eller temaet på tråden her nå
Vis hele sitatet...
temaet på tråden ja




Sitat av Don Veto Vis innlegg
Man trenger ikke bruke stoffet for å være for legalisering
Vis hele sitatet...
sant, jeg er for legalisering men jeg bruker ikke stoffet...(aldri prøvd)

Sitat av Don Veto Vis innlegg
Hvorfor er ikke Nederland på toppen i Europa over % av innbyggere som har prøvd eller bruker cannabis? Merkelig at ikke hele landet er tåkelagt av hasjrøyken som alle bare må ha siden det ikke er ulovlig? De som sier at bruk vil eksplodere ved en legalisering, og som nekter å se at det ikke har gjort det blant innbyggerne i Nederland, kan jo begynne med å tenke på hvor mange de selv kjenner som hadde begynt å røyke cannabis bare fordi det skulle blitt lovlig
Vis hele sitatet...
påstand: jeg TROR at ved en legalisering vill bruken explodere men etter en liten stund vill den gå ned igjenn, pga. ungdommer f.eks meg vill prøve stoffet men vill/kan ikke pga. det er ulovlig og derfor må man inn i narkomiljøet for og skaffet det...

med andre ord, bruken vill bli mindre og ''prøven vill bli extremt stor!(tror jeg)

mener og lese en plass at bruken vill minske ved en legalisering ved og se på statestikk av andre land ol.

men så er det også det at 200 000 personer bruker cannabis i norge.(som noen andre i tråden skrev) men jeg er 99% sikker på at det er flere, pga. politiet kan ikke ha oversikt over alle de som bruker hasj...
Sitat av haakon466 Vis innlegg

påstand: jeg TROR at ved en legalisering vill bruken explodere men etter en liten stund vill den gå ned igjenn, pga. ungdommer f.eks meg vill prøve stoffet men vill/kan ikke pga. det er ulovlig og derfor må man inn i narkomiljøet for og skaffet det...

med andre ord, bruken vill bli mindre og ''prøven vill bli extremt stor!(tror jeg)

mener og lese en plass at bruken vill minske ved en legalisering ved og se på statestikk av andre land ol.

men så er det også det at 200 000 personer bruker cannabis i norge.(som noen andre i tråden skrev) men jeg er 99% sikker på at det er flere, pga. politiet kan ikke ha oversikt over alle de som bruker hasj...
Vis hele sitatet...
Joda jeg er enig i at det vil gå opp til å begynne med, eller tilsynelatende hvertfall, men ikke en såkalt skremmende eksplosjon av bruk. Jeg syntes det er en kraftig undervurdering av vår evne til å ha egne holdninger og eget ansvar, det er liksom en illusjon om at vi ikke selv er i stand til kritisk tenkning men trenger disse lovene til å gjøre det for oss.

Kjenner du mange som vil ukritisk begynne å røyke cannabis hvis det skulle blitt lovlig, utenom deg selv? Personlig kommer jeg ikke på noen jeg kjenner, som ikke har prøvd det, som vil gjøre det bare fordi det blir lovlig, som om det skulle bety at det ikke er så farlig likevel og at de kan legge vekk sine gamle meninger om bruk av stoffet. Det blir jo gjort klinkende klart at en legalisering ikke skjer fordi "vi tok visst feil om stoffet" og at det ikke er en oppfordring til bruk, men det er en skadereduksjonsmodell.

Det er ikke politiet som sier det er over 200.000 cannabisbrukere i Norge, det er en undersøkelse gjort av SIRUS.
Det er desverre ulovlig på grunn av at det er en plante det ikke er mulig å ta patent på - legemiddelmarkedet vil gå konkurs da det dukker opp en medisin som både fungerer bedre, er billigere og i tilegg har langt mindre bivirkninger enn "medisiner" som valium, paralgin forte, morfin, ritanil og div anti-depressive drugs. Dog skal det sies at marihuana ikke er en mirakelkur - men at det gjør livet lettere å leve for mennesker med konstante plager er det ingen tvil om!
Sitat av khalifa Vis innlegg
Det er desverre ulovlig på grunn av at det er en plante det ikke er mulig å ta patent på - legemiddelmarkedet vil gå konkurs da det dukker opp en medisin som både fungerer bedre, er billigere og i tilegg har langt mindre bivirkninger enn "medisiner" som valium, paralgin forte, morfin, ritanil og div anti-depressive drugs. Dog skal det sies at marihuana ikke er en mirakelkur - men at det gjør livet lettere å leve for mennesker med konstante plager er det ingen tvil om!
Vis hele sitatet...
Dette er bare tull. Det er fullt mulig å tjene masse penger på medisin, uten patent på denne. Det gjøres i stor skala i dag. You have been fooled by hippies.

Sitat av sagn_jdi Vis innlegg
Jeg er imot legalisering av den enkle grunn at jeg tror at jeg hadde røykt mer enn et par ganger i året.
Vis hele sitatet...
Så du synes det er greit å bryte loven "litt"? Jeg skjønner ikke hvordan forbudet kan holde deg fra å røyke mer, når det ikke holder deg fra å røyke i utgangspunktet.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette er bare tull. Det er fullt mulig å tjene masse penger på medisin, uten patent på denne. Det gjøres i stor skala i dag. You have been fooled by hippies.
Vis hele sitatet...
The Union - The movie of hippies. Så den virkelige grunnen til at legemiddelindustrien i usa har jobbet mot en legalisering er at de bare vil vårt eget beste? Og jeg som mistenkte de for at det var fordi de har noe å tape, og så har de bare edle hensikter. Shame on me...
Sist endret av Don Veto; 17. november 2011 kl. 08:26.
Sitat av khalifa Vis innlegg
Det er desverre ulovlig på grunn av at det er en plante det ikke er mulig å ta patent på - legemiddelmarkedet vil gå konkurs da det dukker opp en medisin som både fungerer bedre, er billigere og i tilegg har langt mindre bivirkninger enn "medisiner" som valium, paralgin forte, morfin, ritanil og div anti-depressive drugs. Dog skal det sies at marihuana ikke er en mirakelkur - men at det gjør livet lettere å leve for mennesker med konstante plager er det ingen tvil om!
Vis hele sitatet...
Om det er et sted i denne debatten jeg vil ha kilder er det her...
Men for å gjøre et ærlig forsøk på å drepe konspirasjonsteorien din:
1. Hvordan vet du at cannabis vil være billigere?
2. Cannabis kan kanskje i noen få tilfeller erstatte morfin, men... Jeg har selv fått morfin som smertedempende, den gav da en effekt som varte i ca 24 timer og med en smertelindring tilsvarende 8-12 paralgin forte. Den klarer jeg ikke helt å se at cannabis konkurrerer med.
3. Inntak. Å gi folk medisin som skal røykes har noen ulemper - det er dermed store åpninger for legemiddelbransjen til å utvikle andre måter å innta cannabis.
4. Legemiddelpatenter utløper etter 10 år. De er, i motsetning til mange andre, velfungerende med den misjon å la det firmaet som har bekostet utviklingen av medisinen tjene på den først. Deretter er det fritt frem. For legemiddelindustrien er plantebasert medisin genialt. Små, om noen, utviklingskostnader og rett i distribusjon.
5. De medisinene cannabis kan erstatte, og meg bekjent er behandling av psykiske lidelser med cannabis noe omdiskutert, utgjør bare en liten del av sortimentet. Cannabis kan brukes som en "støttemedisin" til kreftpasienter, men den erstatter ikke cellegift - som er medisiner hvor vi snakker kostnad...
Uten at jeg skal bruke "The union" som eksempel for legalisering, har jeg funnet en litt mer informasjonsrik og nøytralsidet-video på nettet. Anbefaler alle som er interesserte i dette temaet om å se den.
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/802250/
Sitat av doseren Vis innlegg
Om det er et sted i denne debatten jeg vil ha kilder er det her...
Men for å gjøre et ærlig forsøk på å drepe konspirasjonsteorien din:
1. Hvordan vet du at cannabis vil være billigere?
2. Cannabis kan kanskje i noen få tilfeller erstatte morfin, men... Jeg har selv fått morfin som smertedempende, den gav da en effekt som varte i ca 24 timer og med en smertelindring tilsvarende 8-12 paralgin forte. Den klarer jeg ikke helt å se at cannabis konkurrerer med.
3. Inntak. Å gi folk medisin som skal røykes har noen ulemper - det er dermed store åpninger for legemiddelbransjen til å utvikle andre måter å innta cannabis.
4. Legemiddelpatenter utløper etter 10 år. De er, i motsetning til mange andre, velfungerende med den misjon å la det firmaet som har bekostet utviklingen av medisinen tjene på den først. Deretter er det fritt frem. For legemiddelindustrien er plantebasert medisin genialt. Små, om noen, utviklingskostnader og rett i distribusjon.
5. De medisinene cannabis kan erstatte, og meg bekjent er behandling av psykiske lidelser med cannabis noe omdiskutert, utgjør bare en liten del av sortimentet. Cannabis kan brukes som en "støttemedisin" til kreftpasienter, men den erstatter ikke cellegift - som er medisiner hvor vi snakker kostnad...
Vis hele sitatet...
1. Med lave produksjonskostnader hvorfor skal cannabis på resept prises så mye høyere enn andre medisiner? Eller en kan dyrke selv.

2. Nei cannabis kan nok ikke matche morfin i seg selv i styrke og langvarighet. Men er det alltid hensiktsmessig å gi morfinpreparater, som må sies å være mer avhengighetsskapende? Uansett drar du bare fram et lite bruksområde innenfor medisinsk cannabis. Det er mange som får bedre resultater med cannabis enn noen annen medisin, for mange forskjellige sykdommer.

3. Det er jo det legemiddelindustrien allerede har gjort. De har jo laget medisiner som Marinol og Sativex basert på cannabinioder. Likevel vil man ikke innrømme at cannabis har noen medisinsk effekt, hvorfor ikke? Dette tjener de jo penger på, hvorfor skal de ønske en legalisering slik at folk kan dyrke medisinen sin selv eller kjøpe den av andre.

4. Hvis cannabis er genialt for legemiddelindustrien hvorfor har de alltid jobbet mot legalisering? De tenker bare på vårt eget beste og ikke penger? Legemiddelindustrien er en milliardindustri og reseptbelagte medisiner dreper 100.000 amerikanere hvert år. For ikke å snakke om avhengighet av disse stoffene.

5. Når du tar cellegift hjelper cannabis mot kvalme og gir deg appetitt så du får i deg mat. Men hva er det du prøver å si? At det ikke er mye cannabis kan brukes som medisin mot?

Alzheimer's Disease
ALS
Chronic Pain
Diabetes Mellitus
Dystonia
Fibromyalgia
GI Disorders
Gliomas/Cancer
Hepatitis C
HIV
Hypertension
Incontinence
MRSA
Multiple Sclerosis
Osteoporosis
Pruritus
Rheumatoid Arthritis
Sleep Apnea
Tourette's Syndrome
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Med lave produksjonskostnader hvorfor skal cannabis på resept prises så mye høyere enn andre medisiner? Eller en kan dyrke selv.
Vis hele sitatet...
Ingen sier at det nødvendigvis skal prises høyere, men det er ingen grunn til at cannabis skal ha dårligere margin enn andre legemidler og at en legalisering derfor vil true legemiddelindustrien.

Det at man kan dyrke selv er ikke noe argument for at man ikke får solgt det med mindre man selger til skampris. Man kan dyrke flere andre planter som kan erstatte legemidler, men de færreste gjør det allikevel. Man kan dyrke egen tobakk, bake eget brød og sette egen vin, men det fører ikke til at noen av disse industriene går dukken. Folk gidder ikke, de betaler heller for å få noen andre til å gjøre det.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Det er mange som får bedre resultater med cannabis enn noen annen medisin, for mange forskjellige sykdommer.
Vis hele sitatet...
Nei, det er et lite fåtall som får bedre effekt av cannabis enn andre legemidler. Kanskje det hadde vært flere hvis cannabis som medisin var mer utbredt, men det blir bare spekulasjoner.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Hvis cannabis er genialt for legemiddelindustrien hvorfor har de alltid jobbet mot legalisering?
Vis hele sitatet...
Cannabis er bare "genialt" for legemiddelindustrien om det faktisk fungerer bedre enn annen tilgjengelig medisin. Selv om du og enkelte andre tar dette forgitt, er det ikke nødvendigvis tilfellet.

Det hadde også vært spennende å høre mer om nøyaktig hvordan legemiddelindustrien har motarbeidet legalisering.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
reseptbelagte medisiner dreper 100.000 amerikanere hvert år. For ikke å snakke om avhengighet av disse stoffene.
Vis hele sitatet...
Dette er jo tatt helt ut av kontekst. Færre dør av cannabis, men cannabis kan bare erstatte en brøkdel av disse legemidlene, if any.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Alzheimer's Disease
ALS
Chronic Pain
Diabetes Mellitus
Dystonia
Fibromyalgia
GI Disorders
Gliomas/Cancer
Hepatitis C
HIV
Hypertension
Incontinence
MRSA
Multiple Sclerosis
Osteoporosis
Pruritus
Rheumatoid Arthritis
Sleep Apnea
Tourette's Syndrome
Vis hele sitatet...
Det er viktig å skille på kurativ behandling og palliativ behandling. Klart det kan "hjelpe" å ta en joint om du har Osteoporose eller diabetes, men det kurerer ikke sykdommen.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det finnes mange eksempler på at enkeltpersoner har endret syn på saken i løpet av diskusjoner her på freak.no. At alle skal komme til en felles enighet er vel imidlertid noe usannsynlig (for ikke å si fullstendig utelukket)
Vis hele sitatet...
Jeg har tildels endret mitt syn på legaliseringen av cannabis etter diskusjoner her på freak, så dette kan jeg signere. Det er ikke noen som har fått meg til å endre synet mitt, men etter gode argumenter som røtter i en god kilde- må jeg si at jeg ikke er såpass imot en legalisering som jeg engang var.

Spesielt vil jeg dra inn diskusjonene som omhandler alkohol vs. cannabis. Selv om jeg aldri selv har prøvd illegale rusmidler, ser jeg jo selv skadevirkningene av alkohol både fordi jeg selv har vært fyllesyk og jeg har vært på byen etter kl.00:00 i de største byene i Norge.

Når dette er sagt, tror jeg trådstarter dårlig formulert er inne på noe. For selv om kanskje cannabis ikke er så farlig, ja til og med kanskje mindre farlig enn alkohol, tror jeg aldri det kommer til å bli legalisert i Norge i dag. Hvorfor? Fordi cannabis har skadevirkninger. Og så lenge et rusmiddel har skadevirkninger, vil det aldri bli legalisert i moderne tid. Samtidig er rus desverre slik at med de positive effektene de medbringer seg, medbringer de også negative ringeffekter. Dette ser vi på alkohol. Enkelte mennesker som søker rus i tunge perioder, skaper seg en virkelighet med rus og et liv uten noe konstruktivt. Personer isolerer seg fra samfunnet og medbringer ingen nytte, og blir derimot en belastning for andre, både venner, familie og samfunnet forøvrig.

Jeg har sagt det tidligere, og jeg sier det igjen. Jeg tror vi i Norge er nærmere en fullstendig\delvis(vinmonopol) avskriving av alkoholen enn vi er en legalisering\nedkriminalisering av cannabis eller andre rusmidler. Vi går også stadig nærmere en avskriving av tobakk. Slik er det å bo i Norge, desverre vil mange si, men jeg velger å tro at i det store og hele tjener samfunnet Norge på dette, selv om det går utover min frihet til å gjøre selvstendige valg.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette er jo tatt helt ut av kontekst. Færre dør av cannabis, men cannabis kan bare erstatte en brøkdel av disse legemidlene, if any.
Vis hele sitatet...
Reagerte bare litt på dette, er det virkelig noen som har død av cannabis? Eller har jeg bare missforstått? Ble litt skeptisk til det jeg leste.
Sitat av reklame Vis innlegg
selv om kanskje cannabis ikke er så farlig, ja til og med kanskje mindre farlig enn alkohol, tror jeg aldri det kommer til å bli legalisert i Norge i dag. Hvorfor? Fordi cannabis har skadevirkninger. Og så lenge et rusmiddel har skadevirkninger, vil det aldri bli legalisert i moderne tid.
Vis hele sitatet...
Klart det har skadevirkninger. Grunnlaget for å legalisere er ikke at det er ufarlig. Ei heller at det er mindre farlig enn noe annet (alkohol, for eksempel). Grunnlaget for å legalisere er:
-Forbudet forhindrer ikke bruk og tilgjengelighet / Legalisering gir bedre kontroll på bruk og tilgjengelighet
-Forbudet gir store inntekter til kriminelle / Legalisering kutter denne inntektstrømmen og gir staten mulighet til å kreve skatt av cannabisomsetningen
-Forbudet kriminaliserer en relativt stor del av befolkningen, som ikke driver med annen kriminalitet / Legalisering gjør at disse ikke blir kriminalisert og ikke trenger å komme i kontakt med kriminelle miljøer
Sitat av reklame Vis innlegg
desverre vil mange si, men jeg velger å tro at i det store og hele tjener samfunnet Norge på dette, selv om det går utover min frihet til å gjøre selvstendige valg.
Vis hele sitatet...
Dette med rett til å ta egne valg er sekundert. De overnevnte punktene er, i mine øyne, hovedargumentene i legaliseringsdebatten. Forbudet fungerer ikke spesielt godt og legalisering gir mange fordeler og få uønskede effekter (basert på erfaringer fra andre land som har liberalisert sitt lovverk).

Sitat av phideph Vis innlegg
Reagerte bare litt på dette, er det virkelig noen som har død av cannabis? Eller har jeg bare missforstått? Ble litt skeptisk til det jeg leste.
Vis hele sitatet...
Nei, folk dør ikke av cannabisoverdoser. Indirekte forekommer det garantert "cannabis-dødsfall".
Sist endret av felix_poker; 17. november 2011 kl. 10:47.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Klart det har skadevirkninger. Grunnlaget for å legalisere er ikke at det er ufarlig. Ei heller at det er mindre farlig enn noe annet (alkohol, for eksempel). Grunnlaget for å legalisere er:
-Forbudet forhindrer ikke bruk og tilgjengelighet / Legalisering gir bedre kontroll på bruk og tilgjengelighet
-Forbudet gir store inntekter til kriminelle / Legalisering kutter denne inntektstrømmen og gir staten mulighet til å kreve skatt av cannabisomsetningen
-Forbudet kriminaliserer en relativt stor del av befolkningen, som ikke driver med annen kriminalitet / Legalisering gjør at disse ikke blir kriminalisert og ikke trenger å komme i kontakt med kriminelle miljøer
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er gode og riktige argumenter du kommer med. Poenget med min post er at disse argumentene blir skyggelagt av motagrumentet; cannabis har skadevirkninger. Skadevirkningene er fysiske og psykiske, men de største er vel de sosiale.

Rusmidler medfører seg enkelte store misbrukere, og som sådan virker destruktivt på enkelte individer. Jeg tror at en legalisering av cannabis vil medføre seg flere brukere og flere misbrukere, og da vil man etterhvert måtte punge ut flere ressurser på disse.
reach for the sun
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Hei alle på Freakforum.

hadde nettopp en ganske hektisk diskusjon med en venn av meg, så om det jeg skriver under her kommer litt ute av sammenheng er det antagelig kun fordi jeg er litt i "heat of the moment" for øyeblikket.



Føler at jeg er en av de få gjenværende på NFF som fremdeles klarer/Er villig til og drøfte hvorvidt hasj skal bli lovlig eller ikke.
For det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha vært i samtlige diskusjoner med både folk på Freak og folk jeg kjenner utenfor datarommet, er at det bare diskuteres en vei.

Synes majoriteten av alle brukerne ser hasj eller andre diverse rusmidler med enorme skylapper foran øynene. Det er kun en sti, ingen "møte på midten". dette gjelder så klart også for oss som ikke ønsker legalisering.

for av den lille erfaringen jeg har klart å dra med meg, er selve debatten om hvorvidt hasj skal bli gjort lovlig eller ikke, er en umulig sti, og kan ikke tilfredsstille kun en av sidene.




Kom gjerne inn med innspill for hvordan vi kan møtes på midten.
For helt ærlig, uten å bli altfor subjektiv, er jeg blitt ganske lei av de endeløse rus debattene hvor vi ikke havner noe sted

Og vennligst ikke bruk "The Union" som eksempel. Den viser bare enda mer hvor trangsynt mange er angående emnet. og ikke misforstå, The Union har en rekke gode eksempler...for å legalisere det.
Ifølge the union, har ikke hasj en eneste ulempe.


HUSK:
prøv å drøfte begge sider.


-Pandalicious
Vis hele sitatet...


Kan du begrunne deg om hvorfor hasj røykere er trangsynte, og hva er det du har i mot det? Forklar meg ulempene med hasjen og, og hvilken erfaring du har til og snakke om dette emnet..
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg syns det er gode og riktige argumenter du kommer med. Poenget med min post er at disse argumentene blir skyggelagt av motagrumentet; cannabis har skadevirkninger. Skadevirkningene er fysiske og psykiske, men de største er vel de sosiale.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp her jeg mener du tar feil. Klart det er negative sider ved cannabisbruk, men forbudet hindrer ikke disse og legalisering vil antakelig ikke øke disse. Tvert i mot vil enkelte av skadevirknignene, spesielt de sosiale, kunne forsvinne helt eller delvis ved en legalisering.
Sitat av reklame Vis innlegg
Rusmidler medfører seg enkelte store misbrukere, og som sådan virker destruktivt på enkelte individer. Jeg tror at en legalisering av cannabis vil medføre seg flere brukere og flere misbrukere, og da vil man etterhvert måtte punge ut flere ressurser på disse.
Vis hele sitatet...
For det første har ikke andre land, som Nederland og Portugal, opplevd noen brukereksplosjon. Dessuten, om man hadde legalisert cannabis i Norge og resultatet ble flere brukere og misbrukere, hadde man vært mye bedre rustet til å takle disse med pengene fra cannabissalget hos staten istedenfor hos kriminelle.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dessuten, om man hadde legalisert cannabis i Norge og resultatet ble flere brukere og misbrukere, hadde man vært mye bedre rustet til å takle disse med pengene fra cannabissalget hos staten istedenfor hos kriminelle.
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om pengene som spares på å slutte å straffeforfølge brukere!
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det er nettopp her jeg mener du tar feil. Klart det er negative sider ved cannabisbruk, men forbudet hindrer ikke disse og legalisering vil antakelig ikke øke disse. Tvert i mot vil enkelte av skadevirknignene, spesielt de sosiale, kunne forsvinne helt eller delvis ved en legalisering.
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er rart at du tror at dersom man legaliserer et rusmiddel, vil skadeomfanget av det bli borte eller mindre. For å snu litt på flisa, tror du det hadde blitt flere alkoholikere i Norge dersom man hadde kriminalisert og totalt fjernet alkohol for lovlig salg? Det strider litt imot min måte og tenke logisk på.

Jeg har ikke lest rapportene fra Nederland og Portugal, men jeg kan jeg tenke meg at disse landene har mer fattigdom og sosiale problemer enn Norge. Vis meg gjerne objektive kilder og\eller rapporter fra disse landene, for det har jeg virkelig savnet i disse diskusjonene når nettopp disse landene trekkes inn.
Sitat av reklame Vis innlegg
For å snu litt på flisa, tror du det hadde blitt flere alkoholikere i Norge dersom man hadde kriminalisert og totalt fjernet alkohol for lovlig salg?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mener at bruksmønstre endres i tråd med legaliteten.