Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2549
Hei, utforskerfreaks!

Jeg har tenkt meg en tur til Ankara i sommer, med en mulig svingom innom Antalya mot slutten. Jeg reiser i selskap med én og har egentlig ingenting planlagt per i dag. Hva er det å finne på?

Har vi noen freaks som er bosatt i Tyrkia?

Del gjerne erfaringene dine med disse byene! Hva gjorde du, og hva satt du igjen med?
Hvorfor heller ikke ta turen til Istanbul?
Tawon's Avatar
Trådstarter
Sitat av berlinZ Vis innlegg
Hvorfor heller ikke ta turen til Istanbul?
Vis hele sitatet...
Vel, du, jeg har litt sånne fakter og greier. Både Ankara og Antalya føles passende nå mens jeg er 23, Istanbul føles mer som noe for en alder av 25 eller 27. Ankara har en 27-følelse også, så kunne forøvrig utsatt den lokasjonen i noen år eller muligens dra dit igjen i fremtiden. Mitt reisefølge er med hvor som helst så lenge pengene strekker til.

Har du gode ting å si om Istanbul?
Visst du er dame anbefaler jeg heller istanbul, var med mora mi til en plass i antalya, di dreiv og stalka henne og ropte ting til henne hvorenn vi gikk, skal aldri til tyrkia igjen.
Enig med dalken. Vi reiser heller aldri tilbake til Tyrkia. Slitsomt land as. Men kan være andre har bedre opplevelser.
Sitat av Tawon Vis innlegg
Vel, du, jeg har litt sånne fakter og greier. Både Ankara og Antalya føles passende nå mens jeg er 23, Istanbul føles mer som noe for en alder av 25 eller 27. Ankara har en 27-følelse også, så kunne forøvrig utsatt den lokasjonen i noen år eller muligens dra dit igjen i fremtiden. Mitt reisefølge er med hvor som helst så lenge pengene strekker til.

Har du gode ting å si om Istanbul?
Vis hele sitatet...
Erfaringsmessig så lønner det seg aldri å ha for mye positiv/negativ forventning til noe. At du sier "Ankara har en 27-følelse" basert på ren gjetting understreker at du bør være mer åpen for å utforske, enn å forvente.

Lykke til!
Crimea River
Alec's Avatar
Har akkurat samme erfaring som dalken og Prblmvksn når jeg reiste med dame til Tyrkia, da ved Didim.
Frekke, tar ikke hensyn, dyre attraksjoner ved stranda og dårlig mat, ihvertfall rett etter turistsesongen.

Anbefaler heller Spania om dere ikke vil reise så langt. Thailand er nr 1 på stedene jeg har vært.
Tawon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Crabman Vis innlegg
Erfaringsmessig så lønner det seg aldri å ha for mye positiv/negativ forventning til noe. At du sier "Ankara har en 27-følelse" basert på ren gjetting understreker at du bør være mer åpen for å utforske, enn å forvente.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Takk for lykkeønskninger. Dette med tallfølelsen var i all hovedsak ment som en spøk siden fyren responderte på innlegget mitt med å foreslå en annen by, når jeg understreket at det var to bestemte byer jeg var interessert i å høre om. Er uansett ganske leken av meg og det eneste jeg forventer her i verden er at jeg skal dø en dag.

Spent på om det finnes noen freaks der ute med positive opplevelser i enten Ankara eller Antalya.
Hva er det som trekker med ankara da? Hvorfor vil du dra dit når du først skal på storbyferie? Istanbul er jo på mange måter et mye mer naturlig valg... så litt spent på hvorfor Ankara er noe du føler dragning til
Tawon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bearass Vis innlegg
Hva er det som trekker med ankara da? Hvorfor vil du dra dit når du først skal på storbyferie? Istanbul er jo på mange måter et mye mer naturlig valg... så litt spent på hvorfor Ankara er noe du føler dragning til
Vis hele sitatet...
Jeg føler man får et spesielt innblikk i et land når man besøker hovedstaden. De stedene jeg har besøkt det siste halve året har også vært hovedsteder. Kanskje en slags trend for året Istanbul virker definitivt som en mulig destinasjon for fremtiden, men akkurat nå har jeg ikke viet den byen så mange tanker. Har du selv noen erfaringer med ferie i Istanbul? Får spore litt av i tråden, virker som dette er byen folk anbefaler. Må nok uansett stanse innom der på vei til enten av destinasjonene pga manglende direkteflyvning.
Ankara har jeg aldri vært i, og har heller egentlig hørt noe særlig om byen. Stedet kan for all del være bra det, men går du får Istanbul får du uansett en god tur. Fin by, god mat, bra med trøkk, og jævlig billig. Men Tyrkia er bra uansett, så lenge en holder seg litt utenfor turistfellene, for de er det nok av. God tur uansett!
Enig i det du sier om hovedstader forresten
Sist endret av berlinZ; 15. mai 2015 kl. 03:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skjønner heller ikke helt hva du skal oppi Ankara og gjøre? Istanbul ligger ved kysten, var "hovedstad" fram til 1930ish, er 3 ganger større enn Ankara, og du kan bevege deg mellom 2 kontinenter på få minutter når du er der ved å krysse elven. Går også høyhastighetstog fra Istanbul til Ankara, tar litt over 3t, hvis du absolutt vil ha med deg den byen.

Kan vel sammenligne det med å dra til USA, hovedstaden der er jo ikke akkurat en turistmagnet i forhold til MANGE andre byer der over dammen
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av berlinZ Vis innlegg
Ankara har jeg aldri vært i, og har heller egentlig hørt noe særlig om byen. Stedet kan for all del være bra det, men går du får Istanbul får du uansett en god tur. Fin by, god mat, [COLOR="RoyalBlue"][COLOR="Blue"]bra med trøkk[/COLOR][/COLOR], og jævlig billig. Men Tyrkia er bra uansett, så lenge en holder seg litt utenfor [COLOR="Blue"]turistfellene[/COLOR], for de er det nok av. God tur uansett!
Enig i det du sier om hovedstader forresten
Vis hele sitatet...
Hva menes med at Istanbul har "trøkk", mye å gjøre der? Og turistfeller, hva konkret siktes det til?


Fy faen Tyrkia er et land jeg virkelig må besøke. Et stort land, i rivende utvikling, økonomisk, politisk, og sosialt. Enormt masse historie, og et foregangsland innen den muslimske verden, trass creepy autoritære tendenser hos myndighetene. Og et godt alternativ som "Sydenferie" til et Spania og Hellas som er helt beyond klisjé for tiden..



TS: Btw, har hørt fra norsktyrkere at Ankara er provinsielt og kjedelig. Kan du ikke spørre norsktyrkere om landet også da? De er det mange av.
Sist endret av aeon_illuminate; 15. mai 2015 kl. 18:07.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
TS: Btw, har hørt fra norsktyrkere at Ankara er provinsielt og kjedelig. Kan du ikke spørre norsktyrkere om landet også da? De er det mange av.
Vis hele sitatet...
Håpet på at det kanskje var noen her inne på forumet. Tror ikke jeg har kommet borti noen norsktyrkere ansikt til ansikt i løpet av min levetid her i landet.

Kan uansett fortelle at jeg tok meg en kortere spontantur solo til Ankara i slutten av forrige måned. Jeg booket meg hotell i det sentrale Kızılay-området og tilbrakte mesteparten av tiden vandrende rundt tittende på dagtid. Jeg er ingen klar festløve, så nattelivet har jeg ingen kommentarer om. Av severdigheter så ble det en tur til Ankara Castle, en festning som befinner seg på en høyde ganske sentralt plassert i bygeografien med storslagen utsikt over alle retninger. Parkene i byen er også verdt en titt, og særlig Kuğulu-parken (tyrkisk for med svaner) falt i god smak. Av transportmetoder så anbefaler jeg metroen for rask og billig fremkomst. Bussene fylles ofte opp til randen, men koster til gjengjeld knapt noen kroner. Hadde det fortsatt vært fotballsesong der, så ville jeg nok tatt meg en tur for å se Ankaraspor spille; den tyrkiske lidenskapen for fotball er ganske velkjent. Vet ikke om jeg kommer til å vende tilbake til Ankara i fremtiden, vil uansett oppfordre til nøye planlegging på forhånd av ønskelige destinasjoner innad byen og heller legge til et par dager for vilkårlig utforskning hvis du skulle ønske å få med deg det typiske Ankara.