Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2389
Heisann kjære freaks!

Jeg er 21 år, og vil endelig skaffe meg en utdanning.
Jeg droppa ut av skolen i 8, og ble offisielt utskrevet i 10'ende pga mobbing.
Derfor har jeg fått en slikt nydelig dokument som tilsier at jeg kan slippe inn på VGS uten karrakterer frem til jeg er X antall år gammel.
Problemet mitt er at jeg jobber fulltid og har ingen planer om å slutte pga i perioden jeg ble 18 / 21 skaffet jeg meg mye gjeld som jeg holder på å nedbetale nå, som gjør at jeg ikke kan gå på skole heltid.
Jeg tenker å begynne med å ta noen fag eksempelvis 2 eller 3 fag i begynnelsen slikt at jeg kommer inn i dette. Fagene jeg har planer om å ta forløpig er matte, norsk, og engelsk.
Hvilke offentlige skoler kan dere anbefale som jeg kan bruke hvor jeg eksempelvis kun trenger å ta disse fagene som tillater meg å jobbe fulltid utenom?

Setter veldig pris på hjelp ifra dere.

Hvis jeg har postet i feil forum så må dere gjerne flytte posten i det korrekte forumet.


Hilsen vestlendingen!
Foreslår at du tar det som privatist, så får du heller ha en liten periode der du fokuserer på skolen også vente til den neste perioden der du kan gjenta skolen gjennom privatistsystemet.
Sjekk ut om det finnes voksenopplæring på kveldstid i nærheten av der du bor. da kan du ta alle fagene i ditt eget tempo, altså 1 fag per år eller alle på 1 år, opp til deg. Og det er helt gratis ^^
Gud vem har ens råd att ta kurser privat, kostar ju typ 10 000 för en?
Sitat av Loranga Vis innlegg
Gud vem har ens råd att ta kurser privat, kostar ju typ 10 000 för en?
Vis hele sitatet...
Har man en fulltidsjobb med grei betaling så bør ikke det være problem.
Tok selv IKT-Servicefaget Vg. 2 (Alle fagene) Som privatist ved siden av 100% Stilling i 7-15 jobb.

Dette gikk kjempefint, Bestod alle fagene på første forsøk. Dette er noe jeg kan anbefale om du ser på det som en løsning.

www.privatistweb.no
Sist endret av doffen67; 31. oktober 2014 kl. 08:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jag har ju liksom inte ett jobb >,<
Söker för tillfället men eftersom jag inte har någon utbildning, lär det vara rätt lågavlönat..

Jag försöker läsa upp gymnasiet sen, men då ska jag gå hela paketet och inte enskilda kurser hos privatist
Loranga, jeg tror kanskje du misforstår hva privatist betyr. Det betyr ikke å ta fag på privatskole, men å ta fag uten å delta i undervisningen. Da har man selv ansvar for å levere obligatoriske innleveringer i tide og melde seg opp til eksamen. Dette er praktisk talt gratis på offentlig skole, men siden du sannsynligvis er svensk statsborger er det mulig du er underlagt andre regler. Ta kontakt med Sør-Trøndelag fylkeskommunes utdanningsavdeling og spør hva slags muligheter du har:
Sist endret av Provo; 1. november 2014 kl. 08:10.
Hei guttn.

Som en kar i noe lignende situasjon så har jeg funnet ut av noe som heter 23/5 regelen.
Enkelt forklart er det at hvis man er 23 år samt har 5 års arbeidserfaring så trenger du kun 6 almennfag for og ha studiekompetanse.
De 6 fagene telles også som et år. Altså må du vise til 4 år med 100% stilling.
Har du jobbet to år i 50% stilling telles dette som et år, så det er mulig og plusse sammen her også.

For deg som er 21 år så kan du ta opp et dag i halvåret, evt. 2 og da ha studiekompetanse i løpet av et par år. Dette kan du gjøre ved å enten lese opp stoffet selv, eller gå på kveldskurs en gang i uken. Dette er greit å gjøre ved siden av en fulltidsjobb hvis man går fullt inn for det.

Håper alt ordner seg.
Er det ikke bare å kontakte den nærmeste videregående skolen du har? De kan garantert svare på dette bedre enn mange her.

Hvis det ikke er aktuelt så må du ta det som privatist.
https://www.privatistweb.no/prweb/st...ion?index=true

Her melder man seg opp til privatisteksamen. Koster en slant pr. fag