Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4441
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Hei, jeg lurer på dette, er religion ett resultat av å "ville tro", i stedet for at man (tror at man) "vet"? Litt som vi er raske med å plukke opp negative ting om politiske parti vi ikke holder med, og raske til å plukke opp positive ting om de vi holder med? Går egentlig for alt, vi er raske å ta til oss ting som støtter vårt syn, og vi ignorerer ting vi er i mot.

Er dette det samme med religion? Religiøse folk dismisser alt som går dem i mot fordi de ikke vil bytte tro? Jeg begynte å tenke på dette når jeg gravde litt i hva den gamle samiske religionen gikk ut på, og begynte å tenke "aah, yeah, kanskje jeg skal begynne å tro". Noe som ville gått i mot nesten alt jeg vet (og tror).
Tror du forholdet de kristne idag har til "Gud" er annerledes enn det f.eks. egypteren hadde til sine?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Ja, vi vet mye mer i dag. Så vidt egypterne visste var det akkurat sånn, med kunnskapen vi har i dag er det mye som skurrer med (f. eks) bibelen.
Religion er ganske likt politikk, dobbelt moral er bedre en ingen moral. Spesielt den kristne troen blir tolket på veldig mange forskjellige måter. Å ja det er basert på "å ville" tro. Selv om det ikke er noen ting som er bevist, Er det veldig mye som er utelukket.

Vil også tro at noen av de religiøse ønsker "å ville" tro på en bedre verden og et evig paradis, ettersom de har det så fælt i denne verden. At dette er motivasjon nok i seg selv er det ingen tvil om.
Sist endret av doffen67; 29. april 2014 kl. 09:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Vi vil ha en forklaring på ting. Vi vil gjerne at ting skjer på grunn av noe, at alt vi gjør og alt som skjer har en mening.
Før var det ingen som kunne motbevise at det var tor med hammeren som lagde lyn og torden, men nå veit vi hva det er så det blir vanskeligere å overbevise folk.

Hvis du tror at alt som skjer har en mening, eller at gode handlinger gir deg et godt liv og at gud er med deg, så vil du kanskje avfeie ny informasjon for å kunne forbli i den trygge verdnen du kjenner. Der ting gir mening og man har en slags manual å gå etter.
Sist endret av Bothrops; 29. april 2014 kl. 09:54.
Det handler vel også mye om lovlydighet fra gammelt av, drevet av ett typiske Gulerot og Pisk prinsipp, der guleroten er himmelen og pisken er helvete.

Med et mindre utviklet rettsvesen for 1500 år siden var det nok ikke alltid så lett å få straffet den skyldige. Så å få innført en straff som blir utrettet når du dør selv om du ikke blir fysisk arrestert og straffet for ugjerningene dine, kan nok ha hatt en positiv effekt på samfunnet i sin tid.
Når du også legger til gulerot delen med himmelen og evig paradis om du oppfører deg og følger reglene i en tid med mye fattigdom, slaveri og elendighet så ble nok dette tatt imot av de fleste, det å ikke ha noen andre alternativer en å ha håp om at kanskje iallefall fremtiden vil bli litt bedre i ett liv etter dette kan ikke ha vært lett.

Det må føles litt bortkastet å leve som en slave i 40 år for så å dø "and thats it", men om du er slave i 40 år så blir du sendt til paradis i en evighet så føltes nok ikke disse 40 årene så bortkastet allikevel.

Jeg ser på det som en hersketeknikk som antageligvis fungerte ganske bra til å begynne med. Litt senere når disse menneskene møtte andre kulturer som ikke fulgte samme tro og dette førte til det røde tempel sverd/korset som tvang folk til å følge denne troen rundt om i verden så hadde alt kristendommen tapt.

Det vi sitter med i dag er en arv bygget på en blodig historie som blir sett på som noe hellig. De som er kristne i dag lever i feil tidsperiode..
Min disiplin er psykologi, så jeg får vel komme med en psykologisk forklaring av religion.

I følge terror management theory så opplever mennesker en konflikt på grunn av ønsket om å leve, med en samtidig erkjennelse av dødens unngåelighet. Dette skaper intenst ubehag, og løsningen på dette ubehaget er å adoptere et trossystem som gir livet mening, retning og verdi. Dette gir mennesket en følelse av å være en del av noe som er større enn seg selv. I tillegg involverer de fleste religioner en liv-etter-døden-komponent, som medfører en slags symbolsk udødelighet.
Sitat av Amygdaloid Vis innlegg
Min disiplin er psykologi, så jeg får vel komme med en psykologisk forklaring av religion.

I følge terror management theory så opplever mennesker en konflikt på grunn av ønsket om å leve, med en samtidig erkjennelse av dødens unngåelighet. Dette skaper intenst ubehag, og løsningen på dette ubehaget er å adoptere et trossystem som gir livet mening, retning og verdi. Dette gir mennesket en følelse av å være en del av noe som er større enn seg selv. I tillegg involverer de fleste religioner en liv-etter-døden-komponent, som medfører en slags symbolsk udødelighet.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det du skriver her. De aller, aller fleste har på et eller annet tidspunkt følt ubehag rundt det å skulle dø, helt til vi forstår at vi er en del av noe større. Både vitenskap og religion gir oss noe som er større enn oss selv, så hva får folk til å velge religion? Problemet ligger nok dypere enn ubehag for døden. Udødelighet kan virke fristende for et barn, men det er litt som å pisse buksa. I det lange løp (eller uendelige løp burde jeg si), så er ikke udødelighet like givende.

Personlig er døden en lettelse, selv om jeg ikke tror på noen religion, og jeg er glad det ikke er noen form for udødelighet.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Tror ikke det handler om å ville tro, så mye som troen kommer fra -behov- for å tro.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av keejason Vis innlegg
Tror ikke det handler om å ville tro, så mye som troen kommer fra -behov- for å tro.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har ikke alle dette behovet i så fall?
tro (tɾuː)

1. oppfatning, overbevisning; religiøs overbevisning, religion leve i den tro at verden er rettferdig handle i god tro kristen tro
2. tiltro, tillit miste troen på noe

tro (tɾuː)

1. være nesten sikker på, anta; være overbevist Jeg tror ikke han kommer. tro på julenissen
2. stole på, ta for gitt at er sant Du skal ikke tro alt du hører.
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke ordet "tro" da det er blitt vannet ut så mye at det er blitt et vagt begrep som lett blir misforstått.

Sitat av keejason Vis innlegg
Tror ikke det handler om å ville tro, så mye som troen kommer fra -behov- for å tro.
Vis hele sitatet...
Kanskje det ikke handler om å ville vite fakta, så mye som den religiøse myten kommer fra et -behov- for å vite at myten er ekte?

Eller hva mener du?
Sist endret av Noxaran86; 6. juni 2014 kl. 10:32.
genetiske variasjoner, kulturell påvirkning kanskje? Tenker det er på linje med at noen reagerer kraftigere på en kopp kaffe enn andre osv..? Men fri synsing her nå (:

nox: Jeg tenkte mer på behov for å ha en forklaring på hvorfor det lyner og tordner iblandt, hvorfor ting skjer vi ikke kan forklare med vitenskap.. hvis man ser på hvordan religionene har endret seg over tid, er det ting som tyder på at det er en sammenheng med hva man til envher tid vet, og hvordan religionene formes videre. Still; mest synsyng her.
Sist endret av keejason; 6. juni 2014 kl. 10:35.
"Religion is a control mechanism for the weak minded"
- Cartmanland -
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Min nye teori (hypotese ) er at religion, og det meste av overtro (spøkelser) mm. kommer av at verden blir mer "spennende" når man tror på slike ting, gir verden ett "magisk" element.
Det er ting som vitenskapen ikke kan fult ut forklare med kunnskapen vi besitter nå i dag.

Alle spor viser at hendelsen skyldes X, Y og muligens Z. Vitenskapen har noen hull angående forskningen så de vil ikke kalle det for en teori enda, kun en hypotese på den mest sannsynlige løsningen.

Religion sier Q ER svaret siden det står i bibelen, du vil innse at dette er korrekt bare du bruker "tro".

Hvorfor folk veier religionens svar på spørsmålet mer troverdig en vitenskapens løsning aner jeg ikke.

Sitat av Choobe Vis innlegg
Min nye teori (hypotese ) er at religion, og det meste av overtro (spøkelser) mm. kommer av at verden blir mer "spennende" når man tror på slike ting, gir verden ett "magisk" element.
Vis hele sitatet...
Choobe :/

Du må skille på det at folk mener Fantasy-Film/spøkelseshistorier/religion er virkelig kontra det at det er spennende og fascinerende, men antageligvis ikke en del av vår virkelighet.

Det jeg vil frem til er at jeg ikke ser sammenhengen der du må mene at overtroen er sann for å finne det "magiske" elementet.

Jeg elsker fantasy/sci-fy filmer, gamle skumle steder som Lier sin sykehus (at folk går igjen) og konseptet rundt religion. Men jeg mener allikevel at alt bare er svada

sci-fi* Titegn
Sist endret av Noxaran86; 6. juni 2014 kl. 11:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Choobe :/

Du må skille på det at folk mener Fantasy-Film/spøkelseshistorier/religion er virkelig kontra det at det er spennende og fascinerende, men antageligvis ikke en del av vår virkelighet.

Det jeg vil frem til er at jeg ikke ser sammenhengen der du må mene at overtroen er sann for å finne det "magiske" elementet.

Jeg elsker fantasy/sci-fy filmer, gamle skumle steder som Lier sin sykehus (at folk går igjen) og konseptet rundt religion. Men jeg mener allikevel at alt bare er svada

sci-fi* Titegn
Vis hele sitatet...
Det jeg mente var at man syns verden blir mer "magisk" av overtro og religion, ikke bokstavelig talt magi.

Jeg tror ikke det er ett bevisst valg man tar, sånn "spøkelser er spennende, jeg tror jeg skal begynne å tro på dem", tror det er mer underbevisst. Og tro på Gud vil gi deg en mening med livet, og å tro på spøkelser gjør verden mer spennende. Mange synes sikkert det er kjedelig at alt er logisk og kan forklares med fysikkens lover. Derfor tror jeg det er mer at man "vil" tro, særlig siden folk som tror på slikt lett avfeier ting som tilfeldigheter, og til og med bevis på det motsatte.
Enkelte kristne hevder dem er "frelst". MAn har f.eks vært med på et vekkelsesmøte. Og man føler så sterke emosjoner i kroppen at man tenker at f.eks "den hellige ånd" har kommet til en. Man kan sitte i en sal å føle at jeg må gå opp å bli frelst.. Så går man opp og griner og føler at 100 tonn grums løftes fra en skuldre. Livet får plutselig mye dypere mening. Det syndfulle livet man levde før (f.eks narkoman eller kriminell) blir meningsløst. Og man forandrer livsstil totalt.

Det er kanskje fremdeles et valg - at man "tok imot den hellige ånd" og ble "frelst". Men det føles nok mindre intellektuellt enn hva TS synes å tenke.

Ellers har man religioner som f.eks buddhismen. Der er det ikke noen gud involvert. Men man tror at Buddha kunne kunsten å leve og dø. At meditasjon kan forbedre en som menneske - og at moral er en fin ting. Det er selvsagt et valg - å leve ett moralsk liv og å meditere. Men det er liksom ikke noe "å tro" på. Moral er jo åpenbart av det gode - samt at meditativ praksis (det finnes selvsagt ting som reinkarnasjon og karma som man blir nødt til å tro på - dog sier Buddha sjøl at man ikke skal godta noenting han sier bare fordi han sier det. Så er ikke noe must)

Ellers er alle livsveier i livet "et valg". Man velger en livsførsel - og denne livsførselen tror man er av det gode f.eks. Man velger å tro.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Ellers har man religioner som f.eks buddhismen. Der er det ikke noen gud involvert. Men man tror at Buddha kunne kunsten å leve og dø. At meditasjon kan forbedre en som menneske - og at moral er en fin ting. Det er selvsagt et valg - å leve ett moralsk liv og å meditere. Men det er liksom ikke noe "å tro" på. Moral er jo åpenbart av det gode - samt at meditativ praksis (det finnes selvsagt ting som reinkarnasjon og karma som man blir nødt til å tro på - dog sier Buddha sjøl at man ikke skal godta noenting han sier bare fordi han sier det. Så er ikke noe must)

Ellers er alle livsveier i livet "et valg". Man velger en livsførsel - og denne livsførselen tror man er av det gode f.eks. Man velger å tro.
Vis hele sitatet...
Min livsførsel har røtter i kristendommen, buddhismen, Islam og hinduismen. Men jeg nekter å godta hele pakken som religionen pakker på deg.
Må også si at buddhismen er religionen etter min mening som har flest positive sider kontra negativ bagasje, og buddhismen er etter definisjon ateister.

Du trenger dog ikke religionen for å følge gode råd, moraler og handlinger. Ha mer tro på deg selv, din familie og dine nærmeste. Se dine feil gjennom selvinnsikt og forbedre deg på alle punkter som er mulig.
Finn magien i ting du synes er spennende om det er film, religion lære eller spøkelseshistorier, men bli ikke så besatt av lidenskapen din at du ikke klarer å skille denne "magien" fra det som er virkelig her i verden.
Religion er vel - forenklet sett - et "resultat" av menneskets universelle erkjennelsesbehov.
Blant annet.

Det er viktig å huske at der de fleste i dag setter et skille mellom vitenskap
og religion, så var disse i tidligere tider to sider av samme sak. Religion var
heller ikke et personlig anliggende slik som vi er vant til - det var
grunnleggende for samfunnssystemet og det sosiale liv - altså konvensjoner.

Jeg tenker at om du vil ha svar på hva religion er, må du spørre et
bredt spekter av mennesker hvordan de ser sin egen religiøsitet eller
evt. mangel på sådan.
Sist endret av PVestlandia; 6. juni 2014 kl. 13:59.