Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 12227
dette er en tråd om Arduino og alle typene Arduino
Her kan du skrive om:
  • arduino prosjekter
  • typer arduino
  • arduino coding
  • arduino kits
  • arduino nyheter
  • dine arduino Prosjekter
  • osv
  • forslag til Prosjekter




Bestillte meg en arduino uno fra usa for ei uke siden. Gleder meg til å holde på litt med det. Får se om jeg legger ut litt her etterhvert : )

Har et ønske om å få til en led cube..

Mvh!
Har akkurat bestilt meg 500 Leds, så nå gleder jeg meg som en liten unge til jeg får de!
Har tenkt til å lage en 24X6 LED skjerm + en LED cube
Kan sikkert prøve å få lasta opp noen bilder av prosjektet underveis, hvis folk er interesserte
Da var arduino settet bestillt!

Får de som lurer, gikk jeg for dette kitet, med litt ekstra utstyr:
Kit fra ebay
Breadboard fra ebay
Og disse breadboard kablene fra Dealextreame
Sitat av Mathiasbk Vis innlegg
Har akkurat bestilt meg 500 Leds, så nå gleder jeg meg som en liten unge til jeg får de!
Har tenkt til å lage en 24X6 LED skjerm + en LED cube
Kan sikkert prøve å få lasta opp noen bilder av prosjektet underveis, hvis folk er interesserte
Vis hele sitatet...
Hvor kjøpte du 500 Leds fra? eller noen som har et tips til hvor jeg får kjøpt gode, billige leds? (røde, hvite og blå)
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hvor kjøpte du 500 Leds fra? eller noen som har et tips til hvor jeg får kjøpt gode, billige leds? (røde, hvite og blå)
Vis hele sitatet...
jeg har bestilt herfra flere ganger, er veldig fornøyd: http://ledshoppe.com/
Sitat av Mathiasbk Vis innlegg
jeg har bestilt herfra flere ganger, er veldig fornøyd: http://ledshoppe.com/
Vis hele sitatet...
takk for link blir vel en bestilling i nærmeste framtid! Skal brukes i to casemod prosjekter jeg holder på med og de skal selvfølgelig styres fra en Arduino
Er denne "Arduino UNO'en" fra DealExtreme ekte?
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Er denne "Arduino UNO'en" fra DealExtreme ekte?
Vis hele sitatet...
Nei. Så og si ingenting fra DX er ekte. Kjøp heller fra SparkFun.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Nei. Så og si ingenting fra DX er ekte. Kjøp heller fra SparkFun.
Vis hele sitatet...
I og med at UNOen er åpen kildekode/design er det ikke noe som heter "ekte" i denne sammenhengen. Så lenge AVRen er ekte (og den koster ikke stort) og funksjonaliteten matcher er den "ekte".
▼ ... noen uker senere ... ▼
Da har jeg laget min første prototyp med arduino. Jeg har bygget en led kube på 4x4x4 leds.

Sliter med programeringen. jeg trenger en enkel måte å lage program som kuben kan gjennomføre. I tillegg en enkel måte å "mappe" lysene til rett output osv. Noen forslag?

Mvh!
Overskuddsmateriell
Tenkte å prøve å leke meg med en Arduino å prøve litt med det.

Tenkte å da å kjøpe denne: http://www.goodluckbuy.com/arduino-u...usb-board.html

Men hvilke sensorer ol vil dere annbefale å begynne med som basic?
Har erfaring fra PHP programmering så ønsker å programere denne selv fra bunnen av.

http://www.goodluckbuy.com/arduino-r...obot-base.html
Kan denne være fin å teste med?
Må jeg ha en speed controller også?
Skal hente Arduino'n min på postkontoret i dag Samt noen easydrivere til steppere

Bullhill, sjekk ut sparkfun også, der har de f.eks arduino starter kit til 99$, som inneholder alt mulig.
Overskuddsmateriell
Ser de er utsolgt for det Bruker de lang tid for å få inn slikt igjen?

Kan denne tilsvare? http://www.goodluckbuy.com/electroni...ior-suite.html
Ja, relativt fort. Har sett at den blir solgt ut fort. Men trodde du kan backordere den. Blir ofte restocka igjen innen en uke.
Hei! Jeg fikk Arduinoen min for en drøy uke siden! Jeg har ikke testet så mye enda, men er veldig fornøyd med kjøpet!

Jeg vil varmt anbefale denne pakken:
http://www.ebay.com/itm/260827177731...84.m1439.l2649
Den inneholder flere komponenter og passer for nybegynneren! Jeg kjøpte også en del leds, motstander osv. fra en annen nettbutikk!

Viss du har noen spørsmål angående settet jeg linket til, er det bare å spørre!
kan også legge til at arduinoen i settet så genuin ut.. tror med andre ord ikke det er fake..
Hvordan lager man egentlig LED cubes med Arduino?

Hadde også tenkt å lage en LED chaser som veggpynt.. Er helt blank her også
Sitat av 4pekatt Vis innlegg
Hvordan lager man egentlig LED cubes med Arduino?

Hadde også tenkt å lage en LED chaser som veggpynt.. Er helt blank her også
Vis hele sitatet...
Finnes en god del hvis man søker på Google.
Overskuddsmateriell
Sitat av Znerk Vis innlegg
Hei! Jeg fikk Arduinoen min for en drøy uke siden! Jeg har ikke testet så mye enda, men er veldig fornøyd med kjøpet!

Jeg vil varmt anbefale denne pakken:
http://www.ebay.com/itm/260827177731...84.m1439.l2649
Den inneholder flere komponenter og passer for nybegynneren! Jeg kjøpte også en del leds, motstander osv. fra en annen nettbutikk!

Viss du har noen spørsmål angående settet jeg linket til, er det bare å spørre!
kan også legge til at arduinoen i settet så genuin ut.. tror med andre ord ikke det er fake..
Vis hele sitatet...
Takk for tips, bestillte denne nå
Sitat av saftus Vis innlegg
I tillegg en enkel måte å "mappe" lysene til rett output osv. Noen forslag?

Mvh!
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hva du tenker på ? Jeg ville koblet de sammen i ett 8 X 8 mønster med 8 horisontale forbindelser til feks + og 8 vertikale til -, dette vil da kreve 16 utganger, men full kontroll på alle 64 LED.

Sitat av saftus Vis innlegg
Sliter med programeringen. jeg trenger en enkel måte å lage program som kuben kan gjennomføre.

Mvh!
Vis hele sitatet...
Kan noe herfra brukes som studietips ?

http://freak.no/forum/showthread.php?t=181282
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Tenkte å prøve å leke meg med en Arduino å prøve litt med det.

Tenkte å da å kjøpe denne: http://www.goodluckbuy.com/arduino-u...usb-board.html

Men hvilke sensorer ol vil dere annbefale å begynne med som basic?
Har erfaring fra PHP programmering så ønsker å programere denne selv fra bunnen av.

http://www.goodluckbuy.com/arduino-r...obot-base.html
Kan denne være fin å teste med?
Må jeg ha en speed controller også?
Vis hele sitatet...
Hvis du skal regulere motorhastigheten og/eller endre kjøreretning på motorene, ja.
Ingen butikker som selger slikt i Norge (Bergen )?

Liker ikke å bestille på nett, hadde vært kjekt å kunne gått og plukket en opp selv.
Få noen andre til å bestille på nettet for deg da, følg med i tiden, velkommen til 2011
Hehe, har ikke overdreven angst for personvernforbrytelser, bare hater å måtte vente på pakker.
Liker å rulle inn i butikken og forlate stedet med varen umiddelbart.
Men må man så må man.
Sikkerhetsklarert
For de som er litt interessert i foto kan jeg anbefale å kjøpe en CamerAxe, evt et CamerAxe shield til arduino. Det er en enhet som trigger kameraet utifra en eller flere sensorer. F.eks dråpeteller, lyssensor, prosjektilsensor osv.

Bruker dette selv til f.eks dråpebilder, bilde av lyn, bilder av luftgeværkuler som treffer vannballonger osv.

http://www.cameraaxe.com/

Kildekoden er til arduino og opensource, så her kan man selv tweake.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Overskuddsmateriell
Noen som har testa med Gyro på en Arduino?
Eventuelt, har dere noen å anbefale?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har koblet ett en akse gyro til arduino og det fungerer bra. Sparkfun har mange billige og bra. Hva skal du bruke det til?
Overskuddsmateriell
Helikopter/fly så den vet om den er i vater?

Autopilot?
Sist endret av Bullhill; 10. oktober 2011 kl. 20:51.
Da må du ha en imu, et breakout board med både akselerometer og gyroskop. Problemet er at gyroen drifter over tid og da trenger man akselerometer for å rette opp drifting. Dette løses ved et filter, som regel comlementary filter eller kalman filter
▼ ... over et år senere ... ▼
Noen som vet om jeg får tak i noe komponenter til Arduino i Hamar-området?
Finnes biltema, clas ohlson, teknikmagasinet, panduro hobby osv. men jeg fant ikkeno der, mulig jeg er blind, tho.

vil starte så fort som mulig
Hvilke komponenter er det snakk om?
Tenkte Noen LED, motstander, brytere, kabler og et breadboard.
Sikkerhetsklarert
Finnes svært lite sånt over disk her til lands.
Clash Ohslon har noe leds og motstander og noen breadboards
Fikk mail av itead studio som minte meg på en indiegogo-innsamling som pågår nå. Vi er for sent ute men du kan sikre deg 3 arduino(-kloner) til 130,- samlet med frakt: http://www.indiegogo.com/projects/it...rivative-board
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Finnes svært lite sånt over disk her til lands.
Clash Ohslon har noe leds og motstander og noen breadboards
Vis hele sitatet...
Kan du linke de? Jeg fant de nemlig ikke på nett eller ikke i butikken. (Spurte ikke tho)
Sikkerhetsklarert
Hmm ser ut til at de ikke lenger er i sortimentet.

Jeg handler stort sett fra sparkfun.com eller ebay. Og kjøper i større kvanta om gangen, så går jeg aldri tom for slikt
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Hmm ser ut til at de ikke lenger er i sortimentet.

Jeg handler stort sett fra sparkfun.com eller ebay. Og kjøper i større kvanta om gangen, så går jeg aldri tom for slikt
Vis hele sitatet...
Tenkte å gjøre dette jeg, også, men vil ha litt nå med en gang så jeg kan starte litt
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Kan du linke de? Jeg fant de nemlig ikke på nett eller ikke i butikken. (Spurte ikke tho)
Vis hele sitatet...
Flott at du fikk en sniknissegave du likte

De har som nevnt litt på Clas Ohlson, men det er både lite utvalg og dyrt.

Jeg vil anbefale å bestille på nettet. Du har mange muligheter, der ebay og sparkfun som har blitt nevnt er to av dem.
En tredje side, som jeg vil anbefale, er Tayda Electronics. Der finner du tidenes billigste komponenter (ikke langt unna hvertfall), bra utvalg, mulighet til å kjøpe i både små og store kvanta, samt billig shipping.

Lykke til med en spennende hobby!
Sitat av Znerk Vis innlegg
Flott at du fikk en sniknissegave du likte

De har som nevnt litt på Clas Ohlson, men det er både lite utvalg og dyrt.

Jeg vil anbefale å bestille på nettet. Du har mange muligheter, der ebay og sparkfun som har blitt nevnt er to av dem.
En tredje side, som jeg vil anbefale, er Tayda Electronics. Der finner du tidenes billigste komponenter (ikke langt unna hvertfall), bra utvalg, mulighet til å kjøpe i både små og store kvanta, samt billig shipping.

Lykke til med en spennende hobby!
Vis hele sitatet...
Hvor lang er frakttiden sånn ca. fra de? Endte opp med noen LED fra clas ohlson for å leke meg litt
Shipping fra Tayda er rundt en uke, og jeg kan anbefale de på det sterkeste.
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Shipping fra Tayda er rundt en uke, og jeg kan anbefale de på det sterkeste.
Vis hele sitatet...
Jøss! Da bestiller jeg litt med engang!
Takk!
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Jøss! Da bestiller jeg litt med engang!
Takk!
Vis hele sitatet...
Mener å huske at det tok mellom en og to uker for meg Anbefales som sagt!

Kjøp et godt utvalg motstander, det kommer du til å få bruk for.
Kjøp et breadbord eller to.
Ellers bør du kjøpe LEDs, transistorer, noen brytere, knapper, variable motstander (dimmere om du vil), "jumper cables" til breadboardet, og sikkert masse mer.
Har drevet en så smått med diverse Arduino prosjekter, og andre AVR'er. Men en ting jeg lurer på; hvordan beregner man minimumskrav når det kommer til prosseseringskraft? F.eks Arduino'en er ikke særlig bra egnet til behandling av video. Når man vet hvilke operasjoner man skal utføre, bilder per sekund, størrelse, hvordan beregner man da at man trenger _den_ avr'en?
Sikkerhetsklarert
Det er vel ikke noen fasit på det, men skal du behandle bilde/video så er jo gpu bedre egnet enn en stakkars atmega avr.
Raspberry pi f.eks.
Da har jeg "handlet" litt og kommet frem til dette:
1x 830 Point Solder-less Plug-in Breadboard
10x 1 OHM motstand
10x 10 OHM motstand
10x 100 OHM motstand
10x 150 OHM motstand
10x 1k OHM motstand
10x 10K ohm motstand
10x 100k ohm motstand
5x green ultrabright led
5x red ultrabright led
5x yellow ultrabright led
1x Premium Jumper Wires Male / Male 300mm Pack of 40
5x Tact Switch 6*6mm 7mm Through Hole SPST-NO
1x LED Display 7 Segment 1 Digit 1 inch Common Cathode Ultra Green
1x Photo Conductive Cell Resistor LDR 650nm RADIAL KE-10720 (null aning om hva det er. Hørtes bare kult ut!)

Endte opp på ca. $19 us dollars. inkl. frakt! pen pris

Noe mer jegtrenger/ikke trenger?
Sist endret av Erlendman; 10. desember 2013 kl. 23:07.
På bitsbox.co.uk har de arduino-kloner til 14,62 pund. Inkl usb kabel.
Det står "funduino" men den har en vanlig ATMega 328 og er 100% kompatibel.
Ellers har de greit utvalg. 2x16 LCD display, stepper motorer, de vanligste mikrokontrollere fra Atmel og Mikrochip osv osv.
Ca 1 og 1/2 uke før varene kommer.
Sist endret av Arex_x; 10. desember 2013 kl. 23:43.
Noen som har erfaring med xbee og arduino (nano)?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fortsetter denne Arduino-tråden med et prosjekt!

Målet med prosjektet er å kunne styre en 12V 15A DC motor ved hjelp av en Arduino. Spesifikt skal en PC kunne styre en motor som roterer med klokken/mot klokken etter hvilken vei strømmen går. Arduinoen skal fungere som mellomledd.

Tenker meg ett oppsett hvor Arduinoen styrer 4 releer. Parvis slått på for at motoren skal gå ene eller andre veien. Selve koden blir da rimelig enkel, får den ett bestemt signal fra pc, aktiveres to releer og motoren går med klokken. Kommer det andre signalet, aktiveres de to andre releene og motoren går mot klokken.

Skjematisk tenker jeg meg at det skal se slik ut.

Tenker å bruke denne som rele. Arduinoen tenker jeg vil være av typen UNO.

Motoren styrer ett ror i en 23 fots båt. Min kompetanse ligger mest i utformingen av programmet som skal styre båten, ikke i den biten som går på mellomledd mellom PC og DC-motoren. Dette har sikkert noen allerede merket, da jeg ikke er helt stø med Arduino. Derfor tenkte jeg å dele prosjektet med Freak, som forhåpentligvis kan gi meg litt rettledning og samtidig finne prosjektet interessant. Vil selvfølgelig oppdatere etterhvert som prosjektet (forhåpentligvis) får fremgang.

Håper noen kan hjelpe meg med følgende
1) Doble releer hadde vært det beste, men har ikke funnet ferdige moduler som er kompatibel med Arduino og samtidig har dobbelt rele (slutte + og - samtidig). Finnes dette?

2) Den modulen jeg har tenkt å bruke som rele, kobles med Jord(GND) med arduino GND (digital). Hver modul kobles med en separat digital utgang på arduinoen, og i tillegg kobles 5V fra arduino til rele. Vist her. Blir dette riktig? Kan arduinoen styre to releer samtidig eller må 5V kobles fra ekstern strømkilde?

3) På sikt ville jeg ha styrt motoren med et Samsung Note nettbrett, er dette mulig?

Problemene har jeg brukt endel tid på å finne utav, og vil nok finne svar på det etterhvert. Om noen har lyst til å hjelpe er dere velkommen til det!
Hvorfor bruke 4 rele, når det holder med 2? hvis du finner et veksel-rele, så er dette den desidert letteste løsningen. du kan da koble det opp slik som Dette. normalstilling har begge polene på motoren 0V på seg, når du setter et rele, vil du få spenning over motoren og denne vil starte.
Sitat av Leggen Vis innlegg

2) Den modulen jeg har tenkt å bruke som rele, kobles med Jord(GND) med arduino GND (digital). Hver modul kobles med en separat digital utgang på arduinoen, og i tillegg kobles 5V fra arduino til rele. Vist her. Blir dette riktig? Kan arduinoen styre to releer samtidig eller må 5V kobles fra ekstern strømkilde?
Vis hele sitatet...
Hei, sjekk databladet til relet du har evt mål hvor mye strøm coilen trekker når relet slår inn. Når du vet dette må du sjekke hvor mye strøm 5v fra arduinoen kan levere. Hvis de trekker for mye må du skaffe en ekstern strømforsyning som du kobler på releene. Siden det ser ut som om de blir trippet av en transistorkrets må du også koble sammen gnd fra strømforsyningen og arduinoen.