Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3441
Hallo.

Jeg fant ingen bedre plass å poste dette, minns å huske det var et underforum til forbedringer? Eller?

Uansett, jeg synes jeg ser folk som spør om de samme tingene alt for ofte uten å søke, og dette er en slager i for.ex rusmiddel-delen, da det samme spørsmålet om pisseprøver kommer opp hver eneste gang.

Kan det være en idè at forumet får tags, sånn at når man skriver emnetittelen så søker den etter tråder med samme tittel / delvis samme innhold, og lager en liste på dette?

Har sett flere forum ha dette, og det er ganske greit egentlig.

Antar denne tråden kanskje blir fjernet, men da blir den i værtfall sett, hehe.
Slike ting kan komme. Tags er en fin måte å sortere i begynnelsen, men når det blir mange blir det fort like rotete.
Kanskje like greit at moderatorer kan slette posten og samtidig gi en melding til TS om at dette er tatt opp før og svar kan finnes lett på Google.

Foreslår heller en funksjon som gir brukeren melding når man har blitt sitert, hvis dette ikke allerede finnes? Kan jo sjekke nye innlegg i tråder man har deltatt i, men blir fort tungvindt.
Sitat av Marr Vis innlegg
Kanskje like greit at moderatorer kan slette posten og samtidig gi en melding til TS om at dette er tatt opp før og svar kan finnes lett på Google.

Foreslår heller en funksjon som gir brukeren melding når man har blitt sitert, hvis dette ikke allerede finnes? Kan jo sjekke nye innlegg i tråder man har deltatt i, men blir fort tungvindt.
Vis hele sitatet...
Gjerne noe som ikke gjør det så vansklig, når admin trykker slett, så kommer en boks opp med alle de forskjellige reglene (Avsnittene, f.eks "Regel #5). Så sendes det en automatisk pm til brukeren som forteller at tråden (Med tittel) er blitt slettet på grunn av brudd på "Regel #5". Også siteres regelen under
Sist endret av Vod0; 4. november 2013 kl. 15:50.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Settoz Vis innlegg
Gjerne noe som ikke gjør det så vansklig, når admin trykker slett, så kommer en boks opp med alle de forskjellige reglene (Avsnittene, f.eks "Regel #5). Så sendes det en automatisk pm til brukeren som forteller at tråden (Med tittel) er blitt slettet på grunn av brudd på "Regel #5". Også siteres regelen under
Vis hele sitatet...
Men kvifor? 90% av det som vert sletta, er ukontroversielt, og rimelig åpenbart. Det vil ta ekstra tid å grunngi, og det er tid eg ikkje gidd bruke på det. Sorry, men reglane er rimelig enkle, og vi er på ingen måte motvillige til å utdjupe dei om dei er uklare. Men grunngjeving? Dream on...
Nå kan nso svare bedre på dette, men enkelt forklart mange av de gode funksjonene kommer ikke enda, vBB som dette forumet er bygd på nå er et beist fra helvete å endre på og "hacks" som tags og annet kan komme til å knekke mer enn det tilfører (noen husker kanskje funksjonen med pm når noen svarte på et innlegg fra deg?). Så foreløpig kommer det ikke noen #tags eller meldinger ved sletting. Søking etter likende titler når man lager en tråd høres også ut som en tanke vi har hatt noen ganger...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Marr Vis innlegg
Foreslår heller en funksjon som gir brukeren melding når man har blitt sitert, hvis dette ikke allerede finnes? Kan jo sjekke nye innlegg i tråder man har deltatt i, men blir fort tungvindt.
Vis hele sitatet...
Quote notification hadde vi en stund. Det var buggy, og jeg ser null grunn til å bruke dét når vi har NIIEJHDI.

Angående tagger liker jeg måten Stackexchange gjør det på: Vanlig dødlige kan ikke opprette nye.

Melding om hvilket regelbrudd som har blitt begått er en utopi, og kan best løses ved å spørre på IRC. De fleste som vanker der kan hjelpe.
Tror desverre det vil bli brukt alt for mye, og at hele greia blir en hel sammensurium av tags. Sperrer på antall tags man kan bruke hadde vel kanskje funket.
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Tror desverre det vil bli brukt alt for mye, og at hele greia blir en hel sammensurium av tags. Sperrer på antall tags man kan bruke hadde vel kanskje funket.
Vis hele sitatet...
En ide noen hadde, jeg husker ikke hvem, var å ta feks 5-6 tags istedenfor å legge det i et spesifikt forum. Så om noen feks valgte taggene "internett", "windows", "spill" og "problem", så ville tråden vises i alle de relevante "forumene". Rent praktisk sett vil det da ikke være kategorier.
Sitat av meitemark Vis innlegg
En ide noen hadde, jeg husker ikke hvem, var å ta feks 5-6 tags istedenfor å legge det i et spesifikt forum. Så om noen feks valgte taggene "internett", "windows", "spill" og "problem", så ville tråden vises i alle de relevante "forumene". Rent praktisk sett vil det da ikke være kategorier.
Vis hele sitatet...
Hva med å bruke metoden din i tillegg til kategoriene, bare at brukte tags ikke vises noen sted?
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Vel, på Live for speed sitt forum var det slik:

Du skriver "Får error når jeg starter Call of Duty" for eksempel, når du går da ut av emnefeltet så kommer det en liten scrollbar liste med tråder som har flere av de samme ordene, så kunne du bare åpne dem i nye faner. Fungerte ganske greit forsåvidt.

Men kan kanskje bli litt slitsomt når det kommer for mange tråder som dere sier, ja.
Begynner man å bli gammel når man er skeptisk til tags? Noen burde ihvertfall kunne grunngi hva som vil være den store fordelen ved å legge ned dette arbeidet med å endre siden. Synes stort sett at freak har en veldig grei utforming.

Når det er sagt tror jeg at søkefunksjonen sikkert kunne bli bedre på et sett. Opplever ihvertfall selv at det kan være vanskelig å lete seg fram til tråder/innlegg ved søk. Eller så er bare jeg talentløs. Mye mulig det.
Sist endret av apocalypse; 4. november 2013 kl. 22:26. Grunn: Vask.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Hva med å bruke metoden din i tillegg til kategoriene, bare at brukte tags ikke vises noen sted?
Vis hele sitatet...
Hva er da poenget med dem?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Du skriver "Får error når jeg starter Call of Duty" for eksempel, når du går da ut av emnefeltet så kommer det en liten scrollbar liste med tråder som har flere av de samme ordene, så kunne du bare åpne dem i nye faner. Fungerte ganske greit forsåvidt.

Men kan kanskje bli litt slitsomt når det kommer for mange tråder som dere sier, ja.
Vis hele sitatet...
Gjøres enkelt ved å begrense antall foreslåtte tråder. Sortert etter relevans. Som på Stackexchange.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Begynner man å bli gammel når man er skeptisk til tags? Noen burde ihvertfall kunne grunngi hva som vil være den store fordelen ved å legge ned dette arbeidet med å endre siden. Synes stort sett at freak har en veldig grei utforming.
Vis hele sitatet...
Større forandringer er på vei, og blir muligens implementert før… neste stortingsvalg.
Når det er sagt tror jeg at søkefunksjonen sikkert kunne bli bedre på et sett. Opplever ihvertfall selv at det kan være vanskelig å lete seg fram til tråder/innlegg ved søk. Eller så er bare jeg talentløs. Mye mulig det.
Vis hele sitatet...
Du kan bruke Google: "site:freak.no hvordan lærer jeg å programmere".

Noe jeg liker godt med nFF er at forsiden viser tråder fra alle kategorier. Mange fora har det ikke på den måten. Jeg tror det fører til at folk for det meste holder seg i noen få kategorier, og dermed ikke får med seg mye de hadde sett på som interessant.
Problemet med tags er at det raskt sklir ut ved at folk skriver morsomme tags i stedet for fornuftige tags. Grunnen til det er at det er kjedelig å bruke et minutt ekstra på å lage et kort synopsis av hva tråden/innlegget handler om.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Som løses ved at ikke alle får lov til å opprette tagger som man vil.
Mange gode forslag til endringer, men som meitemark sier: "..vBB som dette forumet er bygd på nå er et beist fra helvete å endre på..". Det dukker med jevne mellomrom opp forslag fra frustrerte bruker om endringer som "må" gjøres, og responsen fra crewet er som regel den samme. Om "ledelsen" likevell skulle finne ut at det er på tide med noen større endringer, burde mange av forslagene her vurderes.

Jeg vil i denne sammenhengen også legge til et lite forslag, som jeg også har sett foreslått før.
En egendefinerbar "forside". Idéen går ut på å gjøre det mulig å velge hvilke underforum som skal vises på forsiden. Jeg har flere underforum jeg holder meg oppdatert på, deriblant "DIY", "Undergrunn", "Urban exploring", samt hele pyroforumet. Jeg hadde ønsket en mulighet til å kun vise disse, samt noen andre forum som jeg finner interessante. Dette, uten å måtte bli oversvømt med tråder fra "Kjøp av maskinvare", "Rusforum" og "Utviklingsforum", som jeg finner mindre interessant.
Til tross for at forsiden er full av tråder jeg aldri kunne tenkt meg å lese i, benytter jeg forsiden til å holde meg oppdatert. Dette er fordi jeg ser på det som for tungvindt å sjekke hvert enkelt av de mange andre underforuma som jeg ønsker å lese i, når jeg kun kikker innom freak.no.

Jeg vet at dette er en endring mange med meg ønsker, men jeg vet også at det krever sitt av de som har ansvar for å drive forumet. Jeg stiller derfor ikke noe "krav" fra min side, men ønsker å bidra med et godt forslag.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk for "påminnelsen" Jonta! Har lest tråden tidligere, og skriptet etse har lagd er nok en god løsning for å fjerne de "uinteressante" trådene. Derimot er det ikke helt det jeg er på utkikk etter.

Sitat av etse
En av bakdelene med dette userscriptet er at den rett og slett kun fjerner elementer fra forsiden. Det betyr enkelt og greit at det blir færre ting på forsiden. Men følte det var bedre enn å se ting som jeg ikke var interessert i å lese.
Vis hele sitatet...
Skriptet vil kun fjerne innholdet som er uinteressant. Det vil si at dersom forsiden orginalt består av 80% møkk og 20% interessant, vil skriptet gjøre at forsiden blir redusert til de 20 prosentene med interessant innhold.
Det løser derfor ikke problemet. En skjuler det uinteressante, men får ikke frem mer interessant innhold.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jo, det løser problemet. I det minste delvis.

Har du prøvd å bruke RSS-feeds fra underforumene i stedet? Standard RSS-ikon i forumoversikten. Jeg har ingen anbefalinger til lesere eller oppsett, men det finnes sikkert hauger av dem der ute.
Sitat av Znerk Vis innlegg
Mange gode forslag til endringer, men som meitemark sier: "..vBB som dette forumet er bygd på nå er et beist fra helvete å endre på..". Det dukker med jevne mellomrom opp forslag fra frustrerte bruker om endringer som "må" gjøres, og responsen fra crewet er som regel den samme. Om "ledelsen" likevell skulle finne ut at det er på tide med noen større endringer, burde mange av forslagene her vurderes.

Jeg vil i denne sammenhengen også legge til et lite forslag, som jeg også har sett foreslått før.
En egendefinerbar "forside". Idéen går ut på å gjøre det mulig å velge hvilke underforum som skal vises på forsiden. Jeg har flere underforum jeg holder meg oppdatert på, deriblant "DIY", "Undergrunn", "Urban exploring", samt hele pyroforumet. Jeg hadde ønsket en mulighet til å kun vise disse, samt noen andre forum som jeg finner interessante. Dette, uten å måtte bli oversvømt med tråder fra "Kjøp av maskinvare", "Rusforum" og "Utviklingsforum", som jeg finner mindre interessant.
Til tross for at forsiden er full av tråder jeg aldri kunne tenkt meg å lese i, benytter jeg forsiden til å holde meg oppdatert. Dette er fordi jeg ser på det som for tungvindt å sjekke hvert enkelt av de mange andre underforuma som jeg ønsker å lese i, når jeg kun kikker innom freak.no.

Jeg vet at dette er en endring mange med meg ønsker, men jeg vet også at det krever sitt av de som har ansvar for å drive forumet. Jeg stiller derfor ikke noe "krav" fra min side, men ønsker å bidra med et godt forslag.
Vis hele sitatet...
Forslaget ditt har vært oppe før, husker det godt, fordi det faktisk var verdt å implementere.

vBB må jo være mulig å bytte ut? Jeg vet at forumet er driftet på frivillig basis, hva om dere laget en donation tråd for oppgradering til mer moderne forumwasre?
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
uaexed: Tror mye at Freak forsvinner om de skifter forumsystem. Det på lik linje som at Komplett.no plutselig går vekk fra gulfargen, - gulfargen man assosierer med Komplett. Å impletere tags ser jeg på som ikke-nødvendig, da søkefunksjonen per dags dato fungerer. I tillegg, tror jeg, at bare et lite fåtall vil komme til å bruke tagger.
Sitat av uaexed Vis innlegg
vBB må jo være mulig å bytte ut? Jeg vet at forumet er driftet på frivillig basis, hva om dere laget en donation tråd for oppgradering til mer moderne forumwasre?
Vis hele sitatet...
Det er ikke penger som er begrensningen i denne historien. Alle forumløsninger som takler en slik mengde data dette forumet består av er beist når det kommer til endringer. I seg selv er de helt greie, men det er masser av små endringer, eller "hacks" som er gjort med forumet. Og noen kan kollidere med andre eller funksjoner bygget allerede inn. Så skal det gjøres markante endringer i hvordan forumet virker så tar det tid. Mye tid.

Og andres kode er omtrent som å fikse noe man selv har laget i fylla. En drittjobb.