Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3189
Hei, er 17 år nå. Og drit lei skolen (feil studieretning). Men jeg er veldig glad i å reise, og har lyst til å se mange deler av verden. Er det noen måte å livnære seg av dette? Tenker ikke på "ferie" turerer nå. Mere å besøke andre sivilisasjoner osv.
Reiseleder! http://www.reiseleder.no/



Edit: inlegg nr 100
Sist endret av doffen67; 19. september 2012 kl. 11:39.
Tenkt deg til Alicante? Du kan guide turister, det vil si, være guide på en buss og si "Nå ser vi den og den tingen på det og det stedet, da skjedde det og det"
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Reiseleder! http://www.reiseleder.no/



Edit: inlegg nr 100
Vis hele sitatet...
Hørtes veldig spennende ut, skal vurdere det der.
Evt. bli programleder for et reiseprogram på Travel Channel
Krigsreporter. Ser ikke ut som de blir arbeidsløse med det første ivertfall
Hvordan er det egentlig å bo nede i Asia?
Det spørs da om de vil ha en norsk reiseleder i ett annet land, samt at han kun er 17. Blir nok veldig begrenset med jobber du kan få da. Men for all del, er lov å prøve seg Maybe you're the 1 percent!
Å leve et nomadeliv går helt fint, men luksuriøst blir det ikke.

Høyfjellshotell og ski-resorts trenger typisk arbeidskraft om vinteren. Det er som regel ganske ok arbeid, men grei betaling. Blir ofte god stemning blant de jobber som jobber, da de er kule folk.

Dykkerinstruktører tjener lite, jobber mye, men får også som regel pult mye. Det er et liv de fleste blir lei av veldig fort og som er rimelig oppskrytt. Rafting-instruktører er også en mulig hvis du blir kjent med de rette menneskene.

Det er ganske mange som jobber rundt som bartendere diverse steder, men da må du være en likandes og utadvendt person.

Ellers så er det veldig mange hostell det er mulig å jobbe for å gratis seng og frokost, noe som kutter reisebudsjettet ganske hardt.

Jeg ville sterkt anbefalt å skaffe seg et working visa til Australia og kjørt et år dere nede med sesongarbeid før du prøvde å gjøre noe som helst "karriere" ut av dette.

Veldig mange som lever et sånt liv til de blir 25-30 blir også lei, og mange tar utdannelse. Da er det jævli kjipt å måtte begynne på VGS igjen, så jeg anbefaler helvetes særdeles sterkt å bli ferdig og skaffe seg studiekompetanse. Om nødvendig; Drit i orden/oppførsel/fravær, skulk som fanden.. men møt opp på prøvene og få minst 2 i alle fag. Det kan gjøre jævlig stor forskjell for deg seinere i livet.
Sist endret av DumDiDum; 19. september 2012 kl. 13:23.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Å leve et nomadeliv går helt fint, men luksuriøst blir det ikke.

Høyfjellshotell og ski-resorts trenger typisk arbeidskraft om vinteren. Det er som regel ganske ok arbeid, men grei betaling. Blir ofte god stemning blant de jobber som jobber, da de er kule folk.

Dykkerinstruktører tjener lite, jobber mye, men får også som regel pult mye. Det er et liv de fleste blir lei av veldig fort og som er rimelig oppskrytt. Rafting-instruktører er også en mulig hvis du blir kjent med de rette menneskene.

Det er ganske mange som jobber rundt som bartendere diverse steder, men da må du være en likandes og utadvendt person.

Ellers så er det veldig mange hostell det er mulig å jobbe for å gratis seng og frokost, noe som kutter reisebudsjettet ganske hardt.

Jeg ville sterkt anbefalt å skaffe seg et working visa til Australia og kjørt et år dere nede med sesongarbeid før du prøvde å gjøre noe som helst "karriere" ut av dette.

Veldig mange som lever et sånt liv til de blir 25-30 blir også lei, og mange tar utdannelse. Da er det jævli kjipt å måtte begynne på VGS igjen, så jeg anbefaler helvetes særdeles sterkt å bli ferdig og skaffe seg studiekompetanse. Om nødvendig; Drit i orden/oppførsel/fravær, skulk som fanden.. men møt opp på prøvene og få minst 2 i alle fag. Det kan gjøre jævlig stor forskjell for deg seinere i livet.
Vis hele sitatet...
Går VG2 IT nå. Og må oppnå over 4 i snitt for å komme inn på påbygg neste år. Noe som er lettere sagt en gjort når du er drit lei, og ikke særlig motivert. Men går det å ta VG3 påbygg som privatist?
Du kan da ta fagene opp som privatist, men vil da si at Vg3 (uansett linje) er en fantastisk opplevelse. Tok selv IKT på VG2, og Påbygg deretter. Forandret livet mitt så fantastisk mye! Vil anbefale deg å jobbe litt ekstra for å få det til
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Litt OT, men jeg kom automatisk til å tenke på dokumentar serien "banged up abrod, cocaine mule" Haha ikke at jeg oppfordrer til dette. Men innlegget ditt er veldig likt mange av historiene til personer i serien.
For å jobbe innenfor turistnæringen må man vel ha fullført reiselivslinja?
Surfe/Kite/Dykke/etc instruktør er jo et alternativ.
Vil tro Kite-instruktør er klart best betalt.
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Går VG2 IT nå. Og må oppnå over 4 i snitt for å komme inn på påbygg neste år. Noe som er lettere sagt en gjort når du er drit lei, og ikke særlig motivert. Men går det å ta VG3 påbygg som privatist?
Vis hele sitatet...
Alt går ann å ta som privatist, men om man sliter med motivasjonen i utgangspunktet er det ikke spesielt lurt. Privatist er best for folk med sterk selvdisiplin.

Så lenge du har godkjent de to første årene med absolutt alt bestått, så ville jeg ikke fått fullstendig panikk over å ikke ta påbygg. Påbygg er ikke like kjipt å ta som vanlig VGs, fordi det er nok folk over 20 som tar det. Er også verdt å sjekke opp påbygg på privatskoler, koster 20k i året for de offentlig godkjente.. det er ikke verdens undergang.

Hvis du orker er det å ta fagbrev, bo hjemme hos foreldra dine imens du gjør det, spare opp en hel haug med penger og så stikke ut og se på verden noen år er det en god ide.

Det går garantert fint å ta seg noen lengre ferier i lærling-perioden, en måned i juleferien og halvannen måned om sommeren burde være uproblematisk. Hvis du klarer å skaffe lærlingeplass på en skole kan du ta ut mye ferie.

Hvis du er fullstendig ytterst drit lei, så ville jeg tatt et år med working holiday i Australia først.. trengs ikke mye spenn.. stikki hjem og skaffa enten fagbrev eller tatt påbygg, og deretter stikki ut i verden igjen.


Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
For å jobbe innenfor turistnæringen må man vel ha fullført reiselivslinja?
Vis hele sitatet...
Huff, nei.. selvfølgelig ikke. De ansatter hvem de vil.

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Surfe/Kite/Dykke/etc instruktør er jo et alternativ.
Vil tro Kite-instruktør er klart best betalt.
Vis hele sitatet...
Ingen av dem er spesielt godt betalte, og Kite-instruktører er for det aller meste lokale som brenner for det. Er ikke stort nok marked for det. Det er uansett ting man blir fordi man liker det og blir kjent med de rette folka..noe som bare skjer.. ikke noe man planlegger. Gutten må se verden først.
Sist endret av DumDiDum; 19. september 2012 kl. 15:57.
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Hei, er 17 år nå. Og drit lei skolen (feil studieretning). Men jeg er veldig glad i å reise, og har lyst til å se mange deler av verden. Er det noen måte å livnære seg av dette? Tenker ikke på "ferie" turerer nå. Mere å besøke andre sivilisasjoner osv.
Vis hele sitatet...
Det er ikke problem å skaffe seg jobb i andre land som nordmann. Man må gjerne ta seg til takke med supportjobber og sånn, slik som jeg gjorde da jeg bodde ett år i irland, men det funker helt fett. På den måten har du en vanlig jobb der du tjener penger, samtidig som du opplever andre kulturer og folk.

En kompis flytta til filipinene og jobber innenfor support for statoil. Om engelskkunskapene dine er bra kan du også finne jobber innenfor support på engelsk.

Nordmenn er ettersøkte overalt!
Om du kan skrive og/eller ta bilder kan du leve av å skrive reisebrev og reportasjer. Ikke fett liv, men helt greit. Produserer du en sak annenhver dag, ligger du an til å kunne ha et budsjett på 400 - 500 kr dagen, som er ganske solid i land som Thailand, Laos og Burma.
Sitat av mr_james Vis innlegg
Krigsreporter. Ser ikke ut som de blir arbeidsløse med det første ivertfall
Vis hele sitatet...
Og hvor mange skoleleie 17-åringer jobber rundt i verdens krigsområder som reportere.....??
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Lage reportasjer/dokumentarer om spennende steder?
Sitat av nikita Vis innlegg
Om du kan skrive og/eller ta bilder kan du leve av å skrive reisebrev og reportasjer. Ikke fett liv, men helt greit. Produserer du en sak annenhver dag, ligger du an til å kunne ha et budsjett på 400 - 500 kr dagen, som er ganske solid i land som Thailand, Laos og Burma.
Vis hele sitatet...
Sitat av Melcor Vis innlegg
Lage reportasjer/dokumentarer om spennende steder?
Vis hele sitatet...
Selv de mest krigsherjede landene, som det virkelig er vanskelig å komme seg rundt i og, vel, overleve, har vestlige journalist-spirer som vaser rundt og prøver å slå igjennom som reportere. Jeg har selv vært i mange av dem. Mange av dem har gode budsjetter til å komme seg rundt på og massevis av bakgrunnskunnskap og bekjente.. en tilfeldig 17-åring har absolutt ingenting å gjøre der, og det er absolutt ingen sjanse for at han kommer til å klare å tjene penger nok til å leve av journalistikk. 400-500 kr dagen som reisende freelance-journalist er så virkelighetsfjernt at jeg blir skremt.

Dere gjør typen en tjeneste om dere kommer med forslag som dere faktisk vet er mulige, istedenfor å bare fyre opp virkelighetsfjerne drømmer.
Vurderer sterkt ideen til Doffen67. Men hvor mye ligger lønne på som rundreiseguide?
Vil du jobbe med reise må du belage deg på å få dårlig betalt. Du får ikke både i pose og sekk i et yrke som ikke krever utdannelse, er spennende for unge folk og har relativt høy gjennomtrekk.
Så det beste hadde hvert å gått ferdig skole, for så å reist? Evt. flyttet til et annet land å jobbe som det jeg utdanner meg til, eller studere der?
Det spørs jo hva målet ditt er. Om du vil tjene penger så er ikke reiseleder veien å gå på noen som helst måte, men det er jo en måte å få sett deler av verden på uten at det koster noe.
Du bli ferdig med videregående, punktum.
Det som var den vanligste måten å dra på dannelsereise når jeg var rundt 20 var å bli ferdig på vgs, jobbe noen år og så reise feks. et halvår før man startet på universitet/høyskole.
Da får man flytte for seg selv rimelig tidlig, man får litt fri fra skolen, man får erfaring med det virkelige livet og man kan la humla suse en stund før man drar bort med sine nye freaker-venner og drikker øl i sør-amerika noen måneder. Så bærer det tilbake til studiestart en gang på høsten i en alder av 21-23 år og da burde man være rimelig godt rusta for 3-5 år på skole før man faktisk må tenke på en karriere.
Sist endret av Mith; 20. september 2012 kl. 16:06.
Noen spesielle yrker du kan tjene godt på i utlandet?
Sitat av alicante55 Vis innlegg
Noen spesielle yrker du kan tjene godt på i utlandet?
Vis hele sitatet...
Ingeniør.