Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  124 11811
By nature
LoOzR's Avatar
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Ja for all del, grunnen til at vi har bondegårder, er så naturen vår blir penere. Hvilken planet er du fra?

Det skremmer meg at en haug med bønder har lov til å nekte oss mat. Det blir litt som at alle sykepleiere/leger skal ut i streik (Noe de ikke har lov til, om jeg huske rett)
Vis hele sitatet...
Så du bare forlanger at det står mat på bordet? Dessverre er det litt forskjell i lønningene til leger og bønder.. Selv om begge på hver sin måte er livsnødvendig.

Bøndene nekter deg ikke mat, de bare holder igjen produktet sitt fordi de mener de ikke får betalt det de har rett på.
Sist endret av LoOzR; 15. mai 2012 kl. 18:00.
La bønder konkurere som alle andre, dette er latterlig.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Sitat av LoOzR Vis innlegg
Så du bare forlanger at det står mat på bordet? Dessverre er det litt forskjell i lønningene til leger og bønder.. Selv om begge på hver sin måte er livsnødvendig.

Bøndene nekter deg ikke mat, de bare holder igjen produktet sitt fordi de mener de ikke får betalt det de har rett på.
Vis hele sitatet...
Det de har rett på? Hva har de rett på? Har de rett til å krever MER penger av oss/staten, enn det vi er villige til å betale? Sosialismen står enda sterkt hos bøndene, og det er rimelig trist, for å ikke snakk om dyrt for oss.
Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
La bønder konkurere som alle andre, dette er latterlig.
Vis hele sitatet...
De kan ikke konkurrere med prisene på maten vi importerer.

Ser du virkelig ikke problemet i å være avhengig av andre land for å få mat?
Sitat av Snøbark Vis innlegg
De kan ikke konkurrere med prisene på maten vi importerer.

Ser du virkelig ikke problemet i å være avhengig av andre land for å få mat?
Vis hele sitatet...
Av land som er avhengig av oss for å få energi? Nei, hva er problemet?
Sitat av Snøbark Vis innlegg
De kan ikke konkurrere med prisene på maten vi importerer.

Ser du virkelig ikke problemet i å være avhengig av andre land for å få mat?
Vis hele sitatet...
Du får utlandet til å høres ut som ETT land. Jeg ser faktisk bare fordeler ved å være avhengig av tusenvis av eksportører spredd rundt kloden kontra noen hundre sure gubber fra Dalom. Jeg kan aldri vite når fyren fra Dalom bestemmer seg for å lukke butikken, men jeg VET at tusenvis av kapitalistiske foretak med investorer og styremedlemmer som vil ha penger ALDRI kommer til å kutte mat salget.

Du får det også til å høres ut som om vi må legge ned for godt hvis vi legger ned. Legger vi ned kan vi fort starte opp igjen, og med STØRRE gårder i stede for tusenvis av små gårder, ser bare fordeler her jeg.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Et lite tankeeksperiment: Vi/staten subsidierer denne private markeds produksjonen med enorme summer vært eneste år. Samtidig hjelper vi disse private aktørene med å holde kunstig høye toll grenser på import av varene de produserer. Allikevel har de lov til å streike fordi de ikke syntes vi gjør nok for dem. Bærekraftig? Logisk? Nødvendig?
By nature
LoOzR's Avatar
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Det de har rett på? Hva har de rett på? Har de rett til å krever MER penger av oss/staten, enn det vi er villige til å betale? Sosialismen står enda sterkt hos bøndene, og det er rimelig trist, for å ikke snakk om dyrt for oss.
Vis hele sitatet...
De har rett på å sitte igjen med et lite overskudd etter at utgifter til drift er betalt. Sitter ikke du igjen med et lite overskudd etter at du har vært på jobb om dagen?
Og er det så dyrt egentlig? Har du virkelig ikke råd til ei osteskive på brødet ditt sammen med et glass melk? Vi kan uten tvil skaffe oss billigere mat fra utlandet, men til hvilken kvalitet? Og hvorfor skal vi sko oss på at andre land ikke er velferdsland, slik som oss? Hvorfor skal ikke vi klare oss selv, når mange andre land gjør det?
Jeg synes det er for dumt å klage på at korn/kjøtt/melkeprodukter er for dyrt når vi er verdens rikeste land. Vi har råd til all den norske maten vi orker å spise, og likevel har vi igjen penger til å bruke på tull.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Et lite tankeeksperiment: Vi/staten subsidierer denne private markeds produksjonen med enorme summer vært eneste år. Samtidig hjelper vi disse private aktørene med å holde kunstig høye toll grenser på import av varene de produserer. Allikevel har de lov til å streike fordi de ikke syntes vi gjør nok for dem. Bærekraftig? Logisk? Nødvendig?
Vis hele sitatet...
Ikke glem at de dumper store mengder varer på det utenlandske markedet for å holde prisene kunstig høye.

Sitat av LoOzR Vis innlegg
De har rett på å sitte igjen med et lite overskudd etter at utgifter til drift er betalt. Sitter ikke du igjen med et lite overskudd etter at du har vært på jobb om dagen?
Og er det så dyrt egentlig? Har du virkelig ikke råd til ei osteskive på brødet ditt sammen med et glass melk? Vi kan uten tvil skaffe oss billigere mat fra utlandet, men til hvilken kvalitet? Og hvorfor skal vi sko oss på at andre land ikke er velferdsland, slik som oss? Hvorfor skal ikke vi klare oss selv, når mange andre land gjør det?
Jeg synes det er for dumt å klage på at korn/kjøtt/melkeprodukter er for dyrt når vi er verdens rikeste land. Vi har råd til all den norske maten vi orker å spise, og likevel har vi igjen penger til å bruke på tull.
Vis hele sitatet...
Er faktisk aksjemeglere som til tider går med TAP etter lange arbeidsdager… MANGE som driver egen bedrift som også går med tap etter en lang dag. Hva med dem?
Sist endret av TheFatNorseman; 15. mai 2012 kl. 18:27.
Sitat av LoOzR Vis innlegg
De har rett på å sitte igjen med et lite overskudd etter at utgifter til drift er betalt. Sitter ikke du igjen med et lite overskudd etter at du har vært på jobb om dagen?
Og er det så dyrt egentlig? Har du virkelig ikke råd til ei osteskive på brødet ditt sammen med et glass melk? Vi kan uten tvil skaffe oss billigere mat fra utlandet, men til hvilken kvalitet? Og hvorfor skal vi sko oss på at andre land ikke er velferdsland, slik som oss? Hvorfor skal ikke vi klare oss selv, når mange andre land gjør det?
Jeg synes det er for dumt å klage på at korn/kjøtt/melkeprodukter er for dyrt når vi er verdens rikeste land. Vi har råd til all den norske maten vi orker å spise, og likevel har vi igjen penger til å bruke på tull.
Vis hele sitatet...
Du har ikke rett på noen ting når det du gjør er helt unødvendig.
Det handler ikke om hva vi har råd til. Er det slik at fordi man har mye penger så bør man betale mer enn hva noe er verdt? Tenker man slik så får man aldri mye penger.

Hva med at vi fjerner tollmurer så får vi se om folk vil betale for denne "kvaliteten" som du snakker så fint om.
By nature
LoOzR's Avatar
Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
Ikke glem at de dumper store mengder varer på det utenlandske markedet for å holde prisene kunstig høye.


Er faktisk aksjemeglere som til tider går med TAP etter lange arbeidsdager… MANGE som driver egen bedrift som også går med tap etter en lang dag. Hva med dem?
Vis hele sitatet...
Tror du ikke det finnes nok av bønder som har lånt penger til gård, dyr, verktøy, redskap, traktor, melkekvote, osv, og som må ha deltidsjobb i tillegg til gårdsdriften for å kunne betale ned på lån? Da skal det ikke så mye til før man kan gå personlig konkurs..
De fleste som argumenterer mot subsidier til bøndene har gått glipp av noen viktige poeng.
Ja, det koster mer å produsere mat i Norge i forhold til andre land, der forholdene, arbeidskraften osv. er billigere. Til tross for dette er det ingen som ønsker å betale mer for den norske maten.
Så, hvordan mener dere at dette skal gå til? Vi må da se på to alternativer:

1. Bøndene får lite eller ingen statlig støtte. Dette vil medføre at varene de produserer blir langt dyrere. Dette vil igjen bety at de norske produktene vil bli dyrere i butikken. Ingen ønsker å kjøpe disse dyre produktene. Dette fører igjen til at bøndene ikke greier seg, og Norge mister landbruket. Veldig få eller ingen bønder vil kunne greie seg med dette systemet.

2. Bøndene får statlig støtte gjennom subsidier. Dette vil medføre at varene kan selges billig, slik som idag. Produktene holder en lav og konkurransedyktig pris, og folk kjøper produktene. Bøndene vil med dette systemet greie seg brukbart. Lønninga til bøndene vil i dette tilfellet bli betalt av staten, som betyr at den i realiteten blir betalt av skattebetalerne. Dvs. folket betaler fortsatt for maten, forskjellen ligger i at de betaler indirekte, gjennom skatter, istedet for å betale direkte i butikken.

For å bevare norsk industri, norsk landbruk, norsk mat og ikke minst alle arbeidsplassene dette gir, er det nødvendig med et substituert landbruk.


Hva mister vi viss vi mister landbruket? Jo, ved at landbruket forsvinner, noe det vil gjøre i stor grad viss subsidiene forsvinner, vil vi miste veldig mye av den kulturen vi har i Norge idag. Bygdelandskapet f.eks. er bygd opp rundt et landbruk som var livsviktig for å bygge opp det landet vi har idag. Ønsker vi virkelig å gi slipp på dette? Den norske naturen, som den folkevalgte regjeringen har slått fast at vi ønsker å bevare, vil i stor grad forfalle. Bøndene og landbruket/skogbruket er en viktig faktor i bevaringen av naturen og kulturlandskapet. Bøndene er derfor viktig for å holde den norske kulturen og naturen oppe.

Dere nevner at vi like så godt kan importere alt vi trenger av mat, da dette vil bli billigere. Vet dere hvilke konsekvenser dette ville gitt? Ved å si at vi kan importere mat, mener dere råvarer som korn, melk, høy/gress, poteter, kjøtt osv. eller mener dere ferdige produkter? Ja, det ville være billiger å få laget produktene ferdig i utlandet, for så å frakte det hit. Dette medfører at landbruke forsvinner, men også at bedrifter som kultiverer og produserer matvarer blir utkonkurrert. Store firma som Tine, Stabburet osv. ville også få problemer viss vi skulle hatt denne tankegangen. Dette ville derfor fått meget store konsekvenser for store og viktige bedrifter i Norge.
- Med dette ønsker jeg å understreke at det ikke vil være bærekraftig å kun velge det billigste alternativet i lengden, da bedrifter og produksjonsgrunnlaget vi har her i landet vil forsvinne eller bli satt kraftig tilbake viss vi skal ha en slik politikk.

Jeg begynte nesten å le da jeg leste et og annet innlegg om at bøndene kjører rundt med store fine traktorer, og derfor ikke skal klage. Ja, mange bønder har store og fine traktorer. Ja, de koster kanskje noen millioner. Det skal dog nevnes at disse traktorene er et redskap som er unnværlig i landbruskdriften. Du kan ikke lage mel uten en mølle. Du kan heller ikke dyrke korn i større skala uten en traktor, plog, harv, såmaskin, gjødselspreder, gjødsel, sprøyte og ikke minst tresker. Ringer det noen bjeller? Ja, det koster å ha slikt utstyr. Og NEI, det kan ikke sammenlignes med å kjøre Porsche 911 rundt i Oslos gater. Disse redskapene er faktisk nødvendig.

Noen nevnte også på at bøndene ikke jobber, men lever på trygd. La meg gjette, bygutt? Har du det minste innsikt i hva det vil si å drive en gård. Dyr trenger stell døgnet rundt. Det samme gjelder en åker (satt litt på spissen). Å være bonde innebærer ikke å ha et A4 liv, med jobb fra 9 til 4. Det innebærer å være på jobb, nesten hele tiden. Det at bøndene trenger subsidier for å i det hele tatt få økonomien og gården til å gå rundt, kommer som et resultat av et marked som er snudd litt på hodet. Folk vil ikke lengre betale for maten, derfor må den bli subsidiert gjennom staten (folket).

Jeg håper dere som ønsker å bygge ned det Norske landbruket setter dere inn i hvordan landbruket fungerer, hva som kreves og hvilke konsekvenser det vil få om det forsvinner, før dere uttaler dere om emnet.

Jeg kan legge til at jeg ikke er noen bondesønn. Jeg bor likevel på landet, og jeg har et innblikk i hvordan landbruket fungerer. (Dette ser ut til å være i stor kontrast til majoriteten av dere andre.)

Mvh.
Sist endret av Znerk; 15. mai 2012 kl. 18:34.
Fantastisk hvor lite det norske folk vet om hvordan det er å være bonde og om matproduksjonen i Norge! Jeg blir både frustrert og skremt over folk som uttaler seg om ting som de tydeligvis ikke har noen som helst peiling på!

Verdens viktigste jobb er en av Norges dårligst betalte jobber!
Så argumentet er: Folk som gjør en unødvendig jobb vil miste levebrødet sitt? Vi skal da ikke holde fast ved alle unødvendige yrker her i verden! Tine vil nok uansett gå over til å bli ett import firma.

Sitat av Eiol Vis innlegg
Fantastisk hvor lite det norske folk vet om hvordan det er å være bonde og om matproduksjonen i Norge! Jeg blir både frustrert og skremt over folk som uttaler seg om ting som de tydeligvis ikke har noen som helst peiling på!

Verdens viktigste jobb er en av Norges dårligst betalte jobber!
Vis hele sitatet...
For det folk er villige til å gjøre det billigere. Markedet er drevet av konkurranse. Ingen konkurranse, ingen fremgang. Hva er egentlig galt med å ha 50store gårder som er LANGT mer effektivt en å ha mange små? Jeg tror det er du som mangler kunnskap; Større gårdsbruk, mer effektivt produksjon. Mer effektiv produksjon = lavere priser.
Sitat av LoOzR Vis innlegg
De har rett på å sitte igjen med et lite overskudd etter at utgifter til drift er betalt. Sitter ikke du igjen med et lite overskudd etter at du har vært på jobb om dagen?
Vis hele sitatet...
Nei, alle gjør ikke det, som TheFatNorseman sier.

Og er det så dyrt egentlig? Har du virkelig ikke råd til ei osteskive på brødet ditt sammen med et glass melk? Vi kan uten tvil skaffe oss billigere mat fra utlandet, men til hvilken kvalitet?
Vis hele sitatet...
Så alle varer som ikke er laget i norge er av dårlig kvalitet? Er det derfor oster fra bl.a. frankrike er så elendige? Skal ikke en forbruker selv kunne velge hva slags varer han vil kjøpe, etter kvalitet og pris, sånn som man kan på stort sett alt annet som eksisterer?
Og hvorfor skal vi sko oss på at andre land ikke er velferdsland, slik som oss? Hvorfor skal ikke vi klare oss selv, når mange andre land gjør det?
Vis hele sitatet...
De eneste landa som "klarer seg selv" som du sier, er land med filosofi alà Nord-Korea. Du ser jo hvordan det går. Hvis alle produserer alt der det er mest effektivt og handler fritt med hverandre hadde vi ikke endt opp med mangler. Om vi hadde hatt fri import på jordbruksvarer hadde det ikke vært mulig for noen å sørge for at vi ikke har brød til 17. mai, det hadde ikke vært mulig med en smørkrise. Det hadde sørget for at alle, i størst mulig grad, hadde hatt tilgang på de produktene de trenger.

Og hva er det du snakker om, "sko oss på at andre land ikke er velferdsland"? Tror du u-land tjener på at vi nekter å kjøpe varene deres? Mener du at det er utnytting å handle jordbruksprodukter fra bønder i andre land?

Jeg synes det er for dumt å klage på at korn/kjøtt/melkeprodukter er for dyrt når vi er verdens rikeste land. Vi har råd til all den norske maten vi orker å spise, og likevel har vi igjen penger til å bruke på tull.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er dumt at bøndene krever at vi pumper penger inn i noe som ikke er levedyktig, noe som er svært usolidarisk, og ikke minst miljøfiendtlig.
En tanke; Hvis alle produserte alt der det var mest effektivt og hadde fri handel med hverandre hadde vi ikke fått noen kriger siden alle var avhengige av alle. Vi hadde heller ikke hat klasseskille siden alle produserte noe alle trengte. Vi hadde faktisk kunne oppnådd ett Utopia ved hjelp av fri handel.
Sist endret av TheFatNorseman; 15. mai 2012 kl. 18:43.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Jeg sier ikke at din vinkling er rar, jeg sier at de fleste filmer om disse temaer er vinklet. Derivat handel er vel strengt tatt til for å la bøndene selge sine fremtidige avlinger, noe som er ganske viktig hvis du er bonde.

Jeg er kjent med peakoil, men skjønner ikke helt hva det har med noe av det jeg har skrevet. Du har heller ikke komt med noe nye argumenter for å beholde matproduksjon hjemme.
Vis hele sitatet...
Peakoil er et argument for hjemlig produksjon av mat, siden globalisering vil bli mye dyrere.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
En tanke; Hvis alle produserte alt der det var mest effektivt og hadde fri handel med hverandre hadde vi ikke fått noen kriger siden alle var avhengige av alle. Vi hadde heller ikke hat klasseskille siden alle produserte noe alle trengte. Vi hadde faktisk kunne oppnådd ett Utopia ved hjelp av fri handel.
Vis hele sitatet...
Problemet er at dette er snakk om mennesker.
Jeg tror forskjellen i tankegangen her ligger litt i hvor mye man stoler på menneskers dømmekraft, og hvorved man er ærlig på det punktet.
Jeg tror ikke folk flest ville tenkt langsiktig og gjort handlet til felleskapets fordel dersom vi fjerna reguleringer og tollkvoter. Veit ihvertfall at jeg hadde bestilt masse ting fra Kina til en brøkdel av prisen og halvparten av kvaliteten, produsert under tvilsomme arbeidsforhold. Hva hadde det gjort med butikkene i landet vårt til slutt?
Vi har kanskje et slags ansvar for å hjelpe land som sliter, men vi tjener ikkeno på å senke oss selv ned i elendigheten sammen med de.
Norge er eksklusivt, kanskje kunstig eksklusivt, men økonomi er kunstig business og vi må prøve å holde scammen gående så lenge som mulig før det frie markedet globaliserer oss alle og zombie-apokalypsen setter inn.
Sist endret av Bothrops; 15. mai 2012 kl. 19:01.
Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
En tanke; Hvis alle produserte alt der det var mest effektivt og hadde fri handel med hverandre hadde vi ikke fått noen kriger siden alle var avhengige av alle. Vi hadde heller ikke hat klasseskille siden alle produserte noe alle trengte. Vi hadde faktisk kunne oppnådd ett Utopia ved hjelp av fri handel.
Vis hele sitatet...
Og du synes Rødt er gale? Det systemet du beskriver der,finnes ikke, den "perfekte" kapitalismen som du maler opp her, er like sannsynlig som den "perfekte" kommunismen. Og du er jo selv klar over hvordan forsøk på kommunisme endte i virkeligheten. For å overleve trenger vi menneskene mat,energi og vann. Det frie marked,er ikke det mest effektive for å skaffe oss dette.
By nature
LoOzR's Avatar
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Nei, alle gjør ikke det, som TheFatNorseman sier.
Vis hele sitatet...
Istedet for å kverulere kan du tenke litt selv.

Så alle varer som ikke er laget i norge er av dårlig kvalitet? Er det derfor oster fra bl.a. frankrike er så elendige? Skal ikke en forbruker selv kunne velge hva slags varer han vil kjøpe, etter kvalitet og pris, sånn som man kan på stort sett alt annet som eksisterer?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener ikke at all import er av dårlig kvalitet. Men hvis du sammenlinger denne flotte importosten din fra Frankrike, hvilket prisnivå har den i forhold til norske oster? Og poenget mitt er at jeg vil veldig gjerne kunne kjøpe norske produkter i butikken, istedet for bare franske oster.

De eneste landa som "klarer seg selv" som du sier, er land med filosofi alà Nord-Korea. Du ser jo hvordan det går. Hvis alle produserer alt der det er mest effektivt og handler fritt med hverandre hadde vi ikke endt opp med mangler. Om vi hadde hatt fri import på jordbruksvarer hadde det ikke vært mulig for noen å sørge for at vi ikke har brød til 17. mai, det hadde ikke vært mulig med en smørkrise. Det hadde sørget for at alle, i størst mulig grad, hadde hatt tilgang på de produktene de trenger.
Vis hele sitatet...
Nå mener jeg virkelig ikke at vi skal lukke landet vårt, og ikke importere/eksportere noe som helst. Det har jeg heller ikke gitt uttrykk for. Og helt ærlig så må jeg si at brød/smør-"krisa" har vært fryktelig opphausa, har du lidd noen stor nød?

Og hva er det du snakker om, "sko oss på at andre land ikke er velferdsland"? Tror du u-land tjener på at vi nekter å kjøpe varene deres? Mener du at det er utnytting å handle jordbruksprodukter fra bønder i andre land?
Vis hele sitatet...
Neida, jeg sier ikke at vi ikke skal handle med u-land, men å utnytte dem blir heller ikke riktig. Norge kunne sikkert vært flinkere med å handle med u-land, uten at jeg har noen kunnskap på området.

Jeg synes det er dumt at bøndene krever at vi pumper penger inn i noe som ikke er levedyktig, noe som er svært usolidarisk, og ikke minst miljøfiendtlig.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser innlegget til znerk så forstår du kanskje bedre.

Og jeg må si at jeg er meget glad for å kunne spise brød med ost på og drikke melk til. Jeg synes ikke det er for dyrt selv om jeg ikke har mer penger enn jeg trenger.
Sitat av TheFatNorseman
Jeg tror det er du som mangler kunnskap; Større gårdsbruk, mer effektivt produksjon. Mer effektiv produksjon = lavere priser.
Vis hele sitatet...
Så du trur daglivarekjedene kommer til å senke prisene når de får billigere råvarer? Er jo dem som tjener på subsidiene den dag i dag ikke bøndene. Desuten de mellomstore til store gårdsbrukene i dag klarer du ikke å effektivisere noe særlig mer, eneste er på transport mellom jorder, og til og fra gårdene, som sikkert hjelper noe.
Sist endret av Hightemplar; 15. mai 2012 kl. 19:05.
Winter is coming
Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
La bønder konkurere som alle andre, dette er latterlig.
Vis hele sitatet...
Sett deg litt inn i saken før du gir bøndene skylda for høye priser på meieriproduktene dine.
De får rundt 3,69 kr pr. liter kumelk ( Varierer opp og ned etter hvilken klasse melk de leverer), og i butikken koster den ca 15 kroner.

Er det bøndene, eller meieriene og butikkjedene som stikker av med penga?

Og til alle andre som er så innmari sinna for at bøndene får støtte fra staten:
Jeg er veldig nyskjerrig på hva dere tror subsidiene går til, og hvor mye dere tror staten tar tilbake av disse kronene de gir?

Desverre ser jeg for meg at de fleste tror at subsidiene er ren netto som bonden bruker på en sydentur i fritiden de færreste av dem har.
Sist endret av Zatikora; 15. mai 2012 kl. 19:07.
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Donor
Nå har jeg ikke satt meg så mye inn i saken, men heromkring aksjonerte i alle fall bøndene i går ved å lage trafikkorker i rushet kl. 15-16, samt at de stengte veier med traktorene sine.

http://www.firda.no/nyhende/article6058955.ece
http://www.firda.no/nyhende/article6058607.ece
I 1985 fikk bonden betalt 2,85 kr/l melk. I butikken kostet den kr 5,79/l.
I 2010 fikk bonden kr 4,43/l melk. I butikken kostet en liter kr 15,11

I 1985 fikk bonden betalt kr 30,65 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 90,13 per kilo.
I 2010 fikk bonden betalt kr 33,38 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet 187,68 per kilo.

Fremdeles noen som tror at det er bøndene som er årsaken til de "høye" matvareprisene i Norge? Det er enormt mange som gir opp å drive med matproduksjon i Norge. På verdensbasis regnes matmangel som en av de største truslene for fremtiden. Skal vi belage oss på import?
Vis hele sitatet...
Kom over denne på facebook. Denne sammenlikningen beskriver forholdsvis godt problemene bøndene møter. Prisen bøndene får for sine produkter har ikke på langt nær like stor stigningskure som prisen vi forbrukere betaler. Det at prisen har steget siden 1985 er rett og rimelig. Derimot, at betalingen til bønnene ikke har steget forklarer jo forholdsvis greit hvorfor bønder trenger subsidier.

Hadde derimot bøndenes betaling steget med samme prosent som butikkprisen, ville ingen kjøpt varene, fordi prisen ville vært for høy i forhold til importvarene. Dette tilsier at norske bønder trenger subsidier for å kunne drive landbruk.
skjønner ikke hvorfor butikkene skal tjene mere på maten en bonden gjør, staten skulle gått inn å trua butikkene til å ta mindre fortjeneste og gitt mere til bonden uten at det går ut over oss forbrukere!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
skjønner ikke hvorfor butikkene skal tjene mere på maten en bonden gjør, staten skulle gått inn å trua butikkene til å ta mindre fortjeneste og gitt mere til bonden uten at det går ut over oss forbrukere!
Vis hele sitatet...
Tenk litt selv er du snill.

Mellom bønder og butikk er det mange ledd. Derfor er det ikke kun butikken som sitter igjen med fortjeneste.

Bonde - transport, slakting/kultivering/prosessering - transport - pakking - transport - butikk.

Det er nok flere ledd i mange tilfeller også. Dvs. det er mange som tar betalt fra råproduktet kommer fra bonden, til det er et ferdig produkt som forbrukeren kan kjøpe i butikken.

I alle disse leddene, etter bonden, har det vært prisøkning.. Dette er jo grunnen til at matvareprisen har steget med åra, selv om bonden ikke har fått mer.


Husk at med en prisøkning på kun få prosent, og en inflasjon på langt flere prosent, vil dette si at bonden sitter igjen med mindre kjøpekraft enn hva han gjorde tidligere.


For å omtale eksempelet i min forrige post:
Viss vi sier at bonden fikk 30kr/kg for storfekjøtt i 1985.
30kr i 1985 tilsvarer 63kr idag - ifølge http://www.abcnyheter.no/penger/kalk...jonskalkulator
Idag får ikke bonden mer enn 33kr/kg. Dvs. bonden skulle hatt 63kr, for å få "samme lønn", men får kun 33kr. Ser du problemet?
Sitat av Znerk Vis innlegg
Tenk litt selv er du snill.

Mellom bønder og butikk er det mange ledd. Derfor er det ikke kun butikken som sitter igjen med fortjeneste.

Bonde - transport, slakting/kultivering/prosessering - transport - pakking - transport - butikk.

Det er nok flere ledd i mange tilfeller også. Dvs. det er mange som tar betalt fra råproduktet kommer fra bonden, til det er et ferdig produkt som forbrukeren kan kjøpe i butikken.

I alle disse leddene, etter bonden, har det vært prisøkning.. Dette er jo grunnen til at matvareprisen har steget med åra, selv om bonden ikke har fått mer.


Husk at med en prisøkning på kun få prosent, og en inflasjon på langt flere prosent, vil dette si at bonden sitter igjen med mindre kjøpekraft enn hva han gjorde tidligere.


For å omtale eksempelet i min forrige post:
Viss vi sier at bonden fikk 30kr/kg for storfekjøtt i 1985.
30kr i 1985 tilsvarer 63kr idag - ifølge http://www.abcnyheter.no/penger/kalk...jonskalkulator
Idag får ikke bonden mer enn 33kr/kg. Dvs. bonden skulle hatt 63kr, for å få "samme lønn", men får kun 33kr. Ser du problemet?
Vis hele sitatet...
skjønner men uansett tjener
matvare kjedene milliarder..

hvorfor kan vi ikke kjøpe mat rett fra bonden ?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
skjønner men uansett tjener
matvare kjedene milliarder..

hvorfor kan vi ikke kjøpe mat rett fra bonden ?
Vis hele sitatet...
Du kan det! Det er ofte mulig å kjøpe mat rett fra bonden. Så vidt jeg vet, er det ikke vanlig å kjøpe kjøttprodukter rett fra bonden, da dyra må gjennom en slakteprosess som slakteriet tar seg av.

Derimot er det veldig vanlig at epler, pærer, plommer, moreller, poteter, egg, honning, høy(dyrefôr) osv. selges på gården. Dette er hvertfall ikke så uvanlig her jeg bor. Men, da må du nok ut på landet en tur. Korn kan du sikkert også få kjøpt, om du spør, men da får du det ikke som ferdig mel.. Plusset med å kjøpe direkte fra bonden er at det er billigere, ferskere og du har muligheten til å kjøpe B-produkter (noe du ikke finner i butikken), meget billig. Forskjellen er at de ikke er så kosmetisk fine, og kanskje litt mindre eller større en "kravet".
På en gård ikke langt fra meg, går det an å kjøpe et brett med mellom 30 og 60(husker ikke) egg for 60 kr.. Det er under halvparten av butikkpris. I tillegg er det mulig å kjøpe et brett med "knekkegg" (litt missformede eller med sprekker) til 30kr.

Mulighetene er der, om du leter litt. Uansett.. dette ble litt off topic.
Skal vi subsidiere matproduksjon i Norge? Uten denne ordningen, er jeg sikker på at store deler av produksjonen ville blitt lagt ned. Import fra utlandet ville utkonkurrert de norske. Dette regner jeg med at de fleste er enige i?

Så da er spørsmålet, hvorfor skal vi spise norsk, og ikke importert? Det er mange grunner til dette, og vi vil vektlegge dem forskjellig. Her er mine argumenter FOR. De er sånn någenlunde sortert etter min vektleggelse.

1. Forsikring. Mat og vann er de aller viktigste ressursene vi har. Penger vil være lite verdt dersom det i fremtiden kommer en global matkrise. Sannsynligheten for at noe slik kommer til å skje, er uviss. Mest sannsynlig er den lav (på kort sikt i det minste), men er det verdt risikoen? Jeg mener nei! Det samme kan til en viss grad sies om å Forsvaret. "Aldri igjen 9. April".

2. Etikken i å kjøpe mat fra fattige land. Vi kan tilby en høyere pris på matvarene enn innbyggerne selv. Dermed risikerer vi å presse prisene opp, og tilgjengeligheten ned for lokalbefolkningen.

3. Miljø. Kortreist mat er grønn mat. Langreist mat forurenser.

4. Kultur. En nedleggelse av landbruket ville ødelagt for mye av kulturhistorien vår, og jeg vil også ta hensyn til de som ønsker å leve bondelivet. Jeg innser at endel nok er uenig i dette.

Det store spørsmålet er da: Hva er sannsynligheten for matmangel? Konsekvensene kunne blitt katastrofale, og jeg mener derfor det er kjempeviktig med egenprodusert mat. Selv om det koster penger. Husk også at dette er ressurser det tar lang tid å bygge opp. Dersom vi legger ned landbruket og lar landet gro igjen, ville det være ufattelig ressurskrevende og tidskrevende å starte opp igjen i tilfelle krise. Det samme kan igjen sies om Forsvaret.

For å legge til en viktig ting på slutten, som mange ser ut til å ha misforstått. Selvforsyning utelukker ikke import/eksport. Poenget er å produsere nok mat til å kunne fø befolkningen uten import, men det betyr ikke at vi ikke kan eksportere. Dersom importen skulle stoppe opp grunnet krise, kunne vi redusert eksporten og ha nok mat igjen. Jeg innser at denne ordningen fort gjør at vi taper penger.

Et moment jeg glemte var kvaliteten på matvarene. Norsk mat følger ganske strenge krav, og holder en ganske høy standard. Dette gjelder ikke bare selve kvalitetsfølelsen for konsumenten. Smitterisiko, miljø, arbeidsforhold, forurensing, gift-bruk etc. er også strengt regulert i Norge. Dette koster penger, men jeg tror det er verdt det. Jeg påstår ikke at all utenlandsk mat er dårlig, men noe er det.

Jeg vektlegger ikke kvalitetsfølelsen for konsumenten i stor grad. Folk kan velge selv hva slags matvarer de kjøper, og alle står fritt til å kjøpe billig mat av lavere "kvalitet". Jeg ser ingen problemer med dette, så lenge maten er trygg.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Blir for mye for meg å lese her, men piss meg i øret med argumentene om at vi må holde på kulturen og bondelandskapet vårt, det er virkelig et meget idiotisk argument.

Hensyn til at folk vil leve bondelivet? Jeg har lyst til å være konge jeg, gjerne med et par hundre undersåtter. Ønsker du å betale meg for det? Mtp at det ligger i kulturen vår at det er økonomiske skjevhet, så forventer jeg at du vil være en av mine treller? (Nå som vi snakker om kultur og historie..)
Sist endret av SkyMarshal; 15. mai 2012 kl. 21:25.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Blir for mye for meg å lese her, men piss meg i øret med argumentene om at vi må holde på kulturen og bondelandskapet vårt, det er virkelig et meget idiotisk argument.

Hensyn til at folk vil leve bondelivet? Jeg har lyst til å være konge jeg, gjerne med et par hundre undersåtter. Ønsker du å betale meg for det? Mtp at det ligger i kulturen vår at det er økonomiske skjevhet, så forventer jeg at du vil være en av mine treller? (Nå som vi snakker om kultur og historie..)
Vis hele sitatet...
Jeg pisser deg gjerne i øret.
Sitat av bobbo Vis innlegg
2. Etikken i å kjøpe mat fra fattige land. Vi kan tilby en høyere pris på matvarene enn innbyggerne selv. Dermed risikerer vi å presse prisene opp, og tilgjengeligheten ned for lokalbefolkningen.

3. Miljø. Kortreist mat er grønn mat. Langreist mat forurenser.
Vis hele sitatet...
Jeg har skrevet en del innlegg som kan tyde på at jeg faktisk er imot hjemme produksjon av mat. Det er jeg ikke, men jeg tror at for mye statlig støtte fører til ineffektivitet. Derfor er jeg imot bøndene sitt krav om 2,2milliarder. Jeg er også imot streiken til bøndene og den måten de gjør det på. Det å prøve å skape kaos, med å kjøre med traktorer i rush tid på høyt trafikerte veier, og generellt oppføre de seg som noen dritt unger. Dette bør ikke samfunnet gi etter for. Jeg er også enig i mye av det du skriver her bobbo. Men jeg er uenig med disse tingene.

Punkt 2 om etikk er et greit poeng, men det er ikke så relevant i denne sammenhengen. Siden hvis vi åpner for import vil det meste komme fra EU og ikke de landene hvor det er størst mat mangel. Det største problemet for de landene med mat mangel er økologisk mat og bio disel. Dette er skapt høyere kornpriser i en global skala. Det at 5 millioner mer mennesker trenger mat vil ikke gi noe nevne verdig utslag på kornprisen EU har idag.

Punkt 3 om miljø er ikke godt nok tenkt gjennom. Forskjellen på å lage mat og å importere mat er nok ikke det som gir størst utslag på Co2 utslippene. Hvis man skal bruke miljøet som argument så kunne man bare importert all mat og brukt pengene man fikk til å bygge ut vannkraft i Kina. Dette ville gjort mer for miljøet på en global skala.


Sitat av Fritenker Vis innlegg
Peakoil er et argument for hjemlig produksjon av mat, siden globalisering vil bli mye dyrere.
Vis hele sitatet...
Det der gir fortsatt ingen som helst mening i en økonomisk sammenheng sånn som det står nå.

Beklager dårlig språk, jeg har vert alt for lenge på skolen idag.
Sist endret av Bernhard; 15. mai 2012 kl. 21:39.
Hvorfor skal vi støtte bønder med subisider? Bare siden vi skal føle oss trygge, og at vi kan produsere maten vår selv??(Hva med smørkrisen? Veldig betryggende)
Komparativt fortrinn; Norge er ikke skapt for å produsere mat. Nå som NOK valutaen er så sterkt får vi kjøpt maten billig fra utlandet.
I Norge har vi skyhøye lønninger, hvorfor ikke utnytte dette?

I butikken er det også et monopolmarked, fyfaen hvor dårlig utvalg det er av varer. Tine overalt. Jeg vil gjerne se at flere selskaper kommer til rette, og at vi slipper å bli herset med et stort selskap.

Hadde vi åpnet øynene og startet å importere har ikke smørkrisen skjedd, vi ville ha fått mer utvalg i butikken, bedre priser osv...
Sitat av Strandsand Vis innlegg
Hvorfor skal vi støtte bønder med subisider? Bare siden vi skal føle oss trygge, og at vi kan produsere maten vår selv??(Hva med smørkrisen? Veldig betryggende)
Komparativt fortrinn; Norge er ikke skapt for å produsere mat. Nå som NOK valutaen er så sterkt får vi kjøpt maten billig fra utlandet.
I Norge har vi skyhøye lønninger, hvorfor ikke utnytte dette?

I butikken er det også et monopolmarked, fyfaen hvor dårlig utvalg det er av varer. Tine overalt. Jeg vil gjerne se at flere selskaper kommer til rette, og at vi slipper å bli herset med et stort selskap.

Hadde vi åpnet øynene og startet å importere har ikke smørkrisen skjedd, vi ville ha fått mer utvalg i butikken, bedre priser osv...
Vis hele sitatet...
Mat produsert i Norge trenger mindre konserveringsmiddler (altså det er mer miljøvennlig og inneholder mindre gift)

Skal vi importere mat fra fattige land som du sier, krever dette at produktet må fraktes over større avstander en Norsk mat, altså maten må tillsettes mer konserveringsmiddel for å holde den frisk til den kommer til butikken.

Transport koster også mye, så vi vil mest sannsynlig ikke merke så mye i matprisene, kanskje stiger prisene også fordi matvarekjedene vil tjene endra mer.

Du snakker også om bedre priser? Synes du virkelig mat er dyrt? Vi kjøper masse mat, spiser litt av den og kaster restene... etterpå klager vi på at maten er for dyrt og kjøper en ny bil fordi den gamle er utdater! Mat i Norge er egentlig ganske billig med tanke på at det er god kvalitet!

Norge har også masse regler for produksjon av mat for å opprettholde den gode kvaliteten og vi bruker ikke genmodifiser fôr til dyr.

edit: var ikke du som skrev om fattige mat fra fattige land, men uansett, billig mat kommer ofte fra fattige land.
Sist endret av GreenRay; 15. mai 2012 kl. 22:24.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Mat produsert i Norge trenger mindre konserveringsmiddler (altså det er mer miljøvennlig og inneholder mindre gift)

Skal vi importere mat fra fattige land som du sier, krever dette at produktet må fraktes over større avstander en Norsk mat, altså maten må tillsettes mer konserveringsmiddel for å holde den frisk til den kommer til butikken.

Transport koster også mye, så vi vil mest sannsynlig ikke merke så mye i matprisene, kanskje stiger prisene også fordi matvarekjedene vil tjene endra mer.

Du snakker også om bedre priser? Synes du virkelig mat er dyrt? Vi kjøper masse mat, spiser litt av den og kaster restene... etterpå klager vi på at maten er for dyrt og kjøper en ny bil fordi den gamle er utdater! Mat i Norge er egentlig ganske billig med tanke på at det er god kvalitet!

Norge har også masse regler for produksjon av mat for å opprettholde den gode kvaliteten og vi bruker ikke genmodifiser fôr til dyr.

edit: var ikke du som skrev om fattige mat fra fattige land, men uansett, billig mat kommer ofte fra fattige land.
Vis hele sitatet...
Skrev om fattige mat fra fattige land? Nei tror ikke det gitt.

Vet du hva som skjer med fisken vi eksporterer til utlandet? Jo, det blir sendt til Kina for å bli filtrert. Norge sparer altså penger ved å sende fisken til Kina enn at arbeidere i Norge skal gjøre dette. Transport koster altså ikke all verden.

Genmodifisert fõr til dyr? Det er ikke farlig å spise genmodifisert fõr(gener er gener), mat vi får i form av hermetikk har sannsynligvis rester av genmodifisert mat.

Nei, jeg synes ikke mat er dyrt, men hvis vi starter å importere er den ene fordelen prisen.
Sitat av Strandsand Vis innlegg
Skrev om fattige mat fra fattige land? Nei tror ikke det gitt.

Vet du hva som skjer med fisken vi eksporterer til utlandet? Jo, det blir sendt til Kina for å bli filtrert. Norge sparer altså penger ved å sende fisken til Kina enn at arbeidere i Norge skal gjøre dette. Transport koster altså ikke all verden.

Genmodifisert fõr til dyr? Det er ikke farlig å spise genmodifisert fõr(gener er gener), mat vi får i form av hermetikk har sannsynligvis rester av genmodifisert mat.

Nei, jeg synes ikke mat er dyrt, men hvis vi starter å importere er den ene fordelen prisen.
Vis hele sitatet...
Skrev litt feil der, mente; mat fra fattige land.

Sender vi altså fisk til Kina for å få filitert den der, for så å få den tilbake? Har ikke fått med meg dette.

Genmodifisert fôr til dyr gjør at dyr vokser enormt fort, noe som går utover kvaliteten på kjøttet. Det kan sammelignes med trær, det er en grunn til at gran er mye billigere en bjørk. Bjørka vokser saktere og får da en sterkere og bedre konsstruksjon, dette gjør at det tåler mer og har høyere brennverdi.

Og hvis vi skal importere mat fra utlandet, hva gjør vi hvis transportnæringen streiker? da kan vi bynne å snakke om å få matmangel i Norge.

Det at vi (bønder) vil ha større subsidier går litt på det at matvarekjedene betaler oss dårlig for råvarer, og vil ikke gi mer for kjøperne klager da over at maten blir så dyr. Vi trenger rett og slett pengene, både drivstoff, bil/traktordeler og servic koster mer nå. Skal vi drive med gårdsdrift er vi avhengig av traktor, som er avhengig av drivstoff, og når drivstoffprisene øker tjerner vi mindre. Skal vi fikse noe elektrisk i et hus må vi ha en elektriker på besøk, og de vil ha mer og mer penger i timen for hvert år som går. Må også nevne at gjødselprisene har skutt i været de siste årene!

Så vi har to muligheter for å holde gårdsdriften igang;
1. Gi mer subsidier til jordbuket slik at vi får råd til å kjøpe drivstoff og gjødsel som stadig blir dyrere (det er disse produktene som har økt mest i pris de siste årene)
2. Øker matvareprisene, slik at matvarekjedene kan gi litt mer til bønder for råvarene.
Sist endret av GreenRay; 15. mai 2012 kl. 23:14.
Hvis mat skal være så forbanna viktig i denne argumentasjonen - hvorfor får ikke fiskere subsidier? De får NOX-avgifter tredd over hodet i stedet?

Hvis rett skal være rett så bør vel de også få statsstøtte.
Sitat av suptispe Vis innlegg
Hvis mat skal være så forbanna viktig i denne argumentasjonen - hvorfor får ikke fiskere subsidier? De får NOX-avgifter tredd over hodet i stedet?

Hvis rett skal være rett så bør vel de også få statsstøtte.
Vis hele sitatet...
Litt vanskeligere med landbruk, siden jorda kan gro igjen og man må ale opp nye dyr...

I havet er alt på "autopilot" uansett...
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Skrev litt feil der, mente; mat fra fattige land.

Sender vi altså fisk til Kina for å få filitert den der, for så å få den tilbake? Har ikke fått med meg dette.

Genmodifisert fôr til dyr gjør at dyr vokser enormt fort, noe som går utover kvaliteten på kjøttet. Det kan sammelignes med trær, det er en grunn til at gran er mye billigere en bjørk. Bjørka vokser saktere og får da en sterkere og bedre konsstruksjon, dette gjør at det tåler mer og har høyere brennverdi.
Vis hele sitatet...
Nei, for at dyr skal vokse fortere ved hjelp av genmodifisering må vi endre DNA-et til dyret. F.eks for en at torsk skal vokse raskere kan vi ta DNA-kodet fra et menneske (veksthormon) å sette det inn i fisken. (veldig enkelt forklart)

Vi spiser gener hver dag, og det har ingen betydning på oss.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
"I 1985 fikk bonden betalt 2,85 kr/l melk. I butikken kostet en liter kr 5,79.
I 2010 fikk bonden betalt 4,43 kr/l melk. I butikken kostet en liter kr 15,11.

I 1985 fikk bonden betalt kr 30,65 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 90,13 per kilo.
I 2010 fikk bonden betalt kr 33,38 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 187,68 per kilo.

Fremdeles noen som tror at det er bøndene som er årsaken til de "høye" matvareprisene i Norge? Det er enormt mange som gir opp å drive med matproduksjon i Norge. På verdensbasis regnes matmangel som en av de største truslene for fremtiden. Skal vi belage oss på import? Maten er overhode ikke dyr i forhold til inntektsnivået i Norge!

Kopier denne. Vis solidaritet, støtt bøndene!"
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
"I 1985 fikk bonden betalt 2,85 kr/l melk. I butikken kostet en liter kr 5,79.
I 2010 fikk bonden betalt 4,43 kr/l melk. I butikken kostet en liter kr 15,11.

I 1985 fikk bonden betalt kr 30,65 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 90,13 per kilo.
I 2010 fikk bonden betalt kr 33,38 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 187,68 per kilo.

Fremdeles noen som tror at det er bøndene som er årsaken til de "høye" matvareprisene i Norge? Det er enormt mange som gir opp å drive med matproduksjon i Norge. På verdensbasis regnes matmangel som en av de største truslene for fremtiden. Skal vi belage oss på import? Maten er overhode ikke dyr i forhold til inntektsnivået i Norge!

Kopier denne. Vis solidaritet, støtt bøndene!"
Vis hele sitatet...
Venta på den UrbanFreak86 Ønsker ikke å si mer, de linjene der oppsumerer det som det er behov for å si. Synes likevel det er unødvendig av bøndene å sperre veier og what not, på trass...
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
Venta på den UrbanFreak86 Ønsker ikke å si mer, de linjene der oppsumerer det som det er behov for å si. Synes likevel det er unødvendig av bøndene å sperre veier og what not, på trass...
Vis hele sitatet...
Må si meg enig i det du sier, ser ikke helt hva sperring av veier har med dette å gjøre.

btw: her jeg bor har de blokkert veien inn til mølla, slik at de ikke får kjørt ut mel. Sperring av slike veier har litt mer virkning en å irritere folk som skal hjem fra jobb
På trass?

De gjør det jo for å tvinge fram et bedre tilbud. Ikke på trass.
Poenget med en demostrasjon er vel og få litt oppmerksomhet?
Det hadde ikke vært i alle aviser og nyhetskanaler om 10stk i hver kommune hadde gått i tog med ropert.

Et rungende JAA til norske råvarer.

Likte spesielt denne: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...a-3781156.html
Har ikke så veldig mye greie på dette, men er et par argumenter for subsidier jeg ikke har sett her,som andre kanskje kan forklare bedre:

Ringvirkninger: tradisjonelt jordbruks/ kulturlandskap= turistnæring

Kortere transport(enn ved import): mindre C02 utslipp, dessuten vil transporten kanskje bli svært dyrere etterhvert som oljen minker.

Rødlistede arter: Mange arter er avhengig av beite og slåttemark, disse kan dø ut hvis landet gror igjen.

Noen sier vi kan legge ned landbruket, og starte opp igjen i større skala hvis det blir nødvendig: Nei, det kan vi ikke, vi har ikke maskinparken, infrastrukturen, jordene har grodd igjen og må nydyrkes, og aller viktigst: vi har ikke KUNNSKAPEN! Uten landbruksnæringa mister vi rekrutteringa, og dermed kunnskapen.

Matmangel: Verden mangler mat.

Gårdene kan slås sammen og drive større: Det betyr færre folk per dyr, og det går utover dyrevelferd. Dessuten vil de mindre lønnsomme arealene legges ned, og vi produserer mindre mat= økt matmangel.

Befolkningsvekst: Vi trenger ikke bare mer mat, men folk trenger større areal, legger vi ned jordbruket fører det til økt fraflytting, og også bygdene legges ned, og vi mister infrastruktur= vi bor i bredden og høyden i byer, resten av landet er kratt.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
"I 1985 fikk bonden betalt 2,85 kr/l melk. I butikken kostet en liter kr 5,79.
I 2010 fikk bonden betalt 4,43 kr/l melk. I butikken kostet en liter kr 15,11.

I 1985 fikk bonden betalt kr 30,65 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 90,13 per kilo.
I 2010 fikk bonden betalt kr 33,38 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 187,68 per kilo.

Fremdeles noen som tror at det er bøndene som er årsaken til de "høye" matvareprisene i Norge? Det er enormt mange som gir opp å drive med matproduksjon i Norge. På verdensbasis regnes matmangel som en av de største truslene for fremtiden. Skal vi belage oss på import? Maten er overhode ikke dyr i forhold til inntektsnivået i Norge!

Kopier denne. Vis solidaritet, støtt bøndene!"
Vis hele sitatet...
Om jeg da forstår dette riktig så er det Tine og Nortura som ikke har gjort jobben sin i forhandlinger med de store kjedene, dette har ført til at profitten som bøndene ønsker kommer kjedene til gode og bøndene forlanger at staten skal kompansere dem.
Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
Så argumentet er: Folk som gjør en unødvendig jobb vil miste levebrødet sitt? Vi skal da ikke holde fast ved alle unødvendige yrker her i verden! Tine vil nok uansett gå over til å bli ett import firma.


For det folk er villige til å gjøre det billigere. Markedet er drevet av konkurranse. Ingen konkurranse, ingen fremgang. Hva er egentlig galt med å ha 50store gårder som er LANGT mer effektivt en å ha mange små? Jeg tror det er du som mangler kunnskap; Større gårdsbruk, mer effektivt produksjon. Mer effektiv produksjon = lavere priser.
Vis hele sitatet...
Jeg sitter og humrer og ler her nå. Mener du at en snekker gjør en viktigere jobb enn bonden? Hvorfor er rørlegger såpass godt betalt? En bonde har jo utdanning? Det virker som om dere alle ser på bønder som noen dumme idioter. Men for å så i det slik, de er ikke det. Å være bonde er et stort ansvar, du må kunne ta deg av dyr, du må kunne planlegge absolutt alt, du må kunne styre økonomi osv. Tror dere at det er en enkel jobb? Det er bønder som leverer feilfri melk i 20 år, vet dere hva de får for det? En liten plakat, og det er takken for at de har jobbet hardt og levert bakteriefri melk til dere bortskjemte bygutter.

Skjønner meg ikke helt på deg, vil du heller spise e.coli kjøtt fra store gårder, istedet for å spise rent og sykdomsfritt kjøtt fra flere mindre gårder? Du har tydeligvis ikke fulgt med nok i naturfag til å lære deg at større mangfold betyr flere sykdommer, aldri hørt om harepest du?

Vær så snill og ikke skriv at noen mangler kunnskap, når du mangler langt mer selv. Erklærer du deg selv storherrekongeoveralle som kan bestemme hvilke yrker som er viktige og ikke? På 1800-1900 tallet var bonden den viktigste jobben i Norge, fordi vi trengte mat. Hva lever du på? Fra instinkt så er det eneste vi må gjøre er å videreføre slekten og skaffe oss mat. Snart vil verden få så mange mennesker at det vil bli vanskeligere å skaffe mat. Skal vi da igjen ta opp landbruket? Skal vi vente 1-2 år på at nok bønder har klart å bygge opp en gård?
Sist endret av SemiColon; 16. mai 2012 kl. 08:50.
Trådstarter
Sitat av Strandsand Vis innlegg
Hvorfor skal vi støtte bønder med subisider? Bare siden vi skal føle oss trygge, og at vi kan produsere maten vår selv??(Hva med smørkrisen? Veldig betryggende)
Vis hele sitatet...

Smørkrisen kom av at Tine rett og slett dret seg ut, snakket med 2 melkebønder om akkurat dette.

Fordi: Tine bestemmer hvor mye melk du får levere, og det var ingen mangel på det. Men smør tar lenger tid å lage en melk man bare skal drikke, så noe gikk galt i planleggningsfasen til tine for juletiden.

Akkuratt som -nsb- sine tog alltid er litt forsinket, pga. at de trodde ikke alle skulle på ferie i påskeferien....
Angående argumentet om å la være å kjøpe fra fattige land for å ikke presse prisene opp.

Jeg kan ikke se for meg hvordan det kan være negativt for disse landene og få tilgang til det norske markedet, er det ikke heller egoistisk og ødeleggende for u-landene at de er eksludert fra markedet?
Er bønder dumme? Jeg tror det, de står her og sperrer for kornsiloen i Baltsfjord, den har vært nedlagt siden 1997