Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2338
Halloen!

Har nå bestemt meg, og skal investere i en Macbook pro 17" men som den gjerrigknarken jeg er vil jeg ha det billigst mulig, så derfor har jeg et par spørsmål til dere med peiling på Mac.

Skal ha SSD disk og 8 GB minne. Lønner det seg og kjøpe 4 GB og standard hardddisk fra Apple.no og kjøpe SSD disk og minne selv på fks. Komplett senere? (8 GB minne koster 1640kr ekstra på Apple.no) SSD disk med 128 GB lagring koster 820,- ekstra på Apple) Vil dette lønne seg med tanke på at du får en helt ny harddisk som man vil ta ut og som vil ligge ubrukt når man senere oppgraderer til SSD?

Skal også ha garanti på pcen i tilfelle jeg ødlegger den. Lønner det seg og kjøpe Applecare på Apple.no eller og kjøpe pcen på fks. elkjøp og kjøpe dems garanti? hvilken av garantiene dekker mest? fks. Cola på tastaturet osv?


Og sist men ikke minst, får man 17" billigst i Norge via Apple.no eller finnes det andre butikker som selger den for et par hundrelapper billigere?


Takk for svar!
skyt meg viss jeg tar feil, men er ikke alle delene på en mac loddet fast e.l slik at du ikke kan skifte noe mer enn hardisk og netverkskort?
Sitat av Miss-bruk Vis innlegg
skyt meg viss jeg tar feil, men er ikke alle delene på en mac loddet fast e.l slik at du ikke kan skifte noe mer enn hardisk og netverkskort?
Vis hele sitatet...
Nei, det er mulig å ditche dvd-drevet og sette inn en SSD der istedet for. RAM er også enkelt å bytte
Så det er mulig og sette inn to harddisker Eplegutten?
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Så det er mulig og sette inn to harddisker \
Vis hele sitatet...
Ja, trenger bare en adapter

http://www.mcetech.com/optibay/
Takker Srbija!

Noen som vet om norske butikker/nettbutikker som selger 17"ern billigere en det du får den for på Apple.no?
Om du er student kan du kjøpe via studenttorget og få 8-10% rabatt. Utenom det er det veldig like priser ute og går. De eneste gangene jeg har sett hvor det var store beløp å spare har vært når det har åpnet nye butikker, eller elkjøps "supersøndag" hvor de ga 20% rabatt
Sist endret av liasis; 12. september 2011 kl. 18:41.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Halloen!


Skal også ha garanti på pcen i tilfelle jeg ødlegger den. Lønner det seg og kjøpe Applecare på Apple.no eller og kjøpe pcen på fks. elkjøp og kjøpe dems garanti? hvilken av garantiene dekker mest? fks. Cola på tastaturet osv?


Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Dessverre er det ingen garantier som dekker colasøl på pc'en. Ingen produsenter kan forsikre deg om at du ikke søler på den?

Det du antageligvis mener er en forsikring, noe som er noe helt annet enn en garanti, jeg tror det er ganske hipp som happ hvor du kjøper den, men det er som regel enklest å ha forsikringa i nærbutikken slik at du bare kan levere den der om du herper den, istede for å måtte betale porto og stresse med posten for å sende den inn til apple etc.
Haha, gikk litt fort i svingene. Mente forsikring selfølgelig. Har man mulighet til og velge spesifikasjoner hvis man kjøper macen på elkjøp?
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
hvis du tenker på å sette sammen en egen pc, så nei. men vil tro at apple har laget en mac som er tilnærmet dine behov, da kan elkjøp enkelt bestille denne for deg og da får du også tilbud om forsikring på den
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei, jeg ser at det er mulig å oppgradere minne på IMac 27" kjøpt i 2011, uten å måtte kjøpe fra Apple. Er det noen som kan bekrefte at minnebrikkene under, fungerer uten kompabilitetsproblemer.
Crucial DDR3 SO-DIMM 1333MHz 8GB kit
2x 4B, 204pin, PC3-10600, CL9

På forhånd takk for svar...
Sist endret av KeeKay; 23. september 2011 kl. 16:38.
Miss-bruk ... du er skutt for lenge siden. Mac er en leke som er satt sammen av en haug av løse deler... Tro meg det. Alt kan byttes. Spørsmålet er om det lønner seg. Har fiksa ti talls macer uten noe problem i det heletatt. Til dere som vurderer SSD. Du har fler valg... Kjøre SSD og ekstern HD (som de fleste gjør det da). Har en 15 tommer med en 120 SSD og det er ikke til å tro at det kan gå så fort da... Neste valget er å ta ut superdriven (dvd/cd rom i windows språket) d.v.s skru ut 5 skruer og kjøpe en optibay til 99 dollar. det er en adapter hvor du setter inn ny har disk og kobler til mac-en. Macen går fortsatt like kjapt så lenge du har plass på ssd for programmer og bruker den andre HD-en som lager. Hvis du blander programmer på begge HD er (slikt jeg har det på 13 tommeren min og kun fordi jeg er lat) da reduseres farten litt da...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av KeeKay Vis innlegg
Hei, jeg ser at det er mulig å oppgradere minne på IMac 27" kjøpt i 2011, uten å måtte kjøpe fra Apple. Er det noen som kan bekrefte at minnebrikkene under, fungerer uten kompabilitetsproblemer.
Crucial DDR3 SO-DIMM 1333MHz 8GB kit
2x 4B, 204pin, PC3-10600, CL9

På forhånd takk for svar...
Vis hele sitatet...
Det var silkeføre
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva er isåfall grunnen til at 8GB kosteer 1600 kr hos Apple? Ser at når hardware.no skulle teste ut Macbook Pro , innstallerte de 8GB minne til 300 kr. Har også merket at min 4GB er litt treg, og vil gjerne oppgradere.

Jeg forstår ikke helt greia her. Så det er bare kjøpe vedlagte 8GB minne for 300 kr? Isåfall må jeg gjøre dette asap.
@Chronic420
Det er ikke et ukjent fakta at Apple er overpriset. Kan tenke meg grunnen til at det koster så mye hos Apple er at de komponentene de selger er plukket ut og testet slik at de vet at det fungerer 100% med MBP.

Når jeg kjøpte min MBP 15" 2011 så valgte jeg å installere selv. Kjøpte SSD fra Komplett, åpnet baksiden, 1-2-3, byttet. Så gjelder det bare å partisjonere SSD'en via installasjonsdisken du får med(Verktøy-->Diskverktøy).
Fullt mulig å gjøre dette med RAM også, men har ikke gjort dette selv.