Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 17251
Så jeg røyker fast, både til hverdags og fest, og skammes ikke av den grunn. Flere rundt meg driver å slutte, og jeg blir stadig spurt om ikke jeg vurderer det samme, når tenker jeg å slutte?

Faktum er at jeg røyker fordi jeg liker det, og ser ikke noe galt i dette. Jeg anser meg selv som en "hensynsfull" røyker, eller så godt det lar seg gjøre, ovenfor andre. Prøver ikke å plage andre til å røyke, blåser ikke røyken direkte mot folk, prøver å stille meg slik at røyken ikke blåser på folk når jeg venter på bussen, spør gjerne om det er ok for fremmede eller ikke-røykere om jeg tar meg en blås når jeg er med dem, etc. Mener bl.a. derfor at det ikke skulle trenge å være slikt et hemningsløst mas om denne sluttingen hele tiden.

Jeg innser jo selvfølgelig de helsemessige risikoene med røyking, alle de fantastiske "fordelene", etc, men dette er ting jeg takler på min måte. Jeg ser ikke på røyking som så altfor forskjellig fra andre usunne vaner, så lenge man ikke plager andre med det. Hva tenker dere?
Johnny Cash mofos
Helt enig!
Jeg er så grundig lei av folk som skal klage og syte over mine "uvaner". Kan jeg ikke få bestemme selv?
Jeg drikker ferdigblandet gløgg uten å drukne mine medborgere, hva med meg da?

Nei, kjære trådstarter... Hva vil du vil skal si egentlig?
"Ikke røyk! Du kan dø av kreft!"

Så lenge du ikke plager andre så får vel dette forbli din sak?
En annen måte å se på det: De rundt deg spør om du også skal slutte("hint hint") fordi de bryr seg om deg og ønsker det som er bedre for deg.
Tja. Holdninger til røyking er individuelt. Jeg hater røyking og ser negativt på dette. Derfor ville jeg nok sagt min mening om det noen ganger viss du var min venn, men samtidig er det jo ditt valg, så jeg ville ikke plapret om det til enhver tid.
dette er freak.no så jeg må bare spørre:

tobakk eller er det canabis?
''Slutt og røyk, ditt forpestende avskum! Du er en plage for samfunnet og du støtter tobbaksfirmaer drevet av staten for og minske folketallet! Du aner ikke hva du faktisk støtter!
Tenk på 9/11 hver gang du tar deg en blås''

Fra spøk til revolver; ditt valg, gjør hva faen du vil så lenge det ikke plager andre
Sist endret av ghettokid; 24. desember 2011 kl. 01:07.
det er for faen ikke noe galt med å røyke. at folk ikke klarer å passe sine egne saker!
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det er meg revnende likegyldig om du røyka femti pakker om dagen så lenge du ikke gjør det i samme rom som meg siden jeg har astma.
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Sitat av faceplants Vis innlegg
dette er freak.no så jeg må bare spørre:

tobakk eller er det canabis?
Vis hele sitatet...
Haha, tobakk ja

Kan for de som ikke helt ser poenget med tråden opplyse om at jeg har fått vite at jeg med mine tanker om røyking tydeligvis er "veldig spesiell i dagens samfunn", så jeg ble rett og slett nysjerrig på om dette stemmer eller om det finnes likesinnede mennesker, både blandt røykere og ikke-røykere.
Sist endret av PairADice; 24. desember 2011 kl. 01:13.
KP til deg trådstarter! Samfunnet og staten putter altfor mye press på røykere til å slutte å røyke, jeg synes at folk burde holde seg unna det som ikke har noe med dem å gjøre.

/Ikke røyker
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PurpleMozell Vis innlegg
jeg synes at folk burde holde seg unna det som ikke har noe med dem å gjøre.
Vis hele sitatet...
Sånn utover dei massive følgeskadane og kostnadane for samfunnet? Sånn utover at passiv røyking er ekstremt skadeleg? Sånn utover at det er totalt unyttig?

Det er faktisk alle si sak i eit samfunn, all den tid det påfører samfunnet kostnader og ulemper.
Det har ikke noe å si om du ikke blåser det direkte opp i ansiktet mitt, du lukter fortsatt helt forferdelig. Noen røykere lukter så ille at jeg nesten må brekke meg, særlig om det er litt kroppslukt involvert og kanskje muggen uttørka rullings.

Om du ikke tror det er plagsomt så tar du feil. Usj.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sånn utover dei massive følgeskadane og kostnadane for samfunnet? Sånn utover at passiv røyking er ekstremt skadeleg? Sånn utover at det er totalt unyttig?

Det er faktisk alle si sak i eit samfunn, all den tid det påfører samfunnet kostnader og ulemper.
Vis hele sitatet...
Med tanke på alle tobakk skattene, kan vi være rimelig sikre på at staten tjener på røykere

Hva så om det er unyttig? Hvorfor skal du få bestemme hva folk skal få gjøre og ikke gjøre?
at passiv røyking er så jævla farlig kan være bullshit.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PurpleMozell Vis innlegg
Med tanke på alle tobakk skattene, kan vi være rimelig sikre på at staten tjener på røykere
Vis hele sitatet...
ruk av røyketobakk
1. Gitt at en ikke inkluderer økonomisk verdsetting av velferdseffekter (her: verdien av tapte leveår og livskvalitet), vil overføring av kostnader fra danske og svenske studier tilsi at samfunnskostnaden ved røyking i Norge er mellom 8 og 20 milliarder kroner per år.
2. Gitt at en inkluderer en økonomisk verdsetting av velferdseffekter (tap av 150-180 000 leveår), vil de totale samfunnsøkonomiske kostnadene av røyking være i størrelsesorden 80 milliarder kroner per år.
Vis hele sitatet...
http://www.helsedirektoratet.no/publ...r/default.aspx

http://www.nettavisen.no/okonomi/article2826504.ece

Inntekta frå tobakk er 8 milliarder for staten, og altså heilt i ekstremt nedre del av anslaget for kostnadane forbunde med det - eller i verste fall ein størrelsesorden mindre.

Sitat av stimmer Vis innlegg
at passiv røyking er så jævla farlig kan være bullshit.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_smoking#Evidence
Sitat av slashdot Vis innlegg
http://www.helsedirektoratet.no/publ...r/default.aspx

http://www.nettavisen.no/okonomi/article2826504.ece

Inntekta frå tobakk er 8 milliarder for staten, og altså heilt i ekstremt nedre del av anslaget for kostnadane forbunde med det - eller i verste fall ein størrelsesorden mindre.
Vis hele sitatet...
Og er det med Moms i tillegg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PurpleMozell Vis innlegg
Og er det med Moms i tillegg?
Vis hele sitatet...
Neppe. Men det er ikkje veldig interessant heller. Momsen er på 25%, og vil altså utgjere 2 milliarder, så da kjem du opp i 10 milliarder totalt, og lander på at i eit best-case scenario vil du ha litt overskot, og i eit worst-case scenario tap på ti milliarder - gitt at du vel å ikkje ta med effekten av redusert levealder. Tek du med effekten av redusert levealder og kostnadane det medfører kjem du ut med eit tap på 70 milliarder i verste fall.
Sitat av PurpleMozell Vis innlegg
Med tanke på alle tobakk skattene, kan vi være rimelig sikre på at staten tjener på røykere

Hva så om det er unyttig? Hvorfor skal du få bestemme hva folk skal få gjøre og ikke gjøre?
Vis hele sitatet...
Tro meg, Norge tjener _IKKE_ på røykere! Er du klar over hva det koster å behandle feks. kols eller lungekreft?

Jeg er glad staten har så høy avgift på tobakk, og håper den fortsetter å stige ( noe den mest sannsynligvis kommer til å gjøre)
Øk prisene på røyk, og senk på snus. Snus har langt mindre skadelige effekter en normal "sigg". Leste en artikkel her forleden om at snus var like farlig som kaffe, noen som kan avkrefte eller bekrefte?
Jeg synes røykere for ufortjent mye refs og blir uglesett.
Hva med alle som snuser? For det er lov. Jeg blir mer irritert over alle de brukte snusposene som florerer. Sist sett i vaskemskinen etter "snusmumriken" hadde vasket tøy

Holdningskampanjene mot røyking har tydeligvis en bakside..
Så lenge du tar hensyn og er klar over helserisiko og slikt, så synes jeg personlig at det er helt OK. Det er ditt valg.
Når det gjelder helserisiko så er det bare å feks...ja lese dagbladet. Der er det alltid noe du kan dø av. Ja, man kan dø av å leve.

Jeg har aldri bodd et hjem med røykere, men regner med at en kan lufte eller røyke ute dersom det skulle plage andre i huset.

Apropos...jeg bodde i Beijing i noen mnd og å bo der der må det være mer helsefarlig enn passiv røyking.. Host og hark..
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Sitat av alv Vis innlegg
Jeg synes røykere for ufortjent mye refs og blir uglesett.
Hva med alle som snuser? For det er lov. Jeg blir mer irritert over alle de brukte snusposene som florerer. Sist sett i vaskemskinen etter "snusmumriken" hadde vasket tøy

Holdningskampanjene mot røyking har tydeligvis en bakside..
Så lenge du tar hensyn og er klar over helserisiko og slikt, så synes jeg personlig at det er helt OK. Det er ditt valg.
Når det gjelder helserisiko så er det bare å feks...ja lese dagbladet. Der er det alltid noe du kan dø av. Ja, man kan dø av å leve.

Jeg har aldri bodd et hjem med røykere, men regner med at en kan lufte eller røyke ute dersom det skulle plage andre i huset.

Apropos...jeg bodde i Beijing i noen mnd og å bo der der må det være mer helsefarlig enn passiv røyking.. Host og hark..
Vis hele sitatet...
Nei, røyker aldri inne med mindre de som bor der gjør det selv. Ang Beijing mener jeg å ha lest noe slikt som at det å vandre gatene der i en time med den luften er det samme som å røyke en 20pakning.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Hvis du ikke skader andre enn deg selv så.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hele tråden tar jo av med mannskit....... Vi diskuterer om hvorfor folk skal bry seg så svartens mye om andre røyker, ikke om hvor mye det koster staten(som har nok cash fra før...).
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sånn utover dei massive følgeskadane og kostnadane for samfunnet? Sånn utover at passiv røyking er ekstremt skadeleg? Sånn utover at det er totalt unyttig?

Det er faktisk alle si sak i eit samfunn, all den tid det påfører samfunnet kostnader og ulemper.
Vis hele sitatet...
vil nesten si at røykere bater ganske heftig til samdunnet ii div tobakksavgifter, så kan bli litt feil det med kostnadder.....
liker ikke røykere på som sniker seg til en 5 minutters her og der igjennom en arbeidsdag.
Sitat av slashdot Vis innlegg
gitt at du vel å ikkje ta med effekten av redusert levealder. Tek du med effekten av redusert levealder og kostnadane det medfører kjem du ut med eit tap på 70 milliarder i verste fall.
Vis hele sitatet...
Vil ikke redusert levealder være gunstig for samfunnet ettersom vi er null økonomisk verdt og kun en utgift etter pensjonsalder?
Helt enig. Røyker og snuser selv.
For meg og min helse så bør jeg egentlig slutte røykinga,
men det er jo ikke andre sitt problem for det.
Sist endret av Greenhill; 24. desember 2011 kl. 03:47.
Er sikkert noen som allerede har nevnt det, men de pengene som staten får inn (ca. 50kr for 20 sigs), går til behandling av de som er innlagt på sykehuset pga røyking. Kan koste opp mot 20 000kr per dag, for å holde på en kjederøyker med lungekreft. Så norge tjener absolutt ingenting på de høye avgiftene.

Personlig så både røyker og snuser jeg, og det eneste negative tingen som jeg bryr meg om, er økonomien. Snuser når jeg er på jobb eller i kontakt med barn, unngår å blåse røyken mot folk. Og åpner aldri snus-boksen når det ligger en jente på fanget, det var tydeligvis ikke så populært.
Hvorfor liker ikke vi ikke-røykere at folk røyker?
Jo, fordi uansett hvor mye dere prøver så blåser røyken på oss, og det lukter dritt, samt at det er ubehagelig.

Jeg har selvsagt ikke noe imot at du røyker andre steder, men midt i ansiktet mitt.. nope.

men det finnes en ting som er verre.. Og det er snus. Jeg hater virkelig snus. Det er utrolig ekkelt, det lukter helt jævlig, og folk som bruker det ser hjerneskada ut mens de bruker det og mens de setter det inn.
er en del på trinnet mitt som sitter og drar overarmen under leppen før de skal snuse også... Æsj.
Sist endret av PerPerPerPer; 24. desember 2011 kl. 09:40.
For min del skjønner jeg ikke at folk orker å dra den røyken\dritten ned i lungene støtt, men folk får gjøre som de vil. Smaker hæggel også. Overpriset til himmels, tenk å betale så dyrt for noe så usunt og unødvendig.
Sist endret av Taurean; 24. desember 2011 kl. 10:14.
Stadig vekk ber folk meg om å slutte, disse folkene snuser selv. Hvorfor skal snusere tro de er så hellig?

Smokers unite!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av stimmer Vis innlegg
det er for faen ikke noe galt med å røyke. at folk ikke klarer å passe sine egne saker!
Vis hele sitatet...
Dette blir for dumt. Selvfølgelig er det masse som er galt med å røyke. Kreft, annen drit du får i lungene (tjære, cyanid, masse rart), lukta, industrien, søppelet, masse.

Når det er sagt er det opp til deg om du vil gjøre dette med (mot) deg selv. Jeg skal ikke hykle, jeg har usunne (u)vaner også. Men å påstå at det "ikke er noe galt" gjør deg til en idiot.
Sist endret av robhol; 24. desember 2011 kl. 10:39.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Hvorfor liker ikke vi ikke-røykere at folk røyker?
Jo, fordi uansett hvor mye dere prøver så blåser røyken på oss, og det lukter dritt, samt at det er ubehagelig.

Jeg har selvsagt ikke noe imot at du røyker andre steder, men midt i ansiktet mitt.. nope.

men det finnes en ting som er verre.. Og det er snus. Jeg hater virkelig snus. Det er utrolig ekkelt, det lukter helt jævlig, og folk som bruker det ser hjerneskada ut mens de bruker det og mens de setter det inn.
er en del på trinnet mitt som sitter og drar overarmen under leppen før de skal snuse også... Æsj.
Vis hele sitatet...

Jeg skal ikke være frekk, men til å ha et så mandig navn, så virker du ganske pysete.


Jeg var veldig anti-røyk før, men så finner jeg ut at flere av vennene mine røyker. Orker ikke å være sur på gode venner fordi de røyker. En slik venn vil ingen ha
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Øk prisene på røyk, og senk på snus. Snus har langt mindre skadelige effekter en normal "sigg". Leste en artikkel her forleden om at snus var like farlig som kaffe, noen som kan avkrefte eller bekrefte?
Vis hele sitatet...
Jeg verken røyker eller snuser selv, men jeg er til en viss grad enig. Jeg er ikke en av de som tror på at snus er ufarlig, men det at det er mindre skadelig enn sigaretter er det vel liten tvil om. Jeg synes ikke at prisen burde senkes på snus, men at avgiftene kan økes mindre i forhold til sigaretter, for å gi et incentiv til å bytte fra røyk til snus. Jeg mener forøvrig det samme om øl og vin - la avgiftene på øl og vin være mindre enn de på sprit.
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Jeg skal ikke være frekk, men til å ha et så mandig navn, så virker du ganske pysete.


Jeg var veldig anti-røyk før, men så finner jeg ut at flere av vennene mine røyker. Orker ikke å være sur på gode venner fordi de røyker. En slik venn vil ingen ha
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hva som er pysete med å mislike røyk? Har selv en god del venner som røyker og har ikke utrolig mye imot at de røyker, men jeg liker lukten.
Navnet mitt kommer fra en kjeks..
Jeg er heller ikke sur på gode venner fordi de røyker, men jeg spør dem alltid om å drite i å røyke midt i trynet mitt. Jeg går ikke akkurat og spiser ting som lukter dritt i trynet til andre.
Sist endret av PerPerPerPer; 24. desember 2011 kl. 11:24.
Synes du ikke de rundt deg, familie, venner osv har lov til å si ifra hvis du holder på med noe veldig usunt og unødvendig? Hvis jeg hadde begynt å legge på meg masse så skal jeg love deg at jeg hadde fått høre det fra venner og familie, og det er jeg glad for. Det betyr at de bryr seg om meg. Det samme gjelder de som ønsker at du skal slutte
Jeg røyket i endel år selv, men sluttet pga astma.

Gikk istedet over til snus, og når vennegjengen engang hvert andre år finner ut at de alle skal slutte med snus/røyk så sier jeg kos dere og ønsker dem lykke til, og går å kjøper meg en snusboks til.

Liker snusen min jeg..
Røykere lukter dritt. Det er en lukt som er umulig å skjule for ikke-røykere. Det er dere som velger å lukte slik, da får dere tåle at noen poengterer det.

Utover lukten, så har jeg ingen problemer med røykere. Man får nå gjøre som man vil med sin egen kropp, men vit at lukten garantert er sterkere enn dere selv tror.
Folk må da få lov å gjøre hva farken de vil. Men en bør ta hensyn til de som ikkje gjør d. Slik som trådstarter gjør.
Verste jeg vet er folk inne i busstopp, rett utfor dørene i alle butikker, sykehus osv. Som står å damper helt uten omtanke for andre.
Syns det blir feil at dere røyker som svamper og likevel skal ha gratis hjelp når dere får Kols og lungekreft. Røykere burde betalt slik selv.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Syns det blir feil at dere røyker som svamper og likevel skal ha gratis hjelp når dere får Kols og lungekreft. Røykere burde betalt slik selv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?

Skal folk som velger å utsette seg for fare måtte betale følgende skader selv? Bilkjøring? Sykling? Basehopping? Stå opp av senga hver dag? Huff det skulle du ikke gjort, nå må du bla opp.
Syns det blir feil at dere røyker som svamper og likevel skal ha gratis hjelp når dere får Kols og lungekreft. Røykere burde betalt slik selv. Hvorfor skal skattepenger brukes til folk som bevist saboterer kroppen sin med Tjære og Nikotin? Burde man ikke heller registrere røykere slik at de kan betale sin egen sykehus regning om Røyking har ført til livstruende sykdom?

Uhell er en ting. Bevist ødeleggelse av sin egen kropp er en helt annen ting.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Syns det blir feil at dere røyker som svamper og likevel skal ha gratis hjelp når dere får Kols og lungekreft. Røykere burde betalt slik selv. Hvorfor skal skattepenger brukes til folk som bevist saboterer kroppen sin med Tjære og Nikotin? Burde man ikke heller registrere røykere slik at de kan betale sin egen sykehus regning om Røyking har ført til livstruende sykdom?

Uhell er en ting. Bevist ødeleggelse av sin egen kropp er en helt annen ting.
Vis hele sitatet...
Samme med folk som spiser sukker, for mye fett og annet drit. Skal det også komme en fettskatt? Veier du mer enn 80 kilo? Da må du bla fram noen tusen da gitt!
jeg røyka et år, og tenkte " ekke vits å slutte enda når det er så chill". Røyka ca 10 zig om dagen, men så har jeg slutta av meg selv uten å en gang prøve. Ble bare til at jeg røyka mindre og mindre. Fordi folka jeg var med ikke røyka og alltid klaga på meg. Og nå røyker jeg kun en på fest om noen spørr om jeg vil ha. Dvs en zig hver 2 uke ellernoe. :P Og er ikke noe stress om jeg ikke får røyk.
Å blande inn sukker og fett blir for dumt. Folk har levd i årtusner med sukker og fett, og det har alldri vært noe særlig problem før man begynte å overdrive bruken. However sigaretter er garantert skadelig. det er ingen tvil om at Tobakk er skadelig. Hvis jeg hadde drukket bensin hver dag. hadde du syntes det var greit å betale sykehus regninga mi?
Sitat av Sondre Vis innlegg
Å blande inn sukker og fett blir for dumt. Folk har levd i årtusner med sukker og fett, og det har alldri vært noe særlig problem før man begynte å overdrive bruken. However sigaretter er garantert skadelig. det er ingen tvil om at Tobakk er skadelig. Hvis jeg hadde drukket bensin hver dag. hadde du syntes det var greit å betale sykehus regninga mi?
Vis hele sitatet...
Folk har levd i årtusner med tobakk også, og da var aldri noe særlig problem før man begynte å overdrive bruken på det heller.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Folk har levd i årtusner med tobakk også, og da var aldri noe særlig problem før man begynte å overdrive bruken på det heller.
Vis hele sitatet...
Har du noen bevis for at tobakk ikke var skadelig før?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Folk har levd i årtusner med tobakk også, og da var aldri noe særlig problem før man begynte å overdrive bruken på det heller.
Vis hele sitatet...
Sukker og fett er nødvendige for å overleve. Det er næring. Utan det døyr du. Overdreven tilgang vil gi fedme ja, men det er problematisk å kutte ut tilgangen på det for å sei det pent.

Tobakk har derimot ingen nytteverdi, og å kutte i tilgangen på det er ikkje spesielt problematisk - anna enn politisk.
Syns røykavgiftene bør settes opp slik at røykere finansierer eventuelle kostnader ved sin røyking selv. Om dette hadde blitt gjort hadde det i mine øyne blitt helt greit at de som har råd til det røyker.

Sitat av Sondre Vis innlegg
Syns det blir feil at dere røyker som svamper og likevel skal ha gratis hjelp når dere får Kols og lungekreft. Røykere burde betalt slik selv.
Vis hele sitatet...
Syns det er meget interessant at du i en annen tråd mener vi skal betale for konsekvensene av junkier sitt heroinmisbruk mens vanlige folk som røyker fortjener å betale eller dø..