Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  93 12791
Sitat av sneipen Vis innlegg
Ibumetin, kan kjøpes på apoteket. Lindrer mye mer enn paracet etc, synes jeg ihvertfall. Har opplevd perioder der paracet\ibux ikke har tatt smerten, ibumetin har funket så og si hver gang..
Vis hele sitatet...
Smør zon eller voltarèn salve under under-leppa og over over-leppa. Det har jeg fåttt høre, ellers at acetylsalisylsyre funker mye bedre mot tannverk enn ibuprofen og paracetamol.

EDIT: Du vet at Ibumentin og Ibux inneholder akkurat det samme stoffet (ibuprofen)? Kanskje du bare har fått tak i 600mg Ibumentin, og da fått i deg mere ibuprofen. Siden man bare får 400mg Ibux, mens man får 200mg, 400mg og 600mg av Ibumentin.

Prøv med større og større doser til du når maksgrensa, det pleier også å hjelpe med større dose av de fleste smertestillende/febernedsettende.
Sist endret av Totskalle; 8. august 2010 kl. 13:50.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Etter å ha levd med intens periodevis tannverk i rett over en måned har tannverken nådd en topp.
Plutselig begynte tannverken for fult, akkurat like brått som det lyset slår seg på når du trykker på en lysbryter.
Smerten varierer mellom intens "strålende smerte" fra tanna til pressende smerter i panne, kjeve og det ene øyet.

Grunnen til at jeg ikke har fått gjort noenting med tanna enda er pga. jeg er i påvente av en veldig forsinket reise til nordsjøen og jeg må derfor prioritere pengene mine så godt jeg kan.
Jeg har prøvd å holde verken i sjakk med pinex forte og et par trekk med "urt".

Men i dag føltes det helt sinnsykt, absurd smertefullt og derfor måtte jeg prøve å få en tannlegetime uansett.
Men til og med nå som dette var et akutt tilfelle for tannhelsetjenesten og meg selv, var det selvfølgelig gnisninger i telefonen.

Privat tannklinikk: Ja, dersom det er akutt så MÅ den offentlige tannhelsetjenesten ta deg inn uavhengig av tidspunkt eller andre pasienter.
Vi har desverre ikke tid.

Den offentlige tannhelsetjenesten: Dersom du går ned på en privat klinikk og forklarer at dette er en akutt situasjon så har de faktisk ikke lov til å avvise deg.
De skal hjelpe deg uansett.

Veldig fint system må jeg si, mens jeg bokstavelig talt holder på å knuse inventar i ren desperasjon så blir jeg behandlet som møkk.
Det var dama mi som ringte rundt denne gangen og etter ca. 10 telefonsamtaler fikk jeg endelig en time klokka 16.00 i dag, jeg har akkurat nok pinex forte igjen til at denne tidsfristen går greit.

Ettersom jeg er å regne som arbeidsledig for øyeblikket, jeg forklarte litt om dette øverst i denne posten, så har jeg bestemt meg for å ta turen innom NAV i morgen for å se om de kanskje kan hjelpe meg med tannlegeregningen.
Det blir spennende å se hvordan det går, for dersom det ikke går i min favør så er jeg faktisk forberedt på å lage litt problemer for tannhelsetjenesten og NAV.

Totskalle, jeg skal prøve acetylsalisylsyre senere i kveld,men det burde fungere ettersom dette egentlig var ment til en nitrering!
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Totskalle, jeg skal prøve acetylsalisylsyre senere i kveld,men det burde fungere ettersom dette egentlig var ment til en nitrering!
Vis hele sitatet...
Du har gått veldig lenge nå, forstår ikke hvordan du orker. Ikke bli skuffet over Aspirin nå siden du har spist Pinex Forte Det beste hadde selvklart vært mer opiater, men men. Du har vel ikke som mål å bli avhengig heller. Men pass litt på med Aspirin, acetylsalisylsyre har en tendens til å gnage mer på magesekken enn andre smertestillende (hver fall det som sies sånn generelt og jeg sier meg enig med det etter erfaring). Kan få magesår osv.
Jammen herregud da mann! Har du ENDA ikke fått gjort noe med djevelskapet?

Jeg bøyer meg i støvet og beundrer selvkontrollen og disiplinen din. Selv hadde jeg antakelig satt tanga i kjeften selv for lenge siden.

Deretter hadde jeg gitt både NAV og tannhelse(/hekse)tjenesten så hatten passet, for å si det på en fin måte.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Etter å ha levd med intens periodevis tannverk i rett over en måned har tannverken nådd en topp.
Plutselig begynte tannverken for fult, akkurat like brått som det lyset slår seg på når du trykker på en lysbryter.
Smerten varierer mellom intens "strålende smerte" fra tanna til pressende smerter i panne, kjeve og det ene øyet.

Grunnen til at jeg ikke har fått gjort noenting med tanna enda er pga. jeg er i påvente av en veldig forsinket reise til nordsjøen og jeg må derfor prioritere pengene mine så godt jeg kan.
Jeg har prøvd å holde verken i sjakk med pinex forte og et par trekk med "urt".

Men i dag føltes det helt sinnsykt, absurd smertefullt og derfor måtte jeg prøve å få en tannlegetime uansett.
Men til og med nå som dette var et akutt tilfelle for tannhelsetjenesten og meg selv, var det selvfølgelig gnisninger i telefonen.

Privat tannklinikk: Ja, dersom det er akutt så MÅ den offentlige tannhelsetjenesten ta deg inn uavhengig av tidspunkt eller andre pasienter.
Vi har desverre ikke tid.

Den offentlige tannhelsetjenesten: Dersom du går ned på en privat klinikk og forklarer at dette er en akutt situasjon så har de faktisk ikke lov til å avvise deg.
De skal hjelpe deg uansett.

Veldig fint system må jeg si, mens jeg bokstavelig talt holder på å knuse inventar i ren desperasjon så blir jeg behandlet som møkk.
Det var dama mi som ringte rundt denne gangen og etter ca. 10 telefonsamtaler fikk jeg endelig en time klokka 16.00 i dag, jeg har akkurat nok pinex forte igjen til at denne tidsfristen går greit.

Ettersom jeg er å regne som arbeidsledig for øyeblikket, jeg forklarte litt om dette øverst i denne posten, så har jeg bestemt meg for å ta turen innom NAV i morgen for å se om de kanskje kan hjelpe meg med tannlegeregningen.
Det blir spennende å se hvordan det går, for dersom det ikke går i min favør så er jeg faktisk forberedt på å lage litt problemer for tannhelsetjenesten og NAV.

Totskalle, jeg skal prøve acetylsalisylsyre senere i kveld,men det burde fungere ettersom dette egentlig var ment til en nitrering!
Vis hele sitatet...

Like ved Carl Berner (Tror jeg, husker ikke helt.) Er det en drop-in tannlege som fikser Rotfylling.
det er mange som fikser slikt.. men hva er egentlig problemet? å få time eller å få noen til å betale for dette? Alle andre må jo betale for dette selv, hvorfor skal du slippe? De har jo tannlegevakt osv i oslo i alle fall..
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Jammen herregud da mann! Har du ENDA ikke fått gjort noe med djevelskapet?

Jeg bøyer meg i støvet og beundrer selvkontrollen og disiplinen din. Selv hadde jeg antakelig satt tanga i kjeften selv for lenge siden.

Deretter hadde jeg gitt både NAV og tannhelse(/hekse)tjenesten så hatten passet, for å si det på en fin måte.
Vis hele sitatet...
Jo, nå har jeg fått gjort noe med det, men at jeg gikk så langt å knuste døra inn til badet mitt tidligere i dag uten å huske spesielt mye fra det sier litt om hvor vondt det var.


Seven_up, Jeg har beskrevet problemet mitt i denne tråden.
Leser du gjennom denne så vil du forstå ting litt bedre.

Tannlegen sa selv at uansett om man ikke har penger til å punge ut cash så skal man komme til tannlegen, "vi jobber under humanitære normer og regler".
Derfor vil jeg tro at feilen ligger hos usikre resepsjonister akkurat hos denne tannlegen.
NAV er løsningen. Du har iallefall ingenting å tape. Bedre enn kredittgjeld. Vi er en velferdsstat, er vi ikke? Kjenner fler som har møtte ty til det. Tannlege er ikke akkurat gratis.
@NitroFis

Har selv hatt en del plager med tannverk, så du har min sterkeste sympati, tannverk er vond på en utrolig intens og psykisk belastende måte. Hadde tannverk senest i vinter, da endte jeg med å betale ca 11.000,- for to rotfyllinger og skulle egentlig ut med rundt 10.000,- til for å få på to kroner, men det tok jeg meg ganske enkelt ikke råd til.

Som andre har sagt, er en kombinasjon av paracet og ibux det beste mot smerter i tennene, faktisk betraktelig mer en pinex forte, noe jeg selv spiste til jeg kastet opp sist gang, men fikk lite eller ingen smertestillende effekt, ble bare rusa og kvalm, men var etterhvert desperat. Paracet og pinex sammen hadde derimot noe effekt, men ikke nok til å fjerne smertene helt.

Med tanke på hvor desperat jeg selv blir når jeg har tannverk må, må jeg si at jeg ikke forstår hvordan du har holdt ut en hel måned, selv har jeg ikke gått lenger en 1-2 uker og synes det er mareritt nok.

Jeg føler at tenner/tannhelse er det største klasseskille vi har i dagens samfunn, for det å gå til tannlegen er for enkelte så dyrt at de ganske enkelt ikke har råd, jeg kjenner selv flere som gjør dette

Selv har jeg utsatt tannlegebesøk flere ganger av økonomiske grunner, er hos tannlegen minimum en gang i året og de gangene det kommer på under 2.000,- er jeg fornøyd, men det er ikke alltid jeg har 2.000,- eller mer å bruke på tenna.

Det burde med tannhelsetjenesten som med vanlig helsetjenester, vært et tak på hvor mye man betaler i egenandel, samtidig som man burde gjort noe med prisene, for de er uforsvarlig høye.
Sist endret av Veggen; 8. september 2010 kl. 17:53.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jo, nå har jeg fått gjort noe med det, men at jeg gikk så langt å knuste døra inn til badet mitt tidligere i dag uten å huske spesielt mye fra det sier litt om hvor vondt det var.
tannlegen.
Vis hele sitatet...
Ja, det sier jammen meg litt.. Det har du helt rett i.

Rett og slett forkastelig at folk skal måtte gå rundt med slike smerter lenger enn absolutt nødvendig bare fordi en ekkel, skrukkete resepsjonist på død og liv skal ha cash kontant.

Selv om det nå har løst seg, skulle jeg ønske at du gikk til avisen med denne story'n. Det grenser jo nesten til indirekte tortur!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av xhacktly Vis innlegg
ja offentlig tanleger er som reglel dårlige og tar godt betalt for hastejobber.
Vis hele sitatet...
Ja, det merker jeg, veeeldig godt faktisk.
Nå sitter jeg her som en nisse på jobb i Stavanger, med dundrende tannverk i den samme tanna som ble behandlet for rett over to uker siden.
Ibux hjelper ikke.

Tror dere at retten vil behandle meg som sinnsyk i gjerningsøyeblikket dersom jeg reiser hjem for å ta livet av denne tannlegen?
Har som tidligere nevnt hatt mye plager med tennene, ved flere anledninger har jeg følt at jeg har hatt grunn til å klage, grunnet dårlig arbeid. Jeg har i den anledning spurt alle de forskjellige tannlegene jeg har vært hos, om jobben som er gjort har vært dårlig utført. Og det er veldig vanskelig å få en tannlege til å uttale seg negativt om en annen tannlege, jeg opplever i stedet at de unnskylder og kommer med forskjellige grunner til hvorfor jeg har vært "uheldig".

Selv mener jeg at det å gå til tannlegen er så dyrt at det burde kommet med en eller annen form for garanti.
Husker en tannlege jeg hadde en kort periode, jeg klagde på en fylling som han hadde lagt, jeg fikk da som svar, at han godt kunne legge fyllingen på nytt, men på min regning.

Jeg har full forståelse for hvordan du tenker, da jeg selv har tenkt lignende tanker, for tannverk er i stand til å gjøre en person gal og man er villig til å gjøre hva som helst for å bli kvitt det, men tviler på at retten tar hensyn til dette.

Så mitt råd blir å oppsøke en annen tannlege, selv har jeg hatt gode erfaringer med både offentlig og privat tannlegevakt, når jeg ikke har orket å vente på ledig time hos egen tannlege. Frem til da er kombinasjonen Ibux og Paracet de beste smertestillende du får kjøpt uten resept, (dette må taes sammen for at det skal ha best effekt, for eksempel to av hver), men når du har skikkelig tannverk, er det egentlig bare å oppsøke tannlege som hjelper, om det er akutt får du også dekket store deler av beløpet. Det skjedde i hvertfall meg da jeg ved et tilfelle oppsøkte tannlegevakten i Oslo (offentlig).

Uansett, god bedring og lykke til.
Til både OP og alle andre her inne. Det skader ikke å ha 5-6000 kr liggene hjemt i hybel/hus/leilighet. En dag mister dere kortet etc, og trenger cash. "Nød fondet" mitt reddet meg fra 2 uker i helvete, i en ny by uten bankkort..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
@NitroFis

Har selv hatt en del plager med tannverk, så du har min sterkeste sympati, tannverk er vond på en utrolig intens og psykisk belastende måte. Hadde tannverk senest i vinter, da endte jeg med å betale ca 11.000,- for to rotfyllinger og skulle egentlig ut med rundt 10.000,- til for å få på to kroner, men det tok jeg meg ganske enkelt ikke råd til.
..
Selv har jeg utsatt tannlegebesøk flere ganger av økonomiske grunner, er hos tannlegen minimum en gang i året og de gangene det kommer på under 2.000,- er jeg fornøyd, men det er ikke alltid jeg har 2.000,- eller mer å bruke på tenna.
Vis hele sitatet...
Skal vi se: du kjenner til problemet, det kommer hvert år og du blir like overrasket hver gang.

Kanskje en ide å lage seg et lite sparefond for slike kriser?
Sett av 200,- per mnd inn på en annen konto, og vips er problemet ca. vekk?
Han sier ikke at han må betale 10 000 kroner en gang i året heller, om det er det du mener?
Tannlegevakta ved Bussterminalen i Oslo er ikke så dyr.

Var der en gang pga komplikasjoner etter å ha operert ut to visdomstenner.

Fikk flere sprøyter og han kutta og skar i kjeften. Var der i ca 30 min.

Totalsum: 133,-


Måtte dog vente en times tid før jeg kom inn pga kø.


Sist gang jeg var hos normal tannlege for normal sjekk: 1500,-
200,- ble dekket av Nav.
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Tannlegevakta ved Bussterminalen i Oslo er ikke så dyr.

Var der en gang pga komplikasjoner etter å ha operert ut to visdomstenner.

Fikk flere sprøyter og han kutta og skar i kjeften. Var der i ca 30 min.

Totalsum: 133,-


Måtte dog vente en times tid før jeg kom inn pga kø.


Sist gang jeg var hos normal tannlege for normal sjekk: 1500,-
200,- ble dekket av Nav.
Vis hele sitatet...
Så, hvor gammel var du når du var på tannlegevakta? For det der høres ut som om det var subsidiert av noen… Jeg trakk 4 visdomstenner (med all dillemikken det medfører) til prisen av 2 x Playstation3 for en to år siden.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ja, det merker jeg, veeeldig godt faktisk.
Nå sitter jeg her som en nisse på jobb i Stavanger, med dundrende tannverk i den samme tanna som ble behandlet for rett over to uker siden.
Ibux hjelper ikke.

Tror dere at retten vil behandle meg som sinnsyk i gjerningsøyeblikket dersom jeg reiser hjem for å ta livet av denne tannlegen?
Vis hele sitatet...
Hva med å gå tilbake å klage… det er ingenting som fritar tannleger fra å gi dårlig behandling. Nå har jeg alltid vært fornøyd med mine tannleger, men de har heller aldri tatt betalt for å stikke innom å få fikset "noe opplagt" utenfor oppsatt time (fjerning av sting, etc).

Hadde jeg fått behandlet noe som ikke ga "lovt" effekt, så hadde jeg heller ikke vært snau med å komme tilbake og få det fikset. Hadde nok neppe betalt full pris for det heller (her er det jo en del detaljer som kan påvirke betalingsviljen).
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Så, hvor gammel var du når du var på tannlegevakta? For det der høres ut som om det var subsidiert av noen… Jeg trakk 4 visdomstenner (med all dillemikken det medfører) til prisen av 2 x Playstation3 for en to år siden.
Vis hele sitatet...
19 på tannlegevakta.
21 på normal sjekk.
Sitat av Roundsound Vis innlegg
19 på tannlegevakta.
21 på normal sjekk.
Vis hele sitatet...
Forklarer litt av hvert, for ungdom mellom 18 og 20 betaler kun 25% av normal sats (som en "tilvenning fra 0% opptil 18 og 100% ved 20")
Hvis jeg betalte 25% så ville den totale summen blitt 532,-
Det er uansett veldig billig. Jeg var der uten timeavtale på en søndag kveld.
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Hvis jeg betalte 25% så ville den totale summen blitt 532,-
Det er uansett veldig billig. Jeg var der uten timeavtale på en søndag kveld.
Vis hele sitatet...
I tillegg kommer refusjonen fra HELFO som alle får - som utgjør en hundrelapp eller tre, alt etter hvor kompliserte visdomstenner du akter å kvitte deg med.
Sist endret av MrBlaine; 14. desember 2010 kl. 00:01. Grunn: trenger vel ikke skrive hvert ord mer enn én gang.
Det er ikke vits i å diskutere om det er dyrt. Spørsmålet er om vi kan legge dette ansvaret inn i skatten eller ikke. Dyrt er det, men det er også sykehustjenester - vi merker det bare ikke.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ja, det merker jeg, veeeldig godt faktisk.
Nå sitter jeg her som en nisse på jobb i Stavanger, med dundrende tannverk i den samme tanna som ble behandlet for rett over to uker siden.
Ibux hjelper ikke.

Tror dere at retten vil behandle meg som sinnsyk i gjerningsøyeblikket dersom jeg reiser hjem for å ta livet av denne tannlegen?
Vis hele sitatet...
Har du fått utbedret dette? Om ikke burde du faktisk klage på arbeidet. Så langt jeg kan forstå skal reklamasjonsretten gjelde også for slikt?
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Det er ikke vits i å diskutere om det er dyrt. Spørsmålet er om vi kan legge dette ansvaret inn i skatten eller ikke. Dyrt er det, men det er også sykehustjenester - vi merker det bare ikke.
Vis hele sitatet...
Det er jo en snodig måte å argumentere for. I prinsippet blir det jo ikke noe billigere å legge det over skatteseddelen - hvis man ikke samtidig går utifra at prisen på tannlegetjenester går ned. Hvis hver nordmann må ha tannlegetjenester til 1500 kroner i året (for å ta et tilfeldig beløp) så vil skatten for alle nordmenn øke for 1500 kroner.

Det sagt, så vil vel skatteseddelen øke noe mer - for det er nok mange pleietrengende tanngarder som vaser rundt med et sterkt behov for reparasjon som man landherren ikke tar seg råd til. Under en statlig ordning så ville det nok blitt mye lavere terskel for å behandle disse.


Selv hvor negativ jeg her virker, så er jeg egentlig enig med deg, men jeg er uenig i at det nødvendigvis er noe billigere. Uten å bevisst forsøke å spore debatten av, så har norske leger egenrådig skapt et system som sørger for at de holder sitt lønnsnivå oppe - samtidig som det skaper et prisnivå som er i grenseland av hva som er forsvarlig for et offentlig helsevesen.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Det er jo en snodig måte å argumentere for. I prinsippet blir det jo ikke noe billigere å legge det over skatteseddele.
Vis hele sitatet...
Sorry kompis, men du misforstod meg, og plasserte meninger på meg jeg ikke ytret.

Jeg sa aldri at det kunne bli billigere ved å flytte det over på skatt. Jeg sa at det er dyrt, og slik er det - vi trenger ikke diskutere om det er for dyrt.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
I prinsippet blir det jo ikke noe billigere å legge det over skatteseddelen - hvis man ikke samtidig går utifra at prisen på tannlegetjenester går ned.
Vis hele sitatet...
Jeg kan se for meg at det muligens kan bli noe billigere. (Kanskje det er noen tannlegestudenter her som kan bekrefte/avkrefte?) I dag tror jeg det er veldig mange som går til tannlegen alt for sjelden og venter for lenge med problemer, ettersom det er såpass dyrt selv for en vanlig undersøkelse. Dermed kan tannproblemer som i utgangspunktet hadde vært en smal sak å behandle, kreve langt mer kostbare operasjoner når det først blir tatt hånd om.
Vi kan heller gjøre som amerikanerne. Legg til fluor i drikkevannet. Godt for tenna, og billigere tannlegeregning for folket. Mulige bivirkninger neglisjeres/oversees/holdes skjult...
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Vi kan heller gjøre som amerikanerne. Legg til fluor i drikkevannet. Godt for tenna, og billigere tannlegeregning for folket. Mulige bivirkninger neglisjeres/oversees/holdes skjult...
Vis hele sitatet...
Heh, eller som de også gjør - får det dekket av helseforsikringa si. For de som har. Dermed er det også et insentiv for forsikringsselskap at du går jevnlig til tannlege (under teorien at mange små er bedre enn en stor innimellom), pluss at de gir god butikk på co-payments…
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Har du fått utbedret dette? Om ikke burde du faktisk klage på arbeidet. Så langt jeg kan forstå skal reklamasjonsretten gjelde også for slikt?
Vis hele sitatet...
Nei, men så fort jeg har krav på å få utbetalt feriepengene mine uten å måtte betale astronomiske skattekrav, det vil si på nyåret, så skal jeg få reparert hele tanngarden.
Men ekstrem tannhygiene som involverer tannpirkere, hyppig pussing av tenner, tannvennlig tyggegummi og bruk av Listerine flere ganger til dagen har faktisk ført til at betennelsen ble lindret på en langt bedre måte enn antibiotika klarte.
Dersom noen opplever det samme problemet vil jeg anbefale å bruke Listerine, det hjelper virkelig med å holde brødboksen ren!


Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Vi kan heller gjøre som amerikanerne. Legg til fluor i drikkevannet. Godt for tenna, og billigere tannlegeregning for folket. Mulige bivirkninger neglisjeres/oversees/holdes skjult...
Vis hele sitatet...
En liten funfact:

Beboerne rundt aluminiumsverk rundt i Norge har faktisk fått bedre tenner pga. utslipp etter at det har blitt brukt fluorholdige ingredienser i produksjonen.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av wubster Vis innlegg
Studerer i Trondheim og fikk akutt tannverk. Uheldigvis var dette på en lørdag, jeg prøvde å komme meg på tannlegevakta, men de griske svina skulle ha 150% av vanlig pris, noe jeg ikke har råd til som student. Det ble 4 smertefulle dager før jeg klarte å krangle meg til å få en tannlege til å ta en kikk på meg. Hver jævla gang "Å har du ikke fast tannlege? Da kan vi ikke hjelpe deg, hade bra, lykke til "

Om det er stunder du får noe helt vannvittig vondt, ta 600mg ibux og 1g paracet, det er den sterkeste smertestillende effekten du kan få uten å ty til sterkere midler. Det var det som holdt meg gående ^^

Det spørs litt om hvor langt bak den er, men du har alltids valget om å trekke den, det var det jeg gjorde. Hadde ikke peng til å cashe ut 4-5000+ og dra på 5 tannlegebesøk for å få rotfyllt tanna, så jeg fikk den trukket for 800 =). Du tenker kanskje "å nei, en tann mindre" men du lærer deg å leve med det.
Vis hele sitatet...
Samme greia hos meg nå faktisk. Fikk tannpine i ene jekselen i går kveld (fredag), og i Volda, der jeg kommer fra, er det ingen problemer med å få med seg en giro eller tilsendt en faktura. Her i Trondheim har jeg nå ringt 3-4 forskjellige tannklinikker for å høre om de kan sende meg en faktura på en akuttbehandling. Der får jeg også kontant NEI, etterfulgt av at alt må betales via bankterminal tvert, og at helgebehandling koster alt i fra 25% til 75% ekstra over vanlige takster.

Jeg jobber i et serviceyrke og en slik holdning som jeg møtte hos de som jeg snakket med, er så fjernt fra min hverdag som jeg overhodet kommer; ingen sympati, ingen forståelse, kun kontant betaling eller så kan de "desverre ikke hjelpe". Hun ene spurte faktisk om det ikke var mulig for meg å låne penger av noen for å betale med en gang. Mitt svar: "nei, jeg låner ikke penger av noen for å gå til tannlegen". Hun responderte da med at det var på grunn av alt ekstraarbeidet at de ikke sendte faktura til noen, fordi det ble så mye styr med inkasso. Snakk om å være tverr!

Nå blir det doble doser med paracet og ibux her også bare for å holde det gående over helga, gjerne en uke til før lønna kommer på konto, og jeg får råd til et halvt huslån som det koster å ta en sjekk og gjøre noe med det.
du må jo spørre om faktura etter timen ... ikke før, hva skal dem gjøre ? rive ut tanna? nei da blir dem nødt til å skrive ut giro..
Tror jeg stikker å pusser tenna nå....
Min mening er at jeg gjerne kan betale litt mer skatt og da har sikkerheten at når jeg har vondt i trynet så kan jeg gå til tannlegen å få den hjelpen jeg trenger, uten å måtte bekymre meg for om økonomien min kollapser.

Jeg er nå i Nepal og bor her i 1 år pga jobb. Jeg priser meg lykkelig og takksamt til alle gudene de har her nede at jeg en dag fikk akutt tannpine.

Fikk ringt den beste klinikken i byen. Som forøvrig er mye finere enn noen annen klinikk jeg har sett i Norge..

Akutt time med rotfylling, kjernebygging av tann og ny krone. Totalt kostet det meg: 1200 kroner.. Må betale ekstra for røntgen da. 20 kroner bildet..

I Norge tørr jeg ikke tenke på hvor mye det hadde kostet. Men er rimelig sikkert på at jeg ikke hadde hatt råd til det. Derfor er det en trygghet for alle. Man vet ikke når man får blindtarmbetennelse/tannpine men når det kommer trenger man likefullt hjelp, uavhengig av økonomisk situasjon. Derfor ser jeg ikke forskjellen på dette og den vanlige helsetjenesten.
Hei, jeg hadde en lignende greie for ikke lenge siden. En vidomsjeksel som lagde helvete. Ringte en random tannklinikk i oslo og sa "Hei, jeg har utrolig vondt i en visdomstann, kan dere hjelpe meg?"

Fikk beskjed om at siden dette hastet ville de sette opp en krise time. Jeg trodde det ble litt ventetid, men den timen fikk jeg 4 timer senere samme dag. Når jeg kom frem så jeg et skilt der det stod "Kun kontant betaling". Jeg smilte litt nervøst siden jeg hadde ikke fem flate øre på meg.

Tanna trakk de på 5-10 min. Så sier jeg bare kjapt, "kunne jeg fått med meg en faktura, glemte å ta med kontanter". Dette var helt greit. Ikke så dyrt heller (er 21), alt kom på 1440, med frist på 2 uker.

Lettere å be om tilgivelse enn tilatelse
Sitat av jalig Vis innlegg
Min mening er at jeg gjerne kan betale litt mer skatt og da har sikkerheten at når jeg har vondt i trynet så kan jeg gå til tannlegen å få den hjelpen jeg trenger, uten å måtte bekymre meg for om økonomien min kollapser.

Jeg er nå i Nepal og bor her i 1 år pga jobb. Jeg priser meg lykkelig og takksamt til alle gudene de har her nede at jeg en dag fikk akutt tannpine.

Fikk ringt den beste klinikken i byen. Som forøvrig er mye finere enn noen annen klinikk jeg har sett i Norge..

Akutt time med rotfylling, kjernebygging av tann og ny krone. Totalt kostet det meg: 1200 kroner.. Må betale ekstra for røntgen da. 20 kroner bildet..

I Norge tørr jeg ikke tenke på hvor mye det hadde kostet. Men er rimelig sikkert på at jeg ikke hadde hatt råd til det. Derfor er det en trygghet for alle. Man vet ikke når man får blindtarmbetennelse/tannpine men når det kommer trenger man likefullt hjelp, uavhengig av økonomisk situasjon. Derfor ser jeg ikke forskjellen på dette og den vanlige helsetjenesten.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde også betalt extra for
gratis tannlege, er gratis tannlege i flere andre land men rike norge har ikke

hver gang lønningene går opp så justerer dem rike prisene oppover, staten skull satt full pris-stop på alt og heller justert skatten, dem rike tjener allt for mye
Jeg har krangla med de selv, prøvde i 2008 og få dekt en tannbehandling på ca 10 000kr men vedtaket gikk ikke igjennom før i år å da hadde jo skadeomfanget blitt så stort at de 10 000kr resulterte i 260 000kr og 8 oprasjoner.
Sitat av jalig Vis innlegg
Min mening er at jeg gjerne kan betale litt mer skatt og da har sikkerheten at når jeg har vondt i trynet så kan jeg gå til tannlegen å få den hjelpen jeg trenger, uten å måtte bekymre meg for om økonomien min kollapser.

Jeg er nå i Nepal og bor her i 1 år pga jobb. Jeg priser meg lykkelig og takksamt til alle gudene de har her nede at jeg en dag fikk akutt tannpine.

Fikk ringt den beste klinikken i byen. Som forøvrig er mye finere enn noen annen klinikk jeg har sett i Norge..

Akutt time med rotfylling, kjernebygging av tann og ny krone. Totalt kostet det meg: 1200 kroner.. Må betale ekstra for røntgen da. 20 kroner bildet..

I Norge tørr jeg ikke tenke på hvor mye det hadde kostet. Men er rimelig sikkert på at jeg ikke hadde hatt råd til det. Derfor er det en trygghet for alle. Man vet ikke når man får blindtarmbetennelse/tannpine men når det kommer trenger man likefullt hjelp, uavhengig av økonomisk situasjon. Derfor ser jeg ikke forskjellen på dette og den vanlige helsetjenesten.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at kjøpekraften (PPP) for gjennomsnittsnordmannen er $57000 mens gjennomsnittsnepaleseren er rundt $1200 (kilde: WP) - så kan du jo selv tenke på hvor tilgjengelig og billig den tannlegetimen du fikk egentlig var.

Enkel (og ganske feil) matematikk tilsier at du kan gange prisen med 50 for å få et inntrykk av hva det ville koste for en nepaleser med nepalsk lønn.

Så den norske tannlegen er kanskje ikke så dyr likevel... en krone koster vel fort 5000 kroner i Norge, men det er ganske langt fra 50'000.
Tannlege i Norge er ran!. Velferdsland my ass!!
Sitat av Elge Vis innlegg
Tannlege i Norge er ran!. Velferdsland my ass!!
Vis hele sitatet...
SPørs hva antisosialistene har å si til det der..
< Jævla kommunistland; høye skatter, høye avgifter, stengetider jo. Vi vil ha belli tobakk, belli sprit, konjakk på Narvesen, schvære veiær og masse private i helsevesenet- flotte klinkker og sånt vettu !!>

Sist endret av aeon_illuminate; 29. november 2011 kl. 12:48.
har virkelig inntrykk at gutta på freak.no står for en betydelig del av BNP

eller har jeg det?
Er helt enig i det du sier Nitro!

Kan fortelle et par av mine erfaringer med tannleger. For et tre-fire år siden var jeg hos tannlegen pga. jeg har en framtann oppe, som ligger bak de andre tennene. Og han jævelen av en tannlege foreslo at jeg skulle ha streng både oppe og nede i 2 år. Da gikk jeg altså i rundt 5.-6. klasse og på det tidspunktet var det fullstendig uaktuelt for meg å ha streng på tenna, pga. jeg ville ikke bli den første som fikk streng + at jeg ville bare ende opp med å se enda jævligere ut, HAHA!
Men tilbake til saken. Min mor spurte under denne tannlegetimen om hvor mye streng kosta oppe og nede. Totalt ville det koste 32 (!!!) tusen kroner! Jeg var helt paff, og min mor så litt betenkt ut hun også. Selv om både hun og pappa er spesialiserte leger og tjener godt så jeg at til og med hun var overrasket over at det ville koste såpass mye.

Deretter spurte jeg om et alternativ til å få vippa fram den ene tannen (som var "problemet"), og joda, jeg kunne kjøpe en plate (som man vanligvis bruker etter man har hatt streng) som ville legge press på tanna og noe greier. Joda, dette hørtes jo bedre ut, så jeg spurte hva dette ville koste. 6 tusen, var svaret jeg fikk. Rimelig paff over dette også, det er jo tross alt en plastikk-plate med et par aluminiumsstrenger på.

Tilslutt endte jeg opp med en plate som gav perfekt resultat etter bare 3 måneder, og tanna er framme enda selv om tannlegen sa at den ville skli tilbake garantert, så streng var den beste løsningen uansett.
Da jeg kom tilbake til tannlegen etter disse tre månedene sa han "Javell ja, den er framme ja, mhm, men den vil nok skli tilbake. Kom tilbake til time om 3 måneder.".

Nå er det problemfritt og jeg slapp med rundt 25 tusen billigere unna, enn om jeg hadde valgt det alternativet som denne griske tannlegejævelen ville ha meg til å velge.
For meg er det ganske betenkelig at det skal være så dyrt, det er jo tross alt ikke alle foreldre som har råd til å avse 30 tusen per unge de har om alle "bør" ha regulering.

Mamma fikk foressten betennelse i en gammel fylling i forrige uke, og har vært til operasjon idag, for å få ny fylling og diverse. 13 tusen kroner kostet det. Galskap..
Er det ikke slik at det er forskjell fra private og offentlige tannlegetjenster? Jeg gikk til en privat klinikk for å ordne på en tann, og måtte ut med 2800. Jeg fikk høre at viss jeg hadde gjort det hos en offentlig klinikk hadde det blitt vesentlig mye billigere.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Er det ikke slik at det er forskjell fra private og offentlige tannlegetjenster? Jeg gikk til en privat klinikk for å ordne på en tann, og måtte ut med 2800. Jeg fikk høre at viss jeg hadde gjort det hos en offentlig klinikk hadde det blitt vesentlig mye billigere.
Vis hele sitatet...
No kiddin´

Kom du inn med en gang eller måtte du vente? Uansett, med offentlig kan jeg tenke meg at det hadde blitt betydelig mye lenger ventetid enn med privat. Dessuten gjør som oftest de private tannlegene den beste jobben, etter min erfaring.
Sitat av xcitu Vis innlegg
No kiddin´

Kom du inn med en gang eller måtte du vente? Uansett, med offentlig kan jeg tenke meg at det hadde blitt betydelig mye lenger ventetid enn med privat. Dessuten gjør som oftest de private tannlegene den beste jobben, etter min erfaring.
Vis hele sitatet...
Jeg kom inn etter 3 dager. Privat klinikk i Bærum. Dyrt, men ble et godt resultat.

Ja, du har vel rett. Privat = dyrt. Offentlig = rimligere, men man må kanskje vente lengre.