Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 2014
Etter at pcen min nekter å installere OS så blir det ny CPU, HK og RAM. Har sett meg ut en AMD pc.

HK: http://www.netshop.no/aspx/produkt/p...px?plid=130913
CPU: http://www.netshop.no/aspx/produkt/p...px?plid=130470
RAM: http://www.netshop.no/aspx/produkt/p...px?plid=133154 (x2?)

Ser dette greit ut? Legger i noen ekstra kroner i hovedkortet for å få med et bedre lydkort. Tenker og å overklokke litt, er ikke snakk om noe veldig mye. Har et 3870X2 skjermkort fra før av, så spørs om det blir et 5870 senere.
Er det en spesiell grunn til at du ikke velger Intel i5/i7?
Mulig den fungerer fint fordet, men HKet er oppgitt å støtte RAM med hastighet: 8500 og 10666, mens brikkene dine er på 1600Mhz. De brikkene er vel forøvrig laget for i5-oppsett generelt sett også?
Så at de var laget for i5, så vurderte OCZ 1600mhz Black Edition brikker. Men hørte at Mushkin sine var bedre.

Grunnen til at jeg ikke velger i5/i7 er at jeg er en liten AMD fanboy, så har jeg lyst til å prøve noe nytt. Har Intel nå, og AMD yter bra i spill, som jeg hovedsaklig bruker maskinen til.
Vel, at de skal være så mye bedre til er jeg relativt skeptisk til. Jeg har iallefall bare god omtale å komme med om OCZ-brikkene, har bygget en 4-5 PCer til kammerater, og meg selv inkludert. OCZ har i alle tilfeller levert, og kvaliteten er tilsynelatende veldig god. God pris pleier de å ha også.

Ellers er jeg ikke helt up-to-date på AMD-fronten, har i de seneste årene fokusert på Intels utvikling, i all hovedsak. Men prosessoren ser jo rimelig bra ut til prisen å være, sett Quad-Core og rask klokkehastighet Til spilling vil jeg tro den leverer veldig godt.
Sist endret av Restyle; 17. oktober 2009 kl. 15:29.
Ligger likt med i7 920 tror jeg på orginal hastighet, og går forbi den på noen spill. Tror faktisk den slo i7 965, når den var klokket og. Men til andre ting så duger ikke AMD til noe, men spilling så er de topp. Sparer rundt 1000 lappen på AMD.

Men er RAMen jeg er mest skeptisk til, er nesten slik at jeg vurderer OCZ sin AMD Black Edition, men den har litt høyere timings.
Altså, om du ønsker å kjøpe Mushkin-brikkene, så gjør du det - ellers fungerer OCZ sine brikker flott de også. Mushkin har jo opparbeidet seg et rykte om å lage gode brikker. At de er i5-kompitable betyr ikke at de ikke vil matche ditt system, det betyr basically at de er 100% treffsikre på systemlistinga til i5-HKene. Uansett er ikke forskjellen så store, stort sett kjører de på en lavere volt, thats all.
Sist endret av Restyle; 17. oktober 2009 kl. 15:42.
Begge kjører på 1.65v så forskjellen er timingsene, 7.8.7.20 på Mushkin som Netshop oppgir og 7.7.7.24 på OCZ. Men finner ikke noen brikker på Mushkin sin hjemmeside som har 7.8.7.20 timings.
Alikevell er forskjellen såpass liten at jeg tviler på at du vil merke noen merkant forskjell - uavhengig av hva du velger.
Kan det oppstå noe galt med Mushkin brikkene som er for i5, når jeg kjører de med AMD da?
Nei, det kan egentlig ikke det. i5-kompitable betyr at de er nettop det; i5-kompitable. Med andre or betyr det ikke at de ikke vil fungere i andre oppsett. Du kan jo eventuelt lese litt om en test som anngår din CPU og diverse ram, står litt om timings også: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3639

Men som sagt, jeg tror ikke Mushkin-brikkene er noe bedre, så jeg hadde gått for OCZ.
Spørs om det blir OCZ sine AMD Black Edition da. Da vet jeg ihvertfall at alt virker. Skal lese litt på testen der.

Jeg har bare hørt at chippene til Mushkin er best, er derfor jeg vurderte de først.
AMD er best, det kan jeg personlig bekrefte, da jeg har prøvd maskiner som er satt opp med beste CPU fra AMD og fra Intel (Som er i7), AMD kom best ut. Brukte HD4870x2, og hovedkort med ca. samme specs. RAM var 16 GB
Har du noen tall som kan gi oss et nøyere overblikk over hvor AMD slår Intel?
Verdaling: har du RAM å anbefale?

junu: på mange tester så kommer AMD godt ut under spilling.
Sist endret av jeppfi; 17. oktober 2009 kl. 16:39.
Jeppfi: Jeg lurte på om det var noen konkrete tall på ytelsesforkjellen på de enkelte områdene, jeg vet at AMD kommer godt ut til spilling, men ikke hvor mye.
Noen stor forskjell er det ikke, 1-5% tipper jeg. Men så sparer du fort noen kroner på AMD og.
Sjekk AnandTech Bench:
http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=102&p2=47

I forhold til i7 920 er 965BE litt svakere på noen områder, og litt kraftigere på andre. Når i7 920 koster 2000 kr, og 965 BE koster 1300 (prisguide.no), vil jeg påstå at valget er enkelt, gitt at HK og RAM-priser er relativt like.
HK priser er faktisk lavere, toppkortet til Asus koster 1500,-. Skal du ha tilsvarende Intel kort må du opp i 2000,-
Sist endret av jeppfi; 17. oktober 2009 kl. 17:25.
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Verdaling: har du RAM å anbefale?

junu: på mange tester så kommer AMD godt ut under spilling.
Vis hele sitatet...
Hei.
Liker best Kingston HyperX-rammene, selv om de blir litt varme
Dette er fordi de har lav CAS (Lavere jo bedre), samtidig som de er rimelig kjappe. Altså DDR2..

RAM-en din er kjapp Hold deg til den!
Lykke til
Kingston er vel litt oppskrytt etter det jeg har lest. Holder meg til OCZ og Mushkin
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg må si meg enig med de fleste i denne tråden, hvorfor gå for AMD ?
Dette er en oppfatning jeg har hatt i mange år, og de siste 15årene har jeg kun bygget Intelmaskiner, og eneste AMD-baserte maskin jeg har hatt i hus sto som filserver i en veldig kort periode før CPU'en knakk i to av varmgang.

AMD har ikke gjort noe revolusjonerende med sine CPU'er de siste årene, og deretter er selv nye CPU'er idag utdaterte, Intel på sin side har nå sluppet den første CPU-arch redesign siden Pentium-PRO og har brukt mange år med research for å slippe et slikt fantastisk produkt.

Jeg jobber mye med Intel \ AMD baserte servere og siste gen av AMD er ikke noe interessant engang på ytelse hos kunder, og Intel Nehalem sparker så mye rumpe at det er ikke morsomt engang.

Så kan du, spar heller litt opp, kjøp i7 og triple-channel basert oppsett og du vil aldri gå tilbake til den tragiske farsen som heter AMD. (sist gang AMD imponerte meg var i 2003ish da de slapp 64bits CPU'er, uheldigvis var de noen år for tidlig ute, dårlig move).
Sist endret av AtXbYeA; 17. oktober 2009 kl. 18:38.
AtXbYeA: Har du i det hele tatt sett på noen tester av AMD CPU'er? Har du lest hva jeg har skrevet om hva jeg skal bruke den til?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ja, og ja.

Og jeg ga min objektive erfaring med AMD kontra Intel i felten, og tester er like interessante å lese som en våt sokk da hver anmelder har en klar favoritt, og hver eneste test kommer ut motsatt, halvparten av testene vinner AMD, halvparten vinner Intel.
Kan du gi meg et eksempel på et i7/i5 oppsett som vil yte bedre?
Har lest at X4 965 klokker til rundt 4ghz med bedre kjøling, i7 kan også klokkes så langt. Da vil nok i7 yte bedre enn 965.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
AMD 965 har TDP på 140W, i920 har TDP på 130W
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
AMD 965 har TDP på 140W, i920 har TDP på 130W
Vis hele sitatet...
Hvis du faktisk hadde giddet å sett litt bedre hadde du sett at AMD 965 har TDP på 125W.

Electrical/Thermal parameters
Thermal Design Power (W) 125
Vis hele sitatet...
jeg kjører i7-920 på 3,6 GHz for øyeblikket, med denne kjøleren. har også være oppi 4 GHz, men satt ned igjen, for jeg merket igrunn ikke noe forskjell.

skal du noe særlig høyere enn 4 GHz er nok vannkjøling ikke en dum idé
Sitat av jeppfi Vis innlegg
mikkello: Trenger litt bedre kjøling på i7 da.
Vis hele sitatet...
Mente selvfølgelig med ny kjøler.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Hvis du faktisk hadde giddet å sett litt bedre hadde du sett at AMD 965 har TDP på 125W.
Vis hele sitatet...

HDZ965FBK4DGIAMD Phenom™ II X49653400140 W HDZ965FBK4DGIAMD Phenom™ II X49653400140 W http://products.amd.com/en-us/deskto...&f10=False&f11=

Orly ?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
HDZ965FBK4DGIAMD Phenom™ II X49653400140 W HDZ965FBK4DGIAMD Phenom™ II X49653400140 W http://products.amd.com/en-us/deskto...&f10=False&f11=

Orly ?
Vis hele sitatet...
Innrømmer at jeg tok feil der. Har lest det så godt som overalt at den har TDP på 125W, mens det var 945 som hadde TDP på 140W. Men ser ut som om det blir AMD, da den er bedre enn i7 920 under gaming, og jeg sparer 1500,-
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Innrømmer at jeg tok feil der. Har lest det så godt som overalt at den har TDP på 125W, mens det var 945 som hadde TDP på 140W. Men ser ut som om det blir AMD, da den er bedre enn i7 920 under gaming, og jeg sparer 1500,-
Vis hele sitatet...
hvis du i tillegg er AMD fanboy, og føler du støtter dem med kjøpet ditt, ser jeg ingen grunn til at du ikke skal gjøre det



lykke til!
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
hvis du i tillegg er AMD fanboy, og føler du støtter dem med kjøpet ditt, ser jeg ingen grunn til at du ikke skal gjøre det



lykke til!
Vis hele sitatet...
Du skjønner at det er ikke alle som driter penger og kanskje vil ha litt og rutte med andre steder isteden for å kjøpte intel til 2-5 tusen.
Penger er ikke problemet, men til mitt bruk så gidder jeg ikke å legge i 1500,- ekstra fordi Intel er bedre til å rendre ting. Da jeg aldri bruker det.
Sitat av vegardvg1 Vis innlegg
Du skjønner at det er ikke alle som driter penger og kanskje vil ha litt og rutte med andre steder isteden for å kjøpte intel til 2-5 tusen.
Vis hele sitatet...
jeg mener at hvis valget står mellom to "like gode" prosessorer, eneste forskjellen er at AMD er 1,5k billigere, og scorer bedre på det bruksområdet den kommer til å bli brukt i, ser jeg ingen grunn til å kjøpe prosessoren som faktisk koster mest, når man får mest ved å kjøpe den billigste


sikkert rotete skrevet, men det driter vi i nå, kjenner jeg jeppfi rett går han for AMD uansett hva
Du har halvveis rett VivaLatrina, da jeg ikke ser bruken for i7.
Vist jeg husker riktig, så er Intel best å ha vist du vet at CPU'en blir overophetet noen ganger.
Har hørt mange si at vist AMD blir overopphetet streiker den, og du får ikke start på den lengre...

Men Intel gir varsel, eller skrur pc'n av og starter opp med default klokkehastighet.
Så den streiker ikke.

Men det er bare noe jeg har hørt fra f.eks broren min, som jobber mye med PC.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Eller var det bare før AMD streiket av overoppheting?
Før så var vel AMD kjent for dette. Tipper det er rettet opp. Men AMD CPU'n tåler "bare" 62 grader max.
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Før så var vel AMD kjent for dette. Tipper det er rettet opp. Men AMD CPU'n tåler "bare" 62 grader max.
Vis hele sitatet...
Hmm..

For meg virker 62 grader ganske lite. o0
Skjermkortet mitt bruker å være på 45-60 grader når jeg har gamet i flere tiiimer i strekk.
Og det er et Silent-x kort uten vifte da. Og den kjøles extremt fort ned etter spilling og slikt.
Da ligger det på 25-30 grader.

Og vist AMD'n den tåler bare 62 grader, så syns jeg det var lite.
Men, vist du har Coolermaster sin V6'er så blir den ikke så varm
Billig er den og
Sist endret av Ondskap; 17. oktober 2009 kl. 22:12.
Skjermkort og CPU er to forskjellige ting. CPU'n min har aldri gått over 50 grader under load og overklokket. Men det er en Intel E8400 med Noctua kjøler.
Ja vet jo det, men jeg synes fortsatt det var litt lite.
Men vist du har en bra kjøler, og vet at den ikke går over 50-56 grader, så ser jeg ingen grunn til å bruke 1500-2000 kroner ekstra bare pga det.

Har selv brukt AMD en stund, men gikk over til Intel etterhvert.
Men da sparte jeg litt ekstra for å kjøpe den pcn-
Er ikke snakk om penger her. Men hva jeg har bruk for. Intel ligger høyt opp på alt på lista, AMD ligger mest på topp når det gjelder gaming. Og jeg gamer bare og bruker Photoshop til lettere ting.
Det jeg mener, vist du ikke har bruk for en prosessor som egner seg til tung HD redigering osv, og bare skal spille, så er det ingen grunn til å¨bruke 2k på en prosessor som nesten yter det samme, men dårligere til gaming.

Har gått i den fella selv.
Off topic, men PC gaming... Fallt litt av lasset der, ka funke no? Sitt sjøl å vente spennt på Star Wars The Old Republic
AMD 965 + 5870/5850 for å få det billigste og beste.