Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2409
Hallo!

På skolen min som sikkert på de fleste andre, har vi begrensninger på områdene våre. Her på PC'n jeg er på nå, har jeg ikke tilgang til noe i kontrollpanelet eller kommandolinja. Vi har ubegrenset tilgang til brebånd. Er det noe jeg kan gjøe for å få administrator rettigheter? Eller utvide mine muligheter?

P.S. Dette er WinXP Professional.
http://www.astalavista.com/library/o...ck-winxp.shtml

Vet ikke om det virker.
Legg merke til at du skal trykke F8 når du starter maskinen å starte i safe mode og bruke DOS i Windows.

Bruk login navnet Administrator. Det er det som brukes på de maskinene.
▼ ... noen uker senere ... ▼
du kan jo ta å finne cmd.exe som skal ligge en plass i windows/system32 bare søk... kopier den til skrivebordet å reneame den...... jeg pleier å laste den opp til en ftp å gjøre det dær men dette går sikkert å.......
å vips du har nå kommandolinja tilbake =)
Begrensningene på skolen vår er ekstreme.
Null høyreklikking
Null søking
Ingen utforskning
Lærer må være til stede
Godkjenning av printing
Den beste pc`n har 128 ram

Heldigvis har jeg fått en jobb som
It-medarbeider
Datafrikene skal liksom
hjelpe playstation spillerne med å bruke pc`n
Opplevde en som ikke
visste hva internett var.

Ok noen som kan en ENKEL måte å logge inn som administrator
ee glemte en ting en pc har win98 resten har 95
hva slags skole er det her da?

Og jeg som trodde at vår skole hadde verdens værste begrensninger...
One of the good guys
2rs1's Avatar
Ganske utrolig på skolen vår egentlig! Har ikke prøvd, men jeg tviler på at det egentlig er noen begrensninger for hva vi kan gjøre. Og ikke nok med det, dem fikk nye maskiner her etter jul. 15stk 2,53 ghz, 256 ram, 40 gb hd og masse mer... Ganske morsomme økonomitimer på skolen da faktisk, full spilling av cs/dsj hele timen!
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Jeg gjorde noe morsomt på skolen her før vinterferien da jeg fikk beskjed om at den bærbare PC'n jeg deler med to andre skulle inn til kontroll, fordi lærerne mistenkte at det var spill på den:
[list=a][*]Jeg lagde to mapper en til spill, og en til musikk,[*]re-nama dem til respeketive boot.ini og autoexec.bat,[*]skifta ikon til .bat og .ini ikoner[*]sjulte dem og la dem et tilfeldig sted inne i \windows-mappa[/list=a]

På mandag var alt som ikke var skolearbeid (bakgrunnsbilder o.l.) sletta, bortsett fra disse to mappene

nå er jo systemansvarligen vår helt tulling, men det er jo tross alt litt kult å avvæpne ham slik!
det der var faktisk ganske smart.
Opprinnelig postet av SilverKhan
Jeg gjorde noe morsomt på skolen her før vinterferien da jeg fikk beskjed om at den bærbare PC'n jeg deler med to andre skulle inn til kontroll, fordi lærerne mistenkte at det var spill på den:
[list=a][*]Jeg lagde to mapper en til spill, og en til musikk,[*]re-nama dem til respeketive boot.ini og autoexec.bat,[*]skifta ikon til .bat og .ini ikoner[*]sjulte dem og la dem et tilfeldig sted inne i \windows-mappa[/list=a]

På mandag var alt som ikke var skolearbeid (bakgrunnsbilder o.l.) sletta, bortsett fra disse to mappene

nå er jo systemansvarligen vår helt tulling, men det er jo tross alt litt kult å avvæpne ham slik!
Vis hele sitatet...
det der var jævla smart! det må jeg huske på!
Det er jo ikke så vanskelig å fullstendig endre en mappe
endre navn
endre filtype
endre ikon
og vips så har du en helt ugjenkjennelig mappe
One of the good guys
2rs1's Avatar
Det kan jo ikke være så vanskelig å lure en systemansvarlig, iallfall ikke de jeg har vært borti. Man kan jo bare skjule mappa langt inn i programfiler eller windows/system eller noe. Tviler sterkt på at de går inn der og sletter noe..

SilverKhan: Går det ann og rename en mappe til å bli en fil? Det visste jeg ikke.
Maddy: Du kan gjerne stappe punktumer inni ett mappenavn, samt bytte ikon på den slik at den ser ut som en annen fil.
En mappe er en fil...
One of the good guys
2rs1's Avatar
Når jeg gjorde det ble bare mappa hetendes Ny mappe.jpg og jeg fikk ikke lov til å bytte noe ikon på den...
Ministry of Love
sptz's Avatar
eller dere kan lage en mappe som du kaller "ditt navn"privat dermed så har ikke administratoren rett til og gå igjenom mappen. han har bare lov til og søke gjennom etter mistenklige filer. Om IT-ansvarlige vet dette er en helt annen sak. Det kan også tenkes at du har inngått en særavtale med skolen når det gjelder bruk av PC da kan det godt henne at du har sagt i fra deg dine rettigheter.
Opprinnelig postet av spetznaz
eller dere kan lage en mappe som du kaller "ditt navn"privat dermed så har ikke administratoren rett til og gå igjenom mappen. han har bare lov til og søke gjennom etter mistenklige filer. Om IT-ansvarlige vet dette er en helt annen sak. Det kan også tenkes at du har inngått en særavtale med skolen når det gjelder bruk av PC da kan det godt henne at du har sagt i fra deg dine rettigheter.
Vis hele sitatet...
IT-anvarlig har rett til å søke gjennom alt på pc'en (siden det bare skal være skolearbeid osv.)! Du kan heller legge åpnings passord på hvert dokument som skal være privat!
Slipper alt det derre der jeg, er admin på skolen med fulle rettigheter
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Tnx for rosen...

Maddy: du kan kalle den hva som helst i xp, også ting som inneholder punktum f.eks boot.ini, poenget ar at mange systemansvarlige ikke er klar over dette og de ville aldri finne på å slette autoexc.bat eller boot.ini eller config.sys eller hvafaen du kaller den bare det høres system-aktig ut... jeg gjemer ofte ting som f.eks winssys32x.dll ol. ingen som tenker to ganger over sånt
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Redstorm: hvilken skole går du på jeg ser du er fra Nesodden, hvis du går på Nesoden Videregående, da er du kansje en av gutta på loftet???
Opprinnelig postet av SilverKhan
Tnx for rosen...

Maddy: du kan kalle den hva som helst i xp, også ting som inneholder punktum f.eks boot.ini, poenget ar at mange systemansvarlige ikke er klar over dette og de ville aldri finne på å slette autoexc.bat eller boot.ini eller config.sys eller hvafaen du kaller den bare det høres system-aktig ut... jeg gjemer ofte ting som f.eks winssys32x.dll ol. ingen som tenker to ganger over sånt
Vis hele sitatet...
For å være helt på den sikre siden kaller du gjerne mappa "Win.com" og har en exe-fil som ikon! Den er vell den siste filen en IT-ansvarlig vil slette! (Windows leter etter filen Win.com (windows mappa) for å få starta windows)
Jeg går i Oslo, Oslo Private Gymnasium for å være exact
Opprinnelig postet av SilverKhan
Maddy: du kan kalle den hva som helst i xp, også ting som inneholder punktum f.eks boot.ini, poenget ar at mange systemansvarlige ikke er klar over dette og de ville aldri finne på å slette autoexc.bat eller boot.ini eller config.sys eller hvafaen du kaller den bare det høres system-aktig ut... jeg gjemer ofte ting som f.eks winssys32x.dll ol. ingen som tenker to ganger over sånt
Vis hele sitatet...
Er det ikke eiere og grupper i Windows eller?

System ansvarlige bør jo ha litt oversikt over det, eller så er man vel system uansvarlig...
Ministry of Love
sptz's Avatar
Dweep: Nei når det kommer klart frem at innholdet i mappen er av privat karakter har han/hun bare lov til og søke igjenom etter mistenklige filer og mapper. Men hva som er mistenklige filer kommer jo an på om det er en PC som du bruker hele tiden eller om det er en PC som alle på skolen kan bruke. Det er klart at det finnes flere private dokumenter på en PC man har for seg selv en en man deler med hele skolen.

Men jeg lurer på en ting er det bare på vår skole de gjør det så smart som og sette inn to disker den ene til OSet og den andre til det du produserer. dermed ghost de bare den ene disken en gang i blant. Dette skjer uten forvarsel (vis du ikke følger med på når det kommer store oppdateringer/bug fix av windows, neste ghost kommer vel i april da sp 4 kommer ).

[edit]
fxxked: de fleste "system ansvarlige" på skoler er vel egentlig "system uansvarlige"
[/edit]
Sist endret av sptz; 5. mars 2003 kl. 14:41.
Opprinnelig postet av spetznaz
Men jeg lurer på en ting er det bare på vår skole de gjør det så smart som og sette inn to disker den ene til OSet og den andre til det du produserer. dermed ghost de bare den ene disken en gang i blant. Dette skjer uten forvarsel (vis du ikke følger med på når det kommer store oppdateringer/bug fix av windows, neste ghost kommer vel i april da sp 4 kommer ).

[edit]
fxxked: de fleste "system ansvarlige" på skoler er vel egentlig "system uansvarlige"
[/edit]
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke uansvarlig
anyhow, vi ble pålagt av skolestyret her for en måned siden at vi måtte ghost'e en gang i blant
vi prøvde å si i fra at det var bare noe dritt, men neeeei da, vi måtte gjøre det...
The Rhymenocerous
polle's Avatar
på skola mi har alle eget login og pass, men ingen bruker det. sånn nå vet dere det.
Hvorfor er det så ufattelig gøy å skaffe seg andre rettigheter enn de dere er gitt på skolen? Når dere er på skolen kan dere vel ff klare å gjøre skoleoppgavene uten administrator rettigheter. Skal dere loke med alt mulig annet så kan dere gjøre det hjemme. Om du bare gjør dritt og klurer på skolen kan du værse god holde deg hjemme.

(Her har jeg mest lyst å skrive noe stygt som betegner dere, men av ren fornuft lar jeg være)
Ja, what's the point?! OOOO! Jeg kan nå net send'e ALLE på hele nettverket 1032943k ganger! Og jeg kan lage masse dritt på hele pc'en! Så utrolig morsomt... not!
King of Spooning
Acidous's Avatar
Men ingen har så leet hax0r skills som meg, nei.

Hacka serveren på skolen.
Ramla egentlig tilfeldigvis over måten å gjøre det på, men jaja, sånn kan det gå.

Vurderte å se hva jeg kunne få til med "Store-Styggen" som står i Stavanger, men med mine skills ville de sikkert ha bøsta meg før jeg hadde rukket å komme inn engang.
edit; oj, det var offtopic til SilverKhan.. sorry

Kjør PGP.. så lenge sysadm ikke har passord har han ikke sjans i verden til å sjekke hva som ligger på pgp-disken. Hvis han hadde hatt peil nok til å komme inn, hadde han aldri i verden jobbet på en skole ..Pgp-disken kan jo herjes med sånn at den ser ut som en vanlig windowsfil den og, bare at den er kryptert og passordbeskytta..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Opprinnelig postet av TipeX
Hvorfor er det så ufattelig gøy å skaffe seg andre rettigheter enn de dere er gitt på skolen? Når dere er på skolen kan dere vel ff klare å gjøre skoleoppgavene uten administrator rettigheter. Skal dere loke med alt mulig annet så kan dere gjøre det hjemme. Om du bare gjør dritt og klurer på skolen kan du værse god holde deg hjemme.

(Her har jeg mest lyst å skrive noe stygt som betegner dere, men av ren fornuft lar jeg være)
Vis hele sitatet...

hmm.... Har veldig på følelsen at det er maaaaange år siden du slutta på videregående. Er du en lærer som prøver å banke inn litt vett i oss unge? Må jo få lov til å ha det litt gøy på skolen, ellers ender man opp som meg :P ( slutta just, skjeda livet av meg)
Better than thou.
Det er ikke akkuratt meningen at skole skal være en lek heller.

Forøvrig er jeg veldig enig med TipeX (som såvidt jeg vet går siste på VGS nå..?)
har systemansvarlig satt opp egne subnett og switcher/routere for hvert klasserom. Uansett hvor my administrator tilgang man skulle klare å få på en maskin i elevrommene, blir man ikke mer enn konge på akkurat den boksen.

"Can't be king of the world when you are a slave to the grind" - Seahags
Er veldig enig enig med Carlo og TipeX, skole er ikke noen lek.. Den tiden var i barnehagen, ikke for å være nedverdigende..
halve moroa med pc på skolen er vel å komme rundt eventuelle sperrer? ;D
Og det går fint an å jobbe med faget i timene og andre ting (leke) i fritimene.
Om man vil jobbe eller ei bestemmer man selv, uavhengig av om man har pc eller ikke. Det går uansett bare utover vedkommende.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Gammel Traver
lockhead's Avatar
Opprinnelig postet av Dweep
IT-anvarlig har rett til å søke gjennom alt på pc'en (siden det bare skal være skolearbeid osv.)! Du kan heller legge åpnings passord på hvert dokument som skal være privat!
Vis hele sitatet...
Men de kan fortsatt slette dem og det er poenget.
▼ ... over en uke senere ... ▼
På skolen vår har vi noen sinnsyke sperringer på maskinene.
De kjører Windows 98, og du har ikke mulighet til å lagre noe på skrivebordet (det er helt tomt), du kan heller ikke høyreklikke på det. Du kan ikke bruke CD-ROM eller diskettstasjonene. Du kan ikke gå inn på disken, å skrive c i ie gjør ingenting.
Den eneste mappen du kommer deg inn på er My Documents, der ligger det et lite program, jeg husker ikke helt hva det het, men der er det hvertfall mulig å skifte om på alle begrensningene på maskinen. Kanskje dere andre som bruker skolemaskiner med sperrer også kan få maskinen 'låst opp' vedhjelp av samme metode.