Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1095
Sliter litt med å finne ut hvilken ram jeg burde kjøpe til mitt stasjonære oppsett. Jeg har Intel Core i5-750 prosessor og ASUS P7P55D hovedkort.

Har sett på disse:
Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8
Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 4GB
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL8
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6GB
OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 6GB KIT
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 6GB, CL9

Jeg lurer mest fordi det står "for i5 og i7", bare "for i7", 1,5V, 1,65V og forskjellig frekvens osv. Vet heller ikke hva som regnes som kvalitetsbrikker og ikke - samt at jeg har hørt at ASUS hovedkort og OSZ-brikker er dårlig kombo. Har også hørt at i5 burde ha ram med 1,5V spenning, ikke 1,65V (?).

Så kan noen gi meg en pekepinn om hva som er den beste rammen her (evt. komme med andre forslag?). 4GB eller 6GB kit er ikke så nøye, men prisen burde ligge tett på tusenlappen. Kan evt. kjøpe en 4GB kit til når jeg har mer penger.

Takk - håper det ikke ble for mye surr!
Minne har plutselig enda mye mer å si også med Nehalem mtp at minnekontrolleren nå ligger i CPU kontra på northbridge.

Intel har nok en egen chart for hvilke spesifikasjoner minnet bør ha hvis du slår opp CPU'en i deres data-ark.
Ah, OK. Takk. Leste om Nehalem nå og ble litt klokere. Da burde det jo definitivt være en chart på Intel sine sider... Får fortsette å lete etter det.

Men rent generelt - er det noen produsenter av ram jeg burde gå for/styre unna? Så lenge jeg finner denne oversikten over hvilken spenning osv. rammen sammen med i5 burde ha, er det vel likevel valget mellom Kingston, OSZ, Corsair, G-Skill, Mushkin, Crucial osv. Noen generelle oppfatninger og subjektive erfaringer her?
Man kjøper bør kjøpe 6GB for i5/i7,for og få utnyttet den nye minnekanal(i5/i7 har 3 minnekanaler)
Har også hørt at i5 burde ha ram med 1,5V spenning, ikke 1,65V (?).
Vis hele sitatet...
Intel har en anbefaling for i5/i7 på 1.5V +/- 5%.
1,65V går nok veldig fint,ikke sikkert du trenger 1.65v dette bør alltid testes.
Du tester i memtest86+,bruk test-5 den slår alltid ut først viss brikkene får for lite spenning.

Disse har lave minnetilgangstider(CL7) og kjører på 1600mzh.
Ikke så mye som skiller mellom merkene,dette er man mere opptatt av viss man skal overklokke brikkene.
Derfor er disse de beste av dem du har listet opp.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=421286
Sist endret av snippsat; 5. oktober 2009 kl. 14:18.
Sitat av snippsat Vis innlegg
Man kjøper bør kjøpe 6GB for i5/i7,for og få utnyttet den nye minnekanal(i5/i7 har 3 minnekanaler)
Vis hele sitatet...
Til info: Core i5 og i7 på LGA1156 har to minnekanaler, Core i7 på LGA1366 har tre. Mao. bør man bruke 2/4 brikker på LGA1156 og 3/6 brikker på LGA1366.
Sist endret av Nichotin; 5. oktober 2009 kl. 15:07.
Tusen takk for usedvanlig konsis info.

Snippsat: Flott. Skjønner at 1,5-1,65V er relativt uvesentlig. CL7 på 1600MHz er også å foretrekke. Fint du nevner overklokking, siden jeg trolig ikke kommer til å begi meg utpå med dette. Men mulig jeg kjøper 4GB til å begynne med (for så å kjøpe 4GB til), med tanke på det Nichotin sier.

Nichotin: Fint du korrigerer. Da skjønner jeg forøvrig hvorfor mange i7-oppsett kun har 6GB/12GB; ikke 8GB osv
Jeg er fortsatt litt usikker på valget av ram-brikker. Jeg har derfor lyst til å spørre et litt (mulig) rart spm:

Mye ram eller bra ram?

Skal jeg kjøpe denne kiten (totalt 4GB), eller fire av disse (totalt 8GB)?

Kommer trolig til å kjøpe 4GB til når lommeboka blir fylt igjen, men også deilig å ha alt på plass med en gang. Dessuten kjøper jeg gjennom firmaet til bror nå og sparer litt penger på det. Det gjør jeg ikke senere.
Dersom du har et chipset med triplechannel skal du ikke kjøpe noen av de.

Har du et low-end dual-channel chipset kjøper du uansett hvem av de du vil.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dersom du har et chipset med triplechannel skal du ikke kjøpe noen av de.

Har du et low-end dual-channel chipset kjøper du uansett hvem av de du vil.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer til å ha et i5-oppsett.

Poenget er om jeg skal kjøpe de billigste 8GB eller om jeg trenger å gå opp i pris/ytelse (og da starte med 4GB). Kommer ikke til å klokke noe som helst.