Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5878
Er i en diskusjon med et vennepar. Den ene liker litt alkohol den andre ikke noe.

Liker å ta et glass på kvelden. Et glass vin. En likør eller kanskje en schnapps. Tar stort sett kun den ene. Ikke hver kveld med kanskje 3-5 kvelder på uke. Fester ikke i helgene. Men er ute på helaften kanskje 3-4 ganger i året. Full pakke da.

Problemet er en partner som mener vennen er i faresonen for å bli alkoholiker og som sier det må kuttes ned.


3-5 glass vin eller 3-5 glass likør gjør da ingen til alkoholiker?

Føler det er festbremsen som har unormalt strenge krav til alkoholforbruk, hva tenker andre. Ja jeg vet, jeg skulle ikke gått inn på den diskusjonen men nå er det gjort....
Sist endret av random67489; 14. juni 2019 kl. 01:50.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
det er endel om det er ofte. 5 enheter alkohol er ikke lite. alt over 2 enheter tenker jeg er mer enn kos. en til måten er stort sett greit. kanskje 2. 3-4 begynner å bli drikking imho men dette kjenner man mest selv.

er selv veldig med partner som sier i fra, men lær meg velge selv. ble en periode her med 4 øl et par ganger i uka. kjenner stor forskjell på formen nå 5 uker med kun lettøl..
De offisielle anbefalingene fra den danske Sundhedsstyrelsen er i dag at menn maksimalt skal drikke 14 enheter i uken, mens kvinner ikke skal over 7. Ifølge Sundhedsstyrelsen bør man ikke drikke for helsens skyld.
Vis hele sitatet...
Kilde: https://forskning.no/hjertet-alkohol...lkohol/1248644

Hvis den drikkende parten ligger på 3-5 enheter alkohol -i uka- kan du trygt be festbremsen roe seg.
Sist endret av lsrr; 14. juni 2019 kl. 02:12.
Det høres ut som det er snakk om 3-5 glass i uka? Det ser ikke jeg på som noe problem i seg selv.
Men hvis denne vennen f.ex blir i dårlig humør eller sliter med å sove hvis han ikke får drinken sin, stiller det seg nok annerledes.
Nå er det jo bevist at alkohol gjør at man slapper av og da å ta seg et glass etter jobb er jo helt forståelig. Det kan være at når partneren har et helt annet syn på hva er normalt forbruk skal være at det blir problematisk selv ser jeg ikke problematikken.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Spørs vel hvor mye det er i glasset? 4-5 ganske fulle vinglass er vel fort en hel flaske og det er mye hver dag.
Såvidt jeg forstod krangelen så gjelder altså ett glass vin per kveld. Ikke 4 eller 5 glass per kveld. Eller et glass likør.
Nå finnes det selvsagt vinglass som rommer flere liter men her velger jeg å tro at de har normale glass som de aller fleste av oss. Og det virker som alkoholen drikkes omtrent annenhver dag. Så tre-fire kvelder per uke. Og da ett glass vin. Min første tanke var at feks på kontinentet så drikker mange ett glass vin per dag. Og selv det virker jo å gå greit, i syd-europa er det vel mer regelen enn unntaket?

Kjenner bare jeg føler det blir en måte å skape drama når det ikke finnes noe reelt å skape drama om. Aldri sett på min venn som tørst eller drikkfeldig. Og med mindre det drikkes i skjul eller lyves om mengder eller hyppighet så ser ikke jeg problemet. Da virker det mer som festbremsen bare forsøke å skape noe drama for å få et slags overtak.
Kommer jo an på om vedkommende har en rushistorikk.

Er dette en person som tidligere har brukt andre rusmidler noen få ganger i uken, før bruken har eskalert, kan jo også alkoholbruken eskalere.

Noen har mindre kontroll enn andre.
"Øko-Terrorist"
3-5 enheter i uken med 3-4 utskeielser i året er nok ingenting å bekymre seg over. Høres ut som et sunt forhold til Alkohol. Har ca samme forbruket selv og oppga det til myndighetene når jeg skulle ha sikkerhetsklarering uten problemer.
Sist endret av tr80r; 14. juni 2019 kl. 09:23.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Et glass 4 x i uka ser jeg på som harmløst. Det gjør de fleste andre også. Samme med en øl. Var jo det jeg prøvde å forklare. 1-2 er veldig harmløst. Mer enn det på samme dag kan tenkes på som litt drikking.

Høres ikke bra ut med sånn dame. Sikkert sjalu siden han var besøk og ikke henne. Veit ikke. Damer kan reagere på mye rart å ta det ut på helt andre områder så ikke sikkert det er det hun egentlig er sur over. Hehe
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nja det blir jo som med alle som tenker at en joint eller to om kvelden går bra og ikke er misbruk eller avhengighet fordi man ikke røyker seg mornings i det minste. Jeg syns ikke man er en streng partner når man syntes et glass likør nesten hver dag er mye. Du kaller partnern for en festbrems, men det er ganske kjipt for han/hun å være sammen med en som er pussa hver dag, vil heller si det er den som drikker her som ødelegger stemninga i forholdet. Tviler på at partneren sier fra for å skape drama, men fordi vedkommende bryr seg om kjæresten sin. Det er faktisk sånn alkoholisme kan utvikle seg.

Tidligere historikk forhold til rus har jo også noe å si for hvor grensa burde gå her. Du skriver at vennen din tar den helt ut med full pakke 4-5 ganger i året, ca annenhver måned da. Å ta den helt ut med full pakke er gjerne synonymt med å oppføre seg idiotisk, kanskje ødelegge tillitten i forholdet ved å ikke komme hjem eller kunne gjøre rede for hvor man er, spy ut badegulvet når man kommer hjem og kanskje pisse ut senga. Som da kjæresten må belastes med og vaske opp fordi den som dro den helt ut på fylla ligger som et nytteløst slakt de to neste døgnene. Om det er noe sånt som er tilfelle så skaper jo alkohol negative assosiasjoner for partnern og hun vil gå å være redd for når neste gang skjer igjen og mislike at han drikker i det hele tatt.

Det er en greie mellom de det gjelder, og de har tydeligvis forskjellige grenser. Alle grenser skal respekteres, ingen som setter grenser er kjip men den som tøyer de burde kanskje respektere partnern sin litt mere, eller innse at man har for forskjellige prioriteringer og verdier og skilles.

Forøvrig så veit du jo ingenting om denne vennen din blir truende, trakasserende, voldelig eller seksuelt påtrengende mot hennes vilje, etter et glass likør eller schnapps heller. Nå tenker du sikkert at det veit du han ikke er for du kjenner han, men du veit faktisk ikke åssen han er bak husets fire vegger med dama si når han drikker. Du tenker sikkert at nei det veit du at han ikke er typen til, men det tror også alle andre som kjenner en volds eller voldtektsmann. De fleste tror de ikke kjenner noen som er det, at kompisene sine er greie og rolige folk. Men kun dama som bor med de bak fire vegger kjenner åssen de er når masken dems faller.

En av de mest ordentlige, karismatiske, snille og empatiske karene jeg har møtt, viste seg å gi dama si juling hver måned og trakassere hu hver gang han drakk. Vi trodde også først at det bare var dama som var sjalu og kontrollerende som prøvde å nekte han å drikke en pils eller to, vold er jo ikke noe man prater åpent om. Men etter hu havna på sykehus med hodeskade og knekte ribbein fortalte hun at det var derfor og først da skjønte vi hvor kontrolleringa hennes kom fra.

Så det kan være ganske farlig å blande deg i sånne diskusjoner å si til vennen din at det er dama som er festbrems her og at han ikke må høre på hu. Prøv heller å få han til å tenke, ved å spørre han om det kanskje er noe med oppførselen hans som gjør at hun ikke har det bra når han drikker.
Nja det blir jo som med alle som tenker at en joint eller to om kvelden går bra og ikke er misbruk eller avhengighet fordi man ikke røyker seg mornings i det minste.
Vis hele sitatet...
@Fri Knølhval Nei du kan ikke sammenlikne det med å røyke tjall. Tjall er ulovlig for det første, og for det andre vil et tjallforbruk slik du nevner gjøre at slike personer ikke kan kjøre bil uten å frykte for å miste lappen og bli bøtelagt for ruskjøring.

Jeg syns ikke man er en streng partner når man syntes et glass likør nesten hver dag er mye. Du kaller partnern for en festbrems, men det er ganske kjipt for han/hun å være sammen med en som er pussa hver dag, vil heller si det er den som drikker her som ødelegger stemninga i forholdet.
Vis hele sitatet...

Det er ikke snakk om drikke seg brisen eller pussa. Det er ett glass!
Personen det gjelder drikker så lite at det ikke påvirker evnen eller lovligheten til å kjøre bil dagen derpå. Og er også innenfor 8 timers regelen som mange yrkessjåfører kjenner til. Og vi snakker annenhver dag, ikke "nesten hver dag".

Jeg føler festbremsen kjører med åpne øyne rett i veggen med slike krav.


Alle grenser skal respekteres, ingen som setter grenser er kjip men den som tøyer de burde kanskje respektere partnern sin litt mere, eller innse at man har for forskjellige prioriteringer og verdier og skilles.
Vis hele sitatet...

Du sier ingen som setter grenser er kjip. Det kan jo i og for seg høres både rett og fornuftig ut. Men du kan ikke sette grenser for andre enn deg selv. Jeg kan ikke sette en grense for hvor mye du drikker. Eller hvor mange kvikk-lunsj du spiser per år.

Grenser i forhold til egen person og egen seksualitet skal alltid respekteres, men grensesetting for andre voksne personer gjelder ikke på samme måten. Festbremsen må gjerne sette en grense for seg, sin kropp og sin egen intimsfære, men festbremsen kan faktisk ikke forvente eller kreve at festbremsen kan sette en grense for sin partner. Ingen kan detaljestyre et annet voksent menneske.

Du skriver at vennen din tar den helt ut med full pakke 4-5 ganger i året, ca annenhver måned da..
Vis hele sitatet...
Nei jeg skrev ta den helt ut 3-4 ganger per år, altså er vedkomne full 1 gang per i løpet 3-4 måneder. Å ta seg et glass annenhver kveld gjør jo ikke at partneren "blir pussa nesten hver kveld". Føler du prøver å gjøre mer ut av dette enn det egentlig er? Kanskje du er selveste festbremsen? Tenk hvor ironisk det ville vært? At du plutselig diskuterer noe som har med deg selv å gjøre uten at du vet det

Partneren som er glad i et glass har ingen rushistorikk. Og har aldri vært fast inventar på skjenkesteder. Ble ansett som "kjedelig" av mange fordi det har vært svært lite fyll i partnerens liv, det inkluderer også ferier, sydenturer russetid etc.

Vedkomne må da kunne kose seg litt i hverdagen uten at det skaper drama? Slik jeg ser det må det nesten være et slags kontrollbehov som ligger til grunn for all dramatikken. De bor og lever sammen og det må være mulig å skjelne bruk fra misbruk?

Ja jeg vet jeg burde ikke involvert meg, men nå var jeg over hos dem når dette ble et tema. Ett glass rødvin be konsumert og så kom en lang tale som ble tatt rett foran meg og jeg foreslo å stikke men da ble jeg involvert på direkte spørsmål fra festbremsen. Og nei jeg bruker ikke ordet festbrems rundt noen av dem. Brukte det her for å skille de to fra hverandre.

Å ta den helt ut med full pakke er gjerne synonymt med å oppføre seg idiotisk, kanskje ødelegge tillitten i forholdet ved å ikke komme hjem eller kunne gjøre rede for hvor man er, spy ut badegulvet når man kommer hjem og kanskje pisse ut senga.
Vis hele sitatet...
Nei full pakke er ikke i nærheten av det du tenker på. Full pakke er i dette tilfellet helaften i forbindelse med jobb og eller klienter. Der det spises på en ok restaurant med drikke til maten og kvelden avsluttes i baren. Det er ikke snakk om å henge i taklamper, drikke til de pisser på seg eller denger dørvakta. En helaften i jobbsammenheng kan jo også forekomme i ukedager der det er jobb dagen etter, og alle må holde igjen for å prestere på jobb dagen etter. Så ingen flatfyll uten hemninger. Bare noen rolige drinker. Slike helaftener skjer max 3 ganger per år.

Og heller ikke på det årlige julebordet er det flatfyll, vennen min er leder i bedriften og må dermed sette standarden gjennom egen oppførsel. Pluss at på julebordet er de faktisk begge to, slik at festbremsen vet jo at partneren oppfører seg skikkelig og driver med tull og tøys. Og det hender også festbremsen er med på helaften med jobben til partneren om det er andre der som også bringer partner med seg.

Forøvrig så veit du jo ingenting om denne vennen din blir truende, trakasserende, voldelig eller seksuelt påtrengende mot hennes vilje, etter et glass likør eller schnapps heller.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt, tror du at noen blir nærmest voldtektsmann etter ett glass vin en kveld? Her tror jeg det er du som bør lese tråden en gang til og justere det bildet du har har fått i hodet. For det er ikke snakk om vold i heimen, det er ikke snakk om seksuelt pågåenhet eller trakassering. Det tråden handler om er hvorvidt det er greit at partner gjør rett i å nedsette drikkeforbud for partner, eller å skape dårlig stemning rundt ett glass vin - annenhver kveld faktisk.



Sitat av Lima Vis innlegg
Spørs vel hvor mye det er i glasset? 4-5 ganske fulle vinglass er vel fort en hel flaske og det er mye hver dag.
Vis hele sitatet...

Lima beklager dårlig formulert første post, ser at den kan forvirre. Vi snakker om ett glass vin per kveld. Eller en likør. I et lite likør glass. Og de har vel som andre i møblerte hjem ordinære vin og likørglass.

Vi snakker altså om maksimalt 4-5 glass vin per uke.

Ble ting mer lesbart nå?
Sist endret av random67489; 14. juni 2019 kl. 17:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Festbremsen er sikkert samme type som den anonyme festbremsen som skrev det enorme blogginnlegget over her. Kontrollfreakere og manipulatorer kommer i alle farger og former, og de elsker å leve gjennom andre ved å micromanage dem. Forferdelig!

Hvis man blir helt mina gerhardsen-actis-style av at samboer tar seg et vinglass til maten noen ganger i uka er det DU som har et problem. Eller rettere sagt, du har det kanskje så bra at du bare må *ha* et problem, og gjerne et som får andre til å føle seg dårlig.
Egentlig tenkt litt i samme bane våtfisk. At det virker som det skal lages problemer av noe som ikke er et problem.
Det er altså ingen tidligere rushistorikk?

Da ser jeg virkelig ikke problemet mer et glass i ny og ne.

For min del fungerte det relativt dårlig, da jeg har en lang rushistorikk omfattende de fleste stoffer.

Dette var en god stund etter å ha avsluttet annen bruk, men havnet likevel farlig nær grensen for å bli noe mer enn en alkohol-liker.
Jeg er helt enig i at det alkoholforbruket du skisserer er uproblematisk. Men jeg tror jeg ville vært litt forsiktig med å hoppe til konklusjoner angående motivet til denne personen. Det kan jo hende vedkommende har en bakgrunn som gjør at bekymringen helt reell, om aldri så ubegrunnet.

Uansett, hvis målet er å berolige en bekymret person, så er dette:

Sitat av random67489 Vis innlegg
Kjenner bare jeg føler det blir en måte å skape drama når det ikke finnes noe reelt å skape drama om.
Vis hele sitatet...
virker det mer som festbremsen bare forsøke å skape noe drama for å få et slags overtak.
Vis hele sitatet...
Sitat av PapaMarathon Vis innlegg
Høres ikke bra ut med sånn dame. Sikkert sjalu siden han var besøk og ikke henne. Veit ikke. Damer kan reagere på mye rart å ta det ut på helt andre områder så ikke sikkert det er det hun egentlig er sur over. Hehe
Vis hele sitatet...
Sitat av random67489 Vis innlegg
Slik jeg ser det må det nesten være et slags kontrollbehov som ligger til grunn for all dramatikken.
Vis hele sitatet...
Sitat av Våtfisk Vis innlegg
Kontrollfreakere og manipulatorer kommer i alle farger og former, og de elsker å leve gjennom andre ved å micromanage dem. Forferdelig!
Vis hele sitatet...
du har det kanskje så bra at du bare må *ha* et problem, og gjerne et som får andre til å føle seg dårlig.
Vis hele sitatet...
Sitat av random67489 Vis innlegg
At det virker som det skal lages problemer av noe som ikke er et problem.
Vis hele sitatet...
... et utrolig dårlig utgangspunkt for å oppnå det.
Sist endret av *pi; 15. juni 2019 kl. 00:05.
Ja jeg kan godt ta den PI, kanskje var jeg for rask til å konkludere. Men da må det ligge noe annet bak vel? Det virker ikke særlig rasjonelt å lage styr rundt et så moderat alkoholkonsum? Svært mange drikker jo mer på et par helger en det min venn drikker i løpet av et helt år.

Hva tror du kan ligge til grunn? Barn av alkoholiker(e)? Kanskje en egen rusfortid som er holdt hemmelig? Overdreven forventning om at partner skal ha en asketisk livsstil? Eller var det kanskje det at min venn hadde tatt av seg sokkene i sofaen og latt de ligge å slenge på stuegulvet? Eller var det kanskje frustrasjon over at jeg var på besøk som fikk det til å koke over? Altså kan det ha vært noe annet i forholdet som skapte friksjon eller frustrasjon også ble det en bare en måte å få ut frustrasjon på?

Er skikkelig forvirret for jeg har aldri sett på min venn som en som er i faresonen mtp rus. Og når dette først ble et tema så var det tydelig at det var engasjement for det ble en ganske lang enetale der det var lite rom for innspill og konklusjonene som ble dratt var temmelig drøye slik jeg opplevde det. Nå er jo jeg en konfliktsky person så kanskje reagerte jeg unormalt sterkt på dette, men jeg var der da det smalt og ble dratt inn i det fordi vi satt med hver vårt glass. Tilbød meg å dra men fikk beskjed om jeg kunne bare høre det jeg og, for dette var et alvorlig problem og ikke noe som skulle skjules.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hva tror du kan ligge til grunn? Barn av alkoholiker(e)? Kanskje en egen rusfortid som er holdt hemmelig?
Vis hele sitatet...
Noe sånt er kanskje det første jeg hadde tenkt, at h*n har dårlige opplevelser med f eks forelder eller ekspartner som drikker. Selvsagt, det finnes jo kranglete og manipulative kontrollfriker også, men det burde manifestere seg på flere områder i så fall. Det virker uansett drøyt å ta oppvasken mens man har besøk. Men ofte er det nå en eller annen grunn til at folk reagerer som de gjør, så en prat der man tar vedkommendes følelser alvorlig er kanskje på sin plass (det betyr selvsagt ikke at man må etterkomme kravet).
Sist endret av *pi; 15. juni 2019 kl. 01:55.
Hehe selv skal jeg holde meg langt unna denne diskusjonen fremover, den får de to ta på privaten for lukkede dører. Det at jeg lagde tråden var kanskje mest gjort i frustrasjon fordi jeg virkelig ikke klarte å knekke koden om hvorfor dette ble en så stor sak og ikke minst at jeg følte jeg ble litt uskyldig blandet inn i dette. Samtidig ønsket jeg innspill på hva tanken bak var. For jeg følte det der og da som at dette ikke var reelt og at det på en måte var unødig drama som ble veldig overspilt og dramatisert til fulle. At festbremsen nærmest ønsket full åpenhet om at partneren er alkoholiker og det må alle vite. Det kunne i for seg vært greit om situasjonen var reell men føler vel at en så liten mengde alkohol annenhver dag er mer på linje med å drikke et glass blåbærsaft enn alkoholisme.

Sær som jeg er så blir jeg fort litt opphengt i slikt. Hvorfor folk reagerer enkelte som dem gjør. Hva som gjorde at dette ble et tema og hvorfor ble det et tema for "åpen scene" fremfor etter at jeg var dratt?

Tror ikke jeg fikk sagt så mye annet enn at jeg gjetter på at øynene må ha rullet i huet på meg og godt mulig jeg ubevist også ristet på hodet mens det pågikk. Var en merkelig situasjon.
Høres jo helt absurd ut.

Har du prata med kameraten din etterpå?
Et glass rødvin om kvelden er vanlig blant svært mange kulturer. Alkolisme er ellers et svært så defust begrep, og som med svært mange rusmidler handler det vel om når rusmiddelet har kontroll mer over deg en du over det og i hvilken grad det styrer livet. Her er det en sterk overdrivelse.
Anonym bruker
"Trekantet Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er enig med den som skriver at du vet ingenting om hvordan kompisen din blir mot henne bak husets lukka dør, selvom det bare er et glass så det er en diskusjon du ikke burde ta part i. Nå er det en ny tråd her inne om kjærestevold i rus og jeg har selv vært gjennom det. Hadde han tatt bare to øl i sofaen etter jobb så knuste han tallerkenen i veggen og kalte meg udugelig bare fordi potetene måtte koke litt lenger. Andre beskrev han som en sympatisk og oppegående fyr så kameratene hans hatet meg når jeg nektet han å drikke med de for han var som jekyl n hide så fort han kom inn døra igjen hjemme. Jada jeg posta eksemplariske kjærestebilder på facebook og bortforklarte vektnedgang med medisiner, men kom av mistrivsel pga mishandling og trakassering. Men seff er det alltid offeret som er partypoopern og den det er noe galt med for å sette grenser! Idiota! Kjærestevold er vanligere enn man tror og 1 av 3 jenter har eller kommer til å oppleve det så ta å bruk huet litt før du kaller de kontrollfreaks og festbrems.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er enig med den som skriver at du vet ingenting om hvordan kompisen din blir mot henne bak husets lukka dør, selvom det bare er et glass så det er en diskusjon du ikke burde ta part i. Nå er det en ny tråd her inne om kjærestevold i rus og jeg har selv vært gjennom det. Hadde han tatt bare to øl i sofaen etter jobb så knuste han tallerkenen i veggen og kalte meg udugelig bare fordi potetene måtte koke litt lenger. Andre beskrev han som en sympatisk og oppegående fyr så kameratene hans hatet meg når jeg nektet han å drikke med de for han var som jekyl n hide så fort han kom inn døra igjen hjemme. Jada jeg posta eksemplariske kjærestebilder på facebook og bortforklarte vektnedgang med medisiner, men kom av mistrivsel pga mishandling og trakassering. Men seff er det alltid offeret som er partypoopern og den det er noe galt med for å sette grenser! Idiota! Kjærestevold er vanligere enn man tror og 1 av 3 jenter har eller kommer til å oppleve det så ta å bruk huet litt før du kaller de kontrollfreaks og festbrems.
Vis hele sitatet...
Jeg liker at du bare antar at fyren som drikker et glass rødvin må være voldelig fordi noen andre oppfører seg irrasjonelt og regelrett frekt.

Det er en ting å "ta part" i diskusjonen, det andre er å bli overrasket av en eller anna fly forbanna person mot sin vilje når man ikke har gjort noe galt, spesielt når man har tilbudt seg å gå.
Kanskje du skal lese tråden på nytt?
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Våtfisk Vis innlegg
Jeg liker at du bare antar at fyren som drikker et glass rødvin må være voldelig fordi noen andre oppfører seg irrasjonelt og regelrett frekt.

Det er en ting å "ta part" i diskusjonen, det andre er å bli overrasket av en eller anna fly forbanna person mot sin vilje når man ikke har gjort noe galt, spesielt når man har tilbudt seg å gå.
Kanskje du skal lese tråden på nytt?
Vis hele sitatet...
Og du antar at fyren som drikker et glass vin hver kveld er skinnhellig. Dama hans er bare en kontrollerende bitch, reagerer irrasjonelt og frekt helt uten grunn. Hvordan du kan anta dette er like merkelig for meg, som de som heller helt i den andre rettingen her.
Lite vits å diskutere frem å tilbake hva en har observert, basert løst på en reaksjon og mengde gitt av en part.
Ingen vet hva som skjer bak lukkede dører.

Alkohol påvirker oss på forskjellige måter det som for noen er ett ok forbruk er for andre en avhengighet.

Det kan og være at hun var irritert og hadde en dårlig dag at hun bare slo ned på noe der og da. Ikke noe mer enn det.
Hun kan være en kontrollerende bitch, men de viser seg ofte i andre sammenhenger også.
Han kan være en voldelig manipulalitiv wifebeater og hun ropte om hjelp.

Vi vet ikke. En gang ville jeg satt på kontoen for en dårlig dag, gjentatte ganger så hadde jeg stilt meg selv spm om alt var bra.
Sitat av Lima Vis innlegg
Og du antar at fyren som drikker et glass vin hver kveld er skinnhellig. Dama hans er bare en kontrollerende bitch, reagerer irrasjonelt og frekt helt uten grunn. Hvordan du kan anta dette er like merkelig for meg, som de som heller helt i den andre rettingen her.
Lite vits å diskutere frem å tilbake hva en har observert, basert løst på en reaksjon og mengde gitt av en part.
Vis hele sitatet...

Jeg har korrigert deg tidligere i tråden men jeg skal gjøre det en gang til. Sist skrev du at min venn drakk en flaske vin hver kveld, jeg rettet på det. Og nå skriver du at det er et glass vin hver kveld. Du bommer fortsatt.

Det er ett glass vin annenhver dag.

Den påtvungne observasjonen viste jo begge sider. Når min venn ramset opp hva som ble konsumert i løpet av en uke var det ikke noe innsigelser på mengde eller frekvens fra festbremsen. Resultatet da ble jo at ikke bare var den svært begrensede mengde alkoholen et kjempeproblem ifølge festbremsen, men også frekvensen. Og ifølge festbremsen så var da min venn en alkoholiker og det skulle de "være åpne om".

@våtfisk nei har ikke snakket med noen av de etterpå, annet enn et par kjappe meldinger. Neste gang jeg skal snakke med min venn skal det ikke skje hjemme hos dem
Sitat av Lima Vis innlegg
Og du antar at fyren som drikker et glass vin hver kveld er skinnhellig. Dama hans er bare en kontrollerende bitch, reagerer irrasjonelt og frekt helt uten grunn. Hvordan du kan anta dette er like merkelig for meg, som de som heller helt i den andre rettingen her.
Lite vits å diskutere frem å tilbake hva en har observert, basert løst på en reaksjon og mengde gitt av en part.
Vis hele sitatet...
Nå tar jeg så klart utgangspunkt i at observasjonene TS har gjort ikke er helt på jordet. Jeg er åpen for at kameraten er en tidligere alkoholiker som banker opp kona si hver eneste kveld etter ett (!) rødvinsglass, og at det derfor er helt naturlig at dama kommer inn i et rolig lag for å skjelle ut kjæresten sin etter noter uten et eneste argument eller kilder som ubderstøtter meningene hennes om hvor utrolig sinnsykt farlig et glass rødvin er foran kompisen hans. Det kan så klart hende hun vil skjule denne forferdelige konebankeren som kommer hjem etter jobb, lukter på rødvinskorken og klikker mongo og drikker til skoene ikke passer, men da er det fryktelig rart at hun insisterer på at en uskyldig tredjepart uten disse tilbøyelighetene som er invitert inn i deres hjem(!) skal se på at kompisen blir ydmyket, at festbremsen ydmyker seg selv og at gjesten som faktisk er invitert OGSÅ blir skjelt ut selv når han tilbyr seg å gå umidellbart for å la dem ordne opp.

Man kan stille opp alskens kontrafaktiske hypoteser om hva den forferdelig et-glass-til-maten-noen-ganger-i-uka-personen har gjort fordi man selv har erfaring med sånne folk, og vet du hva?
Jeg har selv erfaring med korka histrioniske cluster B folk som ikke klarer å dy seg med de irrasjonelle, irrelevante og feilplasserte emosjonelle utbruddene sine.

Hvis TS gir en sober beskrivelse av hva som har skjedd, og de andre observasjonene rundt kompisen hans som det faktisk bare er TS som kjenner godt av oss, tror jeg det er like sannsynlig med "sur kjerring" som "mann blir forferdelig menneske etter 1cl alkohol" alle dere andre som tilsynelatende har fått sommerjobb i actis får kose dere med det, og så håper jeg at relasjonen mellom kompis og kontrollfreak ordner seg.

Så tar vi en ny tråd når kompis har begynt å drikke pepsi max og mina gerhardseninkarnasjonen finner ut at aspartam er farlig lol
Sist endret av Våtfisk; 17. juni 2019 kl. 17:19.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Våtfisk Vis innlegg
Jeg har selv erfaring med korka histrioniske cluster B folk som ikke klarer å dy seg med de irrasjonelle, irrelevante og feilplasserte emosjonelle utbruddene sine.
Vis hele sitatet...
Ja. Det kan du si. Poenget mitt var bare at jeg synes det er for lite informasjon til å dra så irrasjonelle og irrelevante konklusjoner, som du gjør. Et glass om dagen, eller annenhver tror jeg de fleste er enige om at ikke er et problem. Men at damen vi diskuterer her er i mot det kan stamme fra mange andre årsaker en at hun er som beskrevet av deg.
Ikke alle damer er onde. Lykke til med neste.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Jeg har korrigert deg tidligere i tråden men jeg skal gjøre det en gang til. Sist skrev du at min venn drakk en flaske vin hver kveld, jeg rettet på det. Og nå skriver du at det er et glass vin hver kveld. Du bommer fortsatt.
Vis hele sitatet...
Nå har du skrevet så mye forskjellig, fra et glass annenhver dag og 3-5 dager i uken, stort sett et glass, kanskje mer. Men poenget mitt hadde ingenting med mengden å gjøre uansett.
Sist endret av Lima; 17. juni 2019 kl. 19:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fått tatt en prat med min venn og det virker nesten å være et personlighetstrekk hos festbremsen dette med å skape konflikter mens det er andre tilstede. Dog skapes kun disse konfliktene når det ikke er festbremsens venner som er tilstede. Så da kan man jo tenke sitt. Orket ikke si så mye, føler det er liten vits å komme med masse gode råd til min venn, dette har vært opplevd før og da tenker jeg det er bare de to som kan løse dette. Enten må de finne ut hvorfor det skapes drama eller så må en av dem ta ansvar for situasjonen å handle deretter.

Men det nytter vel ikke å si det til noen, den tanken modnes vel etterhvert når tiden er riktig?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Synes ikke 3-5 enheter i uken er mye i det hele tatt. På mitt verste var jeg oppe i 54 0.5L pils på en uke, da begynner det å gå over stokk og stein ;p
Drikker lett 16til 18 enheter fredag og lørdag. Føler meg langt i fra alkis men liker og ta en god fest med kamerater. Kan fint gå en helg uten noe også vist ikke det er noe gøy som skjer. Så det blir 30 enheter minimum i uka. Vil jo si det får dine 5 Til og være lite. Men igjen hvorfor drikker du en enhet en kveld? Føler du liksom ett sug for det? Jeg personlig rører aldri noe i uke dagene.
Sitat av Lima Vis innlegg
Ja. Det kan du si. Poenget mitt var bare at jeg synes det er for lite informasjon til å dra så irrasjonelle og irrelevante konklusjoner, som du gjør. Et glass om dagen, eller annenhver tror jeg de fleste er enige om at ikke er et problem. Men at damen vi diskuterer her er i mot det kan stamme fra mange andre årsaker en at hun er som beskrevet av deg.
Ikke alle damer er onde. Lykke til med neste.
Vis hele sitatet...
Så klart kan det stamme fra forskjellige årsaker. Alt tatt i betraktning virker det dog mer sannsynlig at hun overreagerer, og at det faktum at hun overreagerer skaper flere negative problemer enn de løser. Mer enn det får vi ikke vite før TS evt. oppdaterer oss.

Nå har jeg aldri sagt at alle damer er onde osv heller, så du trenger ikke å være smug

Noe nytt i denne saken, TS. Er du invitert på besøk igjen?
Sist endret av Våtfisk; 5. september 2019 kl. 16:08.
Nei det der er overhodet ikke alkoholisme. Det er bare å google WHO sine foreslåtte retningslinjer om hvor mye man må drikke gjennom en uke eller én dag i uka for å betegnes som en alkoholiker.