Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1734
Heisann! Så denne nettopp på VGTV, hva tenker dere om denne?

http://www.vgtv.no/?id=32338&category=17

EDIT: Ser ut som den allerede er ute om jeg ikke tar feil.
EDIT2: Kanskje ikke? Skal se om jeg finner den.
Sist endret av Bruskork1; 26. september 2010 kl. 12:51.
sterke scener det der!
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Ja, litt synd jeg ikke finner filmen noe sted, er den ikke gitt ut da?
uinteressant.
Har ikke godt av slikt tull man ikke kan gjøre noe med.
Sitat av Reitaner Vis innlegg
uinteressant.
Har ikke godt av slikt tull man ikke kan gjøre noe med.
Vis hele sitatet...
Alle skal bare lukke øyner og ører, og se en annen vei?
Sitat av birrho Vis innlegg
Alle skal bare lukke øyner og ører, og se en annen vei?
Vis hele sitatet...
Det er ikke mye man kan gjøre ved å stå å stirre.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg tenker at strengt tatt kunne jeg sikkert lagd en like "sterk" film et avsides sted i Israel eller Norge for den del. Jeg sier ikke at de ikke har det vanskelig, men det er alt for lett å bli påvirket av slike filmer som viser kun litt av den store sammenhengen.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Reitaner Vis innlegg
uinteressant.
Har ikke godt av slikt tull man ikke kan gjøre noe med.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med å "gjøre noe med" saken? Det er sant det at du kanskje ikke kan hjelpe alle, men du kan alltids hjelpe noen få, og selv om det ikke nødvendigvis er en stor forskjell i det hele bildet kan det være hele forskjellen for dem du hjelper. Det så være skolesaker, utstyr til sykehus eller økonomisk støtte til organisasjoner som selv tar hånd om grovarbeidet.

Du kan altså gjøre noe med saken, og selv om du muligens er lite samfunns interessert med mindre det skjer i det kalde nord så utfordrer jeg deg til å se filmen, se om det kanskje appellerer til en del av deg allikevel.

Forøvrig er jeg helt enig med deg, det er noe forbannet tull.

Sitat av z0p Vis innlegg
Jeg tenker at strengt tatt kunne jeg sikkert lagd en like "sterk" film et avsides sted i Israel eller Norge for den del. Jeg sier ikke at de ikke har det vanskelig, men det er alt for lett å bli påvirket av slike filmer som viser kun litt av den store sammenhengen.
Vis hele sitatet...
Det kunne du nok, men dette er ikke propaganda z0p. Filmen trekker ingen konklusjoner, viser ikke til noe voldsomt til meninger som skal trekkes over hodet til og liknende. Filmen er for det aller meste opptak fra under og etter operation cast lead og det dokumenteres hvordan dette påvirket de sivile.

Det du derimot gjør er å først se at der er to politiske ideer, en pro Israelsk og en pro Palestinsk. Så ser du bilder av palestinske barn som griner / dør og bomber som regner over Gava akkompagnert med trist musikk og konkluderer med at dette er sterk film laget utelukkende for å påvirke det sarte sinnet til oss hvitinger. Det du så nå om du fulgte lenken var en trailer, selve filmen er litt mer "skikkelig", litt mindre 5sekunder med en tåre som triller ned fra skinnet til en 8åring om jeg gjør meg forstått.

Du må også huske at Israel holder et sterkt sensurgrep rundt Palestina, og her får vi faktisk se flere Palestinske opptak, gi filmen en sjanse, det er som sagt mer enn bare barnelik, mer av den store sammenhengen.
Sitat av z0p Vis innlegg
Jeg tenker at strengt tatt kunne jeg sikkert lagd en like "sterk" film et avsides sted i Israel eller Norge for den del. Jeg sier ikke at de ikke har det vanskelig, men det er alt for lett å bli påvirket av slike filmer som viser kun litt av den store sammenhengen.
Vis hele sitatet...
Skulle likt å sett deg lage en like sterk film i Norge.

Det er forøvrig like synd på Palestinerne i den store sammenhengen.
Er jo ikke noe nytt enn det man ser på tven 24/7
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg svarer utifra traileren som trådstarter refererer til, og Sio: jeg måtte dra litt på smilebåndet av din konklusjon der. Ja, det var strengt tatt nettopp det jeg tenkte da jeg så traileren. Jeg er ikke mye inne på denne konflikten, så jeg prøver å se objektivt på det utifra de få fakta jeg vet, men strengt tatt, selv om det alltid er synd på uskydlige som må lide, interesserer det meg skremmende lite. Kanskje hjelper en slik film til at folk åpner øynene, men det jeg så av traileren virker en smule klisje.
Bare navnet er jo uinteressant. Nei, jeg skal overhodet ikke se dette.
Sitat av Sio Vis innlegg
Hva mener du med å "gjøre noe med" saken?
Vis hele sitatet...
jeg mener det ikke hjelper. Jeg mener det heller bør satses på en total renovasjon av samfunnets normer og moraler, som vil gi innflytelse på spørsmålet om krig og lidelse. Jeg tror ikke på å hjelpe få og få, i og med at det alltid kommer nye; man må endre hele bekkens retning for å ikke få vann til spille.
Jeg alene kan ikke gjøre det, og spesielt ikke ved å gi penger, derfor syntes jeg det er tull; for det er bare mye smerte og lidelse jeg ikke kan gjøre stort med. Trenger det ikke.
Det var det jeg mente
Sitat av Sio Vis innlegg
Det kunne du nok, men dette er ikke propaganda z0p. Filmen trekker ingen konklusjoner, viser ikke til noe voldsomt til meninger som skal trekkes over hodet til og liknende. Filmen er for det aller meste opptak fra under og etter operation cast lead og det dokumenteres hvordan dette påvirket de sivile.
Vis hele sitatet...
Slik jeg så det, var det bare palestinere som ble bombet i filmen. Det er nettop med på å føre bare en side av saken. Og den eneste grunnen til at vi får se den siden vi gjør, er at det er de svakeste. Så filmen er ikke uskyldig selv heller.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Reitaner Vis innlegg
Jeg alene kan ikke gjøre det, og spesielt ikke ved å gi penger, derfor syntes jeg det er tull; for det er bare mye smerte og lidelse jeg ikke kan gjøre stort med. Trenger det ikke.
Det var det jeg mente
Vis hele sitatet...
Det er tidenes dårlegaste argument.

Om alle tenker at dei åleine ikkje kan utgjere ein skilnad, så blir det ikkje framgang her i verda. Nokon må stå på barrikadane, nokon må kjempe. Ofte er det eit fåtal i starten, men det viser igjen.

I beste fall er du en struts.
Er jo ganske heftig at en jente på 14 år sier at hun burde ha blitt drept med familien sin.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er tidenes dårlegaste argument.

I beste fall er du en struts.
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi det ikke var et argument.


Sitat av slashdot Vis innlegg
I beste fall er du en struts.
Vis hele sitatet...
takk.
Du har jo her et folk som støtter hamas. Det har konsekvenser. Hamas som har sverget at israel skal dø alle og enhver. Driver med terror og militante angrep mot israel. Føler at denne siden bør bli belyst, før man kan kalle "gazas tårer" for objektiv journalistikk.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av z0p Vis innlegg
men det jeg så av traileren virker en smule klisje.
Vis hele sitatet...
Enig, det er en uheldig trailer.