Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 758
rekylvinyl.no
har noen et script eller tips til hvordan få vist en boks load average på inet gjennom html og apache? alså omtrent outputet til "w".

vh

metrom
det jeg gjør er å kjøre (path er mine, endre til ditt)

----bash script----
#!/bin/bash
w > /home/webserver/dmp/status/test.txt
chmod 755 /home/webserver/dmp/status/test.txt
----bash script----

I HTML-filen som da skal vise statusen, legger jeg inn:

<!--#include virtual="test.txt"-->

HTML-filen ligger i samme katalog som test.txt

Dette krever at forresten at SSI funker på webserveren.

Du kan sikkert fjerne litt informasjon / formatere utseendet med å bruke litt grep og awk, samt å bruke flere filer, men jeg bruker bare output fra "uptime" istedet for "w" kommandoen, så jeg får bare 1 linje med info. Whatever floats your boat.
rekylvinyl.no
Trådstarter
Når man først skal ha SSI enablet på serveren, kan man gjøre det enda enklere og mer interaktivt. (jeg har sett litt på mulighetene

med denne koden i htmlfilen:
<pre>
<!--#exec cmd="uptime" -->
</pre>

blir outputet av kommandoen uptime pritent i htmlfila, det er myeenklere enn å måtte sett et script opp i crontab, denne kommandoen blir executet hver gang noen åpner htmlfila, derfor er det ikke særlig anbefalt på sider man har sinnsykt med traffik, men når generer ikke "uptime" så sinsykt mye systemload heller
rekylvinyl.no
Trådstarter
har snusa litt til.
for det første kan man ta bort <pre> syntakene fra koden vist over.
for det andre fant jeg noe annen litt bedre løsning for meg, brukte forskjellige uptime | gawk kommandoer og fikk dette:

http://213.93.253.243:7777 <-- gå inn på boxinfo
Finnes det ikke php script som viser enda mer unyttig info?